Citat:
Jag vet inte om jag tycker att alarmist är ett passnde uttryck för ynkryggarna här i tråden. För det epitetet krävs mer än några tryck på tangenterna. Jag ser er mer som söndercurlade ömma porslinsdockor och snöflingor som vill att mamma ska komma och ta bort det onda ögonabums.
- Är det fel att vara rädd för virus? Virus kan vara ganska rejält otrevliga.
Citat:
- När du säger "den skyddade delen av världen", syftar du då på Västvärlden?
Citat:
- Varför ska vi i Västvärlden inte få protestera mot att myndigheterna släppte in en farlig sjukdom? Myndigheterna försökte inte ens hålla sjukdomen ute.
Citat:
- Ska vi ta emot Covid-19 utan protest, i något försök att skapa gudomlig rättvisa?
Att vissa delar av Världen drabbas av fattigdom och svält, beror helt och hållet på dom själva. Dom fattiga ländernas invånare har skapat fattigdomen genom att skaffa många fler barn än det finns utrymme och resurser för. Afrikanska föräldrar är helt hänsynslösa när dom skaffar stora mängder barn, som från början är dömda till ett liv i misär.
Citat:
- Det är vansinnigt. Allt bistånd borde ha getts på villkor att födelsetalen minskar kraftigt. En stor del av världens fattigdom hade kunnat vara avskaffad idag. Tyvärr har det ansetts vara rasistiskt att begära att fattiga länder ska ha lika låga födelsetal som vita västerlänningar.
Citat:
- Ekonomisk trygghet hade kunnat uppnås genom att skaffa färre barn, men satsa på att ge varje barn optimala förutsättningar att nå framgång. Det konceptet har skapat välstånd i Västvärlden.
Citat:
FN borde också förhinda att andra stormakter ställer till det där bara för att komma åt naturresurser.
Så orsak och verkan. En pandemi som skördar dödsoffer i den rika världen skördar också offer på andra sätt i fattiga länder. Vi borde ha stoppat pandemin redan i januari och sparat många liv och vår världenkonomi. Men det gick inte pga av samma inställning vi ser här i landet nu, ekonomin först.
Så orsak och verkan. En pandemi som skördar dödsoffer i den rika världen skördar också offer på andra sätt i fattiga länder. Vi borde ha stoppat pandemin redan i januari och sparat många liv och vår världenkonomi. Men det gick inte pga av samma inställning vi ser här i landet nu, ekonomin först.
- Jag tror att principen om öppna gränser har större skuld än hänsyn till ekonomin. Europa borde ha stängt gränserna för att hålla Covid-19 ute. Men vita västerlänningar får inte stänga gränserna, utan att mötas med anklagelser om främlingsfientlighet. Därför fick Covid-19 komma till Europa.
Kanske inte. Men jag hoppas i alla fall att Björn fått stöd från folk som ser hur modig han varit. Det är ju oerhört viktigt att kunna hålla ett levande samtal och en debatt igång i samhället, i ett så här viktigt ämne som en helt ny sjukdom och en pandemi dessutom.