Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Ok, tack för det. Kanske förklarar det hela. Blev bara lite förundrad över den stora skillnaden mellan Botkyrka och Rinkeby-Kista som också är ett s.k "utsatt" område. Fler somalier i norra Sthlm?
Har jobbat i Botkyrka så det är bara min personliga uppfattning nu men: många av de som bor där är nog invandrade sedan längre tid tillbaka. Uppfattningen jag får av Rinkeby är mer att dit kommer det fler nyare invandrade, det trängs ihop väldigt många där i små lägenheter osv. Svårare situation. Somalier vet jag inte fördelningen av på de olika orterna men jag tror att det är fler i Rinkeby. När jag var i Botkyrka var det mer andra grupper, Mellanöstern osv.
I Botkyrka satsade man väldigt mycket i många år rent socialt sett, väldigt mycket sociala insatser, varför jag tror att de som är invandrade och bor där, har en bättre social situation (generellt) än i Rinkeby. Detta bör rimligtvis kunna spela in även vad gäller smittspridning osv. Har inte källa mer än personlig erfarenhet, så ta det med en nypa salt. Hoppas det inte blev för OT nu men jag tycker iofs sånt här kan vara intressant, att få veta mer om utsatta grupper och hur de påverkas av smitta osv. Det rapporteras ju inte så mkt om det.