2020-05-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
57 personer inlagda på sjukhus i hela Norge nu. 16 personer på respirator. Graferna fortsätter vara vackra.

Säger det igen: Det här är en messmitta som inte är speciellt svår att hålla tillbaka om man gör rätt.

Är faktiskt benägen att hålla med.
De siffror som presenterades angående både smittsamheten och dödligheten verkar kraftigt överdrivna.
Norge må ha stängt skolor och tagit ganska kraftiga tag, men om man utgår från hur det lät i februari så skulle det vara omöjligt att nå de resultaten som många länder gör med tanke på de ganska små tilltagen.
Jävligt synd att inte Sverige hakade på.
Nu får vi hoppas att kurvorna här fortsätter neråt i samma takt som hittills..
Nu är fan Stockholm nere på ca 7 nya iva per dag mot 20 för några veckor sedan. Kurvan går brant neråt.
Antingen så har skiten blivit mildare, eller så krävs det inte så mycket för att kväva den.
Citera
2020-05-08, 13:32
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Någon som sett en genomsnittlig tid från smittotillfället till dödsdag ?

Jag har letat lite men inte hittat.
Inkubationstiden ska ju vara i snitt 5 dagar, kollar man här ( https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ ) så är det 10,8 dagar i snitt från sjukdom till IVA, kan man anta att det är ungefär då de avlider ?
Isåfall 5+10,8, c:a 16 dagar ?

Blir ett lite meningslöst medelvärde. Inkubation ca 12timmar-30 dagar
Tid till död, ca: omedelbart utan symtom-60 dagar

Vad du får för medel beror på vart/yta/population du mäter, samt när under spridningsförloppet, när sjukvården funkar och när den inte funkar.
Citera
2020-05-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror att OM det tar fart i de länder som öppnar upp så kommer det bli knepigt att stänga ned igen mitt i sommaren när folk väl kommit ut.
Men, vad som ev sker återstår att se helt enkelt.

Grekland som har haft lockdown har redan öppnat upp för sommarturismen. De är så illa tvungna för att försöka få lite mat i magen.

Problemet är bara att det knappt finns några flyg. Och hur ska de garantera att smittan inte börjar sprida igen med de eventuella turister som skulle våga sig in i landet?

Om de plötsligt skulle stänga igen - hur skulle turisterna komma till sina hemländer?

Inte så lätt det här när man är beroende av turismen.
Citera
2020-05-08, 13:33
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har inte hört talas om vaccin mot andra coronavirus. Det var det jag undrade om det verkligen fanns. Man brukar väl inte vaccinera mot förkylning? (4 av 7 coronavirus) och SARS a finns inte längre, och det vaccinet kunde dessutom ge cytokinstorm. Återstår MERS, är det något man vaccinerar mot?
Vad är då årliga influensor som återkommer och som man ger vaccin mot till riskgrupper?
Vad är det för virus?
Är inte SARS ett coronavirus.
Citera
2020-05-08, 13:37
Medlem
gloffgloffs avatar
”ny policy” för personal på Karolinska universitetssjukhuset

"Tidningen har pratat med anställda som tolkar det som en uppmaning att arbeta så länge man inte har symtom, även om man testats positivt.

– Det är ju helt sjukt att vi ska jobba när vi bär på smittan, säger en anställd till tidningen.""

https://www.expressen.se/nyheter/uppmaningen-jobba-aven-om-du-har-corona/

Oj! Det känns ju sådär om man måste uppsöka sjukhus och inte är immun mot Covid-19, eller?
Citera
2020-05-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
MERS har funnits i 8 är utan att man hittat ett vaccin, trots att man försöker. Varför skulle man vara mer optimistisk för SARS? Visst, det satsas mer resurser, men det är ändå ingen garanti.

Is there a vaccine for MERS‐CoV? What is the treatment?
No vaccine or specific treatment for MERS is currently available, however there are several vaccines for MERS in development. Treatment is supportive and based on a person’s clinical condition.

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/middle-east-respiratory-syndrome-coronavirus-(mers-cov)

Garanti absolut inte, det gör flockimmunitet ännu viktigare. Men som du säger det satsar betydligt mer resurser på detta än mers. Men även om det kommer ett vaccin, så är frågan om när? Man kan inte vänta på ett vaccin, det är för oklart när och om det kommer komma. Vem vet, kanske det kommer i höst, eller kommer om 50 år, eller aldrig.

