Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Ja, men jag fattar bara inte detta med ”att inte skapa oro” Varför inte? Det är ju för fan befogat att vara orolig. Undrar ibland om det är något fel i huvudet på människor som har den inställningen. Känner flera och är helt allergisk mot ”men man vill ju inte skapa oro - nu kan vi väl alla vara glada så blir allt bra”, äckliga typer faktiskt. Nej - fattar de inte att saker inte blir bra bara för att man låtsas som om det regnar?!? Det finns det väl otaliga bevis på genom historien. Det är ett jävla ansvarslöst beteende. Barn beter sig faktiskt inte så vanligtvis så jag skulle intd vilja likna det vid ett barnsligt beteende utan dessa personer har helt enkelt en skruv lös. Det är väl detta med ”du bestämmer själv ditt liv, tänk positivt så blir allt bra”. Jag har ofta undrat hur såna personer reagerar när det på riktigt händer dem något hemskt. Tystnar de? Ändrar sig (mognar) eller fortsätter intala sig ”att tänka positivt”?
Håller med. Vissa sådana personer är för unga eller kanske aldrig varit med om något hemskt. Då är det också ganska lätt att rycka på axlarna åt andras olycka och lite ytligt tycka att man skall köra på och tänka positivt osv. Många ändrar sig inte förrän med åldern, när de själva förlorat någon anhörig, eller själv blivit allvarligt sjuk, eller dylikt.
Sen på en mer övergripande myndighetsnivå så tror jag det mer handlar om en rädsla för vad som händer om folk börjar gripas av panik. Vårt civiliserade samhälle vilar ändå på en ganska skör tråd. Det kräver att folket hålls lugna, annars kan det bli allvarliga följder.
Det finns "grader i helvetet" av "panik" naturligtvis, allt från en oro som gör att folk konsumerar mindre och ekonomin/Big Business skadas, till katastrofer där mat och el försvinner, och det blir anarki, plundring m.m.
Ur det här perspektivet kan jag ana varför FHM pratar som de gör, väldigt nedtonande och lugnt, osv. Det är viktigt att folket hålls lugna. Det är nästan sövande, när man lyssnar på presskonferenserna tycker jag.