Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-07, 16:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Hur kom SE på tal som misstänkt GM första gången?

Var det polisen eller den stora allmänheten?

Det beror på hur du menar. Polisen redan 1986. Men i det kom på modet i nutid mer efter Lars Larssons bok kanske 2014. Sen extremt 2018 när TP och Filter vädrade morgonluft. Så allmänheten är att skylla för att SE är i ropet, skulle jag säga.
Citera
2020-05-07, 16:26
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stangeror
Det är riktigt att TP skriver om KAN ha varit vid Grand (det vore ju häpnadsväckande om han skrev att han var där punkt). Men det har väl inte undgått någon att han med emfas i intervjuer (inte minst i tv) framfört att det är där han upptäcker OP - det är hans huvudteori och som skapat mest debatt (pga av den osannolika vägen och tiden tillbaks genom Skandiahuset)

Han har spekulerat kring det på samma sätt som Gunnar Wall har spekulerat kring Stay Behind och Lars Borgnäs har spekulerat kring en grupp poliser i Stockholm. Har du någonsin opponerat dig mot Borgnäs vilda spekulationer kring polismannen Ö exempelvis?
Senast redigerad av MrSkargard 2020-05-07 kl. 16:42.
Citera
2020-05-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det kanske bara är för att avskriva. Eller så är det bara preliminärt.

Även ett avskrivningsbeslut skall vara rättssäkert.

Preliminärt, vad menar du?
Finns det oklarheter i SE's fd hustrurs släktlinjer?

SE själv hade ju inga egna barn och föräldrarna är väl ointressanta?

Edit: Att matcha fd hustrurs DNA mot DNA-fynd för att binda SE till något låter som "hål i huvudet" för mig.

Vad handlar det om?
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-07 kl. 16:46.
Citera
2020-05-07, 16:39
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Signalement: rock eller jacka, keps eller mössa, ålder, gångstil - inget pekar entydigt på SE. Snarare kan sådär 50% av vinterklädda män passa in.

Att signalementen i de första förhören stämmer in helt okej på Skandiamannen kan man naturligtvis inte bortse från men visst: Mördarens klädsel var av allt att döma inte särskilt speciell eller iögonfallande.

Citat:
Vapen: vi har inte en enda uppgift om att SE hade tillgång till ett vapen, eller vapenvana öht.

Han hade visst vapenvana. Om du inte är påläst så bör du hålla tyst.

Citat:
Övriga vittnen: ingen känner igen SE fastän han visat sig i bild och på TV.

Eftersom inget vittne såg nämnvärt mycket av mördarens ansikte så fanns ju egentligen inte mycket annat att ha i minnet än en helt okontroversiell klädstil. Du medgav ju själv att 50% av alla vinterklädda män klädde sig som mördaren.
Citera
2020-05-07, 16:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Stämmer bra med Alf Lundin. Detta var också vid tiden för GMP som gjorde att Ölvebro trodde sig se lösningen på mordet.
Var det inte så att han(Ölvebro) utannonserade en lösning det året också med uppfattningen av att Alf var rätt?
Jo, i februari 94 så blev Ölvebro intervjuad och det lät ungefär som det gör nu med KP;
det stod inte på länge förrän man skulle kunna servera den definitiva lösningen på mordgåtan.
Positiva tongångar så det riktigt sjöng om det, såväl då som nu.
Chefen för Palmegruppen: Han grips i vår och då var det nog just Lundin som
man bespetsade sig på att få hämta in och anklaga för statsministermordet 8 år tidigare.
För ett tag verkade man ha lagt CP-spåret åt sidan förefaller det mig.

Fast mot slutet på intervjun garderar sig herr Ölvebro lite: det kunde möjligen dra ut längre
på tiden än till just våren innan man kunde ge svenska folket svaret på frågan vem som
gjorde Lisbeth Palme till änka.

Snart har vi väl en åklagare Petersson som ånyo framträder och till allmän besvikelse
låter upplysa om att man tyvärr förhastade sig lite i början på året; det kvarstår saker
att fixa fortfarande innan man äntligen är redo att presentera sin lösning.
Kanske först till hösten har man allt klart. Och när hösten väl är kommen så får man
kanske reda på att väntans tider är inte riktigt över; ännu några småbitar att ta i tu med
finns det så till julen förhoppningsvis håller man sin väldigt emotsedda presskonferens.
Men dom där småbitarna tycks man emellertid aldrig bli riktigt klara med så det dröjer
och dröjer och svenska folket muttrar där frustrerat i stugorna och börjar inse att
det nog är en riktig jäkla blåsning det handlar om i själva verket...

https://tidningar.kb.se/4112703/1994-02-02/edition/11242/part/1/page/6/?q=lisbet%20palme%202%20mars%201986&from=1994-01-01&to=1994-12-31
Citera
2020-05-07, 17:03
Medlem
Om det är så att SE befann sig 20 meter från MPL när skotten föll som han skriver så kan han ha sett något/någon som "konspirationen" inte vill skall komma ut. Men vad? I så fall skulle det inte förvåna mig om SE blev röjd ur vägen.

