Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Vad är nu detta? Skulle Mårten Palme ha följt med paret Palme till Tunnelgatan?
Men AB och andra vittnen såg ju endast tre personer på mordplatsen - GM och paret Palme?
Anders D säger att han såg GM avlossa skottet i ryggen på Palme och detsamma säger Inge M även om han talar om två skott i ryggen. Ann -Charlotte Holmgren och hennes kompis? Jan Åke Svensson? Etc.
Och var fanns i så fall Mårtens flickvän?
Antingen har polisen snurrat till det ordentligt i detta förhör eller så står vi inför en helt ny situation efter 34 år.
Däremot är det precis som du säger klarlagt - tycker jag - att den blodige killen inte kan ha varit Stefan G. Han kan ju inte vara på mordplatsen samtidigt som taxin stannar vid kanten och Göran I ser den blodige killen försöka rädda Palme? En kille Göran I inte känner igen.
Jag väljer så länge att tro att polisen missförstått det här med Mårten.
Jag väljer också alternativet att Reneborg inte vet vad han pratar om i denna tidningsintervju.
Alla som sett makarna Palme under någon del av promenaden har uppgett att de endast var dem och ingen i övrigt som gick i sällskap.
Däremot kan det mycket väl vara så att en okänd person gjort mun mot mun metoden innan möjligen SG också gjorde det.
Åtminstone tycks någon ha fått blod runt munnen av någon anledning.
Att SG skulle ha varit oidentifierad för utredningen enl de första polisrapporterna är egentligen konstigt, men de ytterst kortfattade förhören äger ju rum 5-6 mars, och HJ förhörs första gången den 4 mars trots att han uppgett både namn och adress redan på mordplatsen.
De de kan ju möjligen ha spårat passagerarna via honom?
Det är märkligt att man behandlat dem med ett sådant ointresse.
HJ säger i detta förhör:
En av Johanssons passagerare, den ena grabben, påbörjade konstgjord andning på mannen som låg på trottoaren. Johansson såg senare i kvällspressen en bild av den grabb som gjort konstgjord andning och han kände genast igen denne som sin passagers från den aktuella kvällen.
Det skulle i så fall innebära att SG förekommit på bild i kvällspressen innan den 4 mars, men jag hittar ingen bild på SG i Kb-arkivet.
Jan Nilsson säger dessutom att denna killen varit inne i piketen, och det är ju konstigt om han då varit oidentifierad:
Och då såg jag att det kom en kille ut från polisbilen-, från polisbussen som var alldeles blodig i ansiktet. Och jag tänkte att vad har hänt nu? Har det varit slagsmål eller nånting? Men mer visste jag inte. Sen fortsatte jag. Efteråt fick jag ju reda på att det är nog den killen som
har försökt och göra mun mot mun metoden.