2020-05-07, 19:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
WHO vill att man ska stanna hemma i två veckor efter att man har varit sjuk. Folkhälsomyndigheten uppger att det räcker med två dagar. Enligt Anders Tegnell beror skillnaden delvis på att FHM accepterar att viruset sprider sig.

https://www.svd.se/oense-om-karantan-viss-spridning-ar-acceptabel

Detta gäller alltså även personal på äldreboenden och hemtjänst.
Sedan undrar Tegnell varför våra äldre dör...
Citera
2020-05-07, 19:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"– Sedan vår riktade personalprovtagning kom i gång har drygt 400 provtagits och av dem har drygt 17 varit positiva, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Skåne."

17 av 400 låter inte mycket.

http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-7-maj-2997211

Denna provtagning har varit ett totalt misslyckande. vi har inte tester och tydligen saknar vi förmåga att köpa in sådana.
Citera
2020-05-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har inte fått några som helst indikationer på att det skulle lugnat ned sig i Stockholm heller. Har lite andra kanaler jag också följer. De enda som påstår det är FHM. Ser inga sådana rapporter från region Stockholm och de större akutsjukhusen.

Björn Eriksson på Region Stockholm var ute och snurrade om att trycket inte var lika hårt längre i Stockholm utöver standardfraser om att hålla avstånd etc.
Av det jag sett av honom så känns han inte som en person som lagt "locket på" vid en annalkande vårdkollaps. Han hade nog sagt sitt. Men det är bara en känsla jag fått.
Citera
2020-05-07, 19:19
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Dagliga rapporterade dödsfall 7-dagars medelvärde.

https://imgur.com/a/DyfevzD

Det sjunker och det ganska rejält t o m. Idag sjönk det oväntat mycket då dagens siffra var så mycket lägre än förra torsdagens.
hokus pokus

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast Platz.se har fångat upp avlidna i ett annat tempo än FHM. Oftast har dom legat före i rapporteringen och därmed haft fler fall rapporterade. Att FHM råkade rapportera några fler just idag är såklart fullständigt oväsentligt.

Om du inte förstår att kurvan går ned så säger det mer om dig än om Platz.se.

Och för att lägga ett körsbär på toppen så jämför du antal avlidna i Sverige med länder som ligger i en helt annan fas av smittspridningen. Övriga nordiska länder kanske gjorde rätt, men om man tror att det är ett facit för att dom har färre avlidna i detta skedet så är man ute och snurrar rejält.
Hur gör Platz? Det är olika mot FHM
Den 23 april är det lägsta sedan 7 april. Så är det inte på platz
Senast redigerad av morozz 2020-05-07 kl. 19:23.
Citera
2020-05-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja, men jag fattar bara inte detta med ”att inte skapa oro” Varför inte? Det är ju för fan befogat att vara orolig. Undrar ibland om det är något fel i huvudet på människor som har den inställningen. Känner flera och är helt allergisk mot ”men man vill ju inte skapa oro - nu kan vi väl alla vara glada så blir allt bra”, äckliga typer faktiskt. Nej - fattar de inte att saker inte blir bra bara för att man låtsas som om det regnar?!? Det finns det väl otaliga bevis på genom historien. Det är ett jävla ansvarslöst beteende. Barn beter sig faktiskt inte så vanligtvis så jag skulle intd vilja likna det vid ett barnsligt beteende utan dessa personer har helt enkelt en skruv lös. Det är väl detta med ”du bestämmer själv ditt liv, tänk positivt så blir allt bra”. Jag har ofta undrat hur såna personer reagerar när det på riktigt händer dem något hemskt. Tystnar de? Ändrar sig (mognar) eller fortsätter intala sig ”att tänka positivt”?

Håller med. Vissa sådana personer är för unga eller kanske aldrig varit med om något hemskt. Då är det också ganska lätt att rycka på axlarna åt andras olycka och lite ytligt tycka att man skall köra på och tänka positivt osv. Många ändrar sig inte förrän med åldern, när de själva förlorat någon anhörig, eller själv blivit allvarligt sjuk, eller dylikt.

Sen på en mer övergripande myndighetsnivå så tror jag det mer handlar om en rädsla för vad som händer om folk börjar gripas av panik. Vårt civiliserade samhälle vilar ändå på en ganska skör tråd. Det kräver att folket hålls lugna, annars kan det bli allvarliga följder.

Det finns "grader i helvetet" av "panik" naturligtvis, allt från en oro som gör att folk konsumerar mindre och ekonomin/Big Business skadas, till katastrofer där mat och el försvinner, och det blir anarki, plundring m.m.

Ur det här perspektivet kan jag ana varför FHM pratar som de gör, väldigt nedtonande och lugnt, osv. Det är viktigt att folket hålls lugna. Det är nästan sövande, när man lyssnar på presskonferenserna tycker jag.
Citera
2020-05-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Något måste de pudla om. Munskydd på äldrevården?

