2020-02-22, 11:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Jag håller inte med om att jag har en förklaringsbörda. Det du påstår är ingen självklarhet, utan teorier. Demografiska faktum (negativt flyttnetto i köpstarka åldersgrupper) kvarstår och är lätta att kolla upp.
Jag har förklarat två ggr vad du har för förklaringsbörda. Det är inte särskilt trovärdigt av dig att smita undan den hela tiden. Din förklaringsbörda handlar om att det vi ser i verkligheten inte överensstämmer med ditt påstående.

Citat:
Du förlitar dig mycket på anekdotisk bevisföring. Det du säger är ingenting konstigt: många infllyttade unga blir bolånetorskar. Det är det ingen som betvivlar. Sen betvivlar jag som infödd Stockholmare att särskilt många inflyttade 23-åringar skulle "sitta med en villa efter några år". Det gäller såväl infödda som inflyttare. Jag känner ingen 30-åring som köpt radhus eller villa.
Du kom med ett påstående. Jag refererar till mina observationer i verkligheten som falsifierar påståendet. Jag bevisar alltså inte. Utan falsifierar.

Sedan har du tagit det jag skrev helt ur kontext. Varför skulle de inflyttade högutbildade invandrarna vara 23 år. Anser du att det är en seriös kommentar från din sida?

De kan ju vara 30-35 innan de flyttar hit. Eller vad hindrar det?

(Fö, de som köpte min villa när jag flyttade senaste var 28. Förstår inte riktigt hur dom fick ihop köpeskillingen, men det fick dom).

Citat:
Det här kan man förstås dividera om
Uppmätt data är inte mycket att dividera om. Det är bara att gilla det som står.

Citat:
men jag tror att du är lite för optimistiskt. Vi vet att en mycket stor andel av arbetskraftsinvandrarna är lågkvalificerade personer från länder utanför EU/EES (detta är ju kärnan i den pågående debatten om arbetskraftsinvandringen) och i denna grupp har mycket få råd att köpa BR.
Det handlar om de som kommer hit och plockar bär och planterar skog. De är här i någon månad innan de åker hem igen.
Anser du att du är seriös när du blandar in de i en diskussion om bostadsköp i Stockholm?

Citat:
Andra mer högkvalificerade arbetskraftsinvandrare (som väljer mellan flera storstadsregioner) planerar att stanna några år och vill inte köpa BR.De efterfrågar oftast en hyresrätt. Många av dem är skeptiska till konceptet BR, som är ovanligt utanför Sverige. I stort sett inga asylsökande har råd att köpa BR i Stockholm.
Det är nog så att de som kommer hit för några år skulle föredra att hyra. Det är iaf min tro. Men hyresregleringen hindrar dom.
Deras alternativ är kortidshyra i andra hand. Eller köpa.
(De jag träffar på verkar dock avse stanna lite längre. Och i de fall det är anhöriginvandring så är det ju inte så konstigt).

Citat:
Det är just av dessa skäl som befolkningsökningen är en mindre anledning till ev. prishöjningar på bostadsmarknaden. Det har funnits en bild av att befolkningsväxten garanterar fortsatta ökningar på sikt. Det är helt enkelt inte sant. Att många fler efterfrågar HR och tränger undan folk till BR-marknaden, ger inte de undanträngda mer pengar i plånboken. Låga räntor och förväntningar om prisökningar (om man ska tro Weiss m.fl.), men också strukturell ineffektivitet i byggbranschen (om man ska tro Anjou), var under åren efter finanskrisen betydligt viktigare anledningar till prishsöjningarna.
Det är i grunden väldigt okomplicerat.
* Efterfrågas nyproduktion är det produktionskostnaden som sätter prisnivån.
* Men för att nyproduktion skall efterfrågas så behövs i praktiken ökande folkmängd. Och någon måste kunna betala för bostäderna. Är det köpta bostäder som BR och småhus så är det hushållen.

Dvs fyller du på med folk som inte har råd att köpa så försvinner efterfrågan och därmed nyproduktionen avstannar. Och priserna faller ned till kanske halva dagens nivå.
Men det är inte det vi mäter upp.

Det dina påståenden implicerar mäts inte upp.

Citat:
Dessa hör till den mest köpstarka gruppen. De är hushåll med två förvärvsarbetande inrikes födda och barn. De är väsentligt mer köpstarka än alla grupper som flyttar in. De som flyttar ut gör det inte för att de är fattiga. De fattiga i denna grupp bor i HR i Stockholmsregionen eller trångbott i BR.
Köpstyrka bör vara kopplad till inkomst. Eller hur?

Är det nu unga med mindre utbildning som knappt får sig ett jobb som drar så försvinner inte mycket köpkraft från länet. Nästan vad som helst annars som flyttar in är bättre.

Notera att studenter som flyttar in är köpsvaga. Men stannar de kvar efter utb så är de köpstarka och kan betala för en BR. Missa inte sådant. Det är lätt att missa sådant om man inte tänker efter.

Citat:
Du tar upp ett enstaka fall. 95 procent av bostäderna i Rinkeby är hyresrätter. Andelen invånare med total anknytning på arbetsmarknaden (alltså fast heltidstjänst, vilket krävs för att köpa BR i Stockholms län) är mycket, mycket lägre än i andra delar av Stockholm. Andelen hushåll i Rinkeby med två utrikes födda där båda vuxna har en full anknytningsgrad (också en förutsättning för att köpa stor BR) är även den mycket låg. Invånarna i Rinkeby och andra utsatta förorter kommer inte att driva en efterfrågan på BR i Stockholmsregionen.
Det är ett verkligt fall. Jag har viss preferens för verkligheten. Och det är ett faktum att det gick bra för D Carnegie att göra ombildningen. Men fick även önskemål om att göra mer ombildning från de boende i Rinkeby.
Sedan har det gått att fylla Rinkeby terrass. Det är nyproduktion som inte var så billigt.

