2020-05-08, 12:45
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Njae tror det finns 100 tusentals svaga i Sverige. Inte 3000
Jag tänkte mest på Italien och Spanien.
Skulle ha skrivit det.

Vaccin mot övriga coronavirus finns redan och det ger man till riskgrupper varenda år för att skydda dem.
Övriga kan överleva med det som årliga influensor om de väljer bort vaccinet. Bygger upp immunförsvaret. Jag är immun mot caliciviruset tex ( spydde varenda vår och höst som liten och upp i tonåren)

Är väl mest farligt om det här viruset muterar gång efter gång så att vaccinet inte verkar efter varje mutering.
Troligt att det inte blir så, tror man.
Citera
2020-05-08, 12:46
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
American Lung Association skriver att munskydd som inte är ffp3 kan hjälpa lite, om du t.ex har covid-19 och inte vet om det. De kan då skydda andra personer som du nyser i närheten av, men du själv är inte skyddad:
"These types of masks are not intended to protect the wearer, but to protect against the unintended transmission -- in case you are an asymptomatic carrier of the coronavirus," the American Lung Association says."

https://www.cnet.com/how-to/will-homemade-face-masks-keep-you-from-getting-sick-with-coronavirus-what-to-know/

Tack du också för info. Ja men jag är mest rädd att jag har det nu iallafall (varit tvungen att besöka en av landets akutmottagningar på sjukhus och där gick personal och sjuksköterskor utan skydd och det låg rader av c19 patienter och misstänkta där - och jag gick förbi alla till ett rum längst bak vid akuten) detta var lördag.
Citera
2020-05-08, 12:46
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
90 grader..

Koka vatten och lägga i baljan som farmor gjorde?
Citera
2020-05-08, 12:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag har haft midjelångt hår större delen av livet men iom att jag hade praktik klippte jag av det eftersom jag inte ännu hade rutiner med vanan av vård och samma sak gällde givetvis naglarna. Döm om min förmåga att undersköterskorna gjorde nagelförlängningar, bar smycken och nagellack, slog (på skoj) sugkoppsverktyget i huvudet på en äldre man som hade stopp i avloppet, inte bar handskar (och när jag såg någon bära det användes samma som städat toaletten för att hänga ren tvätt) och att handsprit inte förekom i flera än ETT hem och inte via hemtjänsten. Såklart har jag reagerat förr inom vården. En undersökning av sköterskor chockerade mig lika mycket när de inte tvättade händerna vare sig före eller efter och först när jag sa något kom två, TVÅ sjuksköterskor på att gynekologisk koll och handtvätt åtminstone efteråt borde ske 😷 Samma sak när jag följde någon upp till kirurg och sköterskan först hostade mot mig och sedan 2 ggr ner över utrustningen som knappast längre kunde räknas som sterila trots att hon bar handskar och provtagningsmaterialet var noga förslutet i hygieniska förpackningar.

Människor dör för att svensk vård har en urusel hygien. Kunskaperna är dessutom lägre ju mindre utbildad personalen är och mindre utbildad personal kan även innebära att de är mindre begåvade och då måste det drillas in om och om och om igen, vikten av god hygien och att arbeta efter basala hygien rutiner. Stickprovkontroller skulle kunna skrämma förebyggande. Vi kollar restauranger men inte vård och äldreomsorg?

Det räcker med att EN smittad gör något liknande av allt jag sett, som sker kontinuerligt överallt, för att sprida smitta och antagligen skulle vi rädda många liv om vi uppmärksammade vårdens slarv istället för att se på när det fungerar. För covid-19 är ett bevis om något på att det INTE fungerar som det borde. Om man inte tror på oss som kan berätta om hur mycket det slarvas.

Besöksförbud till äldreboende hjälper knappast när det är personalen som missköter sig och bär smittor, bakterier och annat mellan patienterna.
Skrämmande och något som behöver lyftas fram mer. Tyvärr betraktas alla sköterskor som änglar som det är tabu att kritisera.
Citera
2020-05-08, 12:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Dock har ju dom sagt det motsatta? Att det är mer aggresvivt nu?
Nej det har de inte. Länken är på italienska så du får googleöversätta:

https://www.corriere.it/salute/malattie_infettive/20_maggio_06/sars-cov-2-sta-davvero-perdendo-potenza-ecco-cosa-sappiamo-oggi-00402a12-8f71-11ea-bb7f-d3d655d2211a .shtml?refresh_ce
Citera
2020-05-08, 12:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
V
Istället för att hitta på bortförklaringar och konstiga argument, varför inte ta det som en riktig man. Vi kommer behöva ha hela jorden på karantän, det kommer så småningom bli reslutatet. Område från område kommer smittan utrotas.

