Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Ditt sista där. Jo, Sverige i ett nötskal. Blir han friad i HR så blir han några hundratusen kronor rikare.
Fast det handlar om att om inte den tilltalade juridiskt kunnat dömas och går fri så har han suttit 8 månader utan arbetsinkomst, utgifter bl a för ett hus/bostad, barn i ett tidigare äktenskap som han ska betala underhåll för eftersom barnen av uppenbara skäl bott heltid hos modern. Som exempel...
Sedan tillkommer skadestånd för frihetsberövande vilket är ett stort ingripande i den juridiskt friade tilltalades personliga integritet, påverkan på hans heder och vandel i andra människors ögon i släkt och vänkrets, arbets- och föreningsliv samt i allmänhetens och samhällets ögon.
En "verkligen" oskyldig ska ha det, och det är han ju juridiskt i så fall. Det finns ingen gradering som oskyldig, lite skyldig, sannolikt skyldig men inte bevisat osv.
Jag tror absolut
han har mördat Lena, men det är en annan femma vad jag och många med mig tror och anser och faller ju inom ramen för påverkan på hans heder och vandel i andra människors ögon, jag och fler med mig har dömt honom trots friandet.