2020-05-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nja.
Du kan påverka utfallet.
Stanna inne
Undvik sociala kontakter
Sprita och tvätta händerna
mm

Aha toppen, så de har sagt att man kan vara hemma med medborgarlön nu äntligen, om man vill undvika att bli smittad av den dödliga pandemin?

Superbra! För innan så var det ju bara den allra rikaste överklassen som inte behöver jobba för uppehället, som kunde välja att skydda sig.

Men vad bra att även vanligt folk fått den möjligheten nu! Dagens bästa nyhet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är det dåligt att ha en bra rapportering?

Det är dåligt att ha många döda. Eller du tycker kanske inte det?
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
En ny panderemix a la dr tengell på gång?

Inleda försök på människor nästa år?

Zzzzzzz.

Pfizer inledde människoförsök redan förra månaden...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige har exempel mer döda än våra grannländer men Sverige är näst sist i test.

Test/befolkning

Island 150465
Litauen 57486
Danmark 46732
Estland 44443
Lettland 36384
Norge 34984
Ryssland 31752
Tyskland 30400
Finland 19528
Sverige 14704
Polen 10846

Varför ska vi jämföra oss med just de länderna? Vi har testat ca 10 gånger mer än nästan hälften av jordens länder. På dagsbasis så testar vi numera ungefär lika mkt som norge, och det är betydligt närmare upp till dem än vad det är ner till andra halvan av jordens länder. Överlag så kan man knappast klaga på hur mkt sverige testar, vi testar mer än sydkorea, och på dagsbasis så testar vi numera ca 4 gånger mer än sydkorea. Sydkorea som har hyllats för sina masstestar. Vi testar numera i snitt ca 0.35 per tusen testade per dag den senaste tiden. Medens nästan hälften av länderna ligger runt 1 per tusen testade, sammanlagt inte per dag. Så för fatta det kort, sverige testar mkt, och vi accelerera det.

Sedan handlar det som sagt om hur man registrera dödsorsaken. Om ett land har 10000 smittade, 1 dör, medens det andra landet har också 10000 smittade, men det dör i 5000 i det andra landet som har lika många smittade och båda testar mkt, så handlar det om hur man registrerar dödsorsaken etc. Det är samma virus, så dödsprocenten lär vara snarlik i mer eller mindre alla någorlunda utvecklade länder. Tillochmed norge ha erkänt att de skulle ha fler döda om de hade registrerat som sverige.

Om sverige hade testat lite så hade man kanske kunnat ana att mörkertalet var stort, men nu testar vi mkt. Det går inte att förneka att sverige testar mkt, och du förklarade inte varför sveriges dödsprocent skulle vara högre?
Citera
2020-05-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det tror jag inte, men det har varit löjliga variationer. Från 5000 till 18000 inom loppet av några dagar. Några dagar senare nere på 8000 för att rusa upp till 17000 några dagar senare och nu ned till 10000.
De där variationerna är ingenting. Jag hade flera långtgående tjafs här i tråden för en månad sedan, när deras prognos var över 70k döda svenskar. De räknade på 70 stycken IVA platser för hela landet, så i princip alla i behov av vård dog.

Jag försökte få fram det med wayback machine, men det funkade inte för mig.
Citera
2020-05-06, 20:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Kommer ej ske.... tycker vi redan nu kan se det, det var som jävligast där i Lombardiet/Cremonese i slutet av mars.. Klustersmitta och ev. en ytterst vidrig stam av Corona som körde där.

Kommer bli bättre nu så vi kan öppna upp våra kronjuveler Volvo och Scania..

Hela Europa öppnar nu... baltländerna plus finland går sen idag kl 15 med på besök mellan länderna.

Smittan är över, men vi måste vara jävligt försiktiga.
Öh ... Volvo är kinesiskt, och vem sjutton tänker ”Så fort smittan försvunnit ska jag köpa mig en ny Scania.” ...
Citera
2020-05-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
"Mja, många av de länder som rapporterar att jorden är rund, är ju i en annan fas än vad vi är, de observerar inte fel, men från en annan vinkel kan man säga".

"Nja, alltså det finns inga egentliga samstämmiga observationer av att jorden verkligen är rund. Det finns beräkningar som kan tyda på det men vi vill ändå avvakta... ".

"De observationer som gjorts från rymden är ändå bara av ett fåtal astronauter, så vi vill gärna se svenska astronauters redogörelser om några år..."

