Ja du, det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk...
Nåväl, jag läser om förhören nu och har hittills hittat följande personer:
1)
En kille i mellanblå midjejacka som är framme vid Palmes huvud när Anna Hage stiger ur bilen. Killen är mörkhårig och har smalt ansikte. I det läget var inte SG på plats.
2) Göran Israelsson, passagerare i HJ:s taxi och vän med Stefan Glantz, ser en kvinna (LP) och
en kille vid Palmes kropp när taxin stannar vid trottoarkanten. Detta var alltså innan Israelsson, Glantz, Bäsen och Ersson lämnat taxin. "Killen hade tydligen gjort upplivningsförsök för han var alldeles blodig runt munnen". Ej SG.
3) Lena Bäsen, även hon passagerare i HJ:s taxi, säger att Anna Hage och "
en kille i grå jacka" kom fram till mpl när de kom fram. Killen i grå jacka hade sett vartåt gärningsmannen flytt. Det kan alltså inte ha varit Stefan Glantz eftersom Glantz inte sett någon flyende GM. Killen i grå jackan var i hennes egen ålder (22) och ljushårig. Kan vara samme kille som i punkt 12 kanske.
4) Karin Johansson ser "
en annan ung man" som ger Palme konstgjord andning. Oklart vem hon menar, kanske SG. Men det är inte säkert.
5) Elisabeth Johansson ser i samband med skotten
en ung man som springer över Sveavägen från västra till östra sidan i riktning mordplatsen. Han springer framför deras bil, dvs den bil som Åke Larsson körde.
6) Åke Larsson ser
en man som springer i motsatt riktning i samband med mordet. Denne man springer från mordplatsen och över Sveavägen i nordvästlig riktning.
7) Vi har, enligt Karin Johansson,
en grupp människor som befinner sig i hörnet vid Brunnsgatan (Apelbergsgatan) och rör sig snabbt mot mpl i samband med mordet. Från söder till norr alltså. Vilka kan det vara?
8) Vi har
en man/ett äldre par som befinner sig något norr om HJ:s taxi som Anna Hage ser när hon springer fram mot mordplatsen. Kan det ha varit Tensonmannen? Eller SE?
9) Vi har som du säger
den ljust klädde personen som hastigt passerar mpl från norr till söder. Enligt LL.
10) Vi har
den ljust klädde mannen norr om mpl som LP ser. Kanske samme man som punkt 9.
11) Gående söderut i riktning mot mpl ungefär en minut före mordet har vi den s k "
Tensonmannen".
12) Vi har
den ljushårige killen 20-25 år och den flinande tjejen som står på mpl när Per Vallin anländer.
13) Vi har
sällskapet med 5-7 festglada ungdomar som passerar mpl i nordlig riktning kort tid före mordet, enligt IM. Pratar inte han även om två män som går söderut?
14) Enligt egen utsago anländer
SE till mpl direkt efter mordet då AH, KJ och SG redan är där.
15) Jag vet att Mac noterat att JÅS ser en kille i blå jacka hoppa in i en port, men den killen hoppar in i porten mycket längre norrut än vad AB gjorde.
16) Vi har den smått berömde yngre killen i brun jacka som, enligt Jan Nilsson, springer som fan in på Tunnelgatan.
17) Därutöver naturligtvis AB, LP, HJ, LL/JA, JÅS, Bengt P, AD etc.
Generellt tycks det omedelbart ha blivit ett väldigt springande fram och tillbaka både på mordplatsen och över Sveavägen i båda riktningarna och längs Sveavägen + hoppande in i portar.
Och flera av dessa personer i rörelse är för oss okända. PU vet förhoppningsvis vilka alla är.
En slutsats jag tycker man kan dra redan nu är att varken Stefan Glantz, Anna Hage eller Karin Johansson var allra först framme vid Palmes kropp. Där fanns redan en yngre kille som försökte ge konstgjord andning. Då var endast han och LP där. Och vem var då han?
Beträffande Palmes kroppsposition så kommer jag fram till att det var SG och hans polare Israelsson och Ersson som vände kroppen i framstupa sidoläge och att det kort därpå var AH och SG som vände kroppen på rygg.
Och när kroppen låg på rygg sade någon i "publiken" att det vore bättre om kroppen lades i framstupa sidoläge. Denne någon i publiken bedömer jag vara SE. Han sa nämligen att han hamnat i en diskussion med AH just om det.
Jag fortsätter...