2010-07-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosson1
Man bryter väl fastan med EAA?

nja de blir ingen större skillnad med så lte energi som 10g eaa ger.

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

läs den!
Citera
2010-07-31, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dutten
nja de blir ingen större skillnad med så lte energi som 10g eaa ger.

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

läs den!

Bra läsning, tack för alla svar.

Har du något tips att dela med dig av?
Citera
2010-08-12, 20:20
Medlem
Zeropowers avatar
Lite frågor

Tjaaa, har kört IF i en vecka nu: Kör Lågkolhydrat mat, och endast mat efter träning...siktar främst på att gå ner och behålla...6 timmar käk/Dag

EAA

Träning 60 Minuter

EAA

GigantoMålet, Tex 500 g nötfärs, 1 pkt bacon, mjölk

Lesser Gigantomål: Tex 4 ägg, 2 dl whey

Frågor:

1. Har för mig att kroppen inte kan ta upp mer än en viss mängd protein vid varje måltid, detta är bara bull eller hur fungerar det? Kan man lassa på hur mycket protte som helst.

2. Ska man köra ätardagar under IF? Eller är det bara att rulla på dag efter dag?

Tacksam för svar och synpunkter...
Senast redigerad av Zeropower 2010-08-12 kl. 20:22.
Citera
2010-08-13, 13:59
Bannlyst
Ok gubbar, jag tänkte testa PF ett tag framöver när jag går av deffen. Men eftersom jag tydligen är snudd på förståndshandikappad så är det inte helt solklart för min del trots allt. Jag hade tänkt mig tre måltider per dag och tanken är att jag ska ligga på ett 500 kcal stort kaloriöverskott. Främst är jag lite undrande över den första måltiden på dagen... Jag jobbar 8-16.30 och är på gymmet kring 17.30. Jag hade tänkt börja med att äta mellan 13 och 21 så får jag se om jag det behöver korrigeras framöver. Jag skulle uppskatta om ni kunde slänga ett öga på mitt försök till ett upplägg:

13.00 Lunch/Måltid #1

En helt vanligt lunch på jobbet, medhavd matlåda (givetvis) med proteinkälla, pasta osv.

17.30 EAA, följt av ett gympass.

18.30 EAA efter träningen.

19.00 Stor måltid med proteinkällor, pasta/ris och rikligt med fett.

Majoriteten av dagens kalorier intas här.

21.00 Kvarg/Keso ihop med någon omelett eller något annat för att få i mig dagens sista kalorier.

Funderingar:

- Det jag oroar mig lite över är att det är lite för långt mellan lunchen och träningspasset. Problemet är att jag gärna äter lunch kl 13 eftersom de andra på jobbet äter då, men det går alltid att lösa om det skulle vara så att kl 13 är på tok för tidigt.

- Den sista måltiden på dygnet, ska den vara så fri från kolhydrater som möjligt eller kvittar det? Det hade varit gott med bröd, något jag saknar oerhört mycket nu när jag deffar.

-Hur stor del av dagens kaloriintag är lämpligt att lägga på lunchen? 20?

-Det verkar som att EAA är ok att inta trots att man fastar... Skulle jag exempelvis kunna dricka lite EAA vid kl 10 eller är det inte att föredra?

Är tacksam för svar!
Citera
2010-08-13, 17:16
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeropower

1. Det är bull.

2. Nej det tycker jag inte att du ska. Varför sakta ner deffen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kamui

Att ha några invändningar på ditt kostschema är svårt när du inte skriver mycket mer än vilka tider du äter och lite om makronutrientuppdelningen, men så långt jag kan läsa ser det bra ut.

- Det är en personligsak hur tidigt innan du ska äta ett träningspass för att prestera maximalt. Förr åt jag också alltid 5-6 timmar innan passen men efter jag testat mig fram så visade det sig att 3 timmar funkade bättre för mig så det är bara för dig att testa dig fram. Mer kan jag tyvärr inte hjälpa dig på denna punkten. Ha dock i åtanke, hur värt är det att missa det sociala umgänget vid lunch bara för att prestera lite, lite bättre? Inget som skulle få mig att äta senare i alla fall.

- Så länge du får den makronutrientuppdelningen du eftersträvar kvittar det om det är bröd eller keso som ligger som sista måltid.

- Hur stort kaloriintag har du planerat? Personligen hade jag ätit ytterst lite 10-15% max. Kanske till och med hoppats sista målet för att få en längre fasta.

- Okej eller okej. Varför vill du inta 10g EAA under fastan om man får fråga? Ser inte ingen anledning till det bara.
Senast redigerad av SiSenior 2010-08-13 kl. 17:18.
Citera
2010-08-13, 17:22
Medlem
Thomaspunkts avatar
En fråga till alla er PF idkare, hur gör ni under bulken? Har bulkat i snart 2 veckor och har verkligen stora problem i att få i mig all mat på 2 måltider. Utan all glass och skräpmat klarar jag inte av att få i mig 3000kcal på 8h. Någon som har något tips för att öka hungern?

