2019-07-28, 09:47
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Nu är du självisk bara för du gillar droger och graffiti vill inte familjer och barn att det säljs knark vid skolgårdar.
Fast om jag vill måla graffiti och sälja knark och automatvapen till kids så är ju ett skolområde optimalt för att få många kunder. Om barnfamiljer INTE vill måla graffiti, sälja knark och vapen till barn, så står det ju dem helt fritt att låta bli. Men om alla de nu LÅTER BLI att måla graffiti och sälja knark och vapen så MÅSTE ju jag göra det, så att det blir gjort.

Hade istället småbarnsföräldrarna tagit lite ansvar och visat mig tillräckligt med hänsyn för att måla lite graffiti, sälja knark och vapen, så hade ju inte jag behövt göra det i så stor utsträckning som jag såklart gör nu, och då hade kanske inte heller deras dotter Emma haft en AK5:a i ryggsäcken.

Men det är ju uppenbarligen ingen aspekt du tar hänsyn till när du drar dina fenomenala slutsatser här i livet!
Citera
2019-07-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Fast om jag vill måla graffiti och sälja knark och automatvapen till kids så är ju ett skolområde optimalt för att få många kunder. Om barnfamiljer INTE vill måla graffiti, sälja knark och vapen till barn, så står det ju dem helt fritt att låta bli. Men om alla de nu LÅTER BLI att måla graffiti och sälja knark och vapen så MÅSTE ju jag göra det, så att det blir gjort.

Hade istället småbarnsföräldrarna tagit lite ansvar och visat mig tillräckligt med hänsyn för att måla lite graffiti, sälja knark och vapen, så hade ju inte jag behövt göra det i så stor utsträckning som jag såklart gör nu, och då hade kanske inte heller deras dotter Emma haft en AK5:a i ryggsäcken.

Men det är ju uppenbarligen ingen aspekt du tar hänsyn till när du drar dina fenomenala slutsatser här i livet!
Nu trollar du?

GoUoD har blivit beskjuten och kniv huggen men slutar inte vilka tomtar
Citera
2019-07-29, 16:04
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Nu trollar du?

GoUoD har blivit beskjuten och kniv huggen men slutar inte vilka tomtar
Det finns inte nog med knark i världen för att kunna se världen genom dina dimmiga ögon. Fanns det så skulle jag ta det, bara för att få se på världen ur "Disney-ögon-perspektivet" innan jag därefter dör en värdig död.
Brukar du hoppa på sköldpaddor för att rädda prinsessor om dagarna?

Vill du delta i seriösa diskussioner med vuxna vid vuxenbordet, så väx upp. I den här tråden så spelar du pajas, och blir därmed, med all rätt, också bemött som en pajas.

Vill du ha seriösa svar? Gör dig då förtjänt av dem!
Citera
2019-09-20, 19:59
Medlem
Lowlyfes avatar
Vad händer här inne? Skolgårdar och knivoffer som inte slutar.

Jag är för graffiti med anledning av provokation och uppror mot samhället samt det konstnärliga uttrycket inom en "underground" scen.

Nu fortsätter vi!

Här har vi ett k-märkt verk från Lulä:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-bok-om-unik-graffiti-i-lulea-snart-kan-den-vara-k-markt

Härligt att media ändå uppmärksammar graffiti som konst och inte enbart skadegörelse! Jag får känslan av att norrland är lite mer skonsamt med utebliven nolltolerans och slöare sanering tex, även om många bekanta meddelar om delvis hård sanering och delvis verk som sitter läänge.

/dödsknarkarklottrare på röda
Citera
2019-10-10, 10:26
Medlem
Labyrintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nu gör du två saker man inte får göra i ren argumentation: vara ambivalent vilken sida man ligger på. Och, som du själv påpekar: utgår från fantasier.

Måste det vara en argumentation i din värld, skulle det gå att ha en dialog istället?
Måste man vinna?
Måste man försvara sin åsikt även om man skulle ha fel?
Är det ok att ändra åsikt och tänka om i din värld?

