Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-04-24, 02:15
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frisläppta uppgifter bidrar inte sällan till klarhet . I detta förhör med polisman Anders Pettersson i rb 1170 berättas att han fått ordern att strax efter midnatt åka till makarna Palmes bostad och ”hämta vissa papper”. När 1170 kommer till platsen har detta ombesörjts av en annan patrull .

Detta måste vara Rysen/Berntsson som kör Mårten Palme/Ingrid Klering och den mystiske tredje mannen till Sabbatsberg. Det är detta som ses på den smått klassiska bild med en kvinna och två män som går ur en polisbil på Sabb.

https://drive.google.com/file/d/1cjEa6EKHjSX5J-86hSywLNymTVXSXlMk/view

Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Anders Pettersson i radiobil 1170 som fick i uppdrag att åka till Palmes bostad och hämta ”vissa papper”?
Det var tydligen någon annan patrull som hunnit före...(Rysén, Berntsson?)

Just ja, det känns igen nu när jag ser det. Tack båda!

Man får anta att Petterssons 1170 alltså påträffar 3120 på Västerlånggatan, eller att de bara pratar med kvarväntande Rysén. Förvirrande dock med så olika uppgifter om att "hämta papper" och "hämta nycklar" och "hämta telefonnummer".

Visst, det är rörigt och noll överblick i ordergivningen och dessutom en uppriven LP som kanske upprepade de där önskemålen till alla, gång på gång. Men samtidigt är det här inte bara röriga uppgifter, det är ganska konkreta utsagor och rörelser som borde gå att få nån ordning på.

Och bara för att röra till allt ännu mer finns det ju även ytterligare uppgifter. Åke Rimborn uppgav i förhöret med Juristkommissionen 86-07-14 angående det andra samtalet han höll med Lisbet på Sabb, alltså omkring kl 01.15, att: "LP var mera samlad. Barnen var närvarande. LP ville också att en bil skulle fara till bostaden och hämta telefonnnummer till en son som var i Frankrike." Va? Hade inte det ordnats för en timme sedan? Jag är beredd att tro på Rimborn här, för en så konkret detalj kan han ju inte rimligen bara haspla ur sig på måfå.

Dessutom uppger Rimborn i intervjun med Wall (i "Huvudet på en påle") att Lisbet under det andra samtalet även begär polisbevakning av bostaden. Vilket ju också redan skulle ha varit fallet sedan över en timme. Mårten måste ju också ha sett att Rysén stannade på Västerlånggatan. Osv. Men det kan ju för all del vara något hon bara ville försäkra sig om hade skett.
Citera
2020-04-24, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Simmare poppar upp hos mig när jag läst beskrivningen från förhören.

Armhävningar
Citera
2020-04-24, 07:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Nja, att Bengt Schuback innehade tjänsten som säkerhetschef på flygflottiljen F7 i Såtenäs samtidigt som han var marinchef ser jag som helt omöjligt.

Sorry, läste endast namnet.
Jobbade han 1984, så kanske hans finns med under Skaraborgs Flygflottilj i statskalendern?
http://runeberg.org/statskal/1984/
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-04-24 kl. 07:49.
Citera
2020-04-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, tack. Du har koll märker jag! Tänkte bara se om det går att göra några geografiska kopplingar mellan olika personer jag är lite särskilt intresserad av. Återkommer kring det.

Ja, en till då medan vi är igång. Åke J Ek bodde väl i Vällingby han också liksom Eks polare Lennart T tror jag. Har du adresser där också?

Åke J Ek var i alla fall fp-politiker i Vällingby i många år.

Lennart T bodde på Norrstigen 34 i Lidingö
Citera
2020-04-24, 09:36
Medlem
Citat:
Något förenklat :
Makarna Palme fick lägenheten av Alva Myrdal som ägde fastigheten sedan länge. I huset bodde AMs sonson Janken Myrdal på bottenplanet och det var han som hade blomvattnings-nycklar till statsministerparets lägenhet.

Ok, tack.

Då förstår jag att Säpo inte behövde kolla upp de boende då det var nästan den helgonförklarade

Familjen Myrdal som var husägare/boende i huset. Hade Säpo kollat så hade de fått ett helvete från det

styrade partiet
Citera
2020-04-24, 09:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Utskrivet 7 ggr i tråden.

https://www.flashback.org/sok/astrakangatan?sp=1&f=439

Ha ha, tack. Åke J Ek är på många sätt en betydelsefull mörkblå tråd genom hela utredningen. Ser fler uppgifter i länkarna som jag inte kände till. Intressant!
Citera
2020-04-24, 09:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Lennart T bodde på Norrstigen 34 i Lidingö

Lysande, ja du tycks ha ett betydande personregister på alla intressanta i utredningen. Hittade uppgiften om Vällingby från ett annat inlägg i tråden. Men tack, då vet jag. Lennart T har gått lite under radarn tycker jag, intressant person.
Citera
2020-04-24, 11:32
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Joel Haukka är en av MOPs verkliga mysterier. Sjökapten, IB-agent sedan 1956, exilest med kontakter i sitt hemlands kretsar. Utpekad som agent både för svensk, amerikansk och sovjetisk u-tjänst. Övervakade DA/Baltiskas Anders Larsson vid den tidpunkt denne lämnade brevet till Arvfurstens Palats och Rosenbad med en lättkrypterad förvarning om att något var i görningen mot Olof Palme.

