2020-05-07, 12:43
Bannlyst
Om ja står och pratar med någon som har corona och inte vet om det. Tex en frisör som klipper mig. Då sitter man ju nära henne runt 20-30 min och snackar skit.

Tror ni det är väldigt stor risk att bli smittad av det? Om hon har viruset 100% utan symtom. Står mest bakom mig och klipper. Och står jämte mig på sidan. Och pratar?

Ska nämligen hem till en frisör idag efter 6 veckor celibat. Det får bära eller brista. Men vad tror ni?
Citera
2020-05-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Om ja står och pratar med någon som har corona och inte vet om det. Tex en frisör som klipper mig. Då sitter man ju nära henne runt 20-30 min och snackar skit.

Tror ni det är väldigt stor risk att bli smittad av det? Om hon har viruset 100% utan symtom. Står mest bakom mig och klipper. Och står jämte mig på sidan. Och pratar?

Ska nämligen hem till en frisör idag efter 6 veckor celibat. Det får bära eller brista. Men vad tror ni?

Låt håret växa....
Citera
2020-05-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Jag hoppas att alla inom vården nu får bra krisstöd, så det blir lite lättare psykiskt att orka med arbetet och bearbeta allting.

//Skalman

Tack, ja, eller hur, det önskar man verkligen.

Det är nog olika inom olika regioner och på olika sjukhus.

Jag gästspelar, som sagt var, och jag har inte hört ett knäpp från min riktiga chef eller någon annan ansvarig på min vanliga avdelning. De kunde ju undra hur jag har det, kan man tycka.

Jag tror att de flesta anställda kommer att luta sig på varandra.

Personligen upplever jag vårdarbetet som väldigt omvälvande. Jag kommer att bearbeta detta i flera månader efter avslutat gästspel.

Jag brukar vara tålig och psykiskt stark, jag kopplar bort jobbet när jag åker hem, jag har i övrigt ett jättebra liv, med många intressen osv, men den här coronavården, den är j-igt speciell alltså.
Citera
2020-05-07, 12:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte jag heller:

Du har fått kritik för att du delar en artikel från den ryska nyhetssajten RT, om Sveriges strategi . Varför delade du den?
Jag tog genast ner den och bad om ursäkt. Det var dåligt av mig att lägga ut något från den källan, även om artikelns innehåll var korrekt.
Svenska myndigheter varnar för att Ryssland kan utnyttja epidemin och splittra samhället. Bör inte du har bättre omdöme?
Jo, det var olämpligt. Men jag står fortfarande bakom innehållet.

:-o

Inte världens bästa omdöme hos denne professor Cecilia Söderberg-Nauclér - din nya idol..

Varför är folk upprörda över att Cecilia Söderberg-Nauclér hänvisade till en artikel hos Russia Today? Vilken är den farliga artikeln som Cecilia Söderberg-Nauclér länkade till?

Försöker ryska myndigheter utnyttja Covid-19 för att skapa splittring i svenska samhället? Eller är pratet om rysk påverkan bara ett sätt att misstänkliggöra svenskar som är upprörda Folkhälsomyndighetens hantering av Covid-19?

Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Och hur många liv kostade det misstaget? 2000? Artikeln var väl om en studie som publicerades i massa stora tidningar världen över, och då råkade hon välja den ryska tidningen. Och hon bad om ursäkt, till skillnad från vissa andra..

Vet inte mycket om henne och har egentligen ingen åsikt, men tycker det där blir lite löjligt att lyfta fram när rätt många aktörer i denna fars gjort rätt så mycket större misstag.

Vad hade Cecilia Söderberg-Nauclér att be om ursäkt för? Gjorde Cecilia någon olämplig kommentar i samband med att hon länkade till Russia Today?

Citat:
Hade hon hänvisat till en sajt av Trump-anhängare då skulle du naturligtvis tyckt likadant.

För ibland har ju Trump trots allt rätt och många tycker som han. Även vetenskapsmän.

Betraktas man som politisk anhängare till Vladimir Putin bara genom att länka till Russia Today? Det har hänt att jag har länkat till Aftonbladet, trots att jag vet att dom bedriver oärlig journalistik. Betraktas jag som socialdemokrat på grund av att jag har hänvisat till artiklar hos Aftonbladet? Anses jag vara tysk-vänlig ifall jag länkar till Deutsche Welle? Vilken politik ställer jag mig bakom ifall jag länkar till Verdens Gang?
Citera
2020-05-07, 12:46
Medlem
Säga vad man vill (negativt) om Anders Tegnell men Neil Ferguson är bortom det. Västvärldens dummaste människa? Vara med och ta fram riktlinjer som uttryckligen avvisar särbos att få träffas och sedan själv göra just det? Vara en av de mest tillförlitliga i allmänhetens ögon och ändå göra så? Jesus. Dessutom får han stöd av sina kollegor. Herregud.
Citera
2020-05-07, 12:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige skulle gjort som asiaterna: munskydd och masstestning.
Resurserna fanns och finns inte. Därav Sveriges "strategi".
Citera
2020-05-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Hundratals barn i områden med stora utbrott av corona läggs nu in på sjukhus p g a en inflammationssjukdom som påminner om den allvarliga sjukdomen kawasaki disease. Men enligt Tegnell finns inte detta i Sverige. Och han är inte övertygad om att samband finns med coronaviruset. Är någon förvånad över detta uttalande?

