2020-05-08, 12:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Den som tror att pengar inte är viktigt är mycket naiv.
Nu är ju hon avsevärt mognare än vad du är ... ... ibland så är det bara så att pengar inte är det allra-allra viktigaste i världen.
Tids nog lär du dig det också.
Citera
2020-05-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Så hur många avlidna i Covid-19 i Sverige räknar du med?

8.000 - 20.000 från FHM har jag bommat i infostormen,

finns någon länk till det uttalandet?

Anders Tegnell: 8 000–20 000 döda inte orimligt.

https://www.nyteknik.se/samhalle/anders-tegnell-8-000-20-000-doda-inte-orimligt-6994644

Finns lite olika artiklar om det uttalandet.
Citera
2020-05-08, 12:25
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Allt är sammanknutet. Vad som är mest viktigt skiljer sig i uppfattning mellan olika personer. Men utan pengar kan man inte göra nåt.
Kanske det är viktigare att en tidning med 200000 läsare och 40 anställda finns kvar, än att 10 stycken 85-åringar lever ett varsitt år till?
Vad som är rätt eller fel finns det nog inget svar på.

Nej det gör ju inte det. Finns inget bra svar.
Själv tycker jag att det är viktigare att ge tillskottet till sjukvården. Media räddar inte någons liv.
Citera
2020-05-08, 12:26
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
A recent study by the State Key Laboratory for Diagnosis and Treatment of Infectious Disease at Zhejiang University in China indicated that the ability of the virus to mutate was stronger than expected and that this might have an impact on the deadliness of various strains.

“We still don’t know much about the association between mutations and virulence, transmissibility or mortality,” Li of BGI said, but added that he thought the Zhejiang University study would “help answer these concerns.”

Jag förstår inte varför Giesecke säger att viruset inte muterar? Nästan samtliga rapporter säger ju att viruset har en stor förmåga att mutera? Konstigt.

Giesecke är inte riktig i huvudet. Han svarar tvärsäkert på alla frågor han får vad de än handlar om. Det spelar ingen roll om det handlar om frågor där andra svarar att vi inte vet tillräckligt ännu för att kunna säga någonting säkert. Giesecke har svar på allt.
Citera
2020-05-08, 12:29
Medlem
Kyrkklockorna ringer titt som tätt. Jag bor nära så jag kan se att det är begravningar när det ringer på förmiddagen. Detta är i en liten liten by långt ut på småländska vishan. I kommunen finns sex församlingskyrkor.
I länet finns ytterligare sex kommuner.
Mina grannar säger att det är folk "dör som flugor".
Dom säger att tidningarna är fulla av dödsannonser, imorgon kommer det vara flera sidor med dödsannonser.

Men när man går in på coronakartan, så är det bara 34 coronadöda i hela länet hittills. Detta går ju inte ihop!
Nån som har koll på detta - stämmer inte kartan med verkligheten?

Hur ser det ut där ni bor?
Citera
2020-05-08, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nu låter det verklighetsbaserat. Att du inte tror det, för det kan du säga. Men du kan inte säga att vi inte skall ha karantän för att det kommer en puckel. Det är helt andra saker. Det vi vet är att vissa länder har lyckats med att bekämpa viruset, vissa har kanske inte ens fått in det.
Jag tror som sagt inte på konceptet.

Om man vi hade vetat med säkerhet att vi innan årsskiftet hade ett vaccin som:

1) Fungerade och gav ett bra och långvarigt skydd.

2) Var ofarligt.

3) Fanns tillgängligt för alla som behöver.

Då hade man kanske kunnat överväga en extremt samhällspåfrestande uppskjutande-strategi.

Men det är inte sannolikt att ovanstående inträffar, så det är än så länge en väldigt dyrköpt trisslott.
Citera
2020-05-08, 12:30
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Är villig att hålla med. Jag tycker själv den dödar mindre offer. Vilket syns tydligt.
Viruset har väl dödat färdigt riskgrupperna mest.
Själva viruset har väl inte blivit snällare.
Det var mer elakt mot de svaga, om inte vaccin tas fram kommer det väl att fortsätta vara elakt mot de svaga.
Viruset i sig är inte snällare. Så uppfattar jag det hela och med alla elaka virus.
Citera
2020-05-08, 12:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej det gör han inte, han deltar som frivillig rådgivare- obetalt. Och har uppenbarligen inget inflytande att tala om eftersom hela hans strategi motstrider WHOs rekommendationer.

