2020-05-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ditt sista där. Jo, Sverige i ett nötskal. Blir han friad i HR så blir han några hundratusen kronor rikare.

Fast det handlar om att om inte den tilltalade juridiskt kunnat dömas och går fri så har han suttit 8 månader utan arbetsinkomst, utgifter bl a för ett hus/bostad, barn i ett tidigare äktenskap som han ska betala underhåll för eftersom barnen av uppenbara skäl bott heltid hos modern. Som exempel...
Sedan tillkommer skadestånd för frihetsberövande vilket är ett stort ingripande i den juridiskt friade tilltalades personliga integritet, påverkan på hans heder och vandel i andra människors ögon i släkt och vänkrets, arbets- och föreningsliv samt i allmänhetens och samhällets ögon.
En "verkligen" oskyldig ska ha det, och det är han ju juridiskt i så fall. Det finns ingen gradering som oskyldig, lite skyldig, sannolikt skyldig men inte bevisat osv.
Jag tror absolut han har mördat Lena, men det är en annan femma vad jag och många med mig tror och anser och faller ju inom ramen för påverkan på hans heder och vandel i andra människors ögon, jag och fler med mig har dömt honom trots friandet.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2020-05-07 kl. 11:43.
Citera
2020-05-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Fast det handlar om att om inte den tilltalade juridiskt kunnat dömas och går fri så har han suttit 8 månader utan arbetsinkomst, utgifter bl a för ett hus/bostad, barn i ett tidigare äktenskap som han ska betala underhåll för eftersom barnen av uppenbara skäl bott heltid hos modern. Som exempel...
Sedan tillkommer skadestånd för frihetsberövande vilket är ett stort ingripande i den juridiskt friade tilltalades personliga integritet, påverkan på hans heder och vandel i andra människors ögon i släkt och vänkrets, arbets- och föreningsliv samt i allmänhetens och samhällets ögon.
En "verkligen" oskyldig ska ha det, och det är han ju juridiskt i så fall. Det finns ingen gradering som oskyldig, lite skyldig, sannolikt skyldig men inte bevisat osv.
Jag tror absolut han har mördat Lena, men det är en annan femma vad jag och många med mig tror och anser och faller ju inom ramen för påverkan på hans heder och vandel i andra människors ögon, jag och fler med mig har dömt honom trots friandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Såklart vet jag det, men det gör inte Stefaaan Davisson till mindre mördare, han kanske inte döms i TR eller HR men vi alla vet(förutom du och några som gillar aset) att STEFAAAN DAVISSON är MÖRDAREN i detta fall, PUNKT

Visst är det så. Och så skall det vara. Om man är oskyldig. Nu har vi en skyldig person som man inte kan överbevisa - det räckte inte ända upp. Så mördaren får skadestånd, slipper betala skadestånd till familjen vars mor/fd fru/dotter/syskon blivit mördad. Sverige är fantastiskt.

Men juridiken går alltid före förnuft. Så är det. Såsom domen är skriven skall och bör SD frikännas.
Citera
2020-05-07, 12:05
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Tror faktiskt inte jag läst i tråden att några användare här skulle "vidta åtgärder" mot SD. Var har du läst det?

Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Allt är uppenbart, SD kommer hamna länge bakom lås och bom, detta är ett indiciemål som håller hela vägen, samt att SD hela tiden gör bort sig gör att domen blir lätt att skriva, har från säker källa hört att HD och JG kommer sedan fortsättas utredas så tillslut kommer total rättvisa skipas i detta vidriga mål.

Jag tror inte ens SD vill komma ut, var ska han bo, var ska han jobba, säkert skulle han med sin sjuka hjärna bli ett hett byte för folk som inte vill se honom ute

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Huset får han nog säga bye bye till. Han får betala rejäla skadestånd till BOs barn och skulle han komma ut efter ett antal år vill han nog inte bo kvar i området. Ingen vill ha honom där heller.
Rättvisa skipas, på vilket sätt återstår att se.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Fortfarande finns ingen Gilla-knapp här.
Kommer han att få någon chans att hämnas på någon? Han har ju hela världen mot sig och marken kommer att vara minerad med snubbeltråd. Bäst för honom själv med livstid, skyddat boende.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
November.

