2020-04-23, 13:08
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
ja det blir tyvärr väldigt cyniskt när man tvingas ställa människor mot människor.
Det "rimligaste" blir såklart efter utvärdering att Sveriges framtid, dvs de yngre, prioriteras på IVA, inte de som redan levt sina liv och redan har sina dagar räknade oavsett.

Det är ju tyvärr så det blir överallt, i alla länder.

Men det är sjukt att man ens ska behöva välja vilka som lever och vilka som dör. Egentligen ska man bara kunna lösa det, allra mest i vårt land där vi ändå betalar en av världens högsta skatter.

Man kan tycka att vi borde vara mer förberedda. Hur kan det vara resursbrist och annat i vårt land egentligen? Problemet är ju inte viruset i sig utan den undermåliga, eller snarare värdelösa krisberedskapen.

Bidragsturisterna tar alltför mycket och ger väldigt lite tillbaka. En välfärd kan bara fungera om människor arbetar och betala skatt istället för att parasitera på andra/samhället.

Att alla som drabbas av covid och behöver IVA inte får adekvat vård är ett resultat av Sveriges invandringspolitik.
Citera
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Med din inställning så är det ok med också 2.000 inrapporterade döda per dag.

Det är ju ”bara” en eftersläpning. Var tycker du gränsen går? Det ÄR 350 ytterligare avlidna oavsett vilket, eller hur?

Enligt FHM så hade vi inte längre problem med eftersläpning i måndags. Sen kom 357 på två dagar och nu är det igen eftersläpning. Monty pyton farsen fortsätter i Sverige.

Var skrev jag bara en eftersläpning? Lägg inte ord i min mun som jag vare sig skrivit eller sagt.
Men påståendet jag svarade på var att det dött 357 personer de senaste två dagarna. Vilket inte var sant utan att en stor del av de 357 avlidit tidigare än de senaste två dagarna och att det berodde på att de inte inrapporterats tidigare. Sen har jag svårt med din liknelse med Monty Pyton . De nästan 2.000 tusen döda är ingen fars utan varje person som dör är en tragedi. Du behöver nog tänka över vad du skriver.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Varför tror du på låga siffror? Om jag tolkar ditt inlägg rätt?

Läste den här kommentaren

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nya siffror enligt c19.se. Där anges 1951 döda. 12 nya döda sägs det.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Nu läggs det in "eftersläpande" dödsfall för upp till två veckor tillbaka vilket gör det helt omöjligt att räkna eller uppskatta ett snitt över antalet döda/dygn.
FHM sa i måndags att snittet över döda/dygn var runt 60 personer, en siffra som någon dag senare korrigerades till runt 85 döda/dygn.
Jag tycker att det verkar som att FHM gör allt för att dom riktiga siffrorna inte skall komma ut.
Den som är intresserad kan hämta data dagligen från FHM.
Jag gjorde det ett tag, men fick lite för mycket att göra på arbetet. Men det är absolut inget som vore omöjligt för en ambitiös journalist. Tyvärr verkar "ambition" och "journalist" vara oförenliga begrepp.
Citera
2020-04-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja till och med så friska att danskarna börjar släppa in delar av er faktiskt

Tacka Tegnell för flockimmuniteten som möjliggjort detta.

Jodu, att mörkertalet i Skåne ligger på 1 miljon kan vi nog direkt utesluta. Man kan säga att trots Tegnell så gick det bra. Men bara för att de direkt vägrade hans ordran och införde strängare restriktioner.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Det är ett fint sätt att visa att kurvorna ligger på en stadig nivå.
Dom gör allt för att förvirra och försvåra möjligheterna att räkna fram en korrekt siffra, samtidigt så får FHM större utrymme att mixtra och ändra siffrorna så det passar in bättre i det dom säger.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Se på alla länder runt om i världen som stängt skolorna.
Cirkelresonemang. Det blir inte automatiskt rätt bara för att någon gjort det.
Citera
2020-04-23, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag vet inte om jag tycker att alarmist är ett passnde uttryck för ynkryggarna här i tråden. För det epitetet krävs mer än några tryck på tangenterna. Jag ser er mer som söndercurlade ömma porslinsdockor och snöflingor som vill att mamma ska komma och ta bort det onda ögonabums.
Ja, det är genant. Det är ett VIRUS för fan!

För en gångs skulle har även skyddade del av världen drabbats av en dödlig smitta, och då tjuter man om vem som ska åtalas för att inte ha tagit bort det dumma dumma viruset.
Citera
2020-04-23, 13:10
Moderator
Siegfrids avatar
Örikena verkar klara sig bra.

