2020-05-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant att se hur Sydkorea som inte haft lockdown men tillämpat testing, testing, testing tar sig bäst ut rent ekonomiskt.

HM kom med sina siffror om handeln som gått ner 57% totalt, men i Sydkorea bara -11%. (Sverige låt-gå-strategi -31%, Kina lockdown + försiktig öppning av butiker med restriktioner -32%, värst Italien -80% med kaos och lockdown). Att Sverige och Kina visar lika nedgång med olika strategier är intressant. Har kineserna handlat on-line?

https://hmgroup.com/media/news/financial-reports/2020/5/3658595.html

Ser ut som att butikerna i Sydkorea är öppna. Har för mig att de hållit öppet hela tiden men är inte säker. Men om HMs siffror från Sydkorea återspeglar hela konsumentsidan så har Sydkoreanerna kommit jämförelsevis bra ut än så länge. Så testa, testa, testa är kanske den metoden som funkar bäst utifall man inte tappat kontrollen då tuffare metoder måste användas.

HM i Sydkorea.

https://www2.hm.com/ko_kr/customer-service/shopping-at-hm/store-locator.html

Sydkorea står inte alls ut när det gäller antal tester, de har testat mindre än sverige och de flesta västländer, och numera så testar de väldigt lite. Så mörkertalet lär öka i sydkorea.

Hela deras testsystem var en klassfråga, de som hade råd gjorde testet. Så om man vill tro att sydkorea har det under kontroll, så får man väl tro det. Men jag väntar tills jag ser hur pass hög överdödlighet de har, och även om de har det under kontroll just nu, så har det dels inget med antal tester de har gjort och dels så vad förändra det? Så länge det är en global smitta. Så kommer det komma nya vågor.
Citera
2020-05-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, så du jämför en uråldrig kulturregion i Italien (gamla romarriket) med ett land i yttersta nord?
Oavsett, det gör inte Sverige till ett u-land på några skalor dock.

Om du nu var i Italien, hur kommer det sig att du lade sådant fokus på sjuksängar, intresse genom tjänsten?

Öh, ja? Du menar att "yttersta nord" är något bättre? För mig förhåller sig Sverige till Europa som Norrland förhåller sig till övriga Sverige. Som en fattigare och torftigare region som är glest befolkad och inte så relevant. Till och med danskarna ser oss som inavlade bönder.

Antalet sjukhusplatser per capita i olika länder har stått överallt i medierna. Knappast något man behöver vara på plats för att studera.
Citera
2020-05-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Om ja står och pratar med någon som har corona och inte vet om det. Tex en frisör som klipper mig. Då sitter man ju nära henne runt 20-30 min och snackar skit.

Tror ni det är väldigt stor risk att bli smittad av det? Om hon har viruset 100% utan symtom. Står mest bakom mig och klipper. Och står jämte mig på sidan. Och pratar?

Ska nämligen hem till en frisör idag efter 6 veckor celibat. Det får bära eller brista. Men vad tror ni?

Först pratar du om klippning och sen att du ska hem till en frisör efter 6 veckor celibat. Roligt inlägg!

Klippning tror jag tyvärr är rätt stor risk, eftersom du säger, det tar en liten stund. Och era utandningsmoln kommer ju vara nära varann när ni pratar osv.

Om ni ska göra annat mer intimt så tror jag risken blir ännu större...

Det du kan göra om du ändå tänker åka dit är väl att efterhöra om hon levt i karantän eller om hon levt vanligt så att säga. Om du helt vill slippa risk, så är nog enda sättet att stanna hemma, men upp till dig. Lycka till.
Citera
2020-05-07, 13:10
Medlem
morozzs avatar
☠️ Äldreboenden och hemtjänst är en dödsfälla i Sverige! ☠️

2.6% av befolkningen står för 56.1% av de döda i Sverige! (+70 hemtjänst och Särskilt boende)

17.8% av befolkningen över 70 bor i särskilt boende eller har hemtjänst.
Dessa 17.8% står för 60.8 de döda över 70!

☠️ Äldreboenden och hemtjänst är en dödsfälla i Sverige! ☠️
Senast redigerad av morozz 2020-05-07 kl. 13:13.
Citera
2020-05-07, 13:17
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Äntligen, bolag som tar ut vinst och utnyttjar coronastöden ska få betala tillbaka samt inte få tillträde till stöden!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Dags för Värme, omtanke och trygghet AB att börja permittera folk då.
För över 30% av deras boskap har likviderats.
Citera
2020-05-07, 13:18
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sydkoreas Succé

För att använda FHMs favorituttryck; Vi är i olika faser. De masstestade i början, det var bl.a. så de snabbt fick kontroll. Sydkorea har jobbat väldigt hårt på smittbekämpningen, i princip raka motsatsen till Ett Ding Ding Sverige:

But just as South Korea appeared to be descending into catastrophe, the country stopped the virus in its tracks. The government demanded that the Shincheonji Church turn over its full membership list, through which the Ministry of Health identified thousands of worshippers. All were ordered to self-isolate. Within days, thousands of people in Daegu were tested for the virus. Individuals with the most serious cases were sent to hospitals, while those with milder cases checked into isolation units at converted corporate training facilities. The government used a combination of interviews and cellphone surveillance to track down the recent contacts of new patients and ordered those contacts to self-isolate as well.

Within a month, the Korean outbreak was effectively contained. In the first two weeks of March, new daily cases fell from 800 to fewer than 100. (This morning, the nation of 51 million reported zero new domestic infections for the third straight day.) https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/05/whats-south-koreas-secret/611215/

Självklart behöver du inte masstesta när du knappt längre har några nya infekterade! .