Hanna W*elin..
"Du har ingen gravplats än. Men minnesträdet har fått nya vinterväxter och lyses upp av ljus som folk varit där och tänt. Det går nog inte en timme utan att jag tänker på dig. Jag lovar att göra allt jag kan för att vårda och fostra dina barn; mina gudbarn som jag bor med nu, jag lovar att aldrig glömma dig, jag lovar att hämnas dig när tiden är inne, jag lovar att vara den du vill att jag ska vara; mig själv. Jag älskar dig. Vi ses i Nangijala."
Av tidsskäl tar jag bara några ex,
Citera
2020-05-07, 12:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det går till HovR så kan vi nog räkna med att försvaret
kommer att kalla en egen dataexpert.

Då får man hoppas att åklagaren också vidare med det.

Nu har jag knappt öppnat domen ännu, men som det verkar finns det svagheter i flera av åklagarens bevisning enligt Tingsrätten.

Jag tror att det redan i nuläget finns mycket i utredningen och att det kan handla om hur man snickrar ihop bevisen. Det är en mycket stor och komplicerad utredning och möjligen är det åklagarens första mordfall?

I vissa fall kanske det inte går att bevisa vad som har hänt, då det fattas kommunikation (raderingar), vittnen och teknisk bevisning.

Eftersom det här är en mycket viktig detalj, borde man ta redan på om det är möjligt att få mer klarhet i om det krävs en aktiv handling av en person för de händelser som man kan se i SDs dator vid den kritiska tidpunkten för mordet.
Citera
2020-05-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ber att få hävda motsatsen.
Det är inte alls märkligt att en patolog uttalar sig på det viset.
Av de påvisade skadornas omfattning och karaktär går det att vid obduktion konstatera att döden inte varit ögonblicklig (som man säger om nån t ex sprängt sig i småbitar).

Eftersom det av skadorna går att se att LW under en del av tiden misshandeln pågick var vid liv, uppstår en viss osäkerhet om när döden kan ha inträtt.
Det är alltså av vetenskaplig försiktighet patologen ifråga uttalar sig på det vis hon gör. Den sammantagna traumabilden indikerar alltså att LW inte kunnat vara vid liv någon längre tid, utan sannolikt max en timme.

Då skall man komma ihåg att så omfattande skador mot huvudet som jag uppfattar att LW fick, hon sannolikt förlorade medvetandet ganska omgående.

Det är viktigt att inte glömma att när en patolog/rättsläkare uttalar sig bör denne/-a inte vara tvärsäker i frågor där absolut säkerhet inte kan uppnås.

Detta du skriver känner jag mycket väl till - och det var inte poängen med det jag skrev.
Det jag ville belysa var att HD som är sjuksköterska och säkert vet att döden kan dröja i sådant fall, och med eventuell förhandsinfo av SD attLW är misshandlad, HD i sammanhanget säger till sin chef "Hoppas hon är död".
Man kan översätta det med "Hoppas hon är död och inte bara ligger misshandlad".

Detta hypotetiskt om det skulle varit så att SD=GM.
SD brukade ju vända sig till HD i första hand när något inträffat (står i domen någonstans mellan sid 40-44).

Jag finner det alltså inte ett dugg märkligt att en läkare skriver om att hon han ha levt ett tag, vetenskapliga försiktighetsskäl.
Utan hur HD uttalar sig "Hoppas hon är död" är ju litet märkligt.
Citera
2020-05-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Kan vi sluta spekulera om vad barnen kan/bör/ska/vill tänka, känna, göra?

Ja ja, detta är första gången jag går in på hur ett barn kan uppleva situationen.
Men händelsen med garagedörren är ju inte helt ovidkommande utan ingår i historien antar jag.
Citera
2020-05-07, 12:16
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Av tidsskäl tar jag bara några ex,

Här kan man tydligt utläsa att flera hotat SD med vedergällning, *folkets* egna *domstol*.
Citera
2020-05-07, 12:17
Medlem
Citat:
Visst är det så. Och så skall det vara. Om man är oskyldig. Nu har vi en skyldig person som man inte kan överbevisa - det räckte inte ända upp. Så mördaren får skadestånd, slipper betala skadestånd till familjen vars mor/fd fru/dotter/syskon blivit mördad. Sverige är fantastiskt.

Men juridiken går alltid före förnuft.
Så är det. Såsom domen är skriven skall och bör SD frikännas.
Det jag fetat:
Håller med dig i att Sverige [huvudsakligen] är fantastiskt.
Däremot undrar jag hur du resonerar i mening 2 av de fetade. Vilka av svensk juridiks grundpelare anser du vara oförnuftiga?

