2020-05-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eftersom det inte går att överhuvudtaget resonera med dig så avstår jag. Förstår du inte det du fetat så är det meningslöst. Det är allmänt känt, framförallt bland jurister, att sunt förnuft inte har plats i juridiken. Men det kommer du aldrig begripa. Som sagt, meningslöst. Hej på dig!
Det är ett sundhetstecken för en stat om dess juridiska tillämpning av lagar baseras på just förnuft och inte på godtycke eller vidskeplighet som i en del andra länder.

Det är p g a förnuftsbaserade beslut som Örebro TR friade SD. Inte för att åkl hade en tråkig attityd eller fel färg på läppstiftet.

Det vore oförnuftigt av Örebro TR att tro att SD skulle samtidigt ha kunnat befinna sig på två olika platser.

#TeamÖrebroTingsrätt
Citera
2020-05-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det så. Och så skall det vara. Om man är oskyldig. Nu har vi en skyldig person som man inte kan överbevisa - det räckte inte ända upp. Så mördaren får skadestånd, slipper betala skadestånd till familjen vars mor/fd fru/dotter/syskon blivit mördad. Sverige är fantastiskt.

Men juridiken går alltid före förnuft. Så är det. Såsom domen är skriven skall och bör SD frikännas.

Jag vet att du vet, men jag kände att det ändå är läge att ge det omvända perspektivet, som jag tar upp i nedan stycke.

Känslomässigt känns det helt åt skogen i detta fall, men samtidigt är i alla fall jag tacksam för att vi trots allt inte sätter - i de flesta fall,för även det förekommer ju trots allt - oskyldiga i finkan, även om det är på bekostnad att några skyldiga går fria pga av juridiska habrovinkar.
Citera
2020-05-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det var inte personligt riktat, men det är just detta jag tycker är olyckligt... garagedörren och LWs son är en sammankoppling som har skett här i tråden och den lever vidare som om den är sann. Diskutera gärna garagedörren, men lämna sonen utanför. Örebro har 155 000 invånare och många av dessa anser att SD är skyldig. Kan vara precis vem som helst av dessa personer som målat på dörren.

Ojdå.
Ja då kan man ju verkligen hålla med om att att det är onödigt.
Citera
2020-05-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag vet att du vet, men jag kände att det ändå är läge att ge det omvända perspektivet, som jag tar upp i nedan stycke.

Känslomässigt känns det helt åt skogen i detta fall, men samtidigt är i alla fall jag tacksam för att vi trots allt inte sätter - i de flesta fall,för även det förekommer ju trots allt - oskyldiga i finkan, även om det är på bekostnad att några skyldiga går fria pga av juridiska habrovinkar.
Det är ju så. Ser man till USA så sitter nånstans mellan 7 och 10% oskyldiga i dödscell. Så vill vi verkligen inte ha det. Hellre att en skyldig gå fri än att stoppa in oskyldiga på livstid. Men som du säger, känslomässigt känns det åt helvete eftersom både polis, åklagare och tingsrätt är säkra på att den skyldige faktiskt är Stefan Davidsson.

Vi får se om åklagaren efter granskning kan slå ner på Lindéns resonerande kring de punkter han spaltat upp och redovisat sina tankegångar för i domen. Då blir det överklagan till HR. Om inte - ja, då får Stefan fortsätta le mot Ester och vinka till folket som den kung han anser sig vara.
Citera
2020-05-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag var egentligen helt med på vad du skrev men ville passa på att typ försöka trösta dem som tror att stackars LW låg där och led länge i sitt hjälplösa tillstånd. Det fanns den sortens inlägg i tråden.

Se det jag fetade, det som börjar med 'HD':
Om vi utgår från att HD fått info från SD om att LW "råkat ut för något", hade det då inte varit rätt så naturligt (om uttrycket tillåts) om HD där och då yttrat de orden direkt till SD?
Att sitta hos sin chef och fälla de där orden är visserligen märkligt, precis som du skriver, men på inget vis graverande.
Tycker jag.

OK ..
Ja man kan tycka att en medskyldig inte skulle uttrycka sig så.
Ändå ett märkligt uttryck till en chef så snart efter LW:s försvinnande.
Kan ha försagt sig (i så fall).
Kan varit oskyldigt - spontant, som ett förtroende av bara farten.
Citera
2020-05-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då får man hoppas att åklagaren också vidare med det.

Nu har jag knappt öppnat domen ännu, men som det verkar finns det svagheter i flera av åklagarens bevisning enligt Tingsrätten.

Jag tror att det redan i nuläget finns mycket i utredningen och att det kan handla om hur man snickrar ihop bevisen. Det är en mycket stor och komplicerad utredning och möjligen är det åklagarens första mordfall?

