2020-02-10, 13:50
Medlem
Kör 18:6
Jag tar 1,0 - 1,5 kg/vecka med det.
Citera
2020-02-10, 13:52
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Kan garantera att det absolut inte var 2kg fett du tappade på den korta tiden. Det tar ca 3x dygn för leverns sparade glykos att förbrukas.
Det var snarare avföring i tarmarna du blev av med skulle jag gissa.
Citera
2020-02-10, 14:00
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J4ckass4urus
Just nu har jag gått upp ett antal kilo efter jul och nyår och måste säkert minst gå ner 10 kilo för att hamna under 15% kroppsfett med någorlunda 6-pack.
Grejen är bara att om jag endast styrketränar (vilket bränner max 200-300 kcal per gång) 3-4 ggr i veckan och erhåller en deficit kanske aningen över 500 kal/d så skulle det ta mig tills mitten av sommarn att komma ned i 13-15% bf. Jag HAR testad att fasta några gånger förr (oftast mellan 60-72 timmar) och det funkade utmärkt! Tappade 2-3kg (vilket jag trodde var 85% vattentyngd) men sedan dagarna efter så tyngdes jag endast tillbaka om ca 1kg så jag verkade ha helt enkelt tappat 2kg fett! Dessutom blev midjemåttet 3 eller mer cm mindre.

Däremot funkade det inte alls särskilt väl när jag ivrigt testade det igen redan bara en vecka därpå!
Jag tror kanske om man kombinerar det med "normal", långsam 2kg/månad viktnedgång och kör sen fasta EN gång t ex i slutet av månaden skulle man kanske kunna gå ned så mycket som 4kg/månad.

Vad tror ni?

Fasta under hela perioden fram till önskat resultat nåtts. Fortsätt gärna med det även efter.

Men för att få lite extra skjuts i viktminskningen så petar du in 1-2 dagar per vecka där du kör VLCD. Ligg på - 300 kcal en vanlig dag och -1000 en VLCD dag. Då går du ner 2 kg/mån. 10 kg till 10 Juni.
Citera
2020-03-31, 00:44
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har inte ätit någonting på 10 timmar och nästa gång jag äter är frukost om 9-10 timmar.

Fasta 20 timmar och jag är inte ens hungrig. Betyder det att kroppen görs sig av med fett?
Citera
2020-03-31, 05:58
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har inte ätit någonting på 10 timmar och nästa gång jag äter är frukost om 9-10 timmar.

Fasta 20 timmar och jag är inte ens hungrig. Betyder det att kroppen görs sig av med fett?
Fettförbränning pågår konstant, mer eller mindre, tills du dör. Ingen av och på-knapp. Vill du göra dig av med fett krävs ett kaloriunderskott under en längre tidsperiod. Periodisk fasta är ett, av de många, sätt att uppnå detta för vissa som har större aptit och föredrar att begränsa sitt ät-fönster.
Citera
2020-04-07, 10:31
Medlem
JustZlatans avatar
Hur många här har provat 5:2 dieten och 16:8 dieten?

Tänker prova 5:2 dieten. På fastedagarna ska jag dricka 3-4 proteindrinkar under dagen, då man får äta 500 kalorier. Då tappar man inte så mycket i muskelmassa heller.
Citera
2020-04-07, 22:57
Medlem
Hej vill prova 16.8 men skulle vilja ha ett bra kostschema att gå efter nån som kan hjälpa mej? Är 180 cm 89 kilo hyfsat vältränad men skulle vilja tappa 5 kilo utan att förlora för mycket muskler.. Hur ska jag äta och mängder under dessa 8 timmar?
Citera
2020-04-08, 06:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nofear99
Hej vill prova 16.8 men skulle vilja ha ett bra kostschema att gå efter nån som kan hjälpa mej? Är 180 cm 89 kilo hyfsat vältränad men skulle vilja tappa 5 kilo utan att förlora för mycket muskler.. Hur ska jag äta och mängder under dessa 8 timmar?
Det är svårt att veta exakt hur mycket kalorier just du behöver, såklart. Testa en siffra, säg 2500 kcal/dag och se vad som händer med vikten. Testa 2 veckor och utvärdera, justera beroende på vart vikten går. Periodisk fasta är ett bra alternativ för den som kanske inte har tid/möjlighet att äta flera mål om dagen och har större aptit, t.ex. Se även till att träningen är av kvalité.
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-04-08 kl. 06:17.
Citera
2020-04-08, 06:59
Medlem
Citat:

Kontakta en kostrådgivare. De är inte så dyra och då får du alla förutsättningarna för att lyckas. Lycka till!
Citera
2020-05-08, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fettförbränning pågår konstant, mer eller mindre, tills du dör. Ingen av och på-knapp. Vill du göra dig av med fett krävs ett kaloriunderskott under en längre tidsperiod. Periodisk fasta är ett, av de många, sätt att uppnå detta för vissa som har större aptit och föredrar att begränsa sitt ät-fönster.

Där har du delvis fel, kroppen väljer vilket bränsle den ska göra av med - i första hand glykogen, sedan fett. Finns det glykogen att tillgå så kommer kroppen prioritera detta.

Det är detta som gör fasta så bra, att den hinner tömma kroppens glykogenlager och sedan använda sig av fettreserverna resten av tiden.
Citera
2020-05-08, 08:05
Medlem
Citat:

Ät som du annars hade gjort, välj bra produkter som mättar bra med lågt kcal och högt proteininnehåll.
Kroppen kompenserar med högre utsöndring av HGH (Human growth hormone) när du fastar, för att undvika muskelbortfall.
Citera
2020-05-08, 08:16
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iCYAto
Där har du delvis fel, kroppen väljer vilket bränsle den ska göra av med - i första hand glykogen, sedan fett. Finns det glykogen att tillgå så kommer kroppen prioritera detta.

Det är detta som gör fasta så bra, att den hinner tömma kroppens glykogenlager och sedan använda sig av fettreserverna resten av tiden.
Nej, jag har inte fel. Vid kaloriunderskott kommer energin tas från fett. Det är inte antingen eller när det gäller val av energi som källa. Ligger du på kaloriunderskott under en längre tidsperiod så kommer fettmassan att minska, oavsett frekvensen på måltider. Även om man använder glykogenet för stunden så kommer energin tas från fett om man ligger på kaloriunderskott. Det är som sagt ingen av och-på knapp. Annars ser jag gärna en källa bakom ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in