2020-04-20, 13:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Jag kommer köpa i denna kris.

Jag kommer prispressa varje förhandling. Jag kommer lägga skambud.
Lånetorskarna sitter i en dålig sits.

Jag har tålamod och förhandlingsläge. Detta är rena rama guldåldern

Det beror väl på när "lånetorkarna" köpte? Själv köpte jag på min första BR på 90-talet och har relativt låga lån i förhållande till prisnivån. Känner mig knappast som en torsk direkt.

Vet inte hur många gånger jag hört att priserna ska rasa av diverse domedagsprofeter sedan dess...

Den som är mest torsk är väl den som aldrig klivit på bostadsmarknaden och hyrt sitt boende om man ser det hela i ett längre perspektiv?!
2020-04-20, 13:35
Medlem
Skrev själv kontrakt på en ny BR nyligen.
När jag pratade med mäklaren i samband med att objektet kom ut (alldeles innan corona slog till på allvar i Sverige) så var det förväntade slutpriset/vad säljaren ville ha runt 5.5milj.
Likadana objekt i området har gått för en bra bit över det tidigare.
Vi fick den för strax över 5 efter en del prutande.
Helt ok med folk och intressenter på visningarna men ingen som vågade lägga bud.
Att köpa nytt just nu känns rätt galet, men vi behöver något större och har sökt en längre tid och hittade nu det vi ville ha.
Vi går in med en hyfsad slant så belåningen landar på under 70%, så ingen katastrof om priset går ner mer i närtid.
Det visar sig väl om några år om det var ett bra köp eller inte.
2020-04-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.L
När jag pratade med mäklaren i samband med att objektet kom ut (alldeles innan corona slog till på allvar i Sverige) så var det förväntade slutpriset/vad säljaren ville ha runt 5.5milj.
Helt ok med folk och intressenter på visningarna men ingen som vågade lägga bud.
Att köpa nytt just nu känns rätt galet, men vi behöver något större och har sökt en längre tid och hittade nu det vi ville ha.
Vi går in med en hyfsad slant så belåningen landar på under 70%, så ingen katastrof om priset går ner mer i närtid.
Hur lång löptid på lånet? En norsk vän köpte en villa när han skaffade barn, med 20 års bindningstid. Jag har aldrig hört talas om det i Sverige, men det är sund riskhantering för vid det laget är ungarna ändå mogna att flyga ut. Om alla banker vägrar förnya bolånet om 3 månader, så ligger man illa till om man inte kan sälja kvickt och betala tillbaka lånet cash.
2020-04-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror väl på när "lånetorkarna" köpte? Själv köpte jag på min första BR på 90-talet och har relativt låga lån i förhållande till prisnivån. Känner mig knappast som en torsk direkt.

Vet inte hur många gånger jag hört att priserna ska rasa av diverse domedagsprofeter sedan dess...

Den som är mest torsk är väl den som aldrig klivit på bostadsmarknaden och hyrt sitt boende om man ser det hela i ett längre perspektiv?!
priserna rasar nu, bara kolla på hårda data

det är nog lånetorskarna som kommer vara mest villiga att sälja. Det är bra för mig, jag köper billigt.
2020-04-20, 14:54
Medlem
Citat:

det är nog lånetorskarna som kommer vara mest villiga att sälja. Det är bra för mig, jag köper billigt.

Haha de allra flesta som äger sin bostad sitter med mycket stora vinster och så där har hyrestorskarna trott vid varje kris vi haft.
2020-04-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Hur lång löptid på lånet? En norsk vän köpte en villa när han skaffade barn, med 20 års bindningstid. Jag har aldrig hört talas om det i Sverige, men det är sund riskhantering för vid det laget är ungarna ändå mogna att flyga ut. Om alla banker vägrar förnya bolånet om 3 månader, så ligger man illa till om man inte kan sälja kvickt och betala tillbaka lånet cash.

Det har vi inte valt än, men det blir antagligen att binda på 3-5år i alla fall.
2020-04-20, 15:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Om alla banker vägrar förnya bolånet om 3 månader, så ligger man illa till om man inte kan sälja kvickt och betala tillbaka lånet cash.
Varför skulle alla banker vägra att förnya lån?
2020-04-20, 15:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

hur mycket har det gått ner i förhållande till uppgången i bostadspriser sedan den här tråden startades?
2020-04-20, 15:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.L

Om man köper och säljer på samma marknad så tar det ju ut varandra. Det kan dock bli riktigt jobbigt om man blivit av med jobbet och bokat en nyproduktion som man tvingas att köpa.

Vet inte riktigt hur man ska ta sig ur ett sådant kontrakt...
2020-04-20, 18:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebeejeebee
Inte loggat in på mitt flashbackkonto sedan 2011. Med andra ord 9 år utan kommentarer.
Men detta bara måste kommenteras med en: .

Ses 2029.
Det är en UTGIFT. INTE en KOSTNAD.

För att det skall bli en KOSTNAD måste den blir värdelös. Och inte ens de värsta bubbelpratarna menar väl att den skall bli värdelös.
2020-04-20, 19:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag kommer köpa i denna kris.

Jag kommer prispressa varje förhandling. Jag kommer lägga skambud.
Lånetorskarna sitter i en dålig sits.

Jag har tålamod och förhandlingsläge. Detta är rena rama guldåldern
Det är väl en bra tidpunkt att vara förstagångsköpare.

Sedan vet jag inte vad det är för förhandlingar. Iaf alla de ggr jag köpt/sålt har det inte varit någon förhandling. Utan det är budgivning, alternativt ett snabbt högt villkorat bud.
Men du kanske tänker på de som mer kör den holländska varianten. Lägger sig för högt och sänker priset till någon slår till. Sådana finns ju.

Fö så ser jag en tids stillastående. Såväl i ekonomi som bostadspriser. Och börs.
Och därmed minskande nyproduktion av bostäder.
Tidigare hade vi en period på ca 7 år med "stillastående" priser. Blir kanske det igen.
Kommer ta ett tag för alla länder att få upp BNP igen. En del, som Finland och Danmark, har ju inte ens återhämtat sig från finanskrisen 2008.

Och innan de fått fart på sina ekonomier så drar dom ned andras. En slags bojsänken. Väldigt oklart just nu hur lång tid det kommer ta. Och innan dess så drar nog inte börs och bostadspriser iväg igen.
2020-04-20, 19:40
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:

Räntebindningstid är en sak och avtalad förfallotid är en helt annnan sak. Förfallotiden brukar ligga decennier framåt.

Det krävs starka skäl för att banken skall kunna säga upp lånet i förtid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in