Eftersom pandemin har öppnat ögonen på många inklusive härinne så är det en positiv sak. Hur många som dör VARJE år på äldreboenden av infektioner som kunde förhindrats har ingen härinne brytt sig om tidigare, och knappast några politiker heller. Det handlar inte om munskydd utan organisation, resurser och basala hygienrutiner. Hade organisation och basala hygienrutiner skötts på samma sätt som i sjukvården (där munskydd INTE ingår i basala hygienrutiner som standard och där i princip ingen smittspridning skett av covid-19 eller influensa för den delen) så hade antalet dödsfall varit betydligt lägre. Både i år och alla andra år som de äldre dör av infektioner. Att tro att ett munskydd löser allt är bara idiotiskt så länge inget av det andra fungerar. Det är bara att lyssna på alla andra experter inom äldreomsorg - ingen är förvånad över resultatet. Att organisationerna inte är anpassade eller har kompetens för smittskydd/vårdhygien och att basala hygienrutiner inte följs på samma sätt som i sjukvården har varit känt länge. Mycket länge.
Citera
2020-05-07, 19:28
Medlem
Det här verkar vara en genomgång av en massa studier om coronan och sammanfattning av fynd, terapier, kommande terapier. Tung läsning menad för proffs.

https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S1074-7613%2820%2930183-7
Citera
2020-05-07, 19:29
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
De behöver inte skryta. Resultaten talar för sig själv.

På r/coronavirus på Reddit har jag bara sett svenska skrytartiklar också. De har blivit färre på sistone åtminstone. Antagligen för att t.o.m. PR-byråerna börjar få svårt att säga positiva grejer.

Mest alt-right-folk i staterna som fortfarande är kåta på oss.

Allt flyter ju på hur bra som helst. Klart man måste få uttrycka hur nöjd man är. Nu är ju dessutom våren/sommaren här, underbart...
Citera
2020-05-07, 19:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det hoppas jag med, men det kan ju gå riktigt illa så att jag dör utav annat eller du tex.

Ser fram emot slutet av 2021 hur allt ser ut.
Om covid-19 besegrats.
Om det har muterat och blivit ännu farligare eller om det blivit ett vanligt ofarligt influensavirus eller försvunnit lika fort som det dök upp.
Elaka virus förlorar kampen om det är för farligt.

Ja, det är ju inte läge att få cancer på några år. All vård och habilitering kommer väl att gå till COVID-19 de kommande två åren.
Citera
2020-05-07, 19:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Denna provtagning har varit ett totalt misslyckande. vi har inte tester och tydligen saknar vi förmåga att köpa in sådana.
Region Skåne fick en miljon testpinnar idag. Så nog bli det fler tester framöver.
Citera
2020-05-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller med. Vissa sådana personer är för unga eller kanske aldrig varit med om något hemskt. Då är det också ganska lätt att rycka på axlarna åt andras olycka och lite ytligt tycka att man skall köra på och tänka positivt osv. Många ändrar sig inte förrän med åldern, när de själva förlorat någon anhörig, eller själv blivit allvarligt sjuk, eller dylikt.

Sen på en mer övergripande myndighetsnivå så tror jag det mer handlar om en rädsla för vad som händer om folk börjar gripas av panik. Vårt civiliserade samhälle vilar ändå på en ganska skör tråd. Det kräver att folket hålls lugna, annars kan det bli allvarliga följder.

Det finns "grader i helvetet" av "panik" naturligtvis, allt från en oro som gör att folk konsumerar mindre och ekonomin/Big Business skadas, till katastrofer där mat och el försvinner, och det blir anarki, plundring m.m.

Ur det här perspektivet kan jag ana varför FHM pratar som de gör, väldigt nedtonande och lugnt, osv. Det är viktigt att folket hålls lugna. Det är nästan sövande, när man lyssnar på presskonferenserna tycker jag.

Håller med -min oro ökar MER av att inte veta . Jag funderar ju lite stillsamt över huruvida det ens är möjligt att vi i Sverige ser slutet på epidemin. Finns inga länder som tagit "fart" som har slutat ännu. Vissa länder har lägre antal fall ja men ingen har slutat få nya fall.
Kan det vara så att Sverige fortfarande är i början är tanken som når mig...
Citera
2020-05-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är väldigt konspiratoriskt men inte alls omöjligt skulle jag säga. Med tanke på hur kina reagerade när det började spridas där... de verkade ju ta det på extremt mycket större allvar än vad man gjorde i Europa och USA. De visste kanske vad de hade att göra med... jag tror i så fall att det spreds med flit tidigare (de spår man nu sett pekar ju på att smittan fanns här tidigare). Å andra sidan verkar det extremt riskfyllt med tanke på deras befolkning som lika lätt fick det.., så nje - tror ändå inte det.

För första gången i mitt liv ska jag haka på en konspirationsteori.

Kanske stängde de ner Wuhan och andra storstäder för att verkligen skrämma upp europeiska politiker och i bästa fall även trumpeten i USA. För att verkligen skrämma upp oss började man ”panikbygga” sjukhus och sprida videos på folk som ”dött” knall och fall och blivit liggandes på trottoaren, någon kom på den briljanta idén att man skulle svetsa igen ett par dörrar också.
Slutklämmen på deras diaboliska plan var att vi också skulle ta till drakoniska åtgärder, typ lockdown och andra former av karantän.

Ekonomisk depression - check

Xièxiè.
Senast redigerad av Promeneramera 2020-05-07 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in