Ps, har inga planer på att ändra om min kost då jag siktar på att ligga på max 3100kr i månaden för mat.
Citera
2010-08-13, 17:24
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
En fråga till alla er PF idkare, hur gör ni under bulken? Har bulkat i snart 2 veckor och har verkligen stora problem i att få i mig all mat på 2 måltider. Utan all glass och skräpmat klarar jag inte av att få i mig 3000kcal på 8h. Någon som har något tips för att öka hungern?

Ps, har inga planer på att ändra om min kost då jag siktar på att ligga på max 3100kr i månaden för mat.

När jag bulkade på PF körde jag 3 mål istället för 2. Ett mindre mål precis innan fastans slut med kalorierna som inte gick ner vid måltiden efter passet (dagens andra måltid d.v.s.). Detta gav lika mycket av dagens kaloriintag efter träning som tidigare och jag slapp må riktigt illa i flera timmar efteråt.
Citera
2010-08-13, 17:37
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
När jag bulkade på PF körde jag 3 mål istället för 2. Ett mindre mål precis innan fastans slut med kalorierna som inte gick ner vid måltiden efter passet (dagens andra måltid d.v.s.). Detta gav lika mycket av dagens kaloriintag efter träning som tidigare och jag slapp må riktigt illa i flera timmar efteråt.
Skulle gärna köra ett likande upplägg men går tyvärr inte med jobbet:/ Får inte ihop 3 måltider då jag går och tränar före jag kommer hem. Och har ingen större lust att äta mat i bussen hem ifrån jobbet I dagsläget kör jag såhär:

11: lunch
17: träning
18: middag

Förutom dom sista dagarna då har jag skitit i pf för att ta kesellashake på morgonen och som sista måltid innan läggdags. Tror att det är pga all vättska jag "äter" att min magsäck är så full -> orkar inte äta mer mat.
Citera
2010-08-13, 17:48
Bannlyst
Citat:
1. Det är bull.

2. Nej det tycker jag inte att du ska. Varför sakta ner deffen?

Att ha några invändningar på ditt kostschema är svårt när du inte skriver mycket mer än vilka tider du äter och lite om makronutrientuppdelningen, men så långt jag kan läsa ser det bra ut.

- Det är en personligsak hur tidigt innan du ska äta ett träningspass för att prestera maximalt. Förr åt jag också alltid 5-6 timmar innan passen men efter jag testat mig fram så visade det sig att 3 timmar funkade bättre för mig så det är bara för dig att testa dig fram. Mer kan jag tyvärr inte hjälpa dig på denna punkten. Ha dock i åtanke, hur värt är det att missa det sociala umgänget vid lunch bara för att prestera lite, lite bättre? Inget som skulle få mig att äta senare i alla fall.

- Så länge du får den makronutrientuppdelningen du eftersträvar kvittar det om det är bröd eller keso som ligger som sista måltid.

- Hur stort kaloriintag har du planerat? Personligen hade jag ätit ytterst lite 10-15% max. Kanske till och med hoppats sista målet för att få en längre fasta.

- Okej eller okej. Varför vill du inta 10g EAA under fastan om man får fråga? Ser inte ingen anledning till det bara.

Jag hade planterat ett kaloriintag på 4000 kcal, efter deffen kommer jag ligga på 100 pannor ungefär. (Är lång, så börja inte gasta om troll nu!)

Men ett intag på drygt 10-15% låter ok som "lunch", det blir ca 400-600 kcal för min del. Sen vräker jag i mig betydligt mer på kvällen. Fina fisken! Jag tackar för svaret!
Citera
2010-08-13, 18:06
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Skulle gärna köra ett likande upplägg men går tyvärr inte med jobbet:/ Får inte ihop 3 måltider då jag går och tränar före jag kommer hem. Och har ingen större lust att äta mat i bussen hem ifrån jobbet I dagsläget kör jag såhär:

11: lunch
17: träning
18: middag

Förutom dom sista dagarna då har jag skitit i pf för att ta kesellashake på morgonen och som sista måltid innan läggdags. Tror att det är pga all vättska jag "äter" att min magsäck är så full -> orkar inte äta mer mat.

Vet folk som har nästan exakt samma problem som dig och dom äter dagens minsta måltid vid första målet (11 för din del) och lägger till en måltid till 2-2½ timme innan passet och sen äter största delen av kalorierna i sista måltiden efter träning. Om detta heller inte funkar för dig pga. jobbet har jag slut med idéer =)
Citera
2010-08-13, 18:15
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Vet folk som har nästan exakt samma problem som dig och dom äter dagens minsta måltid vid första målet (11 för din del) och lägger till en måltid till 2-2½ timme innan passet och sen äter största delen av kalorierna i sista måltiden efter träning. Om detta heller inte funkar för dig pga. jobbet har jag slut med idéer =)
Hade velat göra så, men är som sagt jobb ivägen Tack för din tid i alla fall!
Citera
2010-09-04, 12:17
Medlem
Citat:

Tja!

Min ''hemlighet'' är att ''lite'' mat med mycket kalorier, etc 200g pasta (okokt) 300g kyckling och 2dl 40% grädde, 1.8k kalorier bara där liksom.

Edit: Du kan även dra in en proteindrink en timme efter det största eller med det minsta.
Senast redigerad av Halshuggar1 2010-09-04 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in