2020-05-07, 11:55
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är klart man blir immun. Om man inte blir det är det slutet för människan och man kan lika gärna gå ut och leva istället för att leva sin sista tid som en rädd råtta.
Finns rädda råttor?
Klart man skall leva något så när vanligt, men
det är ju inte direkt läge att ge sig ut på krogen, supa skallen av sig, slicka random person i örat.
Smittad blir du med all säkerhet på ett eller annat sätt om du inte kryper in i en bunker ett år. Men risken är ju ändå att när du kryper in i bunkern redan bär på smittan.
Man ska ju se alla som smittade och rätta sig efter det.
Vet man alltså att alla är smittade eller är det ett sätt att säga. Bete dig som att du bär på smittan. Följ råden så att du inte smittar, och alla skall tänka så. Sedan smäller man till i media och en tomte med doktorshatt dyker upp och väser, " du ska inte diagnostisera dig själv ( ge fan i att åka till vårdcentralen om du är sjuk) Jaha, är jag sjuk eller inte. Något är det i allafall.
Såg i går när jag gick in på vårdcentralen, stora skyltar med text. Kom inte in om du känner dig sjuk.
Nähä! Stäng vårdcentralen då, tänkte jag.
Citera
2020-05-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu finns det bra mycket mer än svart eller vitt.
Höger eller vänster. Sött eller surt. Natt eller dag. Allt eller inget.
Blir så jävla trött på människor som skapar fack och placerar människor i fack.

Nu menar jag inte dig personligen men den här pandemin har inte enbart känslostyrda eller rationellt styrda människor.
Vem avgör vem som är vad utav detta.
Är rationalitet svaret på allt.
Varför ens säga så? Personligen ser jag inte på människor på det sättet.

Jag kan lungt påstå att jag är allt utav de där två facken och allt emellan också.

...Det var därför jag använde "grovt sett", självklart finns ett spektra, där individer har olika dominans i olika egenskaper. Min poäng var att C19 polariserar såklart, som jag också nämnde.....
Citera
2020-05-07, 11:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om vi skulle ha haft lockdowns för hiv i väntan på vaccin, så skulle vi fortfarande ha lockdowns.

Vad man har gjort när det gäller hiv är att utvecklat medicin som kontrollera smittan, och givetvis ska man satsa på att utveckla både medicin och vaccin emot covid19, det ska man inte vänta med. Vilket man inte heller gör.

Det går inte att jämföra, eftersom det var väldigt enkelt att undgå att bli smittad med HIV. Man behövde bara undvika sex med många partners - och även om man hade det, var risken mycket liten om man höll sig till icke-knarkande nordeuropéer av motsatt kön.

När det gäller corona, kan man bli smittad bara man går till jobbet, till livsmedelsaffären eller åker buss, d.v.s. saker som är svåra att undvika, och som inte har någon koppling till utsvävande beteende. Stor skillnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Statistik på överdödligheten är delvis bättre. Men inget kan man vara helt säker på.
Du kan omöjligen resonera typ så här:

2010-2019:
1 500 döda i snitt i april

2020:
1900 döda o april

Lika med = Yessss det dog bara 400 personer med covid-19!

Men det är inte så enkelt.
Exempel:
I Rom har senaste månaden dött 10% mindre personer jämfört med typ senaste 20 åren.
Mitt under pandemin? Ja.
De var i lockdown ju. Det hjälpte dem att inte få folk smittade.
Men samtidigt var folk instängda hemma och kunde inte åka bil och dö, eftersom i Rom statistik på personer som dör i trafiken är ganska hög.

Dumma förnekare sitter med excel och räknar hit och dit.
Men det är bara trams.
Vi har en pandemi som hanteras totalt felaktigt och omänskligt i Sverige.
Hanteringen har orsakat och fortsätter att orsaka död på en massa personer som hade kunnat räddas.
Men oärliga omänskliga svenskar som trampar på lik skiter i det och föredrar att gotta sig i excel felaktiga slutsatser.

Resonemanget är delvis korrekt. Dock så är inte effekten lika stor i Sverige med tanke på att vi inte haft lockdown. Folk har varit ute och åkt bil, handlat etc. För att få en klarare uppfattning måste vi alltså först ta reda på minskningen i statistiken för andra dödsorsaker innan vi kan dra några meningsfulla slutsatser av hur många av de som skulle ha dött egentligen som har klarat sig.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att man tror på rysk propaganda som sprids på nätet, sprider det vidare ...

- Vad är rysk propaganda?

Citat:
... och i sin egenskap som "professor" KRÄVER att få prata med den som representerar ett mer kritisk förhållningssätt till Putins anhängare och lägger på luren.

- Vem är det som har krävt att få prata med Vladimir Putins politiska motståndare?

Citat:
Det är sådana DU skulle vilja se i ledningen på VHM..

Du som säger dig jobba inom vården :-o

- Försöker Vladimir Putin infiltrera svenska Folkhälsomyndigheten?

Skulle ryskt inflytande över Sveriges smittskyddarbete vara till nackdel för svenska folket?
Citera
2020-05-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Dravel. Möjligen empatiska och ickeempatiska.

OK, det så du ser världen styras, kan jag sluta mig till......
Citera
Medlem
Dags att statsministern visar sig och talar direkt. Det har ju dött några Estonia eller en Tsunami. Men han verkar gömma sic. Danmarks statsminister syns varje dag och svarar på frågor direkt i tv. Kritiska frågor och inget förinspelat eller styrda heller
Stiffe, visa dig.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Hade hon hänvisat till en sajt av Trump-anhängare då skulle du naturligtvis tyckt likadant.

För ibland har ju Trump trots allt rätt och många tycker som han. Även vetenskapsmän.

