2020-05-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Allvarligt...det har typ dött 40 etniska svenkar under 60 år. Inte så jävla dödligt i min bok.

Jag trodde på det 100 dubbla vid mid-march.

Jag hade fel.
Antagligen fler som suttit i sina karantäner och runkat ihjäl sig.
Källa saknas tyvärr.
Citera
2020-05-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Har inte sett detta förklarats väl någon annanstans, tack. Antar att folk får köpa gasmasker istället då ifall de vill skydda sig ordentligt kommer se roligt ut i morgonsrushen.

The Royal Society och The Lancet rekommenderar mask liksom denna studie från Hong Kong

Citat:

Community-wide mask wearing may contribute to the control of COVID-19 by reducing the amount of emission of infected saliva and respiratory droplets from individuals with subclinical or mild COVID-19.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7177146/#!po=0.735294

Citera
2020-05-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Du får väl kolla på din lista i april/maj nästa år och kanske snegla lite mer på överdödlighet än nå’t annat, så du vet hur det gick.

Ja än är det inte över. Man ska inte räkna fiskarna innan de flugit in i munnen så att säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
I ett till stora delar fattigt land dom Indien så dör nog de flesta fattiga 80 plussare hemma utan att sjukföras på sjukhus som covid.

Och det rättfärdigar våra dödstal?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ser nu att försvaret förnekar att de tagit viruset från Wuhan till Sverige.

Militära sommar-OS hölls i Wuhan i slutet av oktober. En trupp på över 100 personer från Försvarsmakten bodde i staden under två veckors tid. Flera av de tävlande insjuknade under och efter resan och har provtagits för covid-19, vilket NSD rapporterat om.

– Ingen av de som testades visade positiva svar, säger Anna Lena Hesse, vid kommunikationsavdelningen på försvarsmakten.

Vi vet inte om alla blivit testade för covid. Och testandet måste ha skett nyligen för om de testat för aktivt virus så har de naturligtvis kammat noll för så länge är man sannolikt inte sjuk. Utan det måste vara antikroppstester. Eller vågade journalisten inte ställa följdfrågor?

https://www.svd.se/troligt-med-enstaka-fall-i-sverige-i-november
Detta är ju lite mystiskt för jag har för mig att de tidigare gått ut med att en svensk deltagare faktiskt fick Corona då.
Citera
2020-05-06, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
How many ethnic Swedes over 60 has it killed? How many in their fifties?

Det är ju två helt olika frågor?
Citera
2020-05-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
The Royal Society och The Lancet rekommenderar mask liksom denna studie från Hong Kong

Har dock sett vårdpersonal som skyddar sig med mycket mer än bara en mask. De använder flera lager av skyddsutrustning. Tror att det antingen är det som krävs eller att man som sagt använder en heltäckande mask som man sedan är noga med att skölja av. Det mest säkra är nog en heltäckande dräkt med positivt lufttryck inuti så att man vet att den inte läcker.
Citera
2020-05-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Fast det har vi inte. Dels handlar det om att många länder inte testar i någon stor omfattning,
Sverige har exempel mer döda än våra grannländer men Sverige är näst sist i test.

Test/befolkning

Island 150465
Litauen 57486
Danmark 46732
Estland 44443
Lettland 36384
Norge 34984
Ryssland 31752
Tyskland 30400
Finland 19528
Sverige 14704
Polen 10846
Senast redigerad av TonyDR 2020-05-06 kl. 20:39.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Ingen aning. Har en sjuksköterskeutbildning. Men kan bara grundläggande mikrobiologi och virologi. De sjuksköterskor som jobbar på infektion har nog mer koll på sånt än jag.

Men kommer ihåg när jag läste mikrobiologi. Då fick vi bla kolla i mikroskop. Alla bakterier ser olika ut i mikroskop. De fann väl 2 typer för 2 månader sen och nu senare hittat fler. Läst artiklar om att Island hittat 50 sorters olika strains, om det stämmer.

Gjorde mitt examensarbete om HIV. HIV finns i 2 typer. HIV-1 och HIV-2. HIV-1 är mer smittsamt och mer aggressivt än HIV-2. Inget nytt fenomen gällande virus med andra ord.
Skönt att du vet lite mer än mig eller mycket mer än mig om virus och deras underligheter.

Jag tyckte att det blev som att media gjorde det här spide d 615 g till att vara ytterligare en hemsk variant utav covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
England was one of the last countries to lock down and Neil’s IFR seems to be correct if a little low.

Medger faktafel på första punkten, angående den andra punkten... han menade på en IFR på 0.1%, kom igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Många skulle nog bli övertygade om han började säga att jorden är platt....

Han skulle greja den argumentationen.

Tegnells tendens att titta upp i himlen medan journalisten pratar, är också ganska underlig.

Social charm är inte Tegnells bästa gren.

Hans envisa vana att säga epidemi istället för pandemi är åxo intressant. Tegnell bestämmer.
Citera
2020-05-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Åter igen. Stora delar av Indien och Mexiko är så fattiga att de 80 plussare som trillar av pinnen får oftast ingen sjukvård och blir ej diagnosticerade som döda av covid.

Återigen spekulationer för att försvara vår dåliga vård.

Vad är poängen med denna apologism? Är det inte bättre att se till att vår vård fungerar istället för att hitta på en massa ursäkter och peka finger åt andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in