2020-04-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Idag har jag varit sjuk i 6 veckor. Har under perioden haft väldigt många olika symptom och har aldrig någonsin varit sjuk på detta sätt. Läskigt. Har de två senaste dagarna mått bättre än på länge så jag hoppas att återhämtningsfasen (som jag tror jag är i nu) snart är över och att jag kan våga gå ut igen.

Kroppen är inte på topp efter att ha varit självisolerad såhär länge utan att kunna röra på sig ordentligt. Har dock försökt att få in en del rörelseövningar och stretching, men det blir väldigt begränsat i och med att jag blir utmattad så fort och sjukdomssymptomen blir då värre.

Kämpa på allihopa och (om ni orkar) försök att röra på er i hemmet så inte leder och muskler tar för mycket stryk - för det känns inte skönt det heller
Låter bra! Hade du andningsbesvär?
Citera
2020-04-23, 10:39
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
kände du dig pigg INNAN alla symptom eller under symptom?

Jag vet att min svärfar alltid sade att han kände sig extra pigg innan han insjuknar i saker
Kände mig pigg under symptomen
Citera
2020-04-23, 10:40
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menaren
Jo, men känner samtidigt att bröstkorgen förstoras och jag får samtidigt ont i övre ryggen. Det blir 'trångt". Har tagit Alvedon och en puff Bricanyl och det lugnar sig inom någon timma och allt är som vanligt på morgonen igen. Försök få Bricanyl utskrivet.
Intressant, jag skulle också beskriva känslan som att bröstkorgen blir "trång", och/eller att den vibrerar något när jag andas. Svårt att förklara det. Har det blivit mer ansträngande för dig att andas allteftersom veckorna går, eller har det stabiliserat sig?

Tack för tipset om medicinen också.
Citat:
Ursprungligen postat av Yxmord
Japp, så har jag det. Det är lika obehagligt varje gång. Förbereder mig mentalt på att bli tvungen att ringa 112 om det blir för illa men hittills har det aldrig blivit det. Peppar peppar.
Ja, obehagligt är det definitivt. Hur lång tid efter du fick de första symtomen började det kännas aktuellt att eventuellt ringa 112? Blev det bara värre och värre? Hoppas du blir frisk snart.

Intressant också att jag i princip måste ha smittats direkt när jag var tvungen att besöka tandläkaren efter 38 dagar i förebyggande hemkatantän (för 10 dagar sedan), trots att jag var väldigt försiktig, höll goda avstånd till andra människor, använde skyddshandskar vid beröring av handtag, ej har åkt kollektivt, etc. Otur, möjligtvis, men något säger mig att ett R0 på runt 2.5 är en rejäl underskattning, och/eller att det verkligen är katastrofalt illa här i Stockholm.

Nåja. Dör man så dör man. Trist bara om det skulle bero på FHM:s ryska roulette med folkhälsan, nedrustningar av sjukvården och annat smått och gott som så uppenbart hade kunnat undvikas.
Senast redigerad av Medelkass 2020-04-23 kl. 10:47.
Citera
2020-04-23, 10:47
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det är knappast unikt. Har förlorat luktsinnet varje gång jag åkt på förkylning.
Då sitter läkare och ljuger i SVT, eller så kanske du inbillar dig att du förlorat luktsinnet, när det bara förminskats?
Citera
2020-04-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungUbu
Låter bra! Hade du andningsbesvär?

Ja, men inte så svåra att jag behövde vård. Fick dock recept på Buventol Easyhaler som hjälpte till med att vidga upp luftrören lite.
Citera
2020-04-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
30 andetag per minut är låg syresättning jag tycker du ska ringa 112 så kommer de och mäter din syresättning.

Har pratat med 1177, dem sa säger bara att man ska kontakta vårdcentral om man verkligen inte kan andas längre
Citera
2020-04-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Ja, obehagligt är det definitivt. Hur lång tid efter du fick de första symtomen började det kännas aktuellt att eventuellt ringa 112? Blev det bara värre och värre? Hoppas du blir frisk snart.

Intressant också att jag i princip måste ha smittats direkt när jag var tvungen att besöka tandläkaren efter 38 dagar i förebyggande hemkatantän (för 10 dagar sedan), trots att jag var väldigt försiktig, höll goda avstånd till andra människor, använde skyddshandskar vid beröring av handtag, ej har åkt kollektivt, etc. Otur, möjligtvis, men något säger mig att ett R0 på runt 2.5 är en rejäl underskattning, och/eller att det verkligen är katastrofalt illa här i Stockholm.