Börja med att svara på frågorna jag ställer, hur tänker du, jag e nyfiken på det.

du får gärna utveckla vad du menar, är det gästerna som är fjortisar eller programledarna?

Jag har ingen aning om vad du skapat. Utan någon grund utgick jag ifrån att du klagade mer än tillförde något kreativt. Jag ber om ursäkt. Vill du dela med idg av något du skapat?
Citera
2019-10-10, 15:28
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinten
Måste det vara en argumentation i din värld, skulle det gå att ha en dialog istället?
Måste man vinna?
Måste man försvara sin åsikt även om man skulle ha fel?
Är det ok att ändra åsikt och tänka om i din värld?

Börja med att svara på frågorna jag ställer, hur tänker du, jag e nyfiken på det.

du får gärna utveckla vad du menar, är det gästerna som är fjortisar eller programledarna?

Jag har ingen aning om vad du skapat. Utan någon grund utgick jag ifrån att du klagade mer än tillförde något kreativt. Jag ber om ursäkt. Vill du dela med idg av något du skapat?
Rent retoriskt påstående om argumentation. Det är inte min värld det handlade om

Eftersom tråden behandlar en argumentation för- och emot graffiti så är det väl argumentation tråden utgår ifrån? Såtillvida det inte är två av samma inställning som talar för sin sak. Det är helt okej att ändra åsikt, men inte i samma mening, om det ska framföras som argument..

Jag skapade inlägget som du citerade, ville du ha något annat? Kolla användarhistoriken. Vilka som är fjortisar i en mediaproduktion som behandlar graffiti har inte med "för- eller emot graffiti" att göra, utan i huvudsak om en mediaproduktion, som förvisso behandlar graffiti. Sedan kan jag på rak arm utifrån dem du nämner säga att det inte är fjortisar, men det hör inte med saken till.
Citera
2019-10-30, 00:24
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Det kanske är förebyggande också med drönare.

Jo, man är skyldig att göra rätt för sig. Har man en annan inställning ska man inte leva i det här samhället.
Så vad gör mig som graffitimålare mindre värd att leva i det här samhället än en psykiskt frisk person som äter sig till fetma och på sikt kostar mer än mig i samhällskostnad? Båda gör det för nöjets skull, eller för att stöta ifrån sig ett annat problem. Enda som skiljer graffiti med fetma-ätande är att inom graffitin så görs ett anspråk på estetisk exilens, som på sikt kommer vara en mycket positiv attribut för ett samhälle.
Citera
2019-10-30, 13:30
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Bra tänkt där. Staten/kommunen/privata aktörer årligen betalar miljoner för klottersanering. Då vill jag ha roligt och gå hem till dig och snö din dator och spis, och slå sönder din toalett.
Om det ligger i ditt moraliska intresse så är du välkommen. Du har PM
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Ingen idé att argumentera med människor vars logiska tankeförmåga ligger på en 8-årings. Han har fått för sig att han och hans gelikar är konstnärer och att deras verk förfinar tågen. Enligt hans logik så måste, per automatik, därför alla andra också tycka att dessa "verk" förbättrar.

Detta oavsett övriga konsekvenser orsakade av klottrandet. Att tåg försenas eller tas ur trafik rättfärdigar idioten med att staten ändå inte alltid gör som han själv tycker att man borde göra, i andra sammanhang. Logiken är hela tiden upp och ner, men han är för dum för att förstå det då dumma människor inte alltid förstår att de är dumma...

Eftersom de är narcissister anser de sig stå över alla lagar som är demokratiskt instiftade. Att någon annan (den demokratiska majoriteten) har en annan uppfattning är inget man bryr sig om som narcissist.
Nyfiken fråga, hur många gånger dem senaste åren har du sett på monitorn att tågen är försenade/inställda p.g.a. vandalism/skadegörelse? Det är nämligen vad det står när det specifikt är graffitin som omöjliggjort att tåget ska rulla.

