2020-04-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
okej, men vad säger du om folk som köper parkeringsplatser i stockholm för 230 000kr?
arrenderar en bit mark för att parkera och dessutom betalar hyra per månad
fattar man inte att det är arrende och när som helst kan dras tillbaka?
Har man en lägenhet i området vår 15 millar och en bil vår 1,5 millar så kanske man tycker ett garage för 230k är billigt. Dock är antalet personer som köper dyra parkeringsplatser väldigt få och har inget med den svenska bostadsmarknaden att göra.
2020-04-19, 22:22
Medlem
Citat:
folk är helt galna
köper en etta på 17 meter för 1 705 000 kr

https://www.maklarringen.se/bostadsratt/solna/rasunda-solna/rasundavagen-162-ss-obj15001_1775079777
Det finns dom som cashar för den typen av lägenheter till sina barn eller som övernattningslägenhet.

Finns branscher som går bra trots pandemi som tex spelbranschen med många unga högavlönade.

Kolla vad villorna i Råsunda kostar. Inte otroligt att man köper en lägenhet till sitt barn om man bor där.
2020-04-20, 08:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
folk är helt galna
köper en etta på 17 meter för 1 705 000 kr

https://www.maklarringen.se/bostadsratt/solna/rasunda-solna/rasundavagen-162-ss-obj15001_1775079777

Det är inte så att den KOSTAR 1,7 mille. Det är räntan plus avgift som kostar och att låna är fortfarande löjligt billigt. Räntekostnaden blir under 1500 kr i månaden.

Vad skulle det kosta att hyra samma lgh är frågan? Förmodligen betydligt mer.
2020-04-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte så att den KOSTAR 1,7 mille. Det är räntan plus avgift som kostar och att låna är fortfarande löjligt billigt. Räntekostnaden blir under 1500 kr i månaden.

Vad skulle det kosta att hyra samma lgh är frågan? Förmodligen betydligt mer.

Jo så är det. Tittar man på priset känns det galet dyrt. Men tittar man på månadskostnaden (ränta + avgift) är det relativt billigt jämfört med alternativen. Den låga räntan har verkligen "förstört" marknaden.
2020-04-20, 08:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Jo så är det. Tittar man på priset känns det galet dyrt. Men tittar man på månadskostnaden (ränta + avgift) är det relativt billigt jämfört med alternativen. Den låga räntan har verkligen "förstört" marknaden.

Det beror väl på hur man ser det. Har du en normal lön kan du pga låga boendekostnader komma ganska långt med amorteringar idag. Innan var det ju lägre priser men högre räntor. Lite same same...

Tror iof inte att man såg priserna som låga under 90-talskrisen. Snarare tvärtom givet ränteläget som rådde då.
2020-04-20, 10:33
Medlem
heebeejeebees avatar
Citat:
Det är inte så att den KOSTAR 1,7 mille.

Inte loggat in på mitt flashbackkonto sedan 2011. Med andra ord 9 år utan kommentarer.
Men detta bara måste kommenteras med en: .

Ses 2029.
2020-04-20, 12:23
Medlem
Jag kommer gå in på marknaden i denna kris med mina sparade medel.

Jag lever enligt devisen att köpa när priserna är låga!

Jag kommer njuta av mitt tålamod och sitta på bra förhandlingsläge gentemot lånetorskar.
2020-04-20, 12:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola

Jag kommer njuta av mitt tålamod och sitta på bra förhandlingsläge gentemot lånetorskar.

Den här kommentaren har väl återkommit några gånger sedan den här tråden startades hehe... När skulle du köpa sa du?
2020-04-20, 12:49
Medlem
Citat:

Jag ska ochså in har väntat många år men vill/behöver ju köpa.

Försöker pruta på en lägenhet i haninge just nu
Får se om dom vill gå ner lite i pris annars avvaktar jag
2020-04-20, 12:53
Medlem
Citat:
Den här kommentaren har väl återkommit några gånger sedan den här tråden startades hehe... När skulle du köpa sa du?
Jag kommer köpa i denna kris.

Jag kommer prispressa varje förhandling. Jag kommer lägga skambud.
Lånetorskarna sitter i en dålig sits.

Jag har tålamod och förhandlingsläge. Detta är rena rama guldåldern
2020-04-20, 13:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag vill också minnas hur vi konsulterade en vän till familjen innan vi köpte den som ägde en liten mäklarfirma, han sade att priset vi betalade var ett rent överpris och det skulle bli svårt att få tillbaka pengarna.
Tyckte jag själv köpte till överpris för tolv år sedan, men skulle jag sälja i dag och få ut ungefär vad min lägenhet är värd, så har jag fått betalt för att bo där.
2020-04-20, 13:17
Medlem
Citat:
Jag kommer köpa i denna kris.

Jag kommer prispressa varje förhandling. Jag kommer lägga skambud.
Lånetorskarna sitter i en dålig sits.

Jag har tålamod och förhandlingsläge. Detta är rena rama guldåldern

Citat:
Ursprungligen postat av SK4NDAL
Jag ska ochså in har väntat många år men vill/behöver ju köpa.

Försöker pruta på en lägenhet i haninge just nu
Får se om dom vill gå ner lite i pris annars avvaktar jag

Oj många som väntat länge och ska in nu, låter som det kommer pressa upp priserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in