2020-04-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabpizza123
Du förstår ju inte vad vi diskutera ens, hans kompis har fått ett beslut om grundersättning som har fattats innan 14 April, då har jag informerat honom att dem gamla reglerna gäller för medlemsmånader, du kommer då in och hänvisar till något som inte har med saken att göra och säger att det inte är så. Vad är det jag missar?

Min kompis fick beslut om A-kassa i mars. Men hans A-kassa är tydlig med att han får räkna mars som 4 månader.
Citera
2020-04-29, 14:12
Medlem
H.G.s avatar
De ledamöter och suppleanter i Finansutskottet som granskade propositionen genom betänkande och sedan lade fram förslag om hur Riksdagen skulle ställa sig i frågan kan utläsas här.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/utskottens-protokoll/protokoll-utskottssammantrade-20192046_H7A1FiU46p

Fredrik Olovsson (S) Ordförande
Elisabeth Svantesson (M) vice ordförande
Edward Riedl (M)
Adnan Dibrani (S)
Emil Källström (C)
Ulla Andersson (V)
Dennis Dioukarev (SD)
Jakob Forssmed (KD)
Mats Persson (L)
Karolina Skog (MP)
Mattias Karlsson i Luleå (M)
Fredrik Stenberg (S)
Josefin Malmqvist (M)
Teres Lindberg (S)
Sultan Kayhan (S)

Det ska tilläggas att ingen i utskottet begärde votering så denna budgetändring röstades aldrig om i Riksdagen utan den godkändes med små förändringar.

De som nu har drabbats negativt vet nu till vilka politiker de bör vända sig om de har funderingar över hur dessa politiker tänkt eller om de enbart vill ställa dessa mot väggen...
Citera
2020-04-29, 16:45
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Rätt att curla folk som tidigare pissat på fack och a-kassa?
Det är inte rätt, men alternativet är att det blir alldeles för många hemlösa och totalt kaos om de inte curlas nu. Däremot borde de ha lärt sig läxan efter coronakrisen och börja bidra till A-kassan, gå med i facket och stödja olika skyddsnät.

Hade alla hållt på med dessa ansvarslösa snobbfasoner så hade det inte varit möjligt att hjälpa dessa bortskämda och ansvarslösa snåljåpar.
Citera
2020-04-30, 22:23
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Regeringen presenterade nyss betydande lättnader för att fler ska kunna anmäla sig och lättare kunna dra nytta av a-kassan.

Tycker ni det är rätt?

Vad säger ni som solidariskt i många år betalt till fack och a-kassa om att folk som själva inte bidragit och i många fall tom hånat er, som sosse-losers som varit med, nu glider in på pannkakan?

Vad tänker ni som haft ståndpunkten att facket och a-kassan är till för förlorare, som ni inte tjänar på att bidra till, om att ni nu välkomnas med öppna armar och själva får en ekonomisk hjälp som ni tidigare varit mot?

Borde folk som inte sett om sitt hus och eller tycker att Sverige har för mycket bidragsparasiter nu själva också få stå sitt kast?

Allt som är relaterat till ämnet är fritt för min del att diskutera men huvudfrågan är den moraliska aspekten enligt ovan.

Hoppas ni fått en fin start på veckan och ha en riktigt trevlig kväll!
Nej, jag är elak och tycker att de får stå sitt kast. Vad farao, gå med nu enbart för att de behöver det och tiden för inträde i A-kassan förkortas för dem bara för att så många nu behöver det? Nej. Oavsett vad. Jädra snålskjutsåkare Men vad hjälper det vad du och jag tycker?
Citera
2020-04-30, 22:38
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Med tanke på att man redan betalar sin arbetslöshetskassa genom arbetsgivaravgiften är det rätt skrattretande att påstå att folk blir curlade för att de inte betalar en symbolisk summa till ett av fackbolagen. Jag har redan betalat mina premier men jag kan ändå få annorlunda regler från de generösa regler bland folk som betalar in symboliska summor till sina fack.

Är inte det alfa kassan?

Se ovan. Folk borde ha rätt till a-kassa eftersom deras arbetsgivare redan betalat för den. Medlemskap i facken borde inte vara en faktor och systemet fungerar väldigt lite som en försäkring.

Ifall det vore en försäkring vore det rimligt att medlemmarna blev prövade kring hur sannolikt det skulle vara för dem att bli arbetslösa. Så vitt jag vet ändras inte fackavgiften efter risken så det är inte en riktig premie. Ifall man jobbar i en bransch där det är sannolikt att man varslas som t.ex. murare, målare, etc. borde man ha bra mycket högre premie, än ifall man jobbar som ingenjör som jag själv och sannolikt inte tar ut a-kassa ens vid corona-krisen. Ifall man jobbar som målare finns det risk att man varslas varje vinter eller tom. blir av med jobbet varje vinter.

Eftersom arbetsgivaravgiften är som en slags skatt betalar vi högutbildade mer och har mindre risk att bli drabbade än lågutbildade. Dvs. vi har högre premie och lägre risk för "försäkringen".
Felpost.
Senast redigerad av Gusselby 2020-04-30 kl. 23:02.
Citera
2020-04-30, 23:12
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Jag tycker att det är för jävligt att man kan glida in på en räkmacka, nu duger det minsann att gå med och dra nytta av systemet.

