2020-04-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Tror du smittan kommer försvinna av sig själv i övriga länder? Hur länge tror du länder klarar av att vara nedstängda?

De har kontroll på smittan. Här i Sverige låter vi den härja fritt, vi vet ingenting om den, om den kan muteras eller om man ens bli immun, men ändå väljer vi att gambla på det här sättet.

Rätt hade väl varit att stänga ner landet som Norge och Tyskland och avvaktat tills man skaffat sig mer kunskap om viruset.

Det Sverige gör nu borde vara straffbart.
Citera
2020-04-21, 15:19
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja har koll på hur det ser ut. Riktigt illa.
Morfin dövar men sänker andningen. Och så här är det bestämt att de äldre ska dö just nu.
Syrgas är annars prio 1 men finns inte ens med på listan över de viktigaste just nu utan morfinet är nr 1 istället.
Jag greppar inte varför den här morfingrejen är en issue. De doser som används är nästan snålt tilltaget och morfin har kort halveringstid så det påverkar inte andningen i någon betydande utsträckning. Det lär till en rejält kraftig dos direkt om det överhuvudtaget ska påverka. Att ge syrgas palliativ under förloppet till döden skulle vara en bedrövlig handling!

Många äldre har knark på recept av olika anledningar så lägg till lite tolerans. Vet cancersjuka som äter 5 ggr dödlig dos och vandrar runt som inget liksom.

Blir förfärad över hur många som är emot narkotika i dödsögonblicket. Inhumant! För mig som har varit narkoman så vet jag att det är det absolut bästa sättet att försvinna på. De känner inte av andningssvårigheterna överhuvudtaget. En döende människa ska inte behöva ha ångest och ligga med syrgas och känna hur lungorna fyller upp med vätska och få panik för att kort därefter avlida.

Sluta missunna döende att vara hög om ni inte vet hur det är att vara hög på morfin med bensodiazepiner (för om ni hade dem erfarenheterna hade ni pekat finger åt den som gav er en syrgastub i livets slutskede). Lovar!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så stor skillnad är det inte. Visst är det fler i Sverige som varit smittade, men målet var väl ändå att dra ut på smittspridningen, stärka vården och se till att så få möjligt avled? På den punkten har Sverige misslyckats kapitalt. Det skulle förvåna mig mycket om våra grannländer kommer upp till Sveriges dödstal ens på sikt.

Man hade att välja på människoliv eller pengar och sossarna sin vana trogen valde ekonomi och pengar.

Kanske inte. FHM verkar ju skatta andelen smittade i Sverige till 15% nu iallafall.

Men om vi går efter Imperial colleges beräkningar istället så är skillnaden förvisso mindre men ändå enorm.

7,5% smittade i Sverige mot 0,5% i Norge. Alltså 15 gånger så många smittade i befolkningen. Då får man även ta hänsyn till att Sveriges befolkning i det närmaste är dubbelt så stor som Norges.

Om vi översätter procent till antal människor istället.

Sverige ca 750 000 smittade.

Norge ca 27 000 smittade.

Ganska naturligt att vi har mer dödsfall just nu. Men Norge är ju inställda på att gå samma väg fast i ett långsammare tempo. Men så länge sjukvården hinner med i respektive land så finns det ytterst få liv som kommer räddas bara för att det går långsammare.
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Om man är född med genomsnittligt IQ så resonerar man som du. Om man som jag är född med ett mycket högt IQ och kompletterat med att vara beläst så förstår man att konsekvenserna av att stänga ner ekonomin på sikt kan bli så brutalt mycket värre för vår befolkning.

Hoppas du är beredd på att dina föräldrar dör samt att du tycker ekonomin var viktigare än deras liv. Hög IQ betyder inte alltid att man är förståndig.
Citera
2020-04-21, 15:20
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Om man är född med genomsnittligt IQ så resonerar man som du. Om man som jag är född med ett mycket högt IQ och kompletterat med att vara beläst så förstår man att konsekvenserna av att stänga ner ekonomin på sikt kan bli så brutalt mycket värre för vår befolkning.

...med tillägget att när smittan bränt igenom befolkningen så har man ändå samma utfall avseende avlidna. Det enda som skiljer är de ekonomiska och systemomfattande konsekvenserna vilket påverkar förmågan att återuppbygga det som raserats.
Citera
2020-04-21, 15:21
Medlem
var ute en sväng idag, jag har ett mindre torg runt hörnet, har nog aldrig upplevt så mycket människor på det torget under en vanlig vardag på 20+ år . I parken som är precis utanför mitt fönster såg det ut som om det var nån festival på gång, nu har parken bara funnits i 3 år i dess nuvarande skepnad , men ändå , social distansering, my ass.
Citera
2020-04-21, 15:22
Medlem
Lite kul sexfråga på pressisen från the Local. Tydligen är det ok enligt FHM med sex med regulär partner, men deras modeller handlar om folksamlingar som inte är ok, så jag drar slutsatsen att gruppsex får man sluta med.
Citera
2020-04-21, 15:22
Medlem
Covids avatar
Men ingen kommer att dö av inte kunna gå på Sweden rock eller att sola på Gran Canaria…

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Framgången mäts i parametrar av döda under krisen (nu) och döda pga effekterna som åtgärdena medför. Vi kommer inte att ha ett svar på vem som hanterade detta bäst förrän om flera år.
Citera
2020-04-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
var ute en sväng idag, jag har ett mindre torg runt hörnet, har nog aldrig upplevt så mycket människor på det torget under en vanlig vardag på 20+ år . I parken som är precis utanför mitt fönster såg det ut som om det var nån festival på gång, nu har parken bara funnits i 3 år i dess nuvarande skepnad , men ändå , social distansering, my ass.

Människor har gett upp. Men ser till att ha en kul sista tid sen får slumpen avgöra resten.
Citera
2020-04-21, 15:23
Bannlyst
Citat:

Steffe kommer blir förbannad. "Ni måste ta ANSVAR" och sen from dagen efter kommer torget vara tomt.
Citera
2020-04-21, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Steffe kommer blir förbannad. "Ni måste ta ANSVAR" och sen from dagen efter kommer torget vara tomt.

Tror du någon lyssnar på pajasen? Respekten är nere på noll.
Citera
2020-04-21, 15:24
Medlem
schuberts avatar
Citat:

Ha! Vilket skitsnack. Johan Carlsson på FHM kan faktiskt se att uppmaningarna om distansering fungerar när han åker tunnelbana till jobbet.

Och Löfven kan också se att det fungerar säger han i media. Det måste han ha sett när han ... eller ja, han har nog hört det på ryktesvägar genom Johan i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in