Japp, och de goda nyheterna är att smittan inte är mer smittsam än att det GÅR att få bort den med karantän. Tänk om den hade varit luftburen! Då hade det knappast gått att karantänisera alla människor så effektivt som hade krävts.
Citera
2020-05-08, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men det framgår ändå av SCB:s statistik,, där den totala dödligheten minskat det senaste veckorna Så det finns inget stort mörkertal beträffande dödligheten i covid-19.

Jag har sett samma minskning på SCB men frågan är hur långt tillbaka man måste gå för att vara säker på att siffrorna är "klara".
Citera
2020-05-08, 12:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vad skall gubben säga då? Shit, vi fuckade up det, råkade ha ihjäl 20 000 Svenskar i onödan. Killen har varit med om att göra den sämsta bedömningen i vårt lands historia.

Om ett år har vi redan vaccin. Kanske till och med till hösten.

Han har väl inget med det att göra så antagligen säger han det han tror.
Citera
2020-05-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du menar när WHO går ut i en officiell presskonferens och pekar på Sverige som ett föredöme och inspirationskälla för alla de lockdown länder som nu öppnar upp?

Utöver det kan du sluta sprida dynga om att Johan Gisecke jobbar för WHO.

Här har du hans egna ord https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY&t=1m45s

Det är helt ideellt och han är inte någon betydande del.
Citera
2020-05-08, 12:53
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tror jag inte. Viruset muterar allteftersom det går vidare till en ny värd, inte beroende på hur sjuk värden blir. Så tänker jag, dock är jag ju ingen vetenskapskvinna, långt ifrån.🙋🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Jag är heller ingen vetenskapskvinna men såg en artikel i expressen idag om att man tror, i Italien i allafall att viruset tagit död på tillräckligt många ur riskgrupperna och då inte är någon större riskfaktor för övriga människor.
Inte alla övriga naturligtvis.

Vad jag förstår som lekmannakvinna så är väl viruset i sig lika elakt men vaccin kommer att skydda riskgrupper från elakingarna.
Vi övriga får leva med elakingarna och bygga upp ett immunförsvar, om det nu blir så, eller välja att ta vaccinet.
Om nu inte de här elakingarna pekar finger åt vaccinet och gör om sig till något som inte vaccinet biter på.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-05-08 kl. 12:55.
Citera
2020-05-08, 12:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
American Lung Association skriver att munskydd som inte är ffp3 kan hjälpa lite, om du t.ex har covid-19 och inte vet om det. De kan då skydda andra personer som du nyser i närheten av, men du själv är inte skyddad:
"These types of masks are not intended to protect the wearer, but to protect against the unintended transmission -- in case you are an asymptomatic carrier of the coronavirus," the American Lung Association says."

https://www.cnet.com/how-to/will-homemade-face-masks-keep-you-from-getting-sick-with-coronavirus-what-to-know/
Men då är det lika enkelt ha en packe pappersnäsdukar i fickan och använda dem när det behövs. Det verkar lite underligt att gå omkring en hel dag med munskydd bara för att man kanske skulle råka nysa rätt ut i luften. Då räcker det väl med rådet att nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk.

Även innan coronaviruset brukade jag undvika nysa eller hosta rätt ut i luften, även om jag visste att det bara var allergi och inget smittsamt. Det betraktas som grundläggande hyfs och hänsyn, tycker jag.
Citera
2020-05-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
”Successivt ebba ut” tolkar jag som att vi kommer ha en långsamt nedåtgående trend, och inte en ökning. Inte att vi kommer få färre antal smittade än tidigare beräknat.

Du får tolka in "lika högt antal smittade" bäst du vill. Han har inte sagt det, i alla fall. Vanlig läsförståelse av att läsa artikeln ger, att det att han säger att smittan kommer ebba ut, innebär att det inte kommer drabba lika många.

Om det han "egentligen" menar är att "det kommer ändå drabba lika många", är han oerhört oärlig i sitt uttalande och inger en bild av falsk trygghet, för befolkningen. Det är extremt oseriöst i så fall och djupt oärligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in