Stig Engströms okända brev om Palmemordet - Expressen 200507
Det visade sig att Stig Engström, med sin säregna och närmast perfekta handstil, skrev om mordet på Olof Palme i ett av breven:

”Om ni vill så gör jag gärna en resumé runt alla tossigheter vid och runt Palme-mordet. En inside-information med många komiska detaljer - mitt i allvaret. Jag är ett av polisens kronvittnen och befann mig 20 meter ifrån mordplatsen när skotten föll”.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-okanda-brev-om-palmemordet/
Citera
2020-05-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Eftersom inget vittne såg nämnvärt mycket av mördarens ansikte så fanns ju egentligen inte mycket annat att ha i minnet än en helt okontroversiell klädstil. Du medgav ju själv att 50% av alla vinterklädda män klädde sig som mördaren.

OM Engström var både mördare och Grandman är hans mediala utspel extra märkliga. Okej om man köper idén att han à la dålig tv-deckare vill synas för att mordplatsvittnen inte ska kunna identifiera honom som mördare, men varför påminna även Grand-vittnena om hur han såg ut. Vad ska han komma dragandes med om nåt av dem pekar ut honom? "Just det, jag glömde säga. Jag var förbi Grand en sväng en halvtimme innan och såg mig omkring. Borde jag berättat det?"
Citera
2020-05-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Han har spekulerat kring det på samma sätt som Gunnar Wall har spekulerat kring Stay Behind och Lars Borgnäs har spekulerat kring en grupp poliser i Stockholm. Har du någonsin opponerat dig mot Borgnäs vilda spekulationer kring polismannen Ö exempelvis?

Nu handlade det ju om den specifika promenaden med SE i hälarna på LOP från Grand som TP fortfarande hävdar är möjlig så det är inte riktigt jämförbart.
Citera
2020-05-07, 18:15
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om det är så att SE befann sig 20 meter från MPL när skotten föll som han skriver så kan han ha sett något/någon som "konspirationen" inte vill skall komma ut. Men vad? I så fall skulle det inte förvåna mig om SE blev röjd ur vägen.

Så någon ur "konspirationen" skulle stoppat piller och Whiskey i Engström 15 år efter mordet för att han skulle hålla käften om saker han såg? När han under 15 års tid pratat vitt och brett om detta med både vänner och media. Är detta verkligen troligt? Om någon såg ett behov att röja honom ur vägen hade detta givetvis skett tidigare.

En helt annan sak jag fungerat kring. Om nu SE skulle vara het i utredningen borde inte de som har kontaktats och förhörts av PU fått yppandeförbud?
Senast redigerad av FranzMarc 2020-05-07 kl. 18:21.
Citera
2020-05-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Så någon ur "konspirationen" skulle stoppat piller och Whiskey i Engström 15 år efter mordet för att han skulle hålla käften om saker han såg? När han under 15 års tid pratat vitt och brett om detta med både vänner och media. Är detta verkligen troligt? Om någon såg ett behov att röja honom ur vägen hade detta givetvis skett tidigare.

En helt annan sak jag fungerat kring. Om nu SE skulle vara het i utredningen borde inte de som har kontaktats och förhörts av PU fått yppandeförbud?

Det brukar påpekas att de fått yppandeförbud men att det betyder att de inte får säga vad de pratat med polisen om. Bara att de pratat med polisen.
Citera
2020-05-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc

Riktigt så tänkte jag inte men som du beskriver det så är det inte troligt.

Min tankegång associerar till militären som sa följande till Anna Hage inför rättegången mot CP.
”Det är väldigt viktigt att det inte blir fokus på fel saker. Vissa saker ska inte komma ut.”
SE kanske hade denne militär i sin umgängeskrets?

Anna Hage var också vittne på MPL och någon ville uppenbarligen försäkra sig om att något inte kom ut. Anna Hage blev inte belagd med yppandeförbud.

Vilken nytta gör ett yppandeförbud rörande SE? Han har varit död i bortåt 20 år. Han kan inte "anpassa sin historia" om han blir anklagad

Det kan vara så att Stig Engström långt senare omkring 1999 då han skiljde sig och kanske umgänget med diplomater och höga militärer försvann ur sällskapslivet fick omständigheterna klara för sig och blev en risk för "konspirationen". Det är först när han blir en risk som han röjs ur vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jo, det stämmer och i två tidigare inlägg har jag kommenterat AH's bok

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

I detta ”avslutande” inlägg tar jag upp mötet med militären som är problematiskt ur ett par synvinklar.

För att få ett grepp om vad som kan tänkas ha pågått så har jag sammanställt AH’s citat av vad militären skall ha sagt. Det är alltså en ”partsinlaga" men ändå intressant särskilt ur synvinkeln att okända bilar med ”gula skyltar" förföljt/spanat mot AH sedan hösten 1986
[indent]Jag (Anna Hage) berättar att det ofta kom bilar och stannade (...)