I vissa fall kanske det inte går att bevisa vad som har hänt, då det fattas kommunikation (raderingar), vittnen och teknisk bevisning.

Eftersom det här är en mycket viktig detalj, borde man ta redan på om det är möjligt att få mer klarhet i om det krävs en aktiv handling av en person för de händelser som man kan se i SDs dator vid den kritiska tidpunkten för mordet.

Krasst uttryckt är domen och domskälen en käftsmäll till åklagarna, särskilt om man till detta lägger de pikar som är uttryckt om att bevisningen är åklagarnas jobb.
Det är helt rätt i det stora hela så som TR bedömt; finns för många hål som inte är tilltäppta och som ger grund för tvivel och andra tänkbara förklaringar än de som åklagarna framställt. Men å andra sidan finns inget som helt friar honom heller.

Icke desto mindre är jag så gott som övertygad om att SD är rätt mördare.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2020-05-07 kl. 12:58.
Citera
2020-05-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det är ju just DET jag skrivit om och om igen i tråden.

#TeamÅsaHiding

Visst är det märkligt att säga så till en chef direkt efter försvinnandet ..
och tydligen en chef som hon inte är nära vän med, eftersom chefen anmälde uttalandet.
Kan ju varit spontant för stunden, alltså ett oskyldigt tyckande och tänkande...
och de är ju vana vid ord om döden i kretsen av nära och kära.

Kan ju vara en försägelse också.
Märkligt i vilket fall.
Citera
2020-05-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
OK ..
Ja man kan tycka att en medskyldig inte skulle uttrycka sig så.
Ändå ett märkligt uttryck till en chef så snart efter LW:s försvinnande.
Kan ha försagt sig (i så fall).
Kan varit oskyldigt - spontant, som ett förtroende av bara farten.
Ja, det ÄR märkligt, håller med!
Men samtidigt: Stackars människa, HD!
Hon har trots allt mångåriga och starka skäl att djupt ogilla LW, så om hon släpper ut lite av sin frustration och ilska, är ju det i sig inget förvånande.
Väl?
Citera
2020-05-07, 13:00
Medlem
En sak (av många) som förvånade mig gällande förhören med SD, var att man inte pressade honom mer angående hans uttalande: "De kommer inte kunna lösa brottet". Hur han kunde vara så säker på det. Finns flera SD-citat där åklagarna borde ha satt mer press på honom.
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-07 kl. 13:40.
Citera
2020-05-07, 13:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det här var en intressant slutsats från domstolens sida och lika intressant att åklagarna inte analyserat de möjliga förloppen i förväg och presenterat dem för domstolen. Nu har domarna tvingats att själva tänka hur det kan ha gått till.

Den misstänkte kan förstås ha haft datorn med sig eller manipulerat tiderna i sin egen dator. Båda teknikerna är fullt tänkbara för att skapa ett alibi. Men han kan också ha cyklat fram och tillbaka ett par vändor för att åstadkomma ett annat slags alibi. Det tar kanske tre minuter högst att cykla respektive sträcka. Förloppet är i så fall

• Utföra gärningen och stoppa ner mobilen i en aluminiumpåse
  • Cykla hem och göra något med datorn
  • Cykla i vägen med mobilen och dumpa den

Det som talar för det här förloppet är sambandet med historien ett par dagar tidigare som tilldrog sig i samma ungefärliga område och historien med lagning av växlar på cykeln som behövdes tills den misstänkte väl insett att ingen har sett några misstänkta turer.

Nu har domstolen istället antagit att den misstänkte (om han begått gärningen) varit ute hela tiden och just därför inte kan varit hemma 00:00 om han "fortfarande" var ute 00:07. Problemet här är att domstolen dels har tänkt ut ett eget händelseförlopp, dels bortsett från den misstänktes egen berättelse som indikerat att han kan ha varit ute och rört på sig i omgångar.

Även vad avser annan central bevisning, exempelvis bilden där den misstänkte själv visar hur han blodat ner sin egen sko med ett perfekt taget foto (för att visa vad hänt), verkar domstolen ha tagit den misstänktes berättelse som ett bevis för att det inte var offrets blod som faktiskt fanns på skon. Själva bilden borde annars ha föranlett en kontroll från åklagarnas sida om vid vilken tidpunkt den vara tagen för att kunna utesluta att den var tagen efter gärningen.

Annars var domen mycket välskriven, väldisponerad och pedagogisk. Man förstår precis hur domarna tänkt, även om man inte håller med i deras slutsatser. Problemet är inte juridiken, utan snarare en problematik med att bedöma varje misstänkt utifrån personens egna förutsättningar att göra saker snabbt, att inte lämna spår och att faktiskt lämna vilseledande spår.

