2020-05-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Men det var ju det jag menade med att distansering, handtvätt och handsprit har samma problem i så fall.

Hur vet du att du inte missat få bort virus osv.

En kombination av distansering, handtvätt, handsprit OCH munskydd är ju det klart mest effektiva.

Ja så är det nog. Fast tror det är lättare med handtvättning för där kan man bara vara mer noggrann. Men med en ansiktsmask så måste man försöka formanpassa den runt näsa och käkben vilket inte är lätt alls. Sedan när man rör på käken eller huvudet så rör det sig och blir springor ibland. Inte något att förlita sig på nödvändigtvis. Men det gör säkert sitt ifall det blir en utbredd användning i samhället. Helt meningslöst är det inte. Men jobbar man inom vården och tar hand om sjuka då räcker det absolut inte. Man kommer få smittan ifall man bara använder sig av en ansiktsmask med relativt stor sannolikhet skulle jag tro.
Citera
2020-05-06, 21:01
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Pust och stön.
Det finns i tråden.
Sök och återkom gärna.

Mmmm, sure...

Bye-bye.
Citera
2020-05-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Varför ska vi jämföra oss med just de länderna?
Den visar att att Sverige testar lite om man ser på våra grannländer men Sverige har ändå mer döda än grannländerna.

Citat:
Om sverige hade testat lite så hade man kanske kunnat ana att mörkertalet var stort, men nu testar vi mkt. Det går inte att förneka att sverige testar mkt, och du förklarade inte varför sveriges dödsprocent skulle vara högre?
Sverige testar lite, 58 plats i världen.
Citera
2020-05-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är dåligt att ha många döda. Eller du tycker kanske inte det?
3000 av 10000000 är inte många.
Citera
2020-05-06, 21:05
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det vet jag väl men vi är ju i tråden och diskuterar runt (SARS-CoV-2, covid19) och dess framfart, aggressivitet, dödlighet, mutation, immunitet, antikroppar och dyligt.
Inte om hjärtfel, hjärnblödning, stroke, eller plötslig spädbarnsdöd och dyligt.

Jag är inte lättskrämd. Däremot är jag rädd att covid-19 skall bli som Spanska sjukan.
Kan bli så. Ingen vet ännu.

Försök vänta med att fokusera på det till om det blir så. Det är ett stort OM och inget du kan påverka nu ändå
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jaha? Okej? Att många dör i Sverige idag är sant, tragiskt och ofantligt stort misslyckande.
Men varken du eller jag har en jävla aning om hur det kommer se ut i höst eller för all del nästa vår. Folk här på flashback är generellt så jävla tvärsäkra på att lockdownländerna har gjort precis allting korrekt genom att strypa smittan fullständigt. Det existerar inte en jävla tanke på att viruset kan komma tillbaka i en ny våg i höst hos ovan nämnda länder varvid i den vevan kanske Sverige klarar sig bättre? Tänk om den tysta asymptomatiska exponeringen av viruset denna vår och sommar leder till att x gånger färre döda än övriga länder i Europa i höst? "Finske Tegnell" flaggade ju för detta för några veckor sedan, problematiken i att folk i Helsingfors inte blivit exponerade nog. Vi har inte jävla aning om framtiden, addera faktumet att det generellt tar väldigt lång tid att forska fram ett ordentligt vaccin, så sticker det rätt ordentligt i ögonen när man läser alla dessa jävla profeter som målat ut "vinnare" i c19 pandemin redan.

Svenskar är lite som hobbitar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Ja så är det nog. Fast tror det är lättare med handtvättning för där kan man bara vara mer noggrann. Men med en ansiktsmask så måste man försöka formanpassa den runt näsa och käkben vilket inte är lätt alls. Sedan när man rör på käken eller huvudet så rör det sig och blir springor ibland. Inte något att förlita sig på nödvändigtvis. Men det gör säkert sitt ifall det blir en utbredd användning i samhället. Helt meningslöst är det inte. Men jobbar man inom vården och tar hand om sjuka då räcker det absolut inte. Man kommer få smittan ifall man bara använder sig av en ansiktsmask med relativt stor sannolikhet skulle jag tro.

Sjukvården har mer skydd för de utsätts för mer smitta. Jag menar i äldreomsorgen i kollektivtrafik, affärer etc

Om nu vi i Sverige ska envist köra denna liberala modell så är det rent ansvarslöst att inte rekommendera munskydd också tillsammans med de andra rekommendationerna.
Citera
2020-05-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Aha toppen, så de har sagt att man kan vara hemma med medborgarlön nu äntligen, om man vill undvika att bli smittad av den dödliga pandemin?

Superbra! För innan så var det ju bara den allra rikaste överklassen som inte behöver jobba för uppehället, som kunde välja att skydda sig.

Men vad bra att även vanligt folk fått den möjligheten nu! Dagens bästa nyhet!

Nej egentligen inte. Men är du en bra medborgare ska du vara hemma ändå.
Sparkar dem dej, nåväl, du vill väl inte utgöra en risk för dej och andra?
Var hemma och gå på a-kassa.
Har du ingen a-kassa? Ja, då finns det socialen väl?!?
Sverige hjälper ju sina medborgare.
Får du mindre pengar än nu?
Meh, måste du spendera alla dessa pengar för att äta?
Du kan väl äta mindre?!?
Vi ska hålla tillsammans vi Svenskar. Host host.
Citera
2020-05-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
nej 1% är en grovöverskattning det mesta pekar mot att det kommer ligga lite över 0.1%

https://unherd.com/thepost/german-virologist-finds-covid-fatality-rate-of-0-24-0-36/

man har inte vågat rapportera låga IFR siffror helt enkelt.

Read into the criticisms of the study. It was torn apart a few times due to the false-positive prevalence affecting the results.

If you want to use antibody results, then wide-scale ones with a high positive-rate should be the ones looked at. Lombardy estimated a 1.29% IFR and New York City seems to report 1%+.
Citera
2020-05-06, 21:07
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Nej vi vet inte det såklart. Och det är kanske inte helt orimligt att gå runt och oroa sig över. Samtidigt så ser jag inte poängen med att oroa sig över saker. Det var därför jag nämnde det där. När man står inför ett hinder så kan man inte göra bättre än att försöka sitt bästa. Och ofta så presterar man bättre och tar bättre beslut ifall man inte är stressad. "Fear is the mind killer"
Man ska vara försiktig helt enkelt. Ett kryddmått rädsla, ett kryddmått lugn och en matsked hopp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
3000 av 10000000 är inte många.

Det är fler än det behövt vara om handspriten inte varit inlåst och omsorgspersonal hade haft skydd.
Citera
Bannlyst
Börjar mer och mer misstänka att media gör allt för att försöka skrämmas av någon anledning!

I början så var jag det jag som var mest paranoid för viruset i hela Sverige. Men jag börjar fan undra.

Statistiken ljuger ju inte, Och sen kommer detta från Tidningen: Ny rapport: Viruset har muterat – till aggressivare variant

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLa3VE/ny-rapport-viruset-har-muterat--till-aggressivare-variant

Känns som endast skrämsel propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in