2020-04-23, 21:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag vet inte om jag tycker att alarmist är ett passnde uttryck för ynkryggarna här i tråden. För det epitetet krävs mer än några tryck på tangenterna. Jag ser er mer som söndercurlade ömma porslinsdockor och snöflingor som vill att mamma ska komma och ta bort det onda ögonabums.
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det är genant. Det är ett VIRUS för fan!

- Är det fel att vara rädd för virus? Virus kan vara ganska rejält otrevliga.

Citat:
För en gångs skulle har även skyddade del av världen drabbats av en dödlig smitta ...

- När du säger "den skyddade delen av världen", syftar du då på Västvärlden?

Citat:
... och då tjuter man om vem som ska åtalas för att inte ha tagit bort det dumma dumma viruset.

- Varför ska vi i Västvärlden inte få protestera mot att myndigheterna släppte in en farlig sjukdom? Myndigheterna försökte inte ens hålla sjukdomen ute.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
FN uppskattar att ca 300000människor kommer att dö av svält per dag under flera månaders tid. På en dag kommer det dö fler människor än vad hela epidemin kommer orsaka i västvärlden.

- Ska vi ta emot Covid-19 utan protest, i något försök att skapa gudomlig rättvisa?

Att vissa delar av Världen drabbas av fattigdom och svält, beror helt och hållet på dom själva. Dom fattiga ländernas invånare har skapat fattigdomen genom att skaffa många fler barn än det finns utrymme och resurser för. Afrikanska föräldrar är helt hänsynslösa när dom skaffar stora mängder barn, som från början är dömda till ett liv i misär.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, det är så skört vi byggt upp världsekonomin. Det är kanske dags att låta dom odla själv istället för att rika länder dumpar överskottet betalt och levererat av FN. Nu låter vi dom föda upp barn istället till fattigdom och sänder medicin.

- Det är vansinnigt. Allt bistånd borde ha getts på villkor att födelsetalen minskar kraftigt. En stor del av världens fattigdom hade kunnat vara avskaffad idag. Tyvärr har det ansetts vara rasistiskt att begära att fattiga länder ska ha lika låga födelsetal som vita västerlänningar.

Citat:
FN borde hjälpa dom att bygga upp deras samhällen till något hållbart så överbefolkningn minskar pga av ekonomisk trygghet och egoism även där (som här).

- Ekonomisk trygghet hade kunnat uppnås genom att skaffa färre barn, men satsa på att ge varje barn optimala förutsättningar att nå framgång. Det konceptet har skapat välstånd i Västvärlden.

Citat:
FN borde också förhinda att andra stormakter ställer till det där bara för att komma åt naturresurser.

Så orsak och verkan. En pandemi som skördar dödsoffer i den rika världen skördar också offer på andra sätt i fattiga länder. Vi borde ha stoppat pandemin redan i januari och sparat många liv och vår världenkonomi. Men det gick inte pga av samma inställning vi ser här i landet nu, ekonomin först.

- Jag tror att principen om öppna gränser har större skuld än hänsyn till ekonomin. Europa borde ha stängt gränserna för att hålla Covid-19 ute. Men vita västerlänningar får inte stänga gränserna, utan att mötas med anklagelser om främlingsfientlighet. Därför fick Covid-19 komma till Europa.
Citera
2020-04-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men visst, även om det dör 10, 20 eller 30 sköterskor till, så kommer det ju säkert finnas förnekare här på Flashback som tror sig veta att de sköterskorna nog har smittats på ett barnkalas i Wuhan, eller att de haft 7 olika riskfsktorer. Minst. Även om man vet från Italiens erfarenheter att vårdpersonal är extra utsatta för att dö i denna sjukdom, utifrån risken på arbetsplatsen.

Så fruktansvärt tröttsamt och tragiskt och skamligt att folk ska behöva ifrågasätta sånt här, att vår kämpande vårdpersonal riskerar sina liv. Må hon vila i frid. ✝️🌹🌹🌹

Förnekarna på flashback backas av statsmedia.

Citat:
– Det är klart att man blir rädd när man hör om sådant här men det har man varit ända sedan man hörde om italienska läkare som avlidit. Egentligen är vi ju mest skyddade på jobbet, säger intensivvårdssköterskan Katja Fogelberg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sjukskoterska-pa-karolinska-avliden-i-covid-19
Citera
2020-04-23, 21:09
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Rekommendationer bör väl följas?
Sverige vill inte ha lagar och kontroll på alltin.
Men du kan he Dej på att barer som inte följer kommer få tillstånd indragna dom har ögon på dom
Vad vi vill är inte samma sak som fungerar. De har vi märkt.
Ta just de med krogarna tex.
I Stockholm har man under 2 veckor kontrollerat 200 restauranger/krogar.
TVÅ (!!) har fått anmärkningar som ska följas upp. NOLL har fått stänga.
Så nej det är ingen som får tillstånd indragna. De är bara tomma ord.
Citera
2020-04-23, 21:10
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Med rådande restriktioner så tycks vi ligga runt 90-110st dödsfall per dag. Ganska stabila siffror.
Och så länge kurvan varken skjuter i höjden eller sjunker, så är det rimligaste att inte ändra på några restriktioner överhuvudtaget.