Inte förvånad alls.

Jag undrar över det barnet som dog i Sverige och där man sade att det kan ha varit Covid. De pratade om det i AB igår tror jag det var? Tyvärr lär vi inte få veta mer om det. Då det bara var en patient så kan det gå att identifiera vem det är, om de berättar, som det sades.
Citera
2020-05-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tack för ett bra och fint svar!

Vi får hoppas att vi någon gång kan gå tillbaka till det normala. Det är min önskan.

Och innan vi är där borde var och en som inte tar denna virus på allvar sluta vara så egoistiska och oförsiktiga och lära sig att ens handlingar kan påverka så många andra människors liv.

Varsågod

Ja, visst längtar man! Fy fan, att kunna umgås, glida runt på stan, fixa projekt och resa ... just nu känns det som om problem inte fanns innan corona kom.

Jag går inte ens på gymmet längre, och hälsar inte på anhöriga, känns ju helt sjukt.

Ja, man får hoppas att detta skitvirus gör några av oss lite klokare.
Citera
2020-05-07, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tumppigo
Låt håret växa....

Ska inte klippa mig. Ska vara hemma hos en frisör under helgen
Citera
2020-05-07, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har sett att viruset sakta men säkert tar sig in i Afrikas länder.
Skall bli mycket intressant att se om våra " medmänskliga" medior och regering skriver och talar om deras offer, ekonomi och flockimmunitet.
Eller om de " rasseaktigt" vänder dem ryggen till. En liten notis i media. Inget rött JUST NU.

Har vi inte våra egna att bry oss om? Tror du Zimbabwe skriver om Sverige i sina "tidningar"
Citera
2020-05-07, 12:51
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Kungen är väl också jätte populär? Hur många tal under sitt LIV har han skrivit själv?
Och det beror inte på dyslexin. Det finns författare som har svår dyslexi och folk studerar på universitetet med samma handikapp.

Kungen befinner sig på ett slott. Som rekreation besöker han andra slott med sin nyaste födelsedagspresent.

Sen uppmanar han alla att följa instruktioner. Han förstår att det KAN kännas jobbigt att isolera sig. Det vet han av egen erfarenhet.

Sånt blir man jätte populär på i Sverige.
Äckligt!
Ingen klarar av att prata från sitt hjärta eftersom de är mest intresserade utav sportbilar, sifo-mätningar och att vara bäst i världen på att föra statistik över de döda eller vinna guldmedaljen i bästa agerandet vad gäller pandemins framfart.
Och läkemedelföretagen sitter dreglande och väntar i startgroparna på att tjäna miljarder kronor. Huvudsaken att det verksamma ämnet finns med.

Jag tycker att covid-19 har hamnat i skymundan. Man pratar mest om vinst eller förlust och dödssiffror.
Lyfter fram kändisar som har dött. Viktigt.
Inte så mycket om sjukdomen.
Citera
2020-05-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Sydkorea har varit extremt noggranna med att smittspåra allt, det har inget med frivillighet att göra.

Finns väl inget som tyder på att Sydkorea skulle ha något stort mörkertal?
Men visst, egentligen är det kvoten mellan testade och faktiskt smittade som är relevant, döda råkar dock vara den bästa indikatorn på just antalet smittade.

Skulle man testa enbart i friska populationer så är det ju helt meningslöst - men Sverige har ju haft hur mycket smittade som helst att testa.
Vi har inte ens teoretiskt kunna testa mer än max 1/5 av alla smittade, är det "masstestning"?

Som sagt om man inte testar så har man ingen smittspårning att göra, och sydkorea gör väldigt lite tester numera. Drive throws är ju visst baserat på frivillighet. Folk med pengar som kan betala för testet om det blir ett negativt test, för det var inte gratis om det var negativt. Så ja mörkertalet lär växa i sydkorea, isynnerhet nu när färre testar sig själva. Ni kan inte trolla bort att sverige testar mer än sydkorea, och därför kan man inte hylla sydkorea för masstesta.

"dock vara den bästa indikatorn på just antalet smittade. "

Kanske i teorin, men inte i nuvarande verklighet, då länder inte rapporterar in det på samma sätt. Vilket gör den statistiken extremt opålitlig. Överdödligheten är mer intressant, även om den också har sina brister.

Här har du en artikel om det.

Sveriges överdödlighet 24%. UKs 65% exempelvis. Det är få länder med på listan och det är hel del osäkerhet kring det. Men den är fortfarande en bättre indikation än att titta på offentlig registrerade dödsantal för covid19.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html
Senast redigerad av Hew18 2020-05-07 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in