Du menar när WHO går ut i en officiell presskonferens och pekar på Sverige som ett föredöme och inspirationskälla för alla de lockdown länder som nu öppnar upp?
Citera
2020-05-08, 12:32
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Kyrkklockorna ringer titt som tätt. Jag bor nära så jag kan se att det är begravningar när det ringer på förmiddagen. Detta är i en liten liten by långt ut på småländska vishan. I kommunen finns ytterligare fem församlingskyrkor.
Mina grannar säger att det är folk "dör som flugor".
Dom säger att tidningarna är fulla av dödsannonser, imorgon kommer det vara flera sidor med dödsannonser.

Men när man går in på coronakartan, så är det bara 34 coronadöda i hela länet hittills. Detta går ju inte ihop!
Nån som har koll på detta - stämmer inte kartan med verkligheten?

Hur ser det ut där ni bor?

Det dör väl lite folk av andra orsaker också men annars är det väl konstaterat att massor med gamla inte hamnar i Covid-19 statistiken då de inte testas för det efter sin död.
Citera
2020-05-08, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprengasteinn
Kan vara så... Men, varför skulle inte mönstret från spanska sjukan 1918, och de åtgärder som genomfördes då i olika amerikanska städer kunna vara en parallell? Det verkar ju vara ganska klart att de städer som var sena på att reagera fick en stor topp med döda, och ett högre utfall än de som var snabba på att införa social distansering etc. Dessa kom ju undan med betydligt lägre antal döda?
Kurvorna i länken, är intressanta. När städerna som hade varit snabba började öppna upp, så fick de i allmänhet en puckel i en andra våg, men totalt sett så verkar ju deras strategi varit bättre, sett ur antal döda. Även "slappare" städer fick dessutom (något undantag) känna på efterföljande vågor
Mvh,
S
https://www.nationalgeographic.com/history/2020/03/how-cities-flattened-curve-1918-spanish-flu-pandemic-coronavirus/

Jag har försökt några gånger att föra fram denna viktiga historiska kunskap om epidemier, som du nu framför också.

Men de som är hårt inbitna i att "alla kommer smittas oavsett vad vi gör", de vill inte ta in kunskap som visar på att det inte behöver vara så. Det stödjer inte det låsta narrativet i deras huvud. Tyvärr. Men bra att du också försöker, dock.

The voice of reason is inaudible to irrational people.
Mardy Grothe
Citera
2020-05-08, 12:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Anders Tegnell: 8 000–20 000 döda inte orimligt.

https://www.nyteknik.se/samhalle/anders-tegnell-8-000-20-000-doda-inte-orimligt-6994644

Finns lite olika artiklar om det uttalandet.

Men AT hoppas, liksom jag, på att antalet döda hamnar i det nedre spannet.
Citera
2020-05-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ser mörkt ut för Sverige då. Hur många då extrapolerat? 20.000?

Nej, jag är mer hoppfull och tror på klustersmitta vilket också den internationella expertisen går mot. Tillsammans med mer kunskap om just det och metoder för att kontrollera smittspridning samt nya behandlingsmetoder och farmakologiska landvinningar och en avmattning av själva viruset så tror jag faktiskt att vi kommer klara oss hyfsat. Denna gång n.b. och inte p.g.a. FHM:s försorg.

Ja, viruset kommer förhoppningsvis mutera till en lindrigare version om inte något evolutionärt undantag råder. Den andra vågen med ett aggressivare virus under Spanska sjukan tillskriver man det att de spred sig i skyttegravarna och med den närheten så spelade det ingen roll att viruset snabbt dödade de smittade.

Så det finns en risk för ett evolutionärt undantag här också har jag varit inne på. Om graden av smittsamhet hänger ihop med virusets förmåga att replikerar sig in vivo och att det hyperinflammatoriska situationen som uppstår hos de oturliga också är kopplat till det. Tillsammans med låg procent där utgången blir så kanske det inte spelar någon roll evolutionärt sett och då kan viruset mutera till en farligare variant och vi får se en andra våg över världen som liknar den 1918.

Men det är bara för pessimisterna som håller på flockimmunitet att tro det .

Alltså, inte jag!
Jag står fast vid 6-20k döda, men den lägsta prognosen blir nog svår att klara.

Jag skulle säga 10k döda i Sverige. Och likvärdiga siffror överallt i västvärlden, på sikt.

Ni som hatar FHM skulle nog aldrig erkänna att de hade rätt, även när det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in