Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-04-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Av en slump hittade jag att Joel Haukka bor på Grindtorpsvägen 19. Stig Engström bodde på Grindtorpsvägen 9. Världen är liten.
I vilket fall som helst bodde inte Engström där 1986, om han bodde på Grindtorpsvägen senare vet jag inte, men det är väl så om du säger det.
Grindtorp är f.ö ett stort jävla huskomplex.
Några kopplingar går inte att se. Reinfeldt har också bott där.
Senast redigerad av MacMackay 2020-04-24 kl. 14:14.
Citera
2020-04-24, 14:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mårten Palme och Inger Klering rör sig med blixtens hastighet sedan de lämnar Lisbeth och Olof Palme utanför Grandbiografen på Sveavägen Ca 2315. Därifrån går de drygt halvannan kilometer till IKs lägenhet på Vanadisvägen 42. En promenad som tar ca 20minuter om allt går oproblematiskt.

I tidsfönstret 2335-2350 ska sedan MP/IK lyckas komma inomhus, sätta på tevatten, bli uppringda av LP, hinna missuppfatta var hon är och fixa fram en taxi. Det senare ett mycket vanskligt företag vid midnatt i Stockholm , en lönehelg anno 1986, var god dröj

Enligt den i lägenheten under LOP boende Janken Myrdal ringer MP på hos honom ca 0005 och lånar blomvattningsnycklarna som LOP lämnat. Det unga paret beger sig sedan upp i lägenheten under dryga tio minuter för att 0018 lämna densamma och där möta de nyss anlända poliserna Stig Rysen och Lars Berndtsson som var på plats 0015. Polisduon har på eget initiativ frågat SBC om någon tänkt på att bevaka LOPs bostad. Varken SÄPO eller SBC hade haft en tanke på detta.

Rysen kvarstannar som bevakning medan Berndtsson kör det unga paret MP/IK till Sabbatsberg för att sammanstråla med LP och Joakim Palme med fru barn som anlänt från Lövångersgatan i Vällingby.

Med i polisbilen finns en tredje person , en ung man, vars identitet MP av någon outgrundlig anledning hållit hemlig. Detta har lett till att Sven Aner m fl trodde att LP anländer till Sabb i en polisbil. Grunden är en pressbild från Sabb som visar när IK/MP är på väg ut ur LBs polisbil. MP hade kunnat bespara sin mor åtskilliga spekulationer genom att berätta vem den unge man är som åtföljde honom och IK i polisbilen. Men han har valt att avstå

Ovanstående fakta tål att begrundas. Tiderna räcker till för att MP/IK ska hinna från Grand till Västerlånggatan . Men det blir tight och resan måste närmast gå som på räls.

Och det förklarar inte andra frågor. Hur kan MP missta sig på var modern befinner sig? Så illa skadad som OP är så är bostaden inte speciellt trolig. I synnerhet som MP påstår att LP sagt att Olof ska till operation.
Varför är MP/IK kvar nästan en kvart i lägenheten när ingen av de beskjutna föräldrarna är där? Om LP behöver nya kläder så borde detta inte vara speciellt svårt att berätta.

Sabbatsbergs-sköterskan Lena Östeman säger att LP ringer sönerna efter midnatt. Tror hon missbedömer tiden. Detta bör ha skett mellan 2335-2350 för att dom ska hinna fram i tid till MP första ska hinna till MP och sedan vidare till Sabb. Tycker det vore ganska enkelt för MP att räta ut frågetecknen från mordkvällen. Hittills har han slirat betänkligt när det gäller att berätta hela sanningen .

Tidsuppgifterna och hur säkra de är är förstås avgörande för en bedömning av uppgifterna och för att avgöra hur länge Mårten Palme befinner sig i föräldrarnas lägenhet. Var kommer de ifrån mer i detalj? Du nämner att Janken Myrdal uppger att han möter Mårten Palme 00.05, det har också uppgivits 23.55?

Skall paret Mårten Palme och Ingrid Klering hinna åka från Västerlånggatan 00.18 måste telefonsamtalet från Lisbeth Palme till Mårten Palme rimligtvis ringts tidigare än 00.06.

Hur säker är tiden 00.18? Är den officiell?

