2020-04-03, 06:03
Medlem
Ghastens avatar
Nej det här är bara dumt. Vi som betalar ska nu ge pengarna till dem.

Är man inte med ska man inget ha.
Citera
2020-04-03, 06:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK så du har bättre insikt i statsfinanserna än finansministern?

Ärlig fråga . . .

Nästan lika bra, men jag delar inte uppfattningen att der finns obegränsat med pengar i detta läge!
Citera
2020-04-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabpizza123
Du kommer då få en grundersättning, sen när du uppfyller ett medlemsvillkor så måste du ha ett avbrott i din period för att kunna prövas för inkomstbaserad ersättning.

Tack för svaret!
Nu har reglerna ändrats så jag behöver inte oroa mig.
Citera
2020-04-03, 18:15
Medlem
Stadsarkitektens avatar
Jag är förvånad över hur många som inte ens har a-kassa. Har en lagerarbetare, servitris, revisor och konsult i min närhet som säger att de ”aldrig behövt” eller ”jag tror inte på facket”. Det trots att jag förklarat att a-kassa är en försäkring likt hemförsäkring som inte behöver hänga ihop med facket.

Det räcker ju med 1 ynka månads arbetslöshet för att ha tjänat in 1-2 decennier av medlemsavgifter. 1 månad får väl även den mest attraktiva på arbetsmarknaden räkna med i övergång till nytt jobb.

Jag blir less på mina bekanta som inte lyssnat på mig tidigare. Så visst är jag bitter över att de får en oförtjänt gräddfil nu, men samtidigt glad över att de alla försäkrat sig nu.
Citera
2020-04-03, 20:32
Medlem
A-kassa efter deltidsanställning; hur fungerar det ekoniiskt i uträkning?

Jo, såhär.

Jag har blivit beviljad A-kassa, men har fortfarande vid behovs-timanställning.

Jag är beviljad grundersättning från a-kassan. Grundbeloppet dvs, nådde precis över kraven (nu ska det ju tydligen bli lättare snart, men jaja).

Jag har alltså inte jobbat heltid innan jag beviljades a-kassa, utan deltid på timmar under hela perioden som man baserar bedömningen på.

Jag har just nu vad som då tydligen kallas "deltids-akassa", alltså, jobb och a-kassa samtidigt, till någon grad.

Men jag förstår inte alls hur detta räknas.

Jag hade någon vecka där jag hade jobbat två dagar, och fick då ingen a-kassa alls.
Hur kan detta vara? Det känns ju helt jävla skruvat? Att om jag jobbar två dagar, inte ens fulltid, så får jag INGA pengar från a-kassan den veckan? Alltså, jag menar... Hur? Det känns helt orimligt, det innebär ju att jag knappt tjänar någonting på att jobba? oO

Eller funkar det så, att om jag når över inkomsten från min "uträkning" typ, så får jag inget från A-kassan?

Det måste ju vara något fel? Eller, är det jag som inte har förstått systemet alls, typ?

Kan någon hjälpa mig, och förklara lite hur detta fungerar? Hade uppskattats enormt, då det bara känns som att det är en massa fallgropar överallt med detta.

Tack, mvh
Citera
2020-04-03, 22:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Inte dåligt att endast behöva teckna försäkring när det har hänt något. Som att teckna hemförsäkring när huset står i höga lågor..

Men generellt är det typiskt Sverige. Pissa på dem som gör rätt för sig o sköter sig.. Hulda om och gulla med misskötsamma, kriminella o allt annat löst, snålt o lat pack som finns.

Solidaritet i absurdum
Fast de som glider in på en räkmacka i a-kassan nu är knappast det kriminella packet, utan folk som ansett sig stå över sånt som social trygghet, som varit för kompetenta och duktiga för att behöva solidaritet med andra. Såna som föraktat fack och gemenskap är nu helt plötsligt väldigt intresserade av samhällets skyddsnät. Äckliga typer, borde inte få nåt stöd alls.
Citera
2020-04-03, 22:10
Medlem
Jag tycker att det är för jävligt att man kan glida in på en räkmacka, nu duger det minsann att gå med och dra nytta av systemet.