Nya Zeeland:
Citat:
Nya Zeeland kan vara på väg att besegra viruset
Nya Zeeland har hittills lyckats undvika en omfattande smittspridning och önationen kan snart ha lyckats slå ut coronaviruset, rapporterar AP.

Premiärminister Jacinda Ardern beslutade i mars att införa hårda karantänsregler trots att man då bara hade 100 bekräftade fall i hela landet. I måndags meddelade Arden, vars beslut har stort stöd hos befolkningen, att nedstängningen ska pågå ytterligare en vecka innan man börjar lätta på vissa arbetsrelaterade restriktioner.

Antalet nya bekräftade fall har sjunkit betydligt de senaste veckorna, från 90 i början av april till fem stycken under tisdagen. Många ställer sig dock frågan vad som kommer att hända när landet åter öppnar och om sjukvården är tillräckligt förberedd om smittspridningen skulle ta fart på allvar.
https://omni.se/nya-zeeland-kan-vara-pa-vag-att-besegra-viruset/a/y3daex

Färöarna: inga nya fall på en vecka, sju ännu ej tillfrisknade av ca 200.
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_the_Faroe_Islands

Åland: Ingen samhällssmitta.
Citat:
Publicerad: onsdag, 22 april, 2020 - 17:21, uppdaterad: onsdag, 22 april, 2020 - 19:57
Sannolikt ingen samhällssmitta längre
Sannolikheten är mycket stor att det inte finns någon samhällssmitta på Åland längre.

Det meddelade landskapsläkare Knut Lönnroth på dagens pressinformation om coronasituationen.

- Det är nu nästan fyra veckor sedan vi hade ett kontstaterat fall av covid-19 där vi inte kunde smittspåra, sade Knut Lönnroth.
Landskapsläkaren sade också att det nu är läge att diskutera hur restriktionerna ska se ut i den närmaste framtiden. Han påpekade att det är riksregeringen som har sista ordet när det gäller restriktioner, men att det är viktigt att föra fram Ålands synpunkter.
En förutsättning som behöver finnas för att släppa på restriktionerna är att ta prov på fler personer och det är nu möjligt.
- Vi har fått möjlighet att kontrollera testerna på Åland och vi behöver inte längre skicka proverna till Åbo, sade Jeanette Pajunen, hälso- och sjukvårdsdirektör.
https://alandsradio.ax/nyheter/sannolikt-ingen-samhallssmitta-langre

Island, omfattande testning, antal sjuka går ner, fortfarande upptäcks nya fall men ökningen av nya fall är liten.
Endast tio döda.
Citera
2020-04-23, 13:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Viruset lagras i pungen!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR9q6L/teorierna-darfor-blir-man-sjukare-i-covid-19

Män blir sjukare och dör oftare när de drabbas av covid-19. I en ny studie föreslår forskare ett skäl: Viruset kanske gömmer sig i testiklarna.

Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan agera olika i krig också. Man kan t.ex. ge upp, och offra sin frihet för att spara liv.

Lite som folk vill göra nu, med andra ord.

Om du ska börja dra en parallell till krig och agerande.

Det vi gjort nu är att ge upp striden, vapen har vi aldrig ens tagit upp. Vi har fungerat som en misslyckad bevakningsenhet. Försökt studera ut fienden, underskattat armén och låtit dem komma in som en trojansk häst, låta dem våldföra sig på befolkningen iförda ögonbindel.

Det finns länder som krigar och faktiskt har krigat på riktigt till skillnad från Sverige.
Citera
Bannlyst
Svärje 23 April 2020

Aftonbladet:
Lugnande siffror på antal avlidna. Är det kanske över?
Ytterligare tecken på att faran kan vara över. Enbart 61 avlidna idag. Trots eftersläpning kan man då se en tydlig förminskining av antal döda sedan igår. Om detta ska vara en klar indikation på att vi är på väg att flacka kurvan låter vi vara osagt, kommenterade Tegnell.

Expressen:
Giesecke: Ja, det kan till och med vara mer än 99% som varit smittade utan att märka det.
Den kända epidemiologen tyckte också att minskningen på antal avlidna kan vara en indikation på att det värsta är över nu.

Lena Aftonbladet:
Jajamensan. Gubbarna räddar landet.
Tegnell. Löfven. Och även Giesecke. De har verkligen varit minst sagt exeptionella vid hantering av denna kris. Nu när allt, eller åtminstone det mesta, verkar vara över är det kanske dags för hatare att inse att de hade fel?

DN:
Tegnell: Det värsta är över? Det vill jag helst låta vara osagt.

Hälsningar från fjärde riket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in