2020-05-06, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag är livrädd för att covid- 19 skall mutera och ge sig på både barn och människor som inte tillhör riskgrupper nu till hösten.

Kommer ej ske.... tycker vi redan nu kan se det, det var som jävligast där i Lombardiet/Cremonese i slutet av mars.. Klustersmitta och ev. en ytterst vidrig stam av Corona som körde där.

Kommer bli bättre nu så vi kan öppna upp våra kronjuveler Volvo och Scania..

Hela Europa öppnar nu... baltländerna plus finland går sen idag kl 15 med på besök mellan länderna.

Smittan är över, men vi måste vara jävligt försiktiga.
Citera
2020-05-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Att vi båda har läst det på MSM eller dyl. är ingen källa.

Inte någonstans har jag sett någon som helst källa på påståendet att experter kördes över av politiker. Att svensk MSM påstår någonting utan någon som helst källa angiven är ingen källa.

Det är propaganda.

”Det där är något som MSM spred i början för att legitimera Sveriges urkassa strategi.”

Återigen. Dina ord.

Om jag länkade dig intervjun skulle du säga:
”Det där är något som MSM spred i början för att legitimera Sveriges urkassa strategi.”

Du måste komma ur din mongoloop.
Citera
2020-05-06, 20:29
Medlem
Något som är aningen frustrerande är att stolpskott som Neil Ferguson haft så pass orimligt anseende under den här pandemin. Ni som hatar Tegnell borde ju hata Ferguson desto mer, hans "forskning" vid Imperial College var ju det som mer eller mindre fastslog att UK skulle gå i lockdown, något som många länder har följt efter. Går det att ta det så långt som att det är tack vare just brittiska studien som världen bestämde sig för att gå i lockdown? Tror inte direkt det var inspiration från Kina.

I övrigt så går Tegnell och FHM:s tabbar (än så länge) inte ens att jämföra med Ferguson- och Imperials tabbar - stolpskottet trodde ju att någon influensa bara för något decennium sedan skulle döda 200.000 invånare i UK, ungefär samma antal som han nyligen sade i prognosen angående COVID, om de inte gick i lockdown.

Förminskar inte allvaret i coronan, men vad säger att han har rätt den här gången? Han och Imperial har ju haft fel bokstavligen i varenda epidemi som de har räknat på.

Tror situationen som nu råder, nedåtgående börser, stress, arbetslöshet etc. är mycket vad vi människor har gjort det till. Hade inte behövt vara så dramatiskt och katastrofalt om man gav människor saklig information. Den behöver inte alltid vara helt 100% men den kan åtminstone vara transparent.
Citera
2020-05-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Vi är åtminstone inte top 5! Det hade varit hemskt.
Ja vi får hoppas det inte blir så dåligt.
Citera
2020-05-06, 20:30
Medlem
Citat:
Brukar läsa CNN jag med. Var ett tag sedan nu.
Men de här två varianterna L och S som man skriver om, vad är d och g i sådanafall?
Ytterligare varianter förutom L och S alltså.
Ingen aning. Har en sjuksköterskeutbildning. Men kan bara grundläggande mikrobiologi och virologi. De sjuksköterskor som jobbar på infektion har nog mer koll på sånt än jag.

Men kommer ihåg när jag läste mikrobiologi. Då fick vi bla kolla i mikroskop. Alla bakterier ser olika ut i mikroskop. De fann väl 2 typer för 2 månader sen och nu senare hittat fler. Läst artiklar om att Island hittat 50 sorters olika strains, om det stämmer.

Gjorde mitt examensarbete om HIV. HIV finns i 2 typer. HIV-1 och HIV-2. HIV-1 är mer smittsamt och mer aggressivt än HIV-2. Inget nytt fenomen gällande virus med andra ord.
Citera
2020-05-06, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
It looks deadlier than I thought in March, but seemingly less infectious.

Allvarligt...det har typ dött 40 etniska svenkar under 60 år. Inte så jävla dödligt i min bok.

Jag trodde på det 100 dubbla vid mid-march.

Jag hade fel.
Citera
2020-05-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Kolla här https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population
Italien är 23
Spanien är 30
UK är 22
Sjukt att Sverige på 10 miljoner har mer döda än länder med hundratals miljoner, miljarder.