Men parasiter har ju alltid funnits, och fram kommer dom när det hettar till.

Säger jag som varit ansluten sedan 1978
Citera
2020-04-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabpizza123
Hej,

Jag jobbar för en av Sveriges A-kassor och tänkte gå in och svara på lite frågor då det verkar vara mycket kring detta ämnet nu. Du kan inte få ersättning eller ansöka om ersättning under tiden du har lönegaranti, den måste löpa ut.

Är karens slopad vid egen uppsägning?
Senast redigerad av Ruptura 2020-04-03 kl. 23:03.
Citera
2020-04-03, 23:55
Medlem
Svaret på min fråga finns naturligtvis i tråden men jag orkar inte läsa 500 sidor.

Jag är nyfiken på en sak. Jag är medlem i Unionens A-kassa. Betalar typ 50 kronor i månaden för det bara (eller vad det nu är, billigt som fan i alla fall).

Säg nu att 10% utav Svenskarna blir arbetslösa. Låt säga att 1% av dessa är med i Unionens A-kassa. Give or take. Där omkring.

Hur i helvete kan dom betala 20.000 kronor X 100.000 medlemmar 200.000.000 - i månaden (!!!) på den låga avgiften dom tar in? Det är ju för fan flera miljarder på något år? Visst vissa kommer ju snart i arbete och vissa fortsätter betala in men det är ju helt sinnessjuka summor pengar. Kan någon förklara det för mig?

Kan pengarna i A-kassorna "ta slut" ?
Citera
2020-04-04, 01:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Svaret på min fråga finns naturligtvis i tråden men jag orkar inte läsa 500 sidor.

Jag är nyfiken på en sak. Jag är medlem i Unionens A-kassa. Betalar typ 50 kronor i månaden för det bara (eller vad det nu är, billigt som fan i alla fall).

Säg nu att 10% utav Svenskarna blir arbetslösa. Låt säga att 1% av dessa är med i Unionens A-kassa. Give or take. Där omkring.

Hur i helvete kan dom betala 20.000 kronor X 100.000 medlemmar 200.000.000 - i månaden (!!!) på den låga avgiften dom tar in? Det är ju för fan flera miljarder på något år? Visst vissa kommer ju snart i arbete och vissa fortsätter betala in men det är ju helt sinnessjuka summor pengar. Kan någon förklara det för mig?

Kan pengarna i A-kassorna "ta slut" ?
Du behöver inte leta i tråden efter svar, googla bara arbetsgivaravgift, så får du svaret...
Citera
2020-04-05, 11:20
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Jo men problemet är att vi inte får skatteåterbäring genom detta då dessa pengar antingen betalas ut genom lån (alla svenskar blir fattigare per capita) eller så är regeringen så fula att de kanske tar pengar från pensionsfonderna vilket straffar en grupp som oftast straffas när pengar fattas...

Jag sa inte att det var rätt tänkt nationalekonomiskt, jag sa hur tankarna möjligen går uppe i skallen hos sossesvensken.
Om vi inte byter ut Dr Tengele snart, så kommer nog pensionsfonden inom en inte allt för lång framtid att ha ett betydande överskott...
Citera
2020-04-05, 11:36
Medlem
Bra frågeställning.

Har själv varit medlem i både a-kassan och facket (Sveriges ingenjörer) sedan jag började jobba heltid.

Å ena sidan vill jag inte att människor ställs på bar backe, då det antagligen kommer leda till problem för vårt samhälle som helhet i slutändan. Å andra sidan känns detta lite som ett hån mot oss som år efter år troget har betalat in till systemet. Viljan att göra rätt för sig i det här landet verkar inte bli starkare om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in