SD blev frikänd för att en åkl, Åda Hiding, inte hade förnuft nog till att inse att hennes mål inte skulle hålla vid en juridisk prövning.
Det är ju inte nationen Sveriges fel att åkl ÅH inte är förnuftig.
Inte juridikens heller.
Det måtte du väl ändå förstå,
Picasso-två..
Citera
2020-05-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det jag fetat:
Håller med dig i att Sverige [huvudsakligen] är fantastiskt.
Däremot undrar jag hur du resonerar i mening 2 av de fetade. Vilka av svensk juridiks grundpelare anser du vara oförnuftiga?

SD blev frikänd för att en åkl, Åda Hiding, inte hade förnuft nog till att inse att hennes mål inte skulle hålla vid en juridisk prövning.
Det är ju inte nationen Sveriges fel att åkl ÅH inte är förnuftig.
Inte juridikens heller.
Det måtte du väl ändå förstå,
Picasso-två..
Eftersom det inte går att överhuvudtaget resonera med dig så avstår jag. Förstår du inte det du fetat så är det meningslöst. Det är allmänt känt, framförallt bland jurister, att sunt förnuft inte har plats i juridiken. Men det kommer du aldrig begripa. Som sagt, meningslöst. Hej på dig!
Citera
2020-05-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Detta du skriver känner jag mycket väl till - och det var inte poängen med det jag skrev.
Det jag ville belysa var att HD som är sjuksköterska och säkert vet att döden kan dröja i sådant fall, och med eventuell förhandsinfo av SD attLW är misshandlad, HD i sammanhanget säger till sin chef "Hoppas hon är död".
Man kan översätta det med "Hoppas hon är död och inte bara ligger misshandlad".

Detta hypotetiskt om det skulle varit så att SD=GM.
SD brukade ju vända sig till HD i första hand när något inträffat (står i domen någonstans mellan sid 40-44).

Jag finner det alltså inte ett dugg märkligt att en läkare skriver om att hon han ha levt ett tag, vetenskapliga försiktighetsskäl.
Utan hur HD uttalar sig "Hoppas hon är död" är ju litet märkligt.
Jag var egentligen helt med på vad du skrev men ville passa på att typ försöka trösta dem som tror att stackars LW låg där och led länge i sitt hjälplösa tillstånd. Det fanns den sortens inlägg i tråden.

Se det jag fetade, det som börjar med 'HD':
Om vi utgår från att HD fått info från SD om att LW "råkat ut för något", hade det då inte varit rätt så naturligt (om uttrycket tillåts) om HD där och då yttrat de orden direkt till SD?
Att sitta hos sin chef och fälla de där orden är visserligen märkligt, precis som du skriver, men på inget vis graverande.
Tycker jag.
Citera
2020-05-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja ja, detta är första gången jag går in på hur ett barn kan uppleva situationen.
Men händelsen med garagedörren är ju inte helt ovidkommande utan ingår i historien antar jag.

Det var inte personligt riktat, men det är just detta jag tycker är olyckligt... garagedörren och LWs son är en sammankoppling som har skett här i tråden och den lever vidare som om den är sann. Diskutera gärna garagedörren, men lämna sonen utanför. Örebro har 155 000 invånare och många av dessa anser att SD är skyldig. Kan vara precis vem som helst av dessa personer som målat på dörren.
Citera
2020-05-07, 12:35
Medlem
Fribbäs avatar
Den friande domen kanske är sämsta möjliga utfall givet omständigheterna. Ingen blir nöjd.

SD är på ett vis redan dömd i allmänhetens ögon. En allmänhet som också är upprörd för att de tycker en mördare går lös.

De som går emot allmänhetens konsensus kan inte heller vara nöjda. För stämpeln mördare kommer alltid vara inbränd i SDs panna.

Resultatet är att ingen tycker att full rättvisa skipats och det finns dessutom en överhängande risk någon fysiskt angriper SD (givet hur stämningen är).

Någonstans i allt kaos har vi familjer med barn om blivit trasiga.

Ger lite perspektiv på hur viktigt det är med att alla jobbar inom rättsväsendet gör sitt jobb. Polis, forensiker, åklagare och försvarare, hur fel det blir när man missar saker samt hur viktigt det är att rättvisa skipas efter en rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in