2020-05-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
För att här blir det inrapporterat till myndigheterna.

Det är fortfarande spekulationer och nu är det de siffror som rapporterats och där ligger vi inte bra till.

Min fråga var vad är syftet med att skönmåla vår dåliga hantering?
Citera
2020-05-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att vänta med åtgärder så länge var för att Tengele ville hinna smitta 30 procent innan sommaren o sen ta 30 procent under hösten för att nå flockimmuniteten till vintern.

Om man velat stoppa smittspridningen så hade man inte varit sist med allt o definitivt inte kört Mellon mm.

Ärligt så tror jag inte att FHM haft någon plan alls från början med att vi ska få immunitet.
De har hela tiden jobbat i efterhand och agerat utifrån utfallet.
Då man i mars valde att inte gå in i någon lockdown eller masstesta mm. Så blev det till slut en allmän smittspridning. (Även om jag tror att smittan redan var utbredd långt innan alla alpresenärerna)
Och när det gått så pass långt så valde man att köra fullt ut på samma linje man gjort från början.
Och försöka skydda människor utefter bästa förmåga.
Och dessvärre har de äldre och utsatta fått lida för det.
Men jag tror faktiskt inte att FHM vetat om hur illa det är på vissa äldreboenden.
Man har nog mörkat detta rätt så duktigt.
Citera
2020-05-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Många skulle nog bli övertygade om han började säga att jorden är platt....

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Han skulle greja den argumentationen.

Tegnells tendens att titta upp i himlen medan journalisten pratar, är också ganska underlig.

Social charm är inte Tegnells bästa gren.

Hans envisa vana att säga epidemi istället för pandemi är åxo intressant. Tegnell bestämmer.

"Mja, många av de länder som rapporterar att jorden är rund, är ju i en annan fas än vad vi är, de observerar inte fel, men från en annan vinkel kan man säga".

"Nja, alltså det finns inga egentliga samstämmiga observationer av att jorden verkligen är rund. Det finns beräkningar som kan tyda på det men vi vill ändå avvakta... ".

"De observationer som gjorts från rymden är ändå bara av ett fåtal astronauter, så vi vill gärna se svenska astronauters redogörelser om några år..."

Håller med, man känner verkligen igen typen som kan vrida och vända på precis vartenda ord, och få en att själv nästan börja tvivla även om man vet att motsatsen är sann, lite såna typer som kan sälja is till en eskimå...

Mycket bra egenskaper i en argumentation, mindre bra när det är en situation som kräver att folket får en så korrekt och saklig bild som möjligt, av en dödlig smitta.
Citera
2020-05-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Nu är det väl en fråga om vad som är realistiska åtgärder för att minska smittspridning det handlar om.

Distansering, handtvätt och handsprit har väl samma problem i så fall. En kombination är väl mest effektivt.

Ja det är det nog.

Men det som var frågan är hur pass mycket skydd man får av en ansiktsmask. Det var länge sedan jag använde en, men minns att det var svårt att få den att sitta helt tätt längs med kanterna, den måste ju anpassa sig precis rätt efter huvudets form annars blir det springor. Och kanske springorna är så små att de knappt går att se men ifall det är tillräckligt för dom där minimalistiska partiklarna att ta sig förbi, ja, då ligger man illa till.
Citera
2020-05-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
För att här blir det inrapporterat till myndigheterna.

Så varför har vi fler döda?

Därför att andra länder har bättre strategi. Sverige har en: Att göra INGENTING. Att låta viruset spridas fritt. Har du inte hört alla EXPERTERNA? Giesecke sa: "De flesta kommer inte ens at märka att de har haft sjukdomen"...
Citera
2020-05-06, 20:53
Medlem
Citat:
Det är fortfarande spekulationer och nu är det de siffror som rapporterats och där ligger vi inte bra till.

Min fråga var vad är syftet med att skönmåla vår dåliga hantering?
Är det dåligt att ha en bra rapportering?
Citera
2020-05-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det vet jag väl men vi är ju i tråden och diskuterar runt (SARS-CoV-2, covid19) och dess framfart, aggressivitet, dödlighet, mutation, immunitet, antikroppar och dyligt.
Inte om hjärtfel, hjärnblödning, stroke, eller plötslig spädbarnsdöd och dyligt.

Jag är inte lättskrämd. Däremot är jag rädd att covid-19 skall bli som Spanska sjukan.
Kan bli så. Ingen vet ännu.