Nåja. Dör man så dör man. Trist bara om det skulle bero på FHM:s ryska roulette med folkhälsan, nedrustningar av sjukvården och annat smått och gott som så uppenbart hade kunnat undvikas.
Tack. Hoppas du kryar på dig snart du med. Alla ni andra i tråden också.

Jag skulle säga att de bra perioderna sakta blir bättre och håller i sig längre, de dåliga perioderna blir kortare och mindre frekventa men känns fortfarande lika dåliga när de väl slår till. Tror jag nådde kulmen redan 3-4 dagar efter att andningsbesvären blivit kännbara. Blev sjuk på riktigt för cirka 2 veckor sen, känt mig konstig i 2 veckor innan det och skulle tippa på att det kommer ta 2 veckor till att bli helt frisk, för det här går i snigelfart. Jävla skitvirus.

Jag var också jätteförsiktig. Hade köpt två paket plasthandskar som jag använde i arbetet. Spritade/tvättade händerna hela tiden när jag inte använde handskarna. Tagit bilen överallt, slutade gå till gymmet i februari och är generellt sett en enstöring överlag. Jag åkte ändå på skiten. Måste vara mycket smittsamt eller så hade jag maximal otur. Bor i storstockholm.
Citera
2020-04-23, 11:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
30 andetag per minut är låg syresättning jag tycker du ska ringa 112 så kommer de och mäter din syresättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvade
Har pratat med 1177, dem sa säger bara att man ska kontakta vårdcentral om man verkligen inte kan andas längre

Ok, i mina noteringar från februari har jag skrivit uppgiften att låg gräns för syresättning de tittade efter i Kina när man togs in på sjukhus var 30 andetag per minut, i kinesiska flowchart for diagnostik är det om man har mindre än 93% syresättning, kanske det stod i den artikeln eller så läste/hörde jag det nån annanstans då jag gjorde den researchen,

https://www.thelancet.com/journals/l...071-0/fulltext
Citera
2020-04-23, 11:23
Medlem
En nära bekant får ont i halsen och känner sig trött i några dagar, men han kör på som vanligt, käkar en HEL vitlök. Verkar ha hjälpt, för sedan är han frisk. Efter nån vecka börjar han må skitkonstigt, illamående (spyr ej), frossa, trött, "kan inte stå på benen" men verkar inte "förkyld", så att säga. Säger att han "trodde han skulle dö" första natten. Jag säger till honom att han kanske är förgiftad? Han sover typ från tre på em till nästa dag. Sedan pigg och kry, som om inget hänt. Går några dagar och nu har han fått snuva och nyser. Han åker runt som hantverkare och träffar mycket folk, så detta känns naturligtvis inte bra. Det är diffust, jag vet, men just den där korta episoden, typ en dag, med frossa (utan feber) och extremt dåligt mående, är det någon som känner igen sig?
Citera
2020-04-23, 11:23
Medlem
Citat:
Men då är det ju försent? Det kan ju inte vara så att man ska ringa 112 det sista man gör innan man tappar medvetandet. Men om man har svårt att prata för att man är så andfådd, får blåa läppar eller naglar och/eller får förändringar i medvetandet, då ringer man på direkten.
Citera
2020-04-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxmord
Men då är det ju försent? Det kan ju inte vara så att man ska ringa 112 det sista man gör innan man tappar medvetandet. Men om man har svårt att prata för att man är så andfådd, får blåa läppar eller naglar och/eller får förändringar i medvetandet, då ringer man på direkten.

Jag påtalade detta också men nej nej så var fallet, inte ens 112 skulle man ringa utan man skulle höra av sig till närmaste vårdcentral (dagtid) eller jourcentral (nattetid)
Citera
2020-04-23, 12:50
Medlem
Citat:
Jag påtalade detta också men nej nej så var fallet, inte ens 112 skulle man ringa utan man skulle höra av sig till närmaste vårdcentral (dagtid) eller jourcentral (nattetid)
Okej. Vad ska vårdcentralen göra då? Skriva ut pulmicort/bricanyl kan de förvisso göra, men det ska man ju isf ha långt tidigare... lita inte på idioten du snackade med. Du ska ringa 112 om du blir blå, det tänker jag göra. Är det så att ingen hjälp finns att få och man får klara sig bäst man kan, visst. Men att 1177 vägrar säga det rakt ut och istället fegt nog ber en ddosa vårdcentralen det sista man gör känns ju sådär.

Men ring och hör om du kan få nån typ av inhalator redan nu om du inte har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in