Det är väl här åklagaren inte riktigt lyckats visa tydligt att det är möjligt för SD att förflytta sig mellan SDs hem och platsen där mobilen kan ha kopplats upp mot Hjalmar Bergmans väg.

Om man ska vara petig, och det ska man är klockslagen dessutom mellan 00:00 (SD öppnar PDF på datorn) och 00:07:54 (då *enas mobil kopplar upp sig mot masten.

Jag har läst alltför få domar för att sätta Tingsrättens dom i förhållande till åklagarens bevisning. Dessutom har vi inte hört den viktiga pläderingen. Jag vet inte vad som krävs, men det borde räcka med att visa att det är fullt möjligt för SD att transportera sig med cykel mellan destinationerna på den tiden. Han är en mycket van cyklist och dessutom vältränad.
Citera
2020-05-07, 13:05
Medlem
Hepp, Darkwind vill kanske inte svara på mina frågor? Varken idag eller i höstas.

Du skrev nedan inlägg i nov -18. Jag följde upp ditt inlägg med några frågor under hösten -19, men fick inget svar från dig. Se mina frågor igen lite längre ned.

Eftersom du varit inne i tråden igen efter lång paus, skulle jag uppskatta om du kunde svara själv med vad du menade med ditt inlägg och då handlar det inte om det pajkastande du skriver om en annan ts du menar är "En liten tragisk figur som ingen vill ha". Nej, jag skulle vilja veta vad du menar med:

Citat Darkwind:*
"beskyller en kanske oskyldig för*flera*mord."

Menar du att SD varit beskylld för flera mord? Finns det misstanke om det? Jag har inte sett någon i tråden beskylla SD för flera mord. Vad har jag missat? Kan du uppdatera mig?

Finns det något ouppklarat mord eller någon försvunnen som SD har känt?

Vad menar du här? Under hösten -18 var endast S misstänkt av åklagaren, men du skrev om Stefan och Hanna. Vad var det som gjorde att du nämnde båda?

Finns inte på kartan att Stefan och Hanna i egenskap av mördare skulle bete sej som dom gör idag.

Ditt inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Den som är sinnessjuk är DU. Riktigt ordentligt också. En liten tragisk figur som ingen vill ha. Egentligen är det synd om såna som dej. Men inte när man som du, i din ömklighet beskyller en kanske oskyldig för flera mord.
En människa som är misstänkt för mord och är skyldig håller en låg profil. Han ger sej inte ut i folkhav med människor som Lena också kände. Och han ger sej definitivt inte in i bråk i första taget. Det är en självklarhet. Finns inte på kartan att Stefan och Hanna i egenskap av mördare skulle bete sej som dom gör idag.
Citera
2020-05-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då får man hoppas att åklagaren också vidare med det.

Nu har jag knappt öppnat domen ännu, men som det verkar finns det svagheter i flera av åklagarens bevisning enligt Tingsrätten.

Jag tror att det redan i nuläget finns mycket i utredningen och att det kan handla om hur man snickrar ihop bevisen. Det är en mycket stor och komplicerad utredning och möjligen är det åklagarens första mordfall?

I vissa fall kanske det inte går att bevisa vad som har hänt, då det fattas kommunikation (raderingar), vittnen och teknisk bevisning.

Eftersom det här är en mycket viktig detalj, borde man ta redan på om det är möjligt att få mer klarhet i om det krävs en aktiv handling av en person för de händelser som man kan se i SDs dator vid den kritiska tidpunkten för mordet.

Uppkopplingen mot masten Hjalmar Bergmans väg skedde på tre platser i området inom en kort tid, dvs LW:s telefon hade förflyttat sig dit.
Om SD gått dit med LW:s telefon hade han knappast hunnit med att mörda, står det i domen.
För att sedan skynda hem och öppna en PDF -fil i sin dator kl 24.00.

Frågan uppstår om någon annan handhaft LW:s telefon och befunnit sig inom mastens räckhåll.
Frågan uppstår om någon annan öppnat PDF-fil i SD:s dator kl 24.00.
Hur troligt att HD skulle sitta hemma hos SD och öppna datorn enligt direktiv?

Det står även i domen (före sidan 44) att mannen med påsen som setts bege sig norrut gåendes
stora vägen den aktuella natten, från brottsplatsen och i närheten av mastens räckvidd, kan stämma överens med telefon, tid och mast.
Det står ingenting i domen om att mannen gått där timmar senare ("för sent" för att vara troligt alltså) - som det står här i tråden.
Han kan ju - om han är GM, ha satt sig ner i en buske och pustat ut och kollat i LW:s telefon,
för att sedan gå vidare.

Detta är ingenting att hasta över, tycker jag.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-07 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in