Lite konspirationsteori från mig efter jag läst denna
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /
Denna rapport är en milstolpe för FHM, vi har nu tillräckligt mycket mätpunkter för att med stor säkerhet kalibrera modellen för att predicera antal fall och det effektiva R talet.
Modellen ger att Peak nya smittade var den 1 apr i Sthlm. Dom säger också att dessa modeller brukar överskatta hastigheten så peaken var nog något senare. Kurvan framöver stämmer väl överens med hur dödligheten utvecklas nu.
Nu till konspirationsteorin
Innan FHM hade tillräckligt med mätpunkter kan man inte ändra test strategi, dvs att börja testa mycket mer, då mätpunkterna då saknar värde.
Nu kan man däremot ändra. Sjukvården känner nog till tusentals med Corona fall som sitter hemma med klara symptom men som inte testats.
Det värsta scenariot nu är att alla tror att faran är över och bästa medicinen är att snabbt testa fall man redan vet är smittade, trycka upp nya fall siffran och säga att ”nu är det många nya smittade”
Dom 280 fallen i Stockholm idag tyder på det, finns ingen logik i dom talet annat än ”ändrad test strategi”.
Jag tror vi kommer ha en vecka nu med fortsatt gradvis utplaning och kanske nedgång i dödsfall, men antal nya smittade kommer att tvärtom stiga lagom mycket för att hålla oron uppe, och se till att folk följer råden.