2020-04-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Ska inte svära men gällande det gamla lägre beloppet och det nya högre beloppet så bör man få det högre beloppet om man rapporterar tid för föregående veckor efter att de nya reglerna börjat gälla.

Vilket beslut är det du väntar på? beslut om medlemskap? Där blir jag osäker från när man får pengar men om man varit medlem innan arbetslöshet så får man ju pengar från den dag man skrev in sig på AF. Så är du inskriven från 1a april och har ansökt om medlemskap hos A-kassan samma dag så borde du få ersättning retroaktivt f.om. 1 april men få den höjda dagpenningen som togs i bruk idag 13e april om du beviljas medlemskap och rapporterar arbetslöshet för veckor i efterhand.

Antar att "beslut" kanske är ett fel ordval, men det är behöver väl godkännas av en handläggare (första gången jag ansöker om a-kassa).

Har varit medlem sedan augusti 2019 och jobbat heltid. Bör väl få det höjda beloppet då dag 1 (1a april) till dag 13 räknas in som "de första hundra dagarna"?
Citera
2020-04-13, 14:31
Avslutad
Med tanke på att man redan betalar sin arbetslöshetskassa genom arbetsgivaravgiften är det rätt skrattretande att påstå att folk blir curlade för att de inte betalar en symbolisk summa till ett av fackbolagen. Jag har redan betalat mina premier men jag kan ändå få annorlunda regler från de generösa regler bland folk som betalar in symboliska summor till sina fack.
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nej. Det borde vara stopp på insläpp nu.

En kompromiss kunde kanske vara att samhället upprättar en speciell nöd-A-kassa där folk kan gå med i panik i så fall, men som har betydligt sämre vilkor.
Är inte det alfa kassan?
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt: A-kassan är ju en typ av försäkring. Försäkringar brukar man aldrig kunna teckna vid redan skedd olycka och sedan få ersättning för olyckan. En liknelse med de nästan borttagna a-kasse-kraven är som om försäkringsbolagen skulle sälja brandförsäkringar till fastigheter som redan har pågående eldsvåda.

Antagligen gör politikerna detta för att inte få en "efterfrågekris" i ekonomin. Har inga uppgifter här och nu på hur stor andel av befolkningen som stod utanför a-kassesystemet i januari 2020, men antar att det var rätt många. Känns lite som ett hån mot alla som betalat in premien (avgiften) år efter år och så när krisen väl kommer, så får de som stått utanför samma ersättning ändå.

Men det är väl "Sverige i ett nötskal", antar jag. (De som gjort rätt för sig ska inte få några "förmåner"; påminner en hel del om pensionssystemet där folk som aldrig har jobbat får samma månadsinkomst med bostadsbidragen jämfört med folk som jobbat hela livet och inte får bostadsbidrag).
Se ovan. Folk borde ha rätt till a-kassa eftersom deras arbetsgivare redan betalat för den. Medlemskap i facken borde inte vara en faktor och systemet fungerar väldigt lite som en försäkring.

Ifall det vore en försäkring vore det rimligt att medlemmarna blev prövade kring hur sannolikt det skulle vara för dem att bli arbetslösa. Så vitt jag vet ändras inte fackavgiften efter risken så det är inte en riktig premie. Ifall man jobbar i en bransch där det är sannolikt att man varslas som t.ex. murare, målare, etc. borde man ha bra mycket högre premie, än ifall man jobbar som ingenjör som jag själv och sannolikt inte tar ut a-kassa ens vid corona-krisen. Ifall man jobbar som målare finns det risk att man varslas varje vinter eller tom. blir av med jobbet varje vinter.

Eftersom arbetsgivaravgiften är som en slags skatt betalar vi högutbildade mer och har mindre risk att bli drabbade än lågutbildade. Dvs. vi har högre premie och lägre risk för "försäkringen".
Citera
2020-04-13, 14:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Med tanke på att man redan betalar sin arbetslöshetskassa genom arbetsgivaravgiften är det rätt skrattretande att påstå att folk blir curlade för att de inte betalar en symbolisk summa till ett av fackbolagen. Jag har redan betalat mina premier men jag kan ändå få annorlunda regler från de generösa regler bland folk som betalar in symboliska summor till sina fack.

Är inte det alfa kassan?

Se ovan. Folk borde ha rätt till a-kassa eftersom deras arbetsgivare redan betalat för den. Medlemskap i facken borde inte vara en faktor och systemet fungerar väldigt lite som en försäkring.

Ifall det vore en försäkring vore det rimligt att medlemmarna blev prövade kring hur sannolikt det skulle vara för dem att bli arbetslösa. Så vitt jag vet ändras inte fackavgiften efter risken så det är inte en riktig premie. Ifall man jobbar i en bransch där det är sannolikt att man varslas som t.ex. murare, målare, etc. borde man ha bra mycket högre premie, än ifall man jobbar som ingenjör som jag själv och sannolikt inte tar ut a-kassa ens vid corona-krisen. Ifall man jobbar som målare finns det risk att man varslas varje vinter eller tom. blir av med jobbet varje vinter.

Eftersom arbetsgivaravgiften är som en slags skatt betalar vi högutbildade mer och har mindre risk att bli drabbade än lågutbildade. Dvs. vi har högre premie och lägre risk för "försäkringen".