Jag tycker du kan sluta upp med dina försök att misskreditera andra länder som arbetat hårt, och ställa Sverige i bättre dager, som knappt gjort nånting. Det är pinsamt och genomskinligt. I all välmening.

Svårare än sådär var det inte om man tog det på allvar direkt som typ hela västvärlden inte gjorde. Känns som våra experter blivit lata eftersom asiaterna oftast lyckas kväva virusen, men när jag och många andra såg tidigt vad som hände i Iran och Italien så tycker man experterna borde ha kunnat rekommendera att vi agerade direkt. Men nej då.
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Stryper stöd till aktieutdelande bolag

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Hade man inte detta som krav när man skulle få stödet?
Märkligt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oron jag haft för Västra Götaland var inte obefogad...

I en vädjan till regeringen, sjukhusledningen och allmänheten skriver Sahlgrenskas läkare att de är ”trötta och ledsna” och behöver hjälp. Den ljusning i pandemin som Folkhälsomyndigheten talat om på sistone syns inte på Göteborgs vårdavdelningar. DN idag.

Det var väl bara ett par dagar sedan som Södra Älvsborgs sjh också uppgav väldigt pressat läge med för mycket övertid osv.

Håller tummarna att de klarar detta...
Fy fasen att vi som samhälle satt vården i en sån här situation med Covid.

Vi som samhälle har satt vården i denna situation genom decennier av idioti och egoism.

Regeringen, och oppositionen, har världens chans nu efter detta. Alla länder kommer vara i mer eller mindre kris. Otroligt enkelt för exempelvis sossarna att göra klart att från och med idag kommer skattepengar läggas på följande tre områden: vård/omsorg, utbildning, (valfritt viktigt område). All skit kommer bortprioriteras. Vi hjälper våra svenska medborgare och vi ska bygga upp världens bästa vård.

Jag är säker på att folket skulle vara redo att acceptera ett högt skattetryck om pengarna bevisligen gick till detta och vi hade en trovärdig ledning. Mitt förtroende är nära 0 till alla partier så jag skiter i vilka det blir.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Dock så har tydligen minst en fjärdedel av Stockholms läns befolkning redan blivit smittade. 2% av en fjärdedel av Stockholms läns befolkning blir ungefär 11720 personer som då ska ha sökt vård för Covid19 under denna period. Tror du att det handlar om fler än så?

Och angående immunitet så är det inte säkert att det faktiskt håller i sig. Det är olika för olika virus. Vissa virus blir man immun mot resten av livet, andra måste man fylla på efter en viss period. Det är inte fastställt var SARS-CoV-2 hamnar i detta avseende.

EDIT: Hade lite räknefel så skrev om
och här är studien som uppskattar utbredningen av smittan https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/e/estimates-of-the-peak-day-and-the-number-of-infected-individuals-during-the-covid-19-outbreak-in-the -stockholm-region-sweden-february--april-2020/

Imponerande! Jag uppskattar verkligen rapporter som bygger på empiriska fakta och inte på flummiga sannolikhetsmodeller.

Innan dagens rapportering om antalet covid-19 fall i Sverige så uppskattar jag andelen redan immuniserade i Stockholms regionen till 26%

Men redan på söndag så tänker jag sänka det uppskattade antalet icke rapporterade covid-19 fall per rapporterat ifrån 70 till 65. Detta på grund av den kraftigt ökande svenska testversamheten, som, naturligtvis, inte slår igenom på tidigare rapporterade officiellt fall.

Jag hoppas, att redan ifrån nästa vecka, och framåt, få veta andelen redan immuniserade i Sverige och i alla regioner ifrån FHM, så jag slipper göra egna skattningar.
Citera
2020-05-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Kan du ge källor? Vilket land?

"Barn är trygga och smittar inte" är ännu en sådan där slentrianreplik som vi troligen kan kasta på sophögen snart. Jag hoppas verkligen inte att barn ska få huvudfokus. Holy smoke ...

Om Tegnell tror att corona och detta nya sjukdomstillstånd inte hänger ihop, så hänger de nog ihop.

Fö vet inte alls hur nyfödda påverkas av smittade mödrar, apropå barn.

Vi vet ganska lite om barn överhuvudtaget, jämfört med vuxna. Det finns ju uppenbara etiska blockader som försvårar forskning på barn.

När det gäller nyfödda så är forskningen verkligen i sin linda.

Jag vet iaf att nyfödda separeras från sina mödrar och fäder i detta nu, men i vilken omfattning vet jag inte.

Har ni hört Tegnell och journalister diskutera nyfödda och smittade mödrar seriöst en enda gång?

Inte jag heller...

Hur coronaviruset påverkar barn vet vi mkt lite om, och hur det påverkar spädbarn vet vi absolut inte.

Återkommer....
Citera
2020-05-07, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Har vi med Spanien, Frankrike, Italien och England att göra då?
USA säger man heller inte så mycket om fast det dör fler tusen om dagen.
Man tycks välja vilka dödsoffer man skall tala om.

Förstår inte varför vi ska bry oss om lägre stående varelser.
Citera
2020-05-07, 13:21
Medlem
morozzs avatar
+30% döda
Det är fängelse för seriemord, seriedråp eller serie vållande till annans död för de ansvarig cheferna och ägarna.

Eller finns det inget ansvar för chefer och ägare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in