2020-05-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant att se hur Sydkorea som inte haft lockdown men tillämpat testing, testing, testing tar sig bäst ut rent ekonomiskt.

HM kom med sina siffror om handeln som gått ner 57% totalt, men i Sydkorea bara -11%. (Sverige låt-gå-strategi -31%, Kina lockdown + försiktig öppning av butiker med restriktioner -32%, värst Italien -80% med kaos och lockdown). Att Sverige och Kina visar lika nedgång med olika strategier är intressant. Har kineserna handlat on-line?

https://hmgroup.com/media/news/financial-reports/2020/5/3658595.html

Ser ut som att butikerna i Sydkorea är öppna. Har för mig att de hållit öppet hela tiden men är inte säker. Men om HMs siffror från Sydkorea återspeglar hela konsumentsidan så har Sydkoreanerna kommit jämförelsevis bra ut än så länge. Så testa, testa, testa är kanske den metoden som funkar bäst utifall man inte tappat kontrollen då tuffare metoder måste användas.

HM i Sydkorea.

https://www2.hm.com/ko_kr/customer-service/shopping-at-hm/store-locator.html

Ja Sydkorea har gjort ett fantastiskt jobb och nu 6 maj läste jag att de hade haft 3 dar utan nya smittade.

Grattis Sydkorea! Bra jobbat! Håller tummarna för dem.
Citera
2020-05-07, 12:54
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Har vi inte våra egna att bry oss om? Tror du Zimbabwe skriver om Sverige i sina "tidningar"
Har vi med Spanien, Frankrike, Italien och England att göra då?
USA säger man heller inte så mycket om fast det dör fler tusen om dagen.
Man tycks välja vilka dödsoffer man skall tala om.
Citera
2020-05-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige skulle gjort som asiaterna: munskydd och masstestning.

Du snackar skit, om något ska asien får extremt mkt kritik för hur lite de har testat. Inte ens hyllade sydkorea testar mer än sverige. De flesta länderna där ligger runt 1 eller mindre testade per 1000, medens sverige ligger över 15 testade per tusen.

Munskydden de har lär vara som samma på ebay/wish etc, och dem kan du själv köpa fortfarande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Inte förvånad alls.

Jag undrar över det barnet som dog i Sverige och där man sade att det kan ha varit Covid. De pratade om det i AB igår tror jag det var? Tyvärr lär vi inte få veta mer om det. Då det bara var en patient så kan det gå att identifiera vem det är, om de berättar, som det sades.

Nej, precis. Om inte anhöriga går ut i media/sprids på facebook eller nåt. Han kan ju såklart inte hävda ett samband mellan corona och kawasaki om det inte är vetenskapligt bevisat, men kändes som om han viftade bort det som han gör med mycket annat. Typ munskydd.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Vad tror ni alarmister och förnekare vi för för dödstal idag? Högre än de ~80 vi haft i dagarna innan eller färre?

Jag gubbgissar på färre dödsfall idag och hoppas att platån vi ser kanske är på dekis
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Hundratals barn i områden med stora utbrott av corona läggs nu in på sjukhus p g a en inflammationssjukdom som påminner om den allvarliga sjukdomen kawasaki disease. Men enligt Tegnell finns inte detta i Sverige. Och han är inte övertygad om att samband finns med coronaviruset. Är någon förvånad över detta uttalande?

Kan du ge källor? Vilket land?

"Barn är trygga och smittar inte" är ännu en sådan där slentrianreplik som vi troligen kan kasta på sophögen snart. Jag hoppas verkligen inte att barn ska få huvudfokus. Holy smoke ...

Om Tegnell tror att corona och detta nya sjukdomstillstånd inte hänger ihop, så hänger de nog ihop.

Fö vet inte alls hur nyfödda påverkas av smittade mödrar, apropå barn.

Vi vet ganska lite om barn överhuvudtaget, jämfört med vuxna. Det finns ju uppenbara etiska blockader som försvårar forskning på barn.

När det gäller nyfödda så är forskningen verkligen i sin linda.

Jag vet iaf att nyfödda separeras från sina mödrar och fäder i detta nu, men i vilken omfattning vet jag inte.

Har ni hört Tegnell och journalister diskutera nyfödda och smittade mödrar seriöst en enda gång?

Inte jag heller...

Hur coronaviruset påverkar barn vet vi mkt lite om, och hur det påverkar spädbarn vet vi absolut inte.
Citera
2020-05-07, 12:57
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han tittar på klockan - som tickar. Han har svarat på samma frågor om och om igen. Han svarar ändå artigt och tålmodigt varje gång - trots att journalisterna inte ha lyssnat ens förra gången.

Han har ett viktigt uppdrag med begränsat med resurser. Även hans dygn består av 24h som ska ha försöka dela någorlunda rättvist.

