Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-08, 20:02
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Skulle han försöka skylla mordet på AA genom att skicka skumma mail till Anér.
Vad har du för belägg?

Jag har belägg. Tro mig.

Kom ihåg att AA har Estnisk bakgrund (alltså en fd Sovjet-republik). Kan tänka mig att flera inom polisen hatade honom för hans bakgrund.

Ture föddes i Borgå, Finland. En stad som bombades hårt av Ryssarna under andra världskriget. Detta kanske satte spår i hans uppväxt (ett rysshat).
Senast redigerad av OPK123 2020-05-08 kl. 20:15.
Citera
2020-05-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Nej. Det var inte som jag trodde.

Tack användare 43344 för tipset gällande tidningarna.

För den som inte vet hur Ture Utriainen ser ut finner ni honom i DN 1995-12-24 (fyllde 40 år).

Länka är du snäll.
Citera
2020-05-08, 20:12
Medlem
Citat:
Jag har belägg. Tro mig.

Kom ihåg att AA har Estnisk bakgrund (alltså en fd Sovjet-republik). Kan tänka mig att flera inom polisen hatade honom också för hans bakgrund.

Ture föddes i Borgå, Finland. En stad som bombades hårt av Ryssarna under andra världskriget. Detta kanske satte spår i hans uppväxt (ett rysshat).

Jag reserverar mig eftersom jag inte har bevis åt något håll, men att AA verkar ha varit utsatt för en förtalskampanj är jag helt klar över.

Tillägg: Estländare är annars mer kända som motståndsmän mot Sovjet än de flesta andra. De fick lida betydligt mer än finnarna som lyckades mota ryssarna, och därmed klara sig bättre.
Ester och finnar var förbrödrade i kampen.
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-08 kl. 20:26.
Citera
2020-05-08, 20:14
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Länka är du snäll.

https://tidningar.kb.se/8224221/1995-12-24/edition/11175/part/2/page/7/?q=Ture%20utriainen&from=1989-01-01&to=1995-12-31
Citera
2020-05-08, 20:29
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:

Kom ihåg att AA har Estnisk bakgrund (alltså en fd Sovjet-republik). Kan tänka mig att flera inom polisen hatade honom för hans bakgrund.

Låter som en dålig teori att han skulle vara hatad av poliser p.g.a sin bakgrund. Exil ester hade knappast något till övers för den Sovjetiska ockupationsmakten. Snarare ett stort hat. Det var nog en hel del exil ester som såg Palme som på tok för sovjetvänlig och ett hot. De identifierade sig knappast som ryssar.
Senast redigerad av FranzMarc 2020-05-08 kl. 20:39.
Citera
2020-05-08, 20:39
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Låter som en dålig teori att han skulle vara hatad av poliser p.g.a sin bakgrund. Exil Ester hade knappast något till övers för den Sovjetiska ockupationsmakten. Snarare ett stort hat. Det var nog en hel del exil Ester som såg Palme som på tok för Sovjetvänlig och ett hot. De såg sig knappast som ryssar.

Nej. Jag håller med dig. AA hyste nog inga Sovjetvänliga känslor. Det betyder dock inte att poliser var skeptisk till honom pga hans bakgrund.

Denna diskussion är dock helt ointressant för mig. Det som är intressant är ”Vittnet Bengt” som jag nu har upptäckt. Det gör dessa AGAG-artiklar ännu mer trovärdiga.
Citera
2020-05-08, 21:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Men det stämmer ju inte. Enligt uppgift finns exakta uppgifter om Wt män just här.
Var då?
Jag syftar inte på finnen vid Dekorima, utan frånvaron av en förföljande Grandman som meddelar en medbrottsling över WT. Om förföljaren inte hade WT, hur kunde han i så fall få en GM till Dekorima efter att LOP korsade gatan? Mitt svar är: det kunde han inte. Occams rakkniv pekar på att Grandmannen är GM, svårare än så är det inte.

Det står var och en fritt att tro att det fanns 10-20 WT-män utströsslade i Norrmalm den kvällen med analoga okrypterade WT som de tjattrade om MOP på. Jag är mycket skeptisk.
Citera
2020-05-08, 21:14
Medlem
Jag vill veta om någon har vetskap om några iaktagelser, eller vittnen, bra eller dåliga efter david bagares gata

Jag har hört något vittne som såg någon bil på snickarebacken,
och någon som kom ner från malmskillnadsgatan till kungsgatan.
Men det är svårt att hitta dem vittnesmålen.

Någon som vet några fler bra /eller tvivelaktiga vittnesmål?

Appropå de senaste om AE, varför skulle han vilja mörda Palme?
Jag vet såklart inte, men det låter orimligt.
Citera
2020-05-08, 21:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Så här säger/skriver Thomas Pettersson om blodet ur munnen :

https://sanningskommissionen.com/2019/03/thomas-petterssons-svar-kring-skandiamannen/

"Anna-Lisa Gahn vittnar om att Skandiamannen säger att han sett Olof Palme blöda ur munnen. Att Palme blöder ur munnen säger Skandiamannen även dagen efter mordet i telefonsamtalen med Skandias personalman Roland Bergström, som då frågar om det var blodigt: ”Nej, det var inte särskilt mycket”, replikerar då Skandiamanen.