A-kassan är något man själv måste gå med i, och betala avgift för, det sköter inte arbetsgivaren åt en. Sedan har fackmedlemskap inget med a-kassemedlemskap att göra; man kan välja att bara vara med i a-kassan.
Citera
2020-04-13, 15:26
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadee
Antar att "beslut" kanske är ett fel ordval, men det är behöver väl godkännas av en handläggare (första gången jag ansöker om a-kassa).

Har varit medlem sedan augusti 2019 och jobbat heltid. Bör väl få det höjda beloppet då dag 1 (1a april) till dag 13 räknas in som "de första hundra dagarna"?

Som jag förstått det så börjar tillgodoräknandet av +3 medlemsmånader per faktiskt månad börjar gälla f.om. 1 mars 2020 och då du har runt 7 månader sedan du gick med så förstår jag det som att du måste få även april månad 2020 för att komma upp i dina 12 medlemsmånader för att kunna få full ersättning. Sen om du inte får full ersättning de första ca 22 dagarna (för april månad) så lär du bara ha 78 dagar av de första 100 dagarna med full ersättning.

https://data.riksdagen.se/fil/5827E1B1-E994-4D7A-A290-AD16422F9255
Citera
2020-04-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Som jag förstått det så börjar tillgodoräknandet av +3 medlemsmånader per faktiskt månad börjar gälla f.om. 1 mars 2020 och då du har runt 7 månader sedan du gick med så förstår jag det som att du måste få även april månad 2020 för att komma upp i dina 12 medlemsmånader för att kunna få full ersättning. Sen om du inte får full ersättning de första ca 22 dagarna (för april månad) så lär du bara ha 78 dagar av de första 100 dagarna med full ersättning.

https://data.riksdagen.se/fil/5827E1B1-E994-4D7A-A290-AD16422F9255

Tack för förklarnandet Bör nog vara safe om de börjar räkna mars månad som motsvarande fyra månader.
Citera
2020-04-14, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Så har jag hört också men vet inte om det stämmer. Men det är kanske för dom som får ersättning nu eller lite längre fram . Jag har varit arbetslös i några månader innan corona ..

Jag är i samma båt som dig vet du vad som gäller oss? Det står ersättningen ändras from april är vi inräknade? Om man har inkomstförsäkring hjälper denna höjning?
Citera
2020-04-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Jag är i samma båt som dig vet du vad som gäller oss? Det står ersättningen ändras from april är vi inräknade? Om man har inkomstförsäkring hjälper denna höjning?

Ja det står att det gäller från den 13 april iallafall för mig . Testa att logga in på mina sidor på a-kassan
och kolla vad som står vid ersättningen .. Inte så stor höjning men iallafall en höjning . Det bör vara en högre höjning om man har inkomstförsäkring men det vet jag ej .. Vilken a-kassa är du med i ??
Citera
2020-04-14, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Ja det står att det gäller från den 13 april iallafall för mig . Testa att logga in på mina sidor på a-kassan
och kolla vad som står vid ersättningen .. Inte så stor höjning men iallafall en höjning . Det bör vara en högre höjning om man har inkomstförsäkring men det vet jag ej .. Vilken a-kassa är du med i ??

Unionen jag kan inte se ännu för jag har fortfarande inte fått besked trots att jag lämna min ansökan för 4 mån. Min handläggare var på semester jämnt när jag ringde och nu håller hon sig undan. Om det var inte för corona hade jag fixat vilket jobb som helst för bli av med detta elände.
Citera
2020-04-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Unionen jag kan inte se ännu för jag har fortfarande inte fått besked trots att jag lämna min ansökan för 4 mån. Min handläggare var på semester jämnt när jag ringde och nu håller hon sig undan. Om det var inte för corona hade jag fixat vilket jobb som helst för bli av med detta elände.

4 månader det låter lång tid för att handlägga dit ärende. Du får väl kontakta din handläggares chef då så kanske det blir fart ....
Citera
2020-04-15, 12:58
Medlem
nikithas avatar
Någon som vet vad som gäller när man är egen företagare. Jag tog ut ersättning från min A-kassa 2017-2018. Under tiden så hade jag typ 2-3 uppdrag som jag fakturerade i mitt AB. Jag tog däremot inte ut någon lön eller så. Kan jag bli återbetalningsskyldig för det?

Ska nämligen ansöka igen om A-kassa och tror då att de kommer titta på de företagen där jag sitter med i styrelsen. Alla bolag är AB
Citera
2020-04-16, 10:46
Medlem
H.G.s avatar
Om du är drabbad eller känner någon som blivit drabbad negativt av de nya A-kassereglerna så kan ni försöka göra skillnad genom en namninsamling. Även om du inte är personligt drabbad eller känner någon som är drabbad men fortfarande anser att det riksdagen nu fattat beslut om är fel så får du givetvis också gärna skriva under för att visa ditt stöd till de drabbade...

https://www.skrivunder.com/andra_proposition_och_betala_ut_a-kassa_retroaktivt_till_etablerade_medlemmar?u=5080 752&uv=23079375

Rätt ska vara rätt och ingen bör särbehandlas positivt som nu folk blir iom. de nya A-kassereglerna...

Obs. Sprid gärna länken vidare på annan social media.
Citera
2020-04-16, 12:01
Medlem
voyages avatar
Är egenföretagare och har liksom många andra svårt att få ihop vardagen just nu. Verkar som jag kan "lägga företaget vilande". Men vad innebär det i praktiken? Jag förstår att jag inte får dra in pengar på firman, men däremot har jag rullande utgifter, lokalhyra exempelvis. Räknas utgifter som detta som "aktivitet" och kan ställa till det för eventuell ersättning från a-kassan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in