2020-05-03, 19:04
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Fast han måste ha varit väldigt nära för att identifiera att alla hade c19.

Det verkar som att många informerade honom på akuten att de misstänkte att de hade COVID-19.
Citera
2020-05-03, 19:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Luigi hade såklart haft munskydd på sig.

Ja, då hade han ju haft det hemma med mormor också...
Citera
2020-05-03, 19:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Folk gillar att slå ner på USA men än så länge klarar dom sig bättre än Sverige:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&time=2020-03-21..&country=SWE+USA

Bra jobbat...

USA har 205 Covid-19 döda per miljon invånare, Sverige 265. Ingen jättestor skillnad. I vissa delar av USA befinner man sig tidigare på pandemikurvan än Sverige. Dessutom har eller kommer delstaterna att öppna upp ifrån sina lockdowner. USA kommer att vara ikapp och förmodligen gå om Sverige på nolltid vad gäller denna sorgliga statistik.
Citera
2020-05-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast 1 person kanske inte representerar ”dom flesta”? Bara en tanke?

Det är rätt, fast finns några fler. What ever dom flesta är äldre.
Citera
2020-05-03, 19:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skönt att se ett land där man förstår betydelsen av munskydd. Samtidigt har Tyskland köpt in munskydd vilket inte Sverige har i någon större skala.
Sverige struntar i sin befolkning helt enkelt, förutom de rika och mäktiga....

Vilka rika och mäktiga går runt i munskydd?

Vad har du förresten för extra kunskap om Coronaviruset och munskydd?
Citera
2020-05-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jo, ca 5 personer fler hade dött med 5000 mer smittade.

50-65 *
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nej förmodligen inte. Måste erkänna att jag själv börjat tröttna och ger mig ut mer. Även fast jag borde ta mig själv i örat och ge detta lite mer tid. Nu vill man bara ha fakta och läkemedel. Trött på alla felaktiga uppgifter som dras tillbaka. I och med att rapporteringen är lägre under helger påverkar det också och så får man lite falsk förhoppning att kurvan är på väg ner.

Det är ju bra att man iallafall kan ta promenader i solskenet. Jag går dock aldrig där stora hjordar av boskap lunkar fram samt familjer Flintas manglar fram med sina enorma truckar till barnvagnar. Håller mig på ordentligt avstånd till andra människor på mina promenader jag.
Senast redigerad av Blygdben 2020-05-03 kl. 19:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Om alla icke riskgrupper hade ställt upp på att handla och gör ärenden åt riskgrupper, hade vi både räddat människoliv och sparat på vårdplatser.

Sen ska ju dom i riskgrupperna också ta emot hjälpen och hålla sig borta. Nu är det inte på det viset.
Citera
2020-05-03, 19:08
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kollektivtrafik är högst sannolikt en ofantlig smitthärd, kommer ihåg att Cuomo pratade om det i början i NY. Finns många som tror samma sak och det låter fullt rimligt..
Ja, det vore bra.
Och med lite tur så kan det bli en bestående effekt av denna pandemi.

Men för tre månader sedan var det inte lätt att få folk att acceptera en sådan sak.

(Vad du sedan kallar "knappt några andra smittskyddande åtgärder", det tycker jag att du ska diskutera med folk som bor i flyktingläger.)
Citera
2020-05-03, 19:09
Medlem
Citat:
Möjligt, men om dom äldre hållit sig borta från uteserveringarna så hade det varit yngre motståndskraftiga med mycket större möjlighet att överleva som blivit smittade.

Svarar bara för att Luigi är ett lite roligt namn då jag ser framför mig gubben från tv-spelet.

Men, om "Luigi" då är ute på uteserveringar och smittar massa andra 20-somethings som bor hemma hos hela tjocka släkten, så borde det i sin tur bli ännu fler smittade äldre, kan jag tycka... Då alla dessa går väl hem och umgås med släkten. Men jag kanske missade nåt.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Bara om varje individ är helt isolerad från alla andra individer. Så snart du har ett hushåll med två personer så ökar tiden med en till inkubationstid, är ni tre så blir det ytterligare x dagar o s v. Detsamma gäller förstås en vårdinrättning o s v. Inkubationstiden är 2-14 dagar.

Någon annan får be dig gissa vilka länder som kommer att genomföra en total lockdown tills ”faran är över”, men det känns väl som att alla håller på att ge upp t o m idén att stänga skolor och förbjuda folk att överhuvudtaget gå ut?

Kan ju bero på att de flesta västländer redan har haft skolor stängda och begränsad rörlighet i samhället? Det är alltså dags att öppna, inte stänga.
Citera
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Möjligt, men om dom äldre hållit sig borta från uteserveringarna så hade det varit yngre motståndskraftiga med mycket större möjlighet att överleva som blivit smittade.

Synd att flera av dessa yngre jobbade extra som timvikarier i äldreomsorgen bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in