Citat:
Ursprungligen postat av
Decemberregn
Hundratals barn i områden med stora utbrott av corona läggs nu in på sjukhus p g a en inflammationssjukdom som påminner om den allvarliga sjukdomen kawasaki disease. Men enligt Tegnell finns inte detta i Sverige. Och han är inte övertygad om att samband finns med coronaviruset. Är någon förvånad över detta uttalande?
Kan du ge källor? Vilket land?
"Barn är trygga och smittar inte" är ännu en sådan där slentrianreplik som vi troligen kan kasta på sophögen snart. Jag hoppas verkligen inte att barn ska få huvudfokus. Holy smoke ...
Om Tegnell tror att corona och detta nya sjukdomstillstånd inte hänger ihop, så hänger de nog ihop.
Fö vet inte alls hur nyfödda påverkas av smittade mödrar, apropå barn.
Vi vet ganska lite om barn överhuvudtaget, jämfört med vuxna. Det finns ju uppenbara etiska blockader som försvårar forskning på barn.
När det gäller nyfödda så är forskningen verkligen i sin linda.
Jag vet iaf att nyfödda separeras från sina mödrar och fäder i detta nu, men i vilken omfattning vet jag inte.
Har ni hört Tegnell och journalister diskutera nyfödda och smittade mödrar seriöst en enda gång?
Inte jag heller...
Hur coronaviruset påverkar barn vet vi mkt lite om, och hur det påverkar spädbarn vet vi absolut inte.