Antivirala läkemedel som remdesivir för mildra symptomen och minska dödligheten är det man i första hand får hoppas på har bra effekt.
Citera
2020-05-08, 13:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vad är då årliga influensor som återkommer och som man ger vaccin mot till riskgrupper?
Vad är det för virus?
Är inte SARS ett coronavirus.
Influensavirus och coronavirus är två olika grupper av virus. Det brukar vara influensa man vaccineras mot.
Citera
2020-05-08, 13:39
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man kan inte bortse från ekonomin. Faller den då faller allt.
Om man vill jämföra hur framgångsrika olika länder varit i jämförelse med oss, vilka länder skulle du föreslå som benchmark då?

Och vilka mätpunkter/områden ska man jämföra med vid sidan av ekonomin?

Kanske…

• Antal smittade
• Antal döda
• Antal långvarigt sjuka/skadade efteråt

• BNPs utveckling
• Börsens utveckling
• Antal konkurser
• Antal arbetslösa

• Mental ohälsa
• Generell brottslighet
• Brott/våld i hemmet
Citera
2020-05-08, 13:40
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vi skulle alla önska att viruset inte fanns. Den önskan skulle jag vilja rikta till Kina och dess ledning. DE om några kan se till att detta inte upprepas. Inte från deras land i alla fall. Tredje gången gillt - måste ju räcka..

Man kan inte bortse från ekonomin. Faller den då faller allt.

Om du inte har mat i magen och inga inkomster - hur tänkte du klara dig då?

Det är samma sak med Sverige. Man måste säkra inkomster för att kunna ha utgifter. Pengar växer inte i träd.

Det vet jag väl. Allt du tar upp är jag helt och hållet medveten om.
Jag arbetar ju inte för arbetets skull.
Jag arbetar för att jag måste försörja mig.

Det jag pratar om är att Sverige tänker ekonomiskt först av allt medan många andra länder tänker på invånarna i första taget och tar den ekonomiska biten efteråt.
Kosta vad det kosta vill.

Hur man skall tänka kommer man ju att se efteråt. Man är ju redan inne på det spåret och har varit från första början.
Rysk roulette tyckte man att svenskt agerande var/ är.
Man har ögonen på det svenska agerandet.
Citera
2020-05-08, 13:41
Medlem
Sperm containing coronavirus raises possibility of sexually transmitted Covid-19, Chinese study shows
Citera
2020-05-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
”ny policy” för personal på Karolinska universitetssjukhuset

"Tidningen har pratat med anställda som tolkar det som en uppmaning att arbeta så länge man inte har symtom, även om man testats positivt.

– Det är ju helt sjukt att vi ska jobba när vi bär på smittan, säger en anställd till tidningen.""

https://www.expressen.se/nyheter/uppmaningen-jobba-aven-om-du-har-corona/

Oj! Det känns ju sådär om man måste uppsöka sjukhus och inte är immun mot Covid-19, eller?

Detta har pågått hela våren, på min klinik. Läkare och personal gissar och chansar.
Citera
2020-05-08, 13:42
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Jämförelse Norge vs Sverige

16 Mars införde Norge hårdare restriktioner samt stängda skolor mm
Enligt uppgifter i tråden (ej bekräftade, länka gärna om ni har bättre uppgifter) så tar det c:a 20 dagar från smittotillfället till döden.

Det skulle betyda att de som dött fram till 5:e April inte är påverkade av lockdown eller inte lockdown.

Fram till 5:e April hade Norge 71 döda, Sverige 401 döda. En faktor 5,65 högre i Sverige.

Om vi antar att Sverige hade gjort precis som Norge och vi behållit samma faktor skulle det idag vara 1226 st döda i Sverige. Då kan man anta att vi har en överdödlighet med 1814 st jämfört med om vi hade kört samma strategi som Norge.

Är det då så enkelt ?
Jag tror inte det, vi ser att redan från början så stack våra siffror iväg och ibörjan ökar det exponentiellt, vi hade nog inte kunnat bromsa på samma sätt som Norge trots samma strategi. Naturligtvis helt omöjligt att svara på men min gissning är någonstans där i mitten, runt 800-900st extra döda pga att vi inte tog samma strategi som Norge. Vi borde med andra ord legat på 2100-2200 döda idag, inte över 3000.
Sen återstår att se på sikt vad som händer, eventuellt klarar vi oss bättre längre fram ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in