Klockren FHM satir
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Rapporterade dödsfall idag:

Danmark 3
Finland 6
Norge 1
Summa: 10

Skåne: 11
Västra Götaland: 12
Stockholm: 27
Sverige: 87

Jaha? Okej? Att många dör i Sverige idag är sant, tragiskt och ofantligt stort misslyckande.
Men varken du eller jag har en jävla aning om hur det kommer se ut i höst eller för all del nästa vår. Folk här på flashback är generellt så jävla tvärsäkra på att lockdownländerna har gjort precis allting korrekt genom att strypa smittan fullständigt. Det existerar inte en jävla tanke på att viruset kan komma tillbaka i en ny våg i höst hos ovan nämnda länder varvid i den vevan kanske Sverige klarar sig bättre? Tänk om den tysta asymptomatiska exponeringen av viruset denna vår och sommar leder till att x gånger färre döda än övriga länder i Europa i höst? "Finske Tegnell" flaggade ju för detta för några veckor sedan, problematiken i att folk i Helsingfors inte blivit exponerade nog. Vi har inte jävla aning om framtiden, addera faktumet att det generellt tar väldigt lång tid att forska fram ett ordentligt vaccin, så sticker det rätt ordentligt i ögonen när man läser alla dessa jävla profeter som målat ut "vinnare" i c19 pandemin redan.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tegnell verkar vara bra mycket mer knäppare än vad jag är😁
Han famlar i mörkret, ror utan åror, hoppar utan fallskärm.
... och har varken hängslen eller livrem.
Citera
2020-05-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Okej...

Mörka göra (ngt) dunkelt, otydligt. (SAOB).

Personer som hävdar att t.ex. FHM mörkar, behöver inte nödvändigtvis mena att man stryker bort dödsssiffror för all tid och evighet.

Det räcker med att man inte redovisar allting ordentligt, tydligt. Att man gör det dunklare.

T.ex. att som FHM inte ta med de här extra 10% vi nu hört om från Socialstyrelsen, i sin dagliga presentation från FHM. (De döda som av läkare bedömts ha covid men ej fått ett test).

T.ex. att inte vid varje presentation säga tydligt att det finns risk för ett mörkertal (de som inte testats och dör på äldreboenden). Detta känner FHM till och de har t.o.m. erkänt det i intervju med SR.

Att inte ge en fullständig bild, som FHM nu inte gör, är fullkomligt idiotiskt, om de verkligen vill ge en ärlig bild av läget.

Om man är angelägen om att, enligt alla goda principer inom vetenskap, presentera så rättvisande information som möjligt, så finns det ingen bra förklaring till att de inte är tydliga med att det finns fler fall än de redovisar.

De fattar ju också att det kommer fram senare i SCB, framför allt nästa år. Men majoriteten av svenskar kommer inte att kolla SCB, de kollar presskonferenserna. Så det viktigaste är det som framkommer där.

frågan som gnager är: varför är de inte angelägna om att ge en korrekt bild nu?

De lämnar ju öppet mål, för de som med goda argument, kan hävda att det "mörkas". Dvs att redovisningen grumlas av ovanstående faktorer jag tagit upp.

Lägg till det, att de ett flertal ggr sagt att vi är nog på peak, att det ser stabilt ut, det planar av osv.(Långt innan det var så, t.o.m. precis i början av hela skeendet). Utan att ta hänsyn till eftersläpningen som de själva visste om!

Som kritiskt tänkande människa måste man också kunna se, att FHM absolut skulle kunna ha ett intresse av att det låter "bättre" än vad det i verkligheten är. Det är ju deras egna karriärer som står på spel, så att säga. Detta kan medvetet eller omedvetet leda till att människor försöker tona ned siffror eller en allvarlig situation.

Nu hoppas jag självklart att de inte medvetet "mörkar". Men de gör heller inte särskilt mycket för att bidra till en redovisning som framstår som helt saklig och så nära verkligheten som möjligt. Det är verkligen olyckligt, i den allvarliga situation vi är i.

Att kalla någon konspirationsteoretiker för att man börjar fundera på en viss "mörkning", är inte korrekt. FHM måste granskas kritiskt. Det bör allt i en demokrati tålas att göra.

Just nu ser det verkligen inte bra ut, på det sättet de presenterar saker. Det är så pass inkorrekt från ett vetenskapligt perspektiv, att hade jag presenterat information på det sättet när jag gick på universitetet, så hade jag sannolikt blivit underkänd. FHM bör snarast bli mer korrekta och objektiva i sina presentationer och vara oerhört tydliga med att deras siffror inte ger hela bilden.

Tack kunde inte beskrivit det bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Du kan ju börja med att ange källor. Ingen bryr sig om dina åsikter.

Pust och stön.
Det finns i tråden.
Sök och återkom gärna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Öh ... Volvo är kinesiskt, och vem sjutton tänker ”Så fort smittan försvunnit ska jag köpa mig en ny Scania.” ...

Vad är alternativet.. Lägga sig ner och dö?

Volvo Cars ökade ju försäljningen i Kina i feb-april med typ 30 procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in