2020-05-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
i så fall måste ju tingsrätten ha gjort en miss står sig den friande domen är ju fallet fortfarande öppet och polisen får börja om igen och kolla alternativa gärningsmän. Lenas kläder är ju bevismaterial bla var det ju en del hårstrån som inte kunde analyseras med dagens teknik. I framtiden kanske det går. När det gäller Olof palme har ju tydligen hans och Lisbeths kläder nyligen skickats på analys ifall det går att få fram nätt ytterligare med nutida teknik

Känns tveksamt att de skulle ha gjort några formella missar kring beslagen, men det är över min lönegrad att kunna avgöra.
Men hursomhelst har de säkert, förutsätter jag, rätt att behålla prover, som inskickade bitar av material etc för framtida analyser med ny teknik.
Citera
2020-05-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med tanke på att SD vinkar till E*ster så vet vi att han har noll integritet eller känsla för det passande. Så han lär bli kvar.

Gjorde han det? Vinkade han?
Hittar inte till inlägget men fick för mig att han log.
Kan ha fel. Eller så har du det.
Citera
2020-05-06, 21:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är osäker på vad domaren tror själv i skuldfrågan, men jag uppfattar det som att han kanske nämner att rätten inte dömer utifrån personligt tyckande, då jag tror att det finns ett hög tryck från allmänheten att brottet skall lösas och kanske också att ryktet i Örebro säger att många tror att SD ändå är skyldig?
Det du skriver om trycket från allmänheten är intressant och säkert centralt. Det kanske är så här chefredaktören Anders Nilsson på NA rättfärdigar sin egen linje, dvs. att han till skillnad från riksmedia "måste kunna möta folk på stan".

Jag har ingen aning om vilken personlig tro den här domaren Björn Lindén har i själva skuldfrågan, men noterar med viss förvåning att han på sid 28 i domen anser det vara "klarlagt" att det fanns blod på SD:s tvättmaskin (Björn Lindén har varken åklagaren eller NFC med sig där).
Senast redigerad av Draifos 2020-05-06 kl. 22:17.
Citera
2020-05-06, 21:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
"Att jag ens lāt dig komma in i mammas hus ångrar jag..."
Det var ju hans mamma som bjōd in honom till sitt hus. Det kunde inte N*a gōra något åt. Och det behōver han inte kānna något ansvar fōr. Han kunde inte ha hindrat sin mamma från att trāffa SD hur mycket han ān fōrsōkt.

"Att jag inte gick hem till dig på morgonen den 15:e maj var det stōrsta misstaget jag har gjort."
Vad skulle det ha gjort fōr skillnad?

Vi vet ju inte när han släppte in SD i L*enas hus?

Att han ångrar att han inte gick hem till SD kanske beror på att han redan från start kände på sig att SD hade med saken att göra? Liksom flera andra av L*enas vänner.

Han kanske skulle vilja ha sett SD öga mot öga, och säga de ord han gjorde per mobil?

"Var är mamma?"
Citera
2020-05-06, 21:30
Medlem
Lider extremt med fam Wesström, att behöva ha mördaren Stefaaan Davisson nästgårds är ju såklart inte särskilt trevligt, vet att även grannar lider, någon annan som har något att säga om detta? Vi är ju en diskussionstråd
Citera
2020-05-06, 21:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Stämmer, log var det.
Citera
2020-05-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har N*as inlägg framför mig inne i instagram, men kan inte länka. Jag hade fel. Men jag citerar:
Du har mage att le till Ester och vinka åt andra. Tack, nu blev det rätt.
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-06 kl. 21:56.
Citera
2020-05-06, 21:51
Medlem
PeterNosters avatar
Hmm, varför fortsatte man utredningen när man fick fram denna timing?
Det är ju uppenbart att han inte kunde vara på två ställen samtidigt.
Varför gjorde inte åklagaren samma observation som domstolen redan då och släppte SD?

Citat:
Av Stefan Davidssons tidslinje framgår att han öppnade ett PDF-dokument i sin dator
kl. 0.00 (s. 128, aktbilaga 145). Enligt tingsrättens mening talar det med styrka
för att Stefan Davidsson befann sig hemma kl. 0.00 eftersom han rimligen inte hade
med sig datorn ut. Förhållandet att Lena Wesströms mobiltelefon befann sig inom
området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl. 0.07 samtidigt som Stefan
Davidsson befann sig i sin bostad på Betesvägen skapar en betydande osäkerhet
kring om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström. I sådant
fall ska han ha dödat Lena Wesström, transporterat hennes mobiltelefon till
området som täcks av masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV, tagit sig hem till Betesvägen
och slutligen öppnat en PDF-fil kl. 0.00.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-05-06 kl. 21:53.
Citera
2020-05-06, 21:54
Medlem
Smhfs avatar
N*oas insta.

Om det intresserar.

https://imgur.com/o38Sq5S

Med hans inlägg ang domen.
Senast redigerad av Smhf 2020-05-06 kl. 21:57.
Citera
2020-05-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, varför fortsatte man utredningen när man fick fram denna timing?
Det är ju uppenbart att han inte kunde vara på två ställen samtidigt.
Varför gjorde inte åklagaren samma observation som domstolen redan då och släppte SD?

Åtalet inkluderar i och för sig att MGM "har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat LW livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet".
Citera
2020-05-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jo denna händelse är ganska märklig (att LW kan ha levt upp till under en timme
efter misshandeln,
att HD morgonen efter på sin arbetsplats säger till sin chef att LW
är försvunnen tillsammans med yttrandet "Hoppas hon är död").
Inte så smart alls om vi ska tala om det.
Ber att få hävda motsatsen.
Det är inte alls märkligt att en patolog uttalar sig på det viset.
Av de påvisade skadornas omfattning och karaktär går det att vid obduktion konstatera att döden inte varit ögonblicklig (som man säger om nån t ex sprängt sig i småbitar).

Eftersom det av skadorna går att se att LW under en del av tiden misshandeln pågick var vid liv, uppstår en viss osäkerhet om när döden kan ha inträtt.
Det är alltså av vetenskaplig försiktighet patologen ifråga uttalar sig på det vis hon gör. Den sammantagna traumabilden indikerar alltså att LW inte kunnat vara vid liv någon längre tid, utan sannolikt max en timme.

Då skall man komma ihåg att så omfattande skador mot huvudet som jag uppfattar att LW fick, hon sannolikt förlorade medvetandet ganska omgående.

Det är viktigt att inte glömma att när en patolog/rättsläkare uttalar sig bör denne/-a inte vara tvärsäker i frågor där absolut säkerhet inte kan uppnås.
Citera
2020-05-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Åtalet inkluderar i och för sig att MGM "har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat LW livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet".
Men eftersom åkl inte inför rätten lyckades presentera nån "tillsammans-person", så hade tingsrätten bara SD:s tidslinje/rörelseschema att kunna beakta och bedöma.
Och om då tingsrätten inte ser att SD skulle haft den tidsmässiga spalten till sitt förfogande (att under lång tid grovt misshandla och därefter flytta mobil innan han är åter i sin bostad), så skall han därför frias.
Simple as that.

Men håller med Peter Noster: SD borde därför släppts tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in