Med tanke på att man redan betalar sin arbetslöshetskassa genom arbetsgivaravgiften är det rätt skrattretande att påstå att folk blir curlade för att de inte betalar en symbolisk summa till ett av fackbolagen. Jag har redan betalat mina premier men jag kan ändå få annorlunda regler från de generösa regler bland folk som betalar in symboliska summor till sina fack.
Citat:
Ursprungligen postat av
henriko
Nej. Det borde vara stopp på insläpp nu.
En kompromiss kunde kanske vara att samhället upprättar en speciell nöd-A-kassa där folk kan gå med i panik i så fall, men som har betydligt sämre vilkor.
Är inte det alfa kassan?
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Exakt: A-kassan är ju en typ av försäkring. Försäkringar brukar man aldrig kunna teckna vid redan skedd olycka och sedan få ersättning för olyckan. En liknelse med de nästan borttagna a-kasse-kraven är som om försäkringsbolagen skulle sälja brandförsäkringar till fastigheter som redan har pågående eldsvåda.
Antagligen gör politikerna detta för att inte få en "efterfrågekris" i ekonomin. Har inga uppgifter här och nu på hur stor andel av befolkningen som stod utanför a-kassesystemet i januari 2020, men antar att det var rätt många. Känns lite som ett hån mot alla som betalat in premien (avgiften) år efter år och så när krisen väl kommer, så får de som stått utanför samma ersättning ändå.
Men det är väl "Sverige i ett nötskal", antar jag. (De som gjort rätt för sig ska inte få några "förmåner"; påminner en hel del om pensionssystemet där folk som aldrig har jobbat får samma månadsinkomst med bostadsbidragen jämfört med folk som jobbat hela livet och inte får bostadsbidrag).
Se ovan. Folk borde ha rätt till a-kassa eftersom deras arbetsgivare redan betalat för den. Medlemskap i facken borde inte vara en faktor och systemet fungerar väldigt lite som en försäkring.
Ifall det vore en försäkring vore det rimligt att medlemmarna blev prövade kring hur sannolikt det skulle vara för dem att bli arbetslösa. Så vitt jag vet ändras inte fackavgiften efter risken så det är inte en riktig premie. Ifall man jobbar i en bransch där det är sannolikt att man varslas som t.ex. murare, målare, etc. borde man ha bra mycket högre premie, än ifall man jobbar som ingenjör som jag själv och sannolikt inte tar ut a-kassa ens vid corona-krisen. Ifall man jobbar som målare finns det risk att man varslas varje vinter eller tom. blir av med jobbet varje vinter.
Eftersom arbetsgivaravgiften är som en slags skatt betalar vi högutbildade mer och har mindre risk att bli drabbade än lågutbildade. Dvs. vi har högre premie och lägre risk för "försäkringen".