Men parasiter har ju alltid funnits, och fram kommer dom när det hettar till.

Säger jag som varit ansluten sedan 1978

Kan inte säga att facket hjälpt så mycket de gånger jag & fd kollegor behövt hjälp.

Pratar om Transport nu. Också, senast jag hörde av mig dit var attityden härsk. En kollega hörde av sig dit för rådgivning - blev pissad på flr denne inte var medlem.

Gällande det aktuella ärendet så fick vi aldrig något gehör eller återkoppling, man gjorde en tolkning utan att få höra vår sak om det hela och gick helt på arbetsgivarnes linje.

Kan inte påstå att jag varken för 15 år sen eller idag är imponerad av deras insatser. Överlag så lyser de fullständigt med sin frånvaro inom mitt yrke.

Vad är det jag betalar, över 540:- i månaden för detta stöd och service. Inte undra på flertalet hoppar av och de yngre skiter i.
Citera
2020-05-01, 21:04
Medlem
Hej, jag jobbar på ett företag som snart kommer varsla om uppsägning pga you guessed it, corona krisen. Om jag kommer bli uppsagd det vet jag inte än, min position är ganska svårutbytt och välbehövlig men troligtvis lär jag bli det eftersom jag endast varit där i tre år. Brukar väl köra sist in först ut.

Jag jobbar inom metall industrin och är medlem i IF metall, hur funkar det med a-kassa osv, när får man det första gången efter man blir uppsagd och hur länge?

Jag är ganska ung och ganska ny i arbetslivet, så är lite novis när det gäller sånt här.

Vill vara så förbered som möjligt.

Stort tacksam till all hjälp.
Citera
2020-05-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artoxy
Hej, jag jobbar på ett företag som snart kommer varsla om uppsägning pga you guessed it, corona krisen. Om jag kommer bli uppsagd det vet jag inte än, min position är ganska svårutbytt och välbehövlig men troligtvis lär jag bli det eftersom jag endast varit där i tre år. Brukar väl köra sist in först ut.

Jag jobbar inom metall industrin och är medlem i IF metall, hur funkar det med a-kassa osv, när får man det första gången efter man blir uppsagd och hur länge?

Jag är ganska ung och ganska ny i arbetslivet, så är lite novis när det gäller sånt här.

Vill vara så förbered som möjligt.

Stort tacksam till all hjälp.

Hej! Blir man arbetslös så får man A-kassa från den dagen man blev det. De 6 karensdagarna är borttagna tillfälligt med pga coronan.
Man får gå in på sin A-kassa och registrera sig som arbetslös i fall man blir det. Sen tar de ett beslut vilken ersättning man ska ha. Ersättningen per dag är max 1500 kr. Då behöver du varit medlem minst 1 år i A-assan.
Man får också skicka in ett arbetsgivarintyg till A-kassan som du ber om på ditt företag och kassan ber säkert även om ett lönespecifikation så de kan räkna ut din ersättning.
Glöm inte heller att man måste anmäla sig till arbetsförmedlingen med för att få A-kassa.
Citera
2020-05-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Hej! Blir man arbetslös så får man A-kassa från den dagen man blev det. De 6 karensdagarna är borttagna tillfälligt med pga coronan.
Man får gå in på sin A-kassa och registrera sig som arbetslös i fall man blir det. Sen tar de ett beslut vilken ersättning man ska ha. Ersättningen per dag är max 1500 kr. Då behöver du varit medlem minst 1 år i A-assan.
Man får också skicka in ett arbetsgivarintyg till A-kassan som du ber om på ditt företag och kassan ber säkert även om ett lönespecifikation så de kan räkna ut din ersättning.
Glöm inte heller att man måste anmäla sig till arbetsförmedlingen med för att få A-kassa.

Stort tack, uppskattas verkligen
Citera
2020-05-02, 04:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artoxy
Stort tack, uppskattas verkligen
Alla a-kassor har basic info på sin hemsida, så även IF Metall. Avsätt en timme till att läsa på, så slipper du göra fel och missa att skicka in något dokument, råkar göra fel eller något annat du helst vill slippa.
https://www.ifmetall.se/akassan/
Citera
2020-05-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickie88
Tänkte kika huruvida mina utsikter ser ut för att få en godkänd omprövning för att få inkomstbaserad A-Kassa då jag nu har grundersättning.

info:

Anmäld arbetslös 1 April
A-kassa tog beslut 14 april.

Kvalifikationstid i A - Kassan: 11 mån vid beslut (medlem sedan 1 Aug 2019)
Medlem i fack sedan 1 Maj 2018 (spelar ingen roll, jag vet)

Inarbetad tid senaste 12 mån vid beslut (1 April 2019 - 31 Mars 2020) / 12 mån = 174h
Inarbetad tid 12 mån vid nytt beslut (1 Maj 2019 - 31 April 2020) / 12 = 160h

Borde gå igenom?

Någon?
Citera
2020-05-04, 13:43
Medlem
Vad kan hända om man har råkat felaktigt fylla i a-kassa för två veckor samtligt som man fick nytt arbete och lön.

Det här hände för sex år sen och kommer högst troligt synas på mitt arbetsgivarintyg som kommer att skickas till a-kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in