2020-05-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Självklart kan lockdown ha påverkan på dödprocenten. Eftersom sjukvårdsresurserna räcker lättare till när man inte överbelastar vården.

Bra vård - bättre utfall, exempel Tyskland.

Du talar emot dej själv. Tyskland har haft många fall, men ändå låg dödsprocent. Sverige är knappast ensamma med att ha haft en hårt ansatt vård. Så argumentet faller platt, och sverige sticker inte ens ut när det gäller smittade.

Vi har heller inte högre överdödlighet än de flesta andra av vad det verka som. Vilket är en viktig del i pusslet för ta reda på hur många som verkligen dog i covid19 i ett land. Inga andra länder är lika frikostig i sin bedömning om vilka som har dött i c19 som sverige. En sak är säker, du kan inte enbart gå på siffrorna som presenteras på worldometers. De riktiga siffrorna kan både vara högre och lägre, i sveriges fall så är de nog lägre medens för de flesta andra så är den nog högre.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/Yo06TRVR7yc

23.00

Gillar den här snubbens syn på Sveriges hantering. Vi offrar våra äldre för ekonomin samtidigt som tillväxten går ner lika mycket som i Danmark. Som jag sagt länge så kommer ekonomin ändå skadas oavsett taktik, var det värt att offra alla dessa liv när ekonomin knappt påverkades?

Dom flesta länder håller nu på att öppna upp utan vare sig vaccin eller bromsmedicin, vad tror du kommer hända i alla länder med låg immunitet det närmaste året? SÅ du menar att ekonomin knappt påverkats när BNP har rasat till historiskt låga värden. Vi bränner bort våra resurser i kolossalt format dina pensionspengar brinner upp. Du kommer sannolikt att få några år kortare liv på grund av att samhället slås sönder av lock down.
Senast redigerad av raskens 2020-05-08 kl. 13:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Koka vatten och lägga i baljan som farmor gjorde?

Det kan man absolut göra.

Jag försöker inte säga att DU inte skulle klara av det. Jag skulle göra klara av det - även om att jag helst vill slippa. Men att kräva detta av alla - det kommer inte att fungera som du säkert också förstår.
Citera
2020-05-08, 13:23
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har inte hört talas om vaccin mot andra coronavirus. Det var det jag undrade om det verkligen fanns. Man brukar väl inte vaccinera mot förkylning? (4 av 7 coronavirus) och SARS a finns inte längre, och det vaccinet kunde dessutom ge cytokinstorm. Återstår MERS, är det något man vaccinerar mot?

Finns en Wikipedia-artikel.

Oxford-vaccinet har redan sprutats in i några hundra pers tror jag. Gäller att tillräckligt många (förhoppningsvis ur kontrollgruppen) blir smittade nu bara, för att de om det fungerar eller inte. Man vet bara att det fungerar i makaker än så länge.
Citera
2020-05-08, 13:24
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det kan man absolut göra.

Jag försöker inte säga att DU inte skulle klara av det. Jag skulle göra klara av det - även om att jag helst vill slippa. Men att kräva detta av alla - det kommer inte att fungera som du säkert också förstår.

Vi får väl lära oss det samma som vi lär oss 1,5 meter 2 meter av folkhälsomyndigheten. Det här är ju aning lättare. Ja vi släpper det för det är ju off topic.
Citera
2020-05-08, 13:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag står fast vid 6-20k döda, men den lägsta prognosen blir nog svår att klara.

Jag skulle säga 10k döda i Sverige. Och likvärdiga siffror överallt i västvärlden, på sikt.

Ni som hatar FHM skulle nog aldrig erkänna att de hade rätt, även när det är så.
Jag hatar inte FHM, jag säger att de inte vet.

Men hänvisa du till någon studie de har gjort.

Alltså, jag menar en vetenskaplig sådan och inte några gissningar.

Klarar du det så är det många som kommer att hylla dig för det är nämligen något alla saknar och efterfrågar. Vad FHM baserar sina beslut på.

Annars tro jag att "roulett"-forskaren Björn Olsen snart har svaret på smittläget i Sverige
Citera
2020-05-08, 13:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det räcker inte med att det kommer ett vaccin. Ett vaccin kommer att komma, förr eller senare.

1) Norge måste hålla ställningarna tills dess, utan att skapa för allvarliga problem för sitt land.

2) Vaccinet måste ge bra skydd, utan några allvarliga biverkningar.

Man kan räkna ihop överdödligheten när respektive land har immunitet. Däremellan är det ingen mening att jämföra länder i olika fas.
MERS har funnits i 8 är utan att man hittat ett vaccin, trots att man försöker. Varför skulle man vara mer optimistisk för SARS? Visst, det satsas mer resurser, men det är ändå ingen garanti.

Is there a vaccine for MERS‐CoV? What is the treatment?
No vaccine or specific treatment for MERS is currently available, however there are several vaccines for MERS in development. Treatment is supportive and based on a person’s clinical condition.

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/middle-east-respiratory-syndrome-coronavirus-(mers-cov)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vad är det jag önskar? Förstår du överhuvudtaget vad FHM försöker uppnå? De har satt rekommendationer för de vet att om folk slutas träffas så minskar spridningen, det fungerar uppenbarligen sämre och sämre för var dag som går och i synnerhet när idioter säger att det är bra nu vi klarade detta.

Nej det är inte ett dugg osäkert vad som sker, smittan kommer ta fart i dessa länder igen men frågan är hur mycket och om det kommer krävas nya restriktioner.

Jag tror att OM det tar fart i de länder som öppnar upp så kommer det bli knepigt att stänga ned igen mitt i sommaren när folk väl kommit ut.
Men, vad som ev sker återstår att se helt enkelt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det motsvarar 14 avlidna i Sverige omräknat efter befolkningsmängd

Det där är ett helt felaktig sätt att jämföra. För att få någon jämförelse grund måste man se hur spridningen på dödstalen är över ett land. Det går inte bara att dividera dödsfall med landytan. Tänk om dessa 117 skulle vara på ett mycket mer begränsat område än den geografiska ytan för Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag irriterar mig mest på att viruset existerar och hur man tänker om virusets framfart.
Det handlar övervägande om ekonomi.
Inte så mycket om själva sjukdomen i sig.

Det andra har jag irriterat mig på alltid.

Vi skulle alla önska att viruset inte fanns. Den önskan skulle jag vilja rikta till Kina och dess ledning. DE om några kan se till att detta inte upprepas. Inte från deras land i alla fall. Tredje gången gillt - måste ju räcka..

Man kan inte bortse från ekonomin. Faller den då faller allt.

Om du inte har mat i magen och inga inkomster - hur tänkte du klara dig då?

Det är samma sak med Sverige. Man måste säkra inkomster för att kunna ha utgifter. Pengar växer inte i träd.
Citera
2020-05-08, 13:29
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Skrämmande och något som behöver lyftas fram mer. Tyvärr betraktas alla sköterskor som änglar som det är tabu att kritisera.
Ja verkligen men definitivt chefer måste man ta itu med. Och så går man in på Expressen och läser det här https://www.expressen.se/nyheter/uppmaningen-jobba-aven-om-du-har-corona/

Sanslöst...
Citera
2020-05-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror att OM det tar fart i de länder som öppnar upp så kommer det bli knepigt att stänga ned igen mitt i sommaren när folk väl kommit ut.
Men, vad som ev sker återstår att se helt enkelt.

Det tror inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in