Detta stämmer dåligt med verkligheten. Lisbet Palme, Anna Hage och Stefan Glantz var alla rejält nedblodade. Anna Hage beskriver i sin bok 30 år av tystnad känslan av att helt nedsölad och nedkyld på brottsplatsen: ”Jag är täckt av statsministerns blod.” Statssekreterare Ulf Dahlsten beskrev i sina memoarer en chockad Lisbet Palme inne på Sabbatsberg och att hennes stövlar ”kippade” av blodet från maken.
Hur var det då med blödningen? Kari Ormstad var en av tre rättsläkare som genomförde obduktionen av Olof Palme. I en föredragning inför Palmegruppen och dåvarande Marjasinkommissionen 1995 förklarade hon skador och förlopp på ett sätt så att även lekmännen kunde förstå.

Skottet i Palmes rygg hade krossat stora kroppspulsådern. Här är kroppens blodtryck högst och med kroppspulsådern söndertrasad fylls lungorna med blod som tvingas ut i de öppningar som finns. Hur lång tid tar det då innan en person med söndertrasad kroppspulsåder börjar blöda ur mun och näsa?

– Lungorna fylls med blod och man försöker ju andas. De rörelser som försöker dra in luft, för också med sig blod upp. Det rör sig om ett mycket kort antal sekunder, säger Kari Ormstad i telefon från Oslo där hon numera bor.

Börjar man blöda ur munnen eller näsan först?

– Det är ingen skillnad, de båda kommunicerar ju, förklarar hon.

Vi vet gärningsmannen dröjde sig kvar och betraktade den skjutne en kort stund, innan han vände om och började springa mot barackerna. Det har tolkats som att han antingen ville se hur skotten tagit eller att han helt enkelt inte visste vad han skulle göra i nästa steg.

Hursomhelst gav den korta stunden gärningsmannen möjlighet att se blodet strömma ur mun och näsa på den skjutne statsministern."
TP är så full med skit att det måste lukta.
När SE berättar samma kväll att han sett blod ur munnen under upplivningsförsöken, då tyder det inte alls på att SE stannade kvar efter skotten. Nej, nej, för det var inte lite blod utan mycket mer. Det vet Kari som såg bättre, eller nej, hon var ju inte där... Eller så har GM sett det, men OP ligger ju med ansiktet neråt, så... det funkar inte heller. Att pölen är högst begränsad spelar såklart ingen roll.

Så där håller det på. SE ljuger och har inte alls blivit uppringd av norsk media, det vet TP för han har kollat med alla på VG samt övriga tidningar, eller nej, det har ju inte. Att SE känner till signalementet med blå jacka samt att LJ stod i gränden, inget problem. Han har sett det från trappan fast alla som varit på plats inser att det är orimligt. För TP finns det en förklaring till precis allt utom YN och väskan och fladdrande rocken. Där har vi det: SE är GM.

TPs fantasier är som Borgnäs m.fl.: de funkar för de som inte läser och tänker själva.

Edit: ALG uppger i förhör 860610 att SE redan 23:40 på mordkvällen sade att ”det vällde fram blod ur munnen”, men det är tydligen för lite enligt TP. Eller så varierade mängden något mellan SEs berättelser på fredag och lördag - voilà, en lögnare. Jisses vilket dravvel.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-08 kl. 21:46.
Citera
2020-05-08, 21:21
Citat:
Nej. Jag håller med dig. AA hyste nog inga Sovjetvänliga känslor. Det betyder dock inte att poliser var skeptisk till honom pga hans bakgrund.

Denna diskussion är dock helt ointressant för mig. Det som är intressant är ”Vittnet Bengt” som jag nu har upptäckt. Det gör dessa AGAG-artiklar ännu mer trovärdiga.

Tänk om fotot från Gotland finns kvar som "han" fick se? (som enligt utsago skulle visa Palmes mördare)

Det vore intressant! 😁
Citera
2020-05-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur menar du att NF identifierar förföljaren som AB?
Den enda uppgift som jag känner till är att NF drar slutsatsen att
förföljaren och mannen i porten efter skotten är samma, men det är baserat endast på jackans färg och sett på långt håll. Naturligt att koppla ihop, ja, men inte alls säkert enligt mig.

Klart det inte är säkert men att utesluta att det stämmer för att vi till varje pris måste kämpa oss fast vid Fauzzis luddiga platsangivelser? Naa.
Citera
2020-05-08, 21:39
Medlem
Lingärde tror att Olof Palme kan ha varit avlyssnad från 1981.

https://tidningar.kb.se/8224221/1990-07-25/edition/0/part/1/page/4/?q=aktionsgruppen%20arla%20gryning

Aftonbladet skrev om Aktionsgruppen Arla Gryning 19930821 och 19930822.

"Gruppen har kopplingar till både polis och militär."

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaTVPa21hM1lZZUU/view
Aftonbladet 19930821

https://drive.google.com/file/d/1hUjKVP23-h4vGrgyLWsaQeGhTrw3Zz8j/view
Aftonbladet 19930822
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in