Fast det har vi inte. Dels handlar det om att många länder inte testar i någon stor omfattning, och dels handlar det om hur man registrerar dödsorsaken och vilka system man har för det. Det finns absolut ingen anledning till att tro att sverige skulle ha nämnvärt högre dödsprocent än någon annan. Det är 100 gånger mer intressant titta på hur många tester per capita de gör i varje land, samt hur många smittade de har.

Dels så lär det ske överrapporteringar av dödsfallen av covid19 i sverige samtidigt som det sker en underrapportering i de flesta andra länder.

De som fokuserar på antalet döda i sverige, bör ge en förklaring till varför sveriges dödsprocent skulle vara högre än någon annans. Samt så straffar ni bara sverige för ha ett bra system för detta.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Ja men folk vill ju inte att Sverige ska hamna i bottenrankingen! Vi tycker väl det är pinsamt

Du får väl kolla på din lista i april/maj nästa år och kanske snegla lite mer på överdödlighet än nå’t annat, så du vet hur det gick.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Kommer ej ske.... tycker vi redan nu kan se det, det var som jävligast där i Lombardiet/Cremonese i slutet av mars.. Klustersmitta och ev. en ytterst vidrig stam av Corona som körde där.

Kommer bli bättre nu så vi kan öppna upp våra kronjuveler Volvo och Scania..

Hela Europa öppnar nu... baltländerna plus finland går sen idag kl 15 med på besök mellan länderna.

Smittan är över, men vi måste vara jävligt försiktiga.
Ja det får vi ju hoppas på. Olustigt med allt.
Citera
2020-05-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Något som är aningen frustrerande är att stolpskott som Neil Ferguson haft så pass orimligt anseende under den här pandemin. Ni som hatar Tegnell borde ju hata Ferguson desto mer, hans "forskning" vid Imperial College var ju det som mer eller mindre fastslog att UK skulle gå i lockdown, något som många länder har följt efter. Går det att ta det så långt som att det är tack vare just brittiska studien som världen bestämde sig för att gå i lockdown? Tror inte direkt det var inspiration från Kina.

I övrigt så går Tegnell och FHM:s tabbar (än så länge) inte ens att jämföra med Ferguson- och Imperials tabbar - stolpskottet trodde ju att någon influensa bara för något decennium sedan skulle döda 200.000 invånare i UK, ungefär samma antal som han nyligen sade i prognosen angående COVID, om de inte gick i lockdown.

Förminskar inte allvaret i coronan, men vad säger att han har rätt den här gången? Han och Imperial har ju haft fel bokstavligen i varenda epidemi som de har räknat på.

Tror situationen som nu råder, nedåtgående börser, stress, arbetslöshet etc. är mycket vad vi människor har gjort det till. Hade inte behövt vara så dramatiskt och katastrofalt om man gav människor saklig information. Den behöver inte alltid vara helt 100% men den kan åtminstone vara transparent.

England was one of the last countries to lock down and Neil’s IFR seems to be correct if a little low.
Citera
2020-05-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ja det är jag.
Men nu är covid-19 något du inte vet något om eller kan styra över eller ens kan avgöra hur kommer att se ut till hösten.
Spindlar trampar jag ihjäl eller dammsuger upp.
Det går ju inte så bra att göra med viruset.

Kontroll är en illusion. Jag kanske inte bör skrämma upp dig ännu mer. Men det finns en nollskild risk att en människas hjärta helt slumpmässigt hamnar i ett arytmiskt tillstånd tror jag det heter på svenska. Detta är en konsekvens av att hjärtat är ett kaotiskt system som ibland pumpar blodet på precis det sätt som krävs för att flödet ska stanna av och man dör direkt i stort sett. Jag vet inte hur många det är som dör av detta varje år. Ett hundratal kanske. Men poängen är att det finns inget man kan göra för att förhindra detta att ske. Det finns ingen medicin man kan ta. Eller diet man kan följa. Eller bättre träning etc. Vem som helst kan när som helst bara råka ut för att hjärtat pumpar blodet på precis fel sätt. Och så vips så kolar man vippen.
Citera
2020-05-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Allvarligt...det har typ dött 40 etniska svenkar under 60 år. Inte så jävla dödligt i min bok.

Jag trodde på det 100 dubbla vid mid-march.

Jag hade fel.

How many ethnic Swedes over 60 has it killed? How many in their fifties?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in