2020-04-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har du lyssnat på Tegnell från början så vet du vad han sagt.

Jag har lyssnat varje dag. Han har sagt att det inte är målet.

Som sagt har du nån länk? Dina 10 fans här i tråden tror såklart på dig men för oss andra får du komma med nåt bevis.

Här är en länk från 4e april iaf där Tegnell uttryckligen säger att det inte är Sveriges strategi. En googling bort, då du bör kunna komma med nåt du med.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/04/nej-sveriges-strategi-ar-inte-flockimmunitet-men-flockimmunitet-ar-enda-sattet
Citera
2020-04-23, 21:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
När man jämför Sveriges dagsiffra med andra nordiska länder.
Norge 1
Danmark 6
Finland 32
Sverige 187...hmm..undrar vad den stora skillnaden beror på.🤷‍♂️

- Jag gissar att orsaken börjar på A... och slutar på ...egnell.

Sverige har 200 dödsfall per miljon invånare. Finland har 31 dödsfall per miljon invånare. Jag undrar vad regeringsmedlemmarna tänker när dom beskådar Sveriges respektive Finlands siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vi borde ha suttit i husarrest sedan dess, med helt stängda gränser. Då hade allt varit frid och fröjd.

- Husarresten hade vi knappast behövt. Men tanken på stängda gränser har blivit alltmer lockande med tiden.
Citera
2020-04-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Kina har fullt upp med att mörka våg två av smittan i nordost just nu, de lär inte tjäna ett öre på situationen.

Relativt tjänar de på om usa och Europa står still.
Citera
2020-04-23, 21:33
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja ibland dyker någon upp här som verkar sovit i flera veckor och tro dom har koll
Kul att FHM mer och mer nu börjat säga att målet inte är flockimmunitet utan att man bara vill bromsa smittan för sjukvårdens skull. Tror dom inte på sin egen teori längre eller är dom bara trötta på att få frågor dom inte kan svara på?

Det verkar vara sådana som du som påstår att målet är flockimmunitet (som kanske inte lyssnat eller förstått så bra).

Men du har säkert någon bra länk till en intervju eller presskonferens där FHM sagt vad du påstår, så att du kan rätta mig och rädda dig?

Tack.
Citera
2020-04-23, 21:34
Medlem
Citat:
Fast 1200 i hela folkrika Afrika är ändå färre än Sverige..

Hur många tror du testas i Afrika? Ett massivt utbrott i Afrika skulle få katastrofala följder och jag är övertygad över att vi kommer se en sådan utveckling i Afrika de närmsta veckorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
"Målet" ?
Nä, men konsekvensen. Antingen via vaccin eller via infektion.

FHM har haft en hel del tvivelaktiga råd att ge, men folk som vill missförstå och vantolka gör givetvis som de vill.

Absolut. Men 90% i tråden hävdar att det är Sveriges strategi fast dum sagt varje dag att det inte är det.

Försöker förstå folks dumhet.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De som plöjer ner triljoner på att ta fram ett vaccin vill naturligtvis inte att folk ska hinna bli immuna först. Lite källkritik är kanske på sin plats.

Immuniteten verkar vara väldigt kort för detta virus.
Må så vara, men desto mera för vaccintillverkare att tjäna.

Citat:
Dessutom finns det indikationer på att det inte ens lämnar kroppen efter första infektionen, utan lägger sig vilande som Herpes eller HIV.

Det är också rätt låg chans att ett vaccin kommer att funka.
Ja, utan immunitet kan inget vaccin fungera.
Citera
2020-04-23, 21:35
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Ett massivt utbrott i Afrika skulle få katastrofala följder och jag är övertygad över att vi kommer se en sådan utveckling i Afrika de närmsta veckorna.
Betänk nu ålderprofilen på dem som dör.
Jämför med valfritt afrikanskt land.
Citera
2020-04-23, 21:35
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det är deras egna genomfalksa polls som påstår det. Det är ingen annan som säger det. Men ju mer du och andra upprepar deras lögner desto fler går på dem. Det är lite som bostadsbubblan.
Alla tycker egentligen att Löfven och Tegnell är äckliga svin men går omkring och tror att alla andra tycker att de är så bra.
Ja visst är det deras egna undersökningar, genom Aftonbladet osv. Men dess värre är det också många som faktiskt nöjer sig med det dom gör, och till och med tycker att Löven är en väldigt bra ledare bara han visar sig på tv. Det är så många idioter i vårt samhälle som inte klarar av att tänka själva, och glömmer allt så fort de kommer en ny floskel eller löfte. Annars hade den här regeringen aldrig setat där dom gör.
Citera
2020-04-23, 21:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Immuniteten verkar vara väldigt kort för detta virus.
Dessutom finns det indikationer på att det inte ens lämnar kroppen efter första infektionen, utan lägger sig vilande som Herpes eller HIV.

Det är också rätt låg chans att ett vaccin kommer att funka.
Om den nu är så kort eller inte finns alls. Varför har ingen svensk då trätt fram och sagt att hen har haft det två gånger eller fler?
Citera
Medlem
Lite konspirationsteori från mig efter jag läst denna https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /

Denna rapport är en milstolpe för FHM, vi har nu tillräckligt mycket mätpunkter för att med stor säkerhet kalibrera modellen för att predicera antal fall och det effektiva R talet.

Modellen ger att Peak nya smittade var den 1 apr i Sthlm. Dom säger också att dessa modeller brukar överskatta hastigheten så peaken var nog något senare. Kurvan framöver stämmer väl överens med hur dödligheten utvecklas nu.

Nu till konspirationsteorin

Innan FHM hade tillräckligt med mätpunkter kan man inte ändra test strategi, dvs att börja testa mycket mer, då mätpunkterna då saknar värde.

Nu kan man däremot ändra. Sjukvården känner nog till tusentals med Corona fall som sitter hemma med klara symptom men som inte testats.

Det värsta scenariot nu är att alla tror att faran är över och bästa medicinen är att snabbt testa fall man redan vet är smittade, trycka upp nya fall siffran och säga att ”nu är det många nya smittade”

Dom 280 fallen i Stockholm idag tyder på det, finns ingen logik i dom talet annat än ”ändrad test strategi”.

Jag tror vi kommer ha en vecka nu med fortsatt gradvis utplaning och kanske nedgång i dödsfall, men antal nya smittade kommer att tvärtom stiga lagom mycket för att hålla oron uppe, och se till att folk följer råden.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Fast 1200 i hela folkrika Afrika är ändå färre än Sverige..

Mitt svar från början om Afrika var riktat till ett inlägg som undrade om Afrika klarat sig helt från detta, fanns ingen jämförelse med Sverige med i frågeställningen alls. Alla Afrikanska länder utom 2 har fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in