Vad jag förstår av andra inlägg i den här tråden har Mårten Palme uppgett att de ger sig ut från Vanadisgatan 42 och får tag i en taxi på gatan. Det kan ju vara både lätt och svårt att få tag på taxi vid sådant som lönehelger. Visserligen finns det ett stort tryck på taxi, men också många bilar ute som är mellan körningar.

Den där bilden du syftar på som uppges visa Mårten Palme och Ingrid Klering anlända till Sabbatsberg är alltså om jag förstår rätt denna: http://2.bp.blogspot.com/-FMJFzygriU4/UNXM7Z1DSoI/AAAAAAAAAhA/YBcJBUkU1LU/s1600/+2Lisbeth+Sabb.png

Jag är inte så bra på att bedöma bilder. Man ser något vitt över passagerarstolen. Är detta den förmodade mystiske tredje mannen? Är det den bästa bild eller annan faktauppgift som finns som visar hans existens? Är det nödvändigtvis så att bilden visar en människa? Är det helt fastslaget att bilden visar paret Palme/Klering? Det sägs någonstans att Klering, som är den ende som i så fall syns riktigt på bilden om än bakifrån, skulle haft likadana kläder som kvinna på bilden? Är det helt säkerställt?

Eller är det så att polismannen eller bilen kan avgöras vara Lars Berntsson och den bil han kör och tidpunkten kan avgöras vara ca 00.30?

Att Mårten Palme kan missuppfatta Lisbeth tycker jag inte är omöjligt. Han kan absolut få för sig att makarna Palme skilts åt och att modern befinner sig i hemmet och att han först skall åka till henne.

Allmänt är det väl så att om Mårten Palme säger emot sig själv är det inte ett omedelbart tecken på att han döljer något. Vill man dölja något lägger man förmodligen sig vinn om att inte bara motsägelsefull. Sanna detaljer i vittnesmål utmärker sig ofta av att berättelsen inte är helt konsekvent. Det kan alltså vara så att Mårten Palme inte fäster så stor vikt vid det hela eftersom han inte har något speciellt att dölja och alltså inte har någon anledning att minnas i detalj. Vad jag kan avgöra har han inte heller fått frågor som ger honom anledning att utförligt redogöra i detalj för sina förehavande steg för steg? Har han t ex blivit tillfrågad direkt om den förmodade mystiske tredje mannen?
Citera
2020-04-24, 15:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den där bilden du syftar på som uppges visa Mårten Palme och Ingrid Klering anlända till Sabbatsberg är alltså om jag förstår rätt denna: http://2.bp.blogspot.com/-FMJFzygriU4/UNXM7Z1DSoI/AAAAAAAAAhA/YBcJBUkU1LU/s1600/+2Lisbeth+Sabb.png

Jag är inte så bra på att bedöma bilder. Man ser något vitt över passagerarstolen. Är detta den förmodade mystiske tredje mannen? Är det den bästa bild eller annan faktauppgift som finns som visar hans existens? Är det nödvändigtvis så att bilden visar en människa? Är det helt fastslaget att bilden visar paret Palme/Klering? Det sägs någonstans att Klering, som är den ende som i så fall syns riktigt på bilden om än bakifrån, skulle haft likadana kläder som kvinna på bilden? Är det helt säkerställt?

Här har jag, med input från bl.a. PeoFallmo, dokumenterat lite angående Lisbeth-bilden.

(FB) En oväntad vändning, Claes Hedberg och Bo Hall
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-04-24 kl. 15:18.
Citera
2020-04-24, 16:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här har jag, med input från bl.a. PeoFallmo, dokumenterat lite angående Lisbeth-bilden.

(FB) En oväntad vändning, Claes Hedberg och Bo Hall

Tack. Att det är Ingrid Klering på bilden framstår som helt klart. Den bör ju också vara tagen runt 00.30 för jag antar att uppgiften att radiobilen med paret Palme/Klering lämnar Västerlånggatan 00.18 bör vara korrekt. Men det finns inte någon uppgift runt bilden som visat exakt när den är tagen?

Hur är det med den mystiske tredje mannen? Visar bilden någon sådan person?
Citera
2020-04-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Simmare poppar upp hos mig när jag läst beskrivningen från förhören.

Svedbom!?
Citera
2020-04-24, 17:10
Medlem
Citat:
Tack. Att det är Ingrid Klering på bilden framstår som helt klart. Den bör ju också vara tagen runt 00.30 för jag antar att uppgiften att radiobilen med paret Palme/Klering lämnar Västerlånggatan 00.18 bör vara korrekt. Men det finns inte någon uppgift runt bilden som visat exakt när den är tagen?