Mötet på cafeet kl 16
Mannen har redan en kopp kaffe framför sig. Han sitter vid fönstret, men reser sig snabbt när han ser mig. Han går emot mig och vi möts mitt i rummet. Jag konstaterar att han är mellan 35 och 40 år. Han ser bra ut, är riktigt snygg faktiskt. Ögonen är bruna och han bär en rock. Han tar av sig rocken och hänger den över stolsryggen. Under rocken har han en uniform. Det finns märken på axlarna, och kavajslaget är fullt av medaljer och utmärkelser.
Kommentar: AH, 16 år undersköterskeelev, kan knappast ha en god uppfattning om krigsmaktens unifornsbestämmelser.
http://dokument.forsvarsmakten.se/unibest/Unibest_FM_2015/webb/UniRFM_Utmarkelser/UniRFM_kap_01/UniRFM_kap_01.htm
”Sådärja”, säger han. ”Vad bra att du kunde komma med så kort varsel.
”Jo, det är så här Anna.”
”Vi vill att du ska vara lite försiktig med vilka du pratar med. Och om vad. ”

”Vi vet att du har haft kontakt med lite olika personer. Personer som har en massa frågor och som vill skapa en sanning. Som vittne till mordet är det inte lämpligt för utredningen om du pratar med dem.”

”Det är väldigt viktigt att det inte blir fokus på fel saker. Vissa saker ska inte komma ut.”
Kommentar:
AH är inte meddelad yppandeförbud
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/rattegangen/yppandeforbud/

Att rakt av säga att ”officeren" begår brott vore oseriöst men det är högst suspekt att han försöker styra vilka AH umgås med och det är inte OK. Vare sig han, ÖB eller Regeringen har med det att göra. En sak om AH är utsatt för brottslighet men då faller det inom polisens jurisdiktion

Jag känner inte till eller har sett vilka befogenheter SSI har av naturliga skäl, de är sekretessbelagda. Men information från Regeringen 1999 är upplysande om hur man ser på det.

Underrättelsetjänsten - Regeringen.se
För att markera att underrättelsetjänsten inte är en säkerhetstjänst erinras om att det i underrättelsetjänst inte får utövas verksamhet som kräver polisiära befogenheter.
Källa: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.regeringen.se/49bb4a/contentassets/824c516e802e447a9a4134d2d33a278d/underrattelsetjansten--en-oversyn&ved=2ahUKEwjhm8GAjKboAhUj-yoKHY0ZCkoQFjADegQIBRAC&usg=AOvVaw0-LfRclU5vnE_gO-vwOi7g

Han lutar sig tillbaka lite. Förklarar med sin lugna, låga röst att han inte kan berätta så mycket mer för mig. Men att det inte är han, personligen, som håller reda på mig och vad jag gör, vilka jag möter och vilka jag pratar med. ”Det är så klart vårt uppdrag.”

”Som sagt ja, vi vet vad du som vittne gör och det är ett av sätten att se till att allt är i sin ordning.”

Han lutar sig fram över bordet. Tvekar lite, sedan säger han. ”Vi måste se till att det är lugnt i landet.”

”Nej, du behöver inte vara rädd”, säger han, men rekommenderar mig att inte prata med fel personer. ”Men, vilka är fel personer?” Jag får inte svar först. Men sedan kommer det: Min familj och mina vänner kan jag prata med. Han tystnar. Säger inte mer än så.

Utan att jag hänger med har han rest sig, tagit rocken från stolsryggen. Han sveper den på sig och ursäktar sig – han har ett flyg att passa och ska ta en taxi som står utanför.

Samtidigt som han sätter på sig sin basker säger han att det vore bra om vi låtsades som om det här mötet aldrig hade ägt rum. Han säger det vänligt men jag förstår att det är en order. Han försvinner nedför trappan och luften går ur mig.

Jag noterar att klockan bara är sex minuter över fyra. Vilket underligt möte.

Han var vänlig, men också tydlig.
Källa: Anna Hage (2019), 30 år av tystnad s. 65-69
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-07 kl. 19:04.
Citera
2020-05-07, 18:55
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
OM Engström var både mördare och Grandman är hans mediala utspel extra märkliga. Okej om man köper idén att han à la dålig tv-deckare vill synas för att mordplatsvittnen inte ska kunna identifiera honom som mördare, men varför påminna även Grand-vittnena om hur han såg ut. Vad ska han komma dragandes med om nåt av dem pekar ut honom? "Just det, jag glömde säga. Jag var förbi Grand en sväng en halvtimme innan och såg mig omkring. Borde jag berättat det?"

Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Nu handlade det ju om den specifika promenaden med SE i hälarna på LOP från Grand som TP fortfarande hävdar är möjlig så det är inte riktigt jämförbart.

Jag tror inte att Stig Engström var vid Grand under mordkvällen. Thomas Petterssons spekulation kring detta är lite väl krånglig för min smak så jag tänker inte försvara den. Men Pettersson är allt annat än ensam om att spekulera vilt när det gäller Palmemordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in