”I somras uppgav Joel Haukka under en biltur för en SvD-kollega att ”det gamla IB-gänget har satts på fötter”. (Olofson SvD 1987-09-07)Kan tyda på att Birger Elmer återaktiverats. Men kan också tyda på det motsatta, att den hale ålen JH vill sprida rökridåer för någon eller några av sina arbetsgivare.

”Jag är ganska säker på att Joel Haukka för fem år sedan arbetade för jänkarna” . (Olofson SvD 1987-09-07) JH:s SSI-kontakt uttalar sig.SÄPO tror JH är sovjetagent och förser Sune Olofsson material i SVDs artikelserie som också kraftigt vingklipper JH som hemlig agent.

"När SSI-chefen tillträdde sitt arbete 1984 fanns det fem gamla IB:are kvar i den fasta kadern. Tre är nu borta”. (Olofson SvD 1987-09-07)Under Bengt Medins tid verkar tre gamla IB-män försvunnit, kan vara MOPs efterdyningar, men också naturlig avgång.

Haukkas kontaktman avstängs och tvingas byta jobb. (TT 1987-10-07) Kommendörkaptenen avstängs, dagen efter Stig Berglings rymning, inte svårt att tänka sig ett samband.

Sedan finns utrikesminister Sten Andersson utpekande av SÄPO-trion som palmeövervakare. Likaså hans ursinne över avslöjandet att riksdagsstenografen Bengt Henningsson jobbat för SÄPO. Därtill SAs exempellösa misstroendeförklaring mot sin egen säkerhetstjänst 1988.

I den allra första MOP-boken som kom skriver fd SKP-aren Thomas Kanger om ett krig mellan de svenska hemliga tjänsterna. Finns en del som tyder på att ovanstående och Ebbe Carlsson-affären är en utlöpare av detta. Men dimman är tät och det är inte lätt att se vad som är sant och desinformation, i synnerhet inte när Joel Haukka är inblandad.

Av en slump hittade jag att Joel Haukka bor på Grindtorpsvägen 19. Stig Engström bodde på Grindtorpsvägen 9. Världen är liten.
Citera
2020-04-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Av en slump hittade jag att Joel Haukka bor på Grindtorpsvägen 19. Stig Engström bodde på Grindtorpsvägen 9. Världen är liten.

Var bodde han 1986? Klippo kanske vet?
Citera
2020-04-24, 12:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Var bodde han 1986? Klippo kanske vet?

Möjligen bodde han på Grindtorpsvägen då.
Innan bodde J.H. på Sparbanksvägen 63 i Hägersten (1981)
Citera
2020-04-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Lysande, ja du tycks ha ett betydande personregister på alla intressanta i utredningen. Hittade uppgiften om Vällingby från ett annat inlägg i tråden. Men tack, då vet jag. Lennart T har gått lite under radarn tycker jag, intressant person.

What makes Lennart T. so interesting in regards to MOP?

This address is interesting "Norrstigen 34 I Lidingö" - who would have thought, they are neighbors!
Citera
2020-04-24, 13:31
Medlem
Basfaktas avatar
En liten upptäckt, ta det för vad det är:

Ni minns de tysktalande männen som bytte bil motorvägsuppfarten E4 Bergshamra ca 23.30-23.40.
En vit Mercedes drog iväg norrut riktning Uppsala. Lång blond man ropade "Eile" vilket i och för sig är språkligt fel eftersom det på tyska heter "Beeil dich". Den långe blonde kan även ha ropat "Allez" tror jag och då i så fall vara fransktalande.

Spelar inte så stor roll i detta sammanhang.

Om tyskarna/fransmännen åkte ca 23.40 bör de ha varit i E4 Häggvik ca 23.45 (har inte mätt o klockat än).

Som av en händelse plockar taxichauffören Martin Wesslén upp sin "mystiske man" vid Rådmansgatan 23.48. Destination E4 Häggvik.

När Wesslén släppte av sin passagerare på sagda plats såg han att det stod folk vid en bil som tycktes vänta på den mystiske mannen.

Hörde tyskarna/fransmännen och taxipassageraren ihop? Hade de anropat taxipassageraren via WT?

Taxipassageraren vände sig bort när taxin stannade jämsides med en polisbil.

Ja, jag vet att jag spekulerar. Men mottot är vänd på alla stenar. Tyckte tiderna och platsen var lite intressant sammanlänkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in