2020-04-21, 15:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Hur kan de dö lika många (nåja hälften) som det finns "fall" per dag för hela perioden? Undrar om inte sjukvården nått sin kapacitet...
Gå in på c19 och kolla kurvorna på döda per dag och fall i dag. Det rapporteras få döda på helgen. I regel börjar det sedan att öka i början av veckan. Fallen har en lite annan rytm. De har låga tal söndag och i början av veckan. Dagens tal på fall är de som testades i helgen….
Citera
2020-04-21, 15:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kan direkt citera ur min mors ordination i fall det går åt skogen och hon blir smittad:

"Andnöd behandlas symtomatiskt i första hand med morfin, i andra hand med midazolam doser enl. ovan"

Alla vet att man inte ger morfin vid andnöd i normala fall:
Kontraindikationer
Överkänslighet mot den aktiva substansen eller mot något hjälpämne.

Sekretstagnation, andningsdepression, akut leversjukdom, orostillstånd under alkohol- eller sömnmedelspåverkan.
Så där har ni alla som tror att svensk sjukvård fungerar i dessa tider och att våra gamla får en anständig vård.

Som tur var har hon mig och jag kommer att se till att hon får den vård hon behöver om olyckan skulle vara framme.
Fruktansvärt sorgligt.

Ja, det är ju välkänt att morfin hämmar andningen, även i relativt små doser.

Det gör mig vansinnig att de äldre inte ens ska få tillgång till syre! Det har ju bevisligen gjort så att flera svårt sjuka tillfrisknat! Fy fan!
Citera
2020-04-21, 15:09
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Idag står FHM och säger att strategin inte har varit att snabbt få flockimmunitet utan att låta "lagom" många ska smittas så sjukvården hinner vårda alla.

Det har de sagt i en dryg månad, ifall du har missat det.

Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Inte ens antal döda kan de redovisa utan 14 dagars oredovisade döda !?

Varför tror du att det är något unikt för Sverige? Så är det överallt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Enligt Tegnell är det ingen fara att äta Corona. Det dör i magen.

Tegnell har fel igen då.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3079831/coronavirus-can-survive-long-exposure-high-temperature-threat

Citat:
French scientists had to bring the temperature to almost boiling point to kill virus
Results have implications for the safety of lab technicians working with the virus
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Är sjukt orolig att folket har så högt förtroende för Tegnell, Gisecke, Britton och alla andra dårar som tillåts yttra sig.

De finns många kompetenta forskare runt om i landet som tänker tvärtemot. Men de får bara komam till tals i en DN debattartikel.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Folk i riskzonerna är de som verkligen borde stanna hemma.

Hjälper föga. Du kom ju med matkassen sa du. Och du är snart smittad.
Citera
Medlem
aina08s avatar
För de som är intresserade av hur de gamla vårdas vid smitta.
Morfin istället för syrgas!

Kolla ca 24 min in i klippet!
https://www.youtube.com/watch?v=Ve5BcknAz3I
Citera
2020-04-21, 15:10
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Han är känd i Storfors som en total Idiot.
Och nu känd (ökänd) i hele Sverige!
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du ser till att fler dör fortare. Hoppas du smittar några anhöriga eller bekanta som avlider.

Snarare så ser jag till att äldre kommer klara sig undan smittan helt genom att flockimmuniteten inträffar snabbare.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast nu beräknas 15% av svenskarna ha haft smittan jämfört med kanske 0,5%-1% i våra grannländer. Dessa länder är själva medvetna om att dom kommer bli tvingade att låta smittan gå igenom befolkningen även om det tar längre tid där.

Så stor skillnad är det inte. Visst är det fler i Sverige som varit smittade, men målet var väl ändå att dra ut på smittspridningen, stärka vården och se till att så få möjligt avled? På den punkten har Sverige misslyckats kapitalt. Det skulle förvåna mig mycket om våra grannländer kommer upp till Sveriges dödstal ens på sikt.

Man hade att välja på människoliv eller pengar och sossarna sin vana trogen valde ekonomi och pengar.
Citera
Medlem
I fortsättningen när jag ser folk sitta på trånga uteserveringer som om ingenting har hänt och folk som visar noll respekt i mataffärer, så ska jag börja ställa dem mot väggen. Får vara slut med det här tramset nu.

Förut bunkrade folk och stannade hemma. Nu när det är värre än någonsin så beter man sig som normalt igen. Har man gett upp är frågan eller har man bestämt sig för att respirator är bättre än isolering?
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Alarmister får rätt igen ?

När en reporter frågade FHM om immunitet:
Kan ni tydliggöra vad Sverige grundar det antagandet på, om att vi får immunitet?"

Vi har faktiskt inte jobbat efter det. Att klara vården i situationen som uppstått, det har varit målet, svarar Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog.

Nu backar man försiktigt från alla tidigare uttalanden om att immuniteten är lösningen på hela problemet. Siffror från omvärlden får FHM att börja backa och "ta det säkra före det osäkra" nu vill man krympa sina uttalanden tidigare om immuniteten som lycko lösning på corona.

Detta har sagts här på Flashback länge..De som försökt skriva in detta på ex. aftonbladet har fått sina inlägg raderade för att inte skapa "oro".. Alla "jobbiga" frågor från befolkningen till ex. aftonbladet raderas på löpande band. Vi är 4 st som upprepade gånger försökt ställa lite besvärliga frågor om ex. gamlingar som dör utan vård eller om immuniteten man får efter genomgången corona infektion. SAMTLIGA frågor har raderats. Är det vad ni sossar kallar för "fri press ?" maken till censurerande tidning får man leta efter och denna blaskas nyheter matar folk med rena dumheter år efter år.
Det är din hjärna som lurar dig för att du så gärna vill tro att det är på ett visst sätt.
Folkhälsomyndigheten har hela tiden sagt att det de strävar efter är att hålla nere antalet smittade (så att det sprids ut över längre tid och inte så många blir sjuka samtidigt, så att sjukvården ska hinna med. Flockimmunitet kan bli en följd men det är inget de har aktivt strävat efter. Inte någon gång. Sedan att andra, från andra länder som Trump till exempel, tror något annat i sin okunskap får stå för dem. Ni som envisas med detta och bara ser det ni vill se är rätt så patetiska faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in