Jo, men vad kan anses vara 'skjuter i höjden'?
Jämförelsen haltar naturligtvis pga många anledningar - men 100 med Sveriges folkmängd kan multipliceras med 6 för att jämföra med Italien, alltså 600. Italien ligger nu på runt 500. När det var som värst var det det dubbla.
När ska Sverige skärpa restriktioner? Vid 120? Vid 140? Eller vid 160?
Citera
Medlem
Citat:
Tycker också det är väldigt synd, håller med. Undrar om det finns ngn "Team Björn"- fan club såsom det finns Team Tegnell... Kanske inte. Men jag hoppas i alla fall att Björn fått stöd från folk som ser hur modig han varit. Det är ju oerhört viktigt att kunna hålla ett levande samtal och en debatt igång i samhället, i ett så här viktigt ämne som en helt ny sjukdom och en pandemi dessutom.

Jag tycker det är bra att det finns forskare som går emot Folkhälsomyndigheten och ifrågasätter deras strategier etc. Däremot har dom gjort det på ett så extremt klantigt sätt, att de just nu hela bunten fått gå under jorden mer eller mindre.

Felet de gjorde var att skriva ikke vetenskapliga artiklar. De skrev istället känslofyllda artiklar fulla av antaganden och skräckscenarion, dessutom med helt orimliga jämförelser och direkt felaktiga tal. För mycket känslor och för lite fakta helt enkelt.

Att gå ut och och kräva Tegnells avgång i ett så tidigt skede, och dessutom inte ens ha något vettigt att backa upp det med är helt fel väg att gå. De måste lyckas vinna både folket och forskarvärldens stöd, inte bara försöka få en stund i rampljuset.

Som sagt, jag är för ifrågasättanden, men de sköt sig själva i foten. Jag tillhör iofs team Tegnell.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tack tack. Nä det är just när dom lägger nyheter i livechatten. Jag får inte upp den på någon av mina enheter längre.
Skumt. Då bör de va nåt knas hos dig. Jag följer (skit) chatten varje dag och de är aldrig några problem.
Säg till om de är nåt mer du behöver framöver så grejar vi de.
Citera
2020-04-23, 21:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Nazistmedia räknas inte i en serös debatt.

Duktig. Helt enligt instruktionerna.
Läs inte då, det är frivilligt. Jag kommer fortsätta länka till fri nätmedia.

Här är en till intressant länk.

Citat:
Ekeroth filmade Hanif Bali på restaurang

"Försöker smygfilma mig som nån papparazzi." Bali uppmanar samtidigt sina följare att stanna hemma och bära munskydd.

https://www.friatider.se/ekeroth-filmade-hanif-bali-pa-restaurang

Politikerna lever inte som de lär.
Citera
2020-04-23, 21:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Med rådande restriktioner så tycks vi ligga runt 90-110st dödsfall per dag. Ganska stabila siffror.
Och så länge kurvan varken skjuter i höjden eller sjunker, så är det rimligaste att inte ändra på några restriktioner överhuvudtaget.
Nej, det är inte stabilt. Det går upp, och upp och upp.
Vi har haft en minskad ökning för ett par veckor sedan, inte mer än så.
Just nu syns heller inget slut på det, vilket innebär att dödssiffran per dag fortsätter öka i minst tre veckor till. MINST, att observera!
Citera
2020-04-23, 21:12
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De tror fortfarande på den där flocken.
Ja ibland dyker någon upp här som verkar sovit i flera veckor och tro dom har koll
Kul att FHM mer och mer nu börjat säga att målet inte är flockimmunitet utan att man bara vill bromsa smittan för sjukvårdens skull. Tror dom inte på sin egen teori längre eller är dom bara trötta på att få frågor dom inte kan svara på?
Citera
2020-04-23, 21:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Plusartikel, klistra gärna in innehållet i ett inlägg.

Ursäkta. Miss där.
Har tyvärr inte det.
Citera
2020-04-23, 21:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vad vi vill är inte samma sak som fungerar. De har vi märkt.
Ta just de med krogarna tex.
I Stockholm har man under 2 veckor kontrollerat 200 restauranger/krogar.
TVÅ (!!) har fått anmärkningar som ska följas upp. NOLL har fått stänga.
Så nej det är ingen som får tillstånd indragna. De är bara tomma ord.
Men då var det väl inte så illa då?
Citera
2020-04-23, 21:14
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Hon hade testat positivt. Hade hon INTE dött av covid så kan man nog vara rätt säker på att arbetsgivaren hade varit hyfsad snabb med att gå ut med damage control och sagt att "Ja men som tur var dog hon ju inte av covid här, ändå tragiskt förstås". T.o.m. ministern Hallengren har ju beklagat hennes död och att det är tråkigt att ngn som kämpar i vården för osv, så det är nog rätt solklart fall.

Men visst, även om det dör 10, 20 eller 30 sköterskor till, så kommer det ju säkert finnas förnekare här på Flashback som tror sig veta att de sköterskorna nog har smittats på ett barnkalas i Wuhan, eller att de haft 7 olika riskfsktorer. Minst. Även om man vet från Italiens erfarenheter att vårdpersonal är extra utsatta för att dö i denna sjukdom, utifrån risken på arbetsplatsen.

Så fruktansvärt tröttsamt och tragiskt och skamligt att folk ska behöva ifrågasätta sånt här, att vår kämpande vårdpersonal riskerar sina liv. Må hon vila i frid. ✝️🌹🌹🌹

Det börjar dock pratas mer och mer om hur stor smittdos man får och att den kan göra en sjukare. Jag tycker detta ska lyftas fram ännu mer. Det är ju någonting man ser globalt - en väldigt viktig aspekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in