Förbättrar har jag mig veterligen inte påstått, men i liknelse med en person som äter sig ur sin kropp, är det en estetisk konstform, ja - i vilket fall egentligen.

Jag personligen är mycket mån om att vara rättsriktig, målar uteslutande över andras målningar. Men samtidigt talar jag gladerligen om att rätten att framföra klagomål på ett system som besudlat ens dyrbaraste ägodel; livsgnistan. Förtjänar att få utomparlamentariska protester. Vidare tycker jag att graffiti, oavsett syfte är utmärkt form att uttrycka sig på.

Och ja, jag har fått mitt (identitetsbundna) namn skrivet på gator och torg i protest mot mitt målande och det är helt fine, trots att jag har en oplockad fjäder med ett par specifika medelålders, arbetslösa män.
Vad jag gjorde var att jag gick ut med tvättsvamp & t-sprit så att texten blev en geggig färgklick. Tog mindre än 20min. per tag. Skulle jag haft vidhäftande lösningsmedel (sånt buffarna penslar på) och en tryckspruta så går det fortare med bättre resultat. Men i mitt fall kostade en handfull tags mig en dryg timme och ca 30kr att ta bort.
Senast redigerad av GoUoD 2019-10-30 kl. 13:45.
Citera
2019-11-10, 11:32
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Så vad gör mig som graffitimålare mindre värd att leva i det här samhället än en psykiskt frisk person som äter sig till fetma och på sikt kostar mer än mig i samhällskostnad? Båda gör det för nöjets skull, eller för att stöta ifrån sig ett annat problem. Enda som skiljer graffiti med fetma-ätande är att inom graffitin så görs ett anspråk på estetisk exilens, som på sikt kommer vara en mycket positiv attribut för ett samhälle.
Alltså estetisk excellens? Vad är det för anspråk om du måste göra det olagligen för att nå ut?

Du får väl ha det hemma på vardagsrumsväggen istället för att försöka påverka andra olovligen. Du har inte mandat för det. Skaffa dig mandat att sprida din "estetik" lovligen istället.

Vi har inte fettskatt i Sverige, men fettot i fråga följer lagen. Vill du ha det på ett annat sätt kan du engagera dig politiskt. Den rättigheten, att engagera sig politiskt, finns.
Citera
2019-11-10, 12:24
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Alltså estetisk excellens? Vad är det för anspråk om du måste göra det olagligen för att nå ut?

Du får väl ha det hemma på vardagsrumsväggen istället för att försöka påverka andra olovligen. Du har inte mandat för det. Skaffa dig mandat att sprida din "estetik" lovligen istället.

Vi har inte fettskatt i Sverige, men fettot i fråga följer lagen. Vill du ha det på ett annat sätt kan du engagera dig politiskt. Den rättigheten, att engagera sig politiskt, finns.
Jag är med i politiskt obundna organisationer för graffitins främjande, likaså har jag hållit lobbyverksamhet emot kommuner ibland. Det kommer aldrig att motsvara att nerklottra en tunnelbanevagn. Har absolut inget med att jag försöker skapa opinion - fetmaliknelsen var blott ett argument kring ekonomiska faktorer som föregående lade fram som emot-argument.

Mina väggar är fullkletade med diverse målningar
Citera
2019-12-26, 22:47
Medlem
Efter att ha läst några sidor i denna tråd och läst ”argumenten” för klotter tar jag mig bara för pannan och inser att det måste vara fruktansvärt låg iq alternativt minderåriga pojkar som skrivit.

Det går inte undra några som helst omständigheter rättfärdiga klotter/graffiti.
Citera
2020-01-05, 15:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Efter att ha läst några sidor i denna tråd och läst ”argumenten” för klotter tar jag mig bara för pannan och inser att det måste vara fruktansvärt låg iq alternativt minderåriga pojkar som skrivit.

Det går inte undra några som helst omständigheter rättfärdiga klotter/graffiti.
Är du emot kulturella uttryck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in