Inte slösa sin tid på allehanda 15 minute-wannabes eller professorer som inte ens kan kolla källan på texter utan sväljer allt med hull och hår.

Ja frågorna upprepas varje gång och man får tyvärr känslan av att det är jounarlisterna som vill visa att de minsann kommer på hur de kan vinkla en fråga som ställts 100ggr tidigare. Sedan måste jag säga att jag uppskattar att tegnell delar med sig av sina tankar och svarar så gott han kan. Jag saknar dock DN journalisten från de tidigare pressträffarna som hade kritiska frågor, undra om han inte är välkommen längre då det nästan verkar tabu att ifrågasätta det arbete som görs.

Ang Tegnells dygn så läste jag i en intervjuv att han hade helgerna mestadels lediga det var ju journalister som rigde honom ibland. Tror inte det är han som har mest att göra under denna krisen finns ju flera hundra som jobbar på fhm, det är vårdpersonalen som skall hantera alla sjuka som får dra det tunga lasset i denna pandemi, det är deras tid vi skall vara rädda om.
Citera
2020-05-07, 12:58
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har sett att viruset sakta men säkert tar sig in i Afrikas länder.
Skall bli mycket intressant att se om våra " medmänskliga" medior och regering skriver och talar om deras offer, ekonomi och flockimmunitet.
Eller om de " rasseaktigt" vänder dem ryggen till. En liten notis i media. Inget rött JUST NU.

De vanligen mest utsatta afrikanska länderna har medellivslängder under 60 år. Alla som i västvärlden räknas som i "riskgrupp" för coronan finns inte på samma sätt i dessa länder då de redan är döda. Så klart att det finns lungsjuka och gamla men i mycket mindre utsträckning.

Därför kommer Coronan inte slå lika hårt mot failed states dödstalsmässigt. Så det bästa för länder som Burundi, Afghanistan (inte Afrika iofs), CAR, sydsudan och så vidare är att inte vidta åtgärder och köra business as usual. Vi har mer att förlora på att inte införa starka restriktioner än dem. De har ett större behov av att hålla igång deras små ekonomier samtidigt som sjukdomen än då inte kommer att slå lika hårt för dem pga demografi. Hur många ventilatorer det finns är otroligt underordnat demografin som faktor.
Citera
2020-05-07, 12:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2

Jag tycker att covid-19 har hamnat i skymundan. Man pratar mest om vinst eller förlust och dödssiffror.
Lyfter fram kändisar som har dött. Viktigt.
Inte så mycket om sjukdomen.

Det håller jag med om till fullo. Jag är så grymt trött på att höra om ekonomin.

Det man är intresserad av är ju att lära sig mer om sjukdomen. Vilka framsteg som görs vad gäller behandling, mediciner, vaccin m.m. Vad gör Sverige för att upphandla dessa produkter och tillhandahålla till vården? Det hela är ju faktiskt en central nyckel för hur man ska hantera sjukdomen och vilken strategi man ska välja för att undvika skadeverkningar både på människor och ekonomi.
Citera
2020-05-07, 13:01
Medlem
Oron jag haft för Västra Götaland var inte obefogad...

I en vädjan till regeringen, sjukhusledningen och allmänheten skriver Sahlgrenskas läkare att de är ”trötta och ledsna” och behöver hjälp. Den ljusning i pandemin som Folkhälsomyndigheten talat om på sistone syns inte på Göteborgs vårdavdelningar. DN idag.

Det var väl bara ett par dagar sedan som Södra Älvsborgs sjh också uppgav väldigt pressat läge med för mycket övertid osv.

Håller tummarna att de klarar detta...
Fy fasen att vi som samhälle satt vården i en sån här situation med Covid.
Citera
2020-05-07, 13:01
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Om ja står och pratar med någon som har corona och inte vet om det. Tex en frisör som klipper mig. Då sitter man ju nära henne runt 20-30 min och snackar skit.

Tror ni det är väldigt stor risk att bli smittad av det? Om hon har viruset 100% utan symtom. Står mest bakom mig och klipper. Och står jämte mig på sidan. Och pratar?

Ska nämligen hem till en frisör idag efter 6 veckor celibat. Det får bära eller brista. Men vad tror ni?

Köp dig en klippmaskin.
Citera
2020-05-07, 13:03
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du snackar skit, om något ska asien får extremt mkt kritik för hur lite de har testat. Inte ens hyllade sydkorea testar mer än sverige. De flesta länderna där ligger runt 1 eller mindre testade per 1000, medens sverige ligger över 15 testade per tusen.

Munskydden de har lär vara som samma på ebay/wish etc, och dem kan du själv köpa fortfarande.

De enkla munskydden är till för att skydda din omgivning från salivdroppar. Men svensken skiter ju i andra så det är förståeligt att man inte vill bära dem.
Det enda som är viktigt i Sthlm är bolånen. Folk är så skuldsatta att inget får bromsa in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in