Hur är det med den mystiske tredje mannen? Visar bilden någon sådan person?

Båda poliserna bör ju ha suttit i framsätet, och jag ser inte att någon annan än MP sitter i baksätet.
IK borde ju ha kommit från baksätet, och visst ser det ut som hon precis stängt dörren med högerarmen?
Om det är Rysén eller Berntsson som sitter bakom ratten vet jag inte.
Citera
2020-04-24, 17:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Båda poliserna bör ju ha suttit i framsätet, och jag ser inte att någon annan än MP sitter i baksätet.
IK borde ju ha kommit från baksätet, och visst ser det ut som hon precis stängt dörren med högerarmen?
Om det är Rysén eller Berntsson som sitter bakom ratten vet jag inte.

Enligt mvagrippa och PeoFallmo kör Lars Berntsson bilen 3120 medan hans kollega Stig Rysén har stannat kvar för att bevaka bostaden på Västerlånggatan. Detta skall Stig Rysén ha uppgett.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Visar bilden en tredje man i passagerarsätet? Eller är uppgiften om denna passagerare säkerställd på något annat sätt?
Citera
2020-04-24, 17:53
Medlem
Citat:
Enligt mvagrippa och PeoFallmo kör Lars Berntsson bilen 3120 medan hans kollega Stig Rysén har stannat kvar för att bevaka bostaden på Västerlånggatan. Detta skall Stig Rysén ha uppgett.

Visar bilden en tredje man i passagerarsätet? Eller är uppgiften om denna passagerare säkerställd på något annat sätt?

Man ser att där är en man till i bilen och det finns även ett foto när de går in på sabbatsberg och då syns mannen bakifrån. Någon i Palme-rummet på facebook har nyss frågat poliserna vem det är men de vill inte säga det av respekt för den okända personen. Säkert inget dramatiskt.
Citera
2020-04-24, 17:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Lysande, ja du tycks ha ett betydande personregister på alla intressanta i utredningen. Hittade uppgiften om Vällingby från ett annat inlägg i tråden. Men tack, då vet jag. Lennart T har gått lite under radarn tycker jag, intressant person.

Citat:

I en bild med bra upplösning syns att passageraren i framsätet precis gläntat på dörren. Mårten och den andre grabbens ryggtavlor syns tydligt på ett par andra bilder när de går utanför Sabbakutens port.
Citera
2020-04-24, 18:03
Medlem
Citat:

Aha ok. Jag har också svårt att se denne person, men det kan säkert finnas en annan bild som visar honom tydligare.
Klart är att det satt en person i framsätet när de tillsammans med LP åkte därifrån. Den personen föreställer jag mig att det är Palmes pressekreterare Kjell Lindström.
Citera
2020-04-24, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Aha ok. Jag har också svårt att se denne person, men det kan säkert finnas en annan bild som visar honom tydligare.
Klart är att det satt en person i framsätet när de tillsammans med LP åkte därifrån. Den personen föreställer jag mig att det är Palmes pressekreterare Kjell Lindström.

Personen här liknar någon form av vakt eller liknande.

https://scontent.fmmx3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/94032776_669142007219043_3471750807001497600_o.jpg ?_nc_cat=109&_nc_sid=1480c5&_nc_ohc=e2Fbpq6Btd8AX8 R14kO&_nc_ht=scontent.fmmx3-1.fna&oh=1a5732258b2a0d593918eab4183c998d&oe=5EC73 29D
Citera
2020-04-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Personen här liknar någon form av vakt eller liknande.

https://scontent.fmmx3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/94032776_669142007219043_3471750807001497600_o.jpg ?_nc_cat=109&_nc_sid=1480c5&_nc_ohc=e2Fbpq6Btd8AX8 R14kO&_nc_ht=scontent.fmmx3-1.fna&oh=1a5732258b2a0d593918eab4183c998d&oe=5EC73 29D
Ja, typ en overall med ett bälte i midjan.
Om killen till vänster är Mårten ser han ut att ha en beige mockajacka på sig. Men armen som sträcks ut genom bildörren ser ut som ärmen på en svart jacka.
Frågan är vilka dessa två personer är, och om någon av dem ens är MP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in