Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Då får man hoppas att åklagaren också vidare med det.
Nu har jag knappt öppnat domen ännu, men som det verkar finns det svagheter i flera av åklagarens bevisning enligt Tingsrätten.
Jag tror att det redan i nuläget finns mycket i utredningen och att det kan handla om hur man snickrar ihop bevisen. Det är en mycket stor och komplicerad utredning och möjligen är det åklagarens första mordfall?
I vissa fall kanske det inte går att bevisa vad som har hänt, då det fattas kommunikation (raderingar), vittnen och teknisk bevisning.
Eftersom det här är en mycket viktig detalj, borde man ta redan på om det är möjligt att få mer klarhet i om det krävs en aktiv handling av en person för de händelser som man kan se i SDs dator vid den kritiska tidpunkten för mordet.
Uppkopplingen mot masten Hjalmar Bergmans väg skedde på tre platser i området inom en kort tid, dvs LW:s telefon hade förflyttat sig dit.
Om SD gått dit med LW:s telefon hade
han knappast hunnit med att mörda, står det i domen.
För att sedan skynda hem och öppna en
PDF -fil i sin dator kl 24.00.
Frågan uppstår om någon annan handhaft LW:s telefon och befunnit sig inom mastens räckhåll.
Frågan uppstår om någon annan öppnat PDF-fil i SD:s dator kl 24.00.
Hur troligt att HD skulle sitta hemma hos SD och öppna datorn enligt direktiv?
Det står även i domen (före sidan 44) att mannen med påsen som setts bege sig norrut gåendes
stora vägen den aktuella natten, från brottsplatsen och i närheten av mastens räckvidd, kan stämma överens med telefon, tid och mast.
Det står ingenting i domen om att mannen gått där timmar senare ("för sent" för att vara troligt alltså) - som det står här i tråden.
Han kan ju - om han är GM, ha satt sig ner i en buske och pustat ut och kollat i LW:s telefon,
för att sedan gå vidare.
Detta är ingenting att hasta över, tycker jag.