Nej vi vet inte det såklart. Och det är kanske inte helt orimligt att gå runt och oroa sig över. Samtidigt så ser jag inte poängen med att oroa sig över saker. Det var därför jag nämnde det där. När man står inför ett hinder så kan man inte göra bättre än att försöka sitt bästa. Och ofta så presterar man bättre och tar bättre beslut ifall man inte är stressad. "Fear is the mind killer"
Citera
2020-05-06, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, lockdowns worldwide have helped reduce transmission. In Sweden, the people have taken it upon themselves to isolate which has also reduced transmission. But I believe that not enough has been done here to warrant either a congratulatory mood or to believe the R0 is under 1.

Hospitalizations are lower in the wake of Easter being reflected in statistics. In that space of time, 2000 people have died. We can’t ease restrictions or think that this is over like we’ve done as a country over the past weeks. It will come back to bite us in the end.

Ja tror du har rätt. Dom aggresiva nedstängningarna våra grannländer gjorde 15/16:e mars kan vi kapitalisera på nu.

Samma gäller nere på kontineten och framför allt Tyskland. Vi kom förbannat billigt undan, trots av vi ligger 6:a i världen på deathtolls.

Vi har kört samma drit som vi körde under ww2, balkankrisen -92 och VANSINNESINVANDRINGEN efter 9/11.

Vi lär oss aldrig....
Senast redigerad av antisocial666 2020-05-06 kl. 20:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Något som är aningen frustrerande är att stolpskott som Neil Ferguson haft så pass orimligt anseende under den här pandemin. Ni som hatar Tegnell borde ju hata Ferguson desto mer, hans "forskning" vid Imperial College var ju det som mer eller mindre fastslog att UK skulle gå i lockdown, något som många länder har följt efter. Går det att ta det så långt som att det är tack vare just brittiska studien som världen bestämde sig för att gå i lockdown? Tror inte direkt det var inspiration från Kina.

I övrigt så går Tegnell och FHM:s tabbar (än så länge) inte ens att jämföra med Ferguson- och Imperials tabbar - stolpskottet trodde ju att någon influensa bara för något decennium sedan skulle döda 200.000 invånare i UK, ungefär samma antal som han nyligen sade i prognosen angående COVID, om de inte gick i lockdown.

Förminskar inte allvaret i coronan, men vad säger att han har rätt den här gången? Han och Imperial har ju haft fel bokstavligen i varenda epidemi som de har räknat på.

Tror situationen som nu råder, nedåtgående börser, stress, arbetslöshet etc. är mycket vad vi människor har gjort det till. Hade inte behövt vara så dramatiskt och katastrofalt om man gav människor saklig information. Den behöver inte alltid vara helt 100% men den kan åtminstone vara transparent.
Neil Ferguson förutspådde 200 miljoner döda i fågelinfluensan. Facit: 282 personer.

Han förutspådde att 50,000-150,000 skulle dö av galna kosjukan (eller BSE). Facit: 157 personer.

Det här är en kille som gjort sig en karriär på att räkna HÖGT som fan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Ja det är det nog.

Men det som var frågan är hur pass mycket skydd man får av en ansiktsmask. Det var länge sedan jag använde en, men minns att det var svårt att få den att sitta helt tätt längs med kanterna, den måste ju anpassa sig precis rätt efter huvudets form annars blir det springor. Och kanske springorna är så små att de knappt går att se men ifall det är tillräckligt för dom där minimalistiska partiklarna att ta sig förbi, ja, då ligger man illa till.

Men det var ju det jag menade med att distansering, handtvätt och handsprit har samma problem i så fall.

Hur vet du att du inte missat få bort virus osv.

En kombination av distansering, handtvätt, handsprit OCH munskydd är ju det klart mest effektiva.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns det någon backtrack på hur prognoserna sett ut tidigare? Liknar iofs många av prognoser som görs av flera flashbackare. De korrigeras successivt.

Det tror jag inte, men det har varit löjliga variationer. Från 5000 till 18000 inom loppet av några dagar. Några dagar senare nere på 8000 för att rusa upp till 17000 några dagar senare och nu ned till 10000.
Citera
2020-05-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
No? What are you on about? You think the UK was one of the first to lockdown in Europe or what?

Also again, no he didn’t. If you read the papers they clearly state IFR = 1%, which again — seems correct if not a little low.

nej 1% är en grovöverskattning det mesta pekar mot att det kommer ligga lite över 0.1%

https://unherd.com/thepost/german-virologist-finds-covid-fatality-rate-of-0-24-0-36/

Citat:
The headline result is that 15% of that population was infected, which implies an Infection Fatality Rate of 0.36%. This would put him somewhat in the middle of the previous experts we have spoken to. Professor Streeck was keen to point out, however, that he still believes this is a conservative estimate, and thinks it may be closer to 0.24-0.26% and may come down further still as we know more.
He published the higher number to err on the side of caution: “it is more important to have the most conservative estimate and see the virus as more dangerous than it is,” he said.

man har inte vågat rapportera låga IFR siffror helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in