Jag hade varit av samma åsikt. Att hon bad om ursäkt för ett misstag hon ansågs ha gjort. Ett rätt harmlöst sådant som inte reflekterar hennes eventuella kompetens inom området medicin.

Jag är inte speciellt politisk engagerad eller intresserad till när det kommer till Ryssland eller Trump f.ö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Bra sammanfattning.

Huvudet på spiken: FHM:s propaganda och svammel är både riktat till Sverige och utlandet. Man kämpar febrilt för att bevara vår image, och Tegnell är en av de som får skyffla bajs och elände, han är fläkten som skiten ska träffa. Han får nog belöning för skitjobbet.

Det som FHM (med regeringens goda minne) producerar är propaganda, ja, men denna propagandas bästföredatum har ju passerats. Strategin spricker efter ett par månader.

Snacket om eftersläpning och flockimmunitet har funkat som köttben, som man kan gnaga på om man tycker att det är tråkigt och jobbigt att tänka och analysera.

Nu är köttbenen slut, och sanningen är att vi inte är på väg någonstans. Och vi vet faktiskt inte ens om vi är på väg. Vi vet mycket lite om viruset och sjukdomsförloppet (eller de olikartade förloppen kanske jag ska säga), vi vet inte om och hur viruset muterat och vad det kan innebära...

Kanske släcker vi viruset långsamt, genom att hundratusentals svenskar blir smittade, eller ger vi kanske viruset möjlighet att mutera och bli starkare?

Varken FHM eller någon annan vet riktigt...

Det är hur som helst världshistoria som utspelar sig.

Jag kan inte minnas att Sveriges regering spelat rysk roulette så kallt och öppet under min livstid.

Det finns något diffust politiskt mål någonstans, men jag är djupt övertygad om att staten jag betalat 55% skatt till i 30 år, skiter totalt i om jag dör pga corona. Och samma gäller såklart er andra.

Ingen bryr sig.

Sug på den, Svensson.

Ja sanningen kommer fram mer och mer för varje dag.
Å andra sida, om man tex går bakåt i tiden och man analyserar hur folk uttrycker sej (tex här som också kan vara bra sätt att inse vad som pågår bland folk) så ser man att den förändras väldigt mycket över tiden.
De så kallade förnekare är väldigt dynamiska.

Om dag 1 hade de som invändning att ingen skulle dött, så har de dag 50 invändningen att det fortfarande än en väldigt låg procent som dör.
Om dag 1 kunde de säga att Sverige ligger bättre till avseende döda per capita än 30 länder kan de nu säga att de ligger bättre till än 5 länder. Om ett par månader kan de säga att de ligger bättre till en 2 länder. Och om 3 månader, när det inte längre finns nåt land som har det sämre än Sverige, kan de tex säga att Sverige ligger bättre till än på Mars, där man ej fått tillförlitlig statistik från.

Och även om Mars skulle visa att man har bättre statistik kring döda per capita, kan man då fortfarande säga att vi inte vet vad som kommer hända om 1 år. Eller om 5 år. Eller så kan man också satsa på en evergreen som "alla ska dö ju".
Citera
2020-05-07, 11:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Gamla bilar, glest befolkat, låga löner, höga skatter, dåligt med sjukvårdsplatser... Iofs har jag mest varit runt Como-sjön och i Milano.
Okej, så du jämför en uråldrig kulturregion i Italien (gamla romarriket) med ett land i yttersta nord?
Oavsett, det gör inte Sverige till ett u-land på några skalor dock.

Om du nu var i Italien, hur kommer det sig att du lade sådant fokus på sjuksängar, intresse genom tjänsten?
Citera
2020-05-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Du saknar insikt i vår tekniska kapacitet här, att ställa om för testning och skyddsutrustningstillverkning var och är inget problem bara det tas beslut.
Vi har kompetensen och kapaciteten, det vi inte har sjäva i kunskap kan vi köpa in antingen i fysisk form eller kunskapen att själva tillverka.

Att räkna döda/skadade efteråt är inte något man skall göra innan slaget är förlorat, vi kom däremot aldrig ut på slagfältet utan föredrog att bli offrade i våra hem.

Som jag sagt innan, det skanas iaf. inte vilja att försöka förklara varför inget går, att faktiskt göra något däremot, det saknas det vilja till, men det kostar väl för mycket.
Vad är ett liv om det är någon annas värt...

Anser Ni att vi gjort ett bra jobb jämfört med ex. Taiwan?
Är deras situation sämre, likvärdig eller bättre än våran?

Ska vi kanske ringa och be de göra som oss istället då de har fel som inte vill smitta ner sitt land?
Eller ska vi ta rygg på de och kanske bli smittfria istället?

Ah, du jobbar som forskare? Epidemiolog eller virolog kanske? Du är ju så insatt och formulerar dig så väl
Citera
2020-05-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/kristersson-besoker-sin-sjuka-mamma/

Hemskt tråkigt för Kristersson och ännu mer för hans mamma... Men nu måste jag ändå säga, att en person med Kristerssons inkomst och ställning, borde ha kunnat vidta åtgärder tidigt för att skydda mamman, som en vanlig Svensson ofta inte kan. Som att ta hem mamman och anställa en eller flera privatsjuksköterskor.

Oj! Nu är inte han ngn politikerfavorit för mig men så klart supertrist att mamman blev sjuk. Hoppas hon klarar sig. Jag hade nog trott som du, att politiker tagit hem sina föräldrar för länge sen men så behöver det ju inte vara förstås.

Det Kristersson sagt som ändå varit bra under coronakrisen var ju att han pushade på och ville ha masstestning för ett tag sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in