Citat:
Sen tycker jag inte att vi ska underskatta att Sveriges kommuner (inkl. de i Sthlms län) får det allt svårare ekonomiskt. Jag skulle tvärtom säga att det är den största systemiska risken i Sverige eftersom så mycket välfärd utgår från kommunerna. Det kan nog spilla över på bostadsmarknaden på ett sätt eller annat. En anledning till den systemiska risken är att utgiftschocken som orsakas av den åldrande befolkningen ännu inte på allvar börjat påverka kommunerna (jämfört med den påverkan som kommer runt 2030). När vi går in i en lågkonjunktur blir det allt svårare för kommunerna att finansiera bidrag till grupper med låg total anknytningsgrad på arbetsmarknaden och skaffa fram dyra förstahandskontrakt. Jag vet inte hur detta påverkar bostadspriserna, men det troligt att kommunernas ekonomiska problem till slut tvingar fram kraftiga begränsningar av inflödet av köpsvaga nyanlända som ska ha HR och olika kommunala subventioner samtidigt som de bidrar med låg skattekraft. Kommunerna är statens avstjälpningsplats som ska hantera följderna av den ekonomiskt ohållbara migrationspolitiken. Någon gång måste det upphöra.
Som sagt bostadspriserna bestäms av produktionskostnaden där nyproduktion efterfrågas. (Om du kan övertala byggnads att sänka lönekostnaderna så kan du få ned de. Men det lär inte vara det lättaste).

Lågkonjunktur har vi haft: 2008-2015. Hur gick det då?

Kommunernas problem är staten. Staten tvingar på dom utgifter. Om staten tog bort de lagarna så skulle inte kommunerna ha de problem de har.
Dvs i grunden är det välfärdspolitiken som är problemet. Men det är en diskussion för en annan tråd.

Citat:
Luften är fri. Låt oss hoppas att tråden framöver får färre alarmister och färre halvbegåvade bostadskarriärister som tror att this time it's different. Jag själv bor i BR, men önskar varken ett stort prisfall (som vore katastrofalt för mig och för svensk ekonomi) eller fortsatta ökningar som överstiger löneökningarna (jag är ju ingen sketen nymoderat á la Reinfeldt utan solidarisk och sitter dessutom med ett eget risktagande, trots allt).
Jag skulle önska att ni solidariska kunde vara det i praktiken. Dvs in inför en hjälpfond som ni betalar till varje månad. Och så betalar den ut stöd till de ni ser som behövande. Och så kunde man ta bort skatterna. Men jag ser inte att ni gör det.
Det verkar mest handla om att ni skall vara solidariska med andras inkomster/sparande.

Jag hittade lite mer data om Stockholm som är relevant för diskussionen. Jag tar det i ett nytt inlägg.
2020-02-22, 12:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Barnfamiljer är i white flight mode från otryggheten och söker sig till villor och radhus (med trygga förskolor och skolor) i områden utanför Stockholm. Samt natur är inte fel för kidsen mot att sitta i en fågelholk.
Jag har apropå detta uppmärksammat att det vitaste områden i Stockholm är nykvarn. Det är också bland de billigaste områdena i Stockholm. Hur kommer det sig att områden dit svenska familjer flyr är de billigaste? Dvs mest oattraktiva. Låter inte som den här white flight vågen är mer än en rännil som knappt går att se med blotta ögat. Eller hur?
2020-02-22, 12:18
Medlem
liksom-fbs avatar
En fråga som uppmärksammats i tråden är Stockholms befolkningsförändring. Inflyttning och utflyttning, och hur det kommer påverka stockholmarnas betalförmåga när det gäller bostäder.

Och då finns lite mätdata som kan vara intressant att beskåda.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/Stockholms-lan/Stockholm/?var=17249
Här kan man t ex välja medianinkomst. Och då kan man se:

* Sverige medel 288.88 kSEK
* Sthlm 328.623 kSEK
* Sollentuna 343.344 kSEK
* Täby 371.597 kSEK

Och de bara stiger. Och avståndet mot sverigemedel bara ökar.
Detta ger inget stöd för att migrationen till/från Stockholm är sådan att förmågan att betala för bostäder försvagas. Tvärtom.

Man kan göra samma för t ex andel högutbildade. Och ser att det är klart högre i Stockholm och grannkommuner, än Sverigemedel.

Man kan göra samma för t ex andel bidragsförsörjda. Och ser att det är klart lägre i Stockholm och grannkommuner, än Sverigemedel.

Arbetslöshet är lägre, nyföretagande högre osv.

Och det går inte se någon trend mot försämring för Stockholmskommuner jämfört med Sverigemedel. Snarare tvärtom.

Det ter sig som folk omuldar fantasifulla föreställningar som saknar grund i verkligheten.

Nu kan någon naturligtvis säga att ja men nu i januari i 2020 ändrades det minsann. Så kan det vara. Kommer ta ett tag innan vi kan få det bekräftat. Men då vore det kul om denne kunde förklara varför en kovändning sker just nu. Vad triggar det? Borttagande av värnskatt?
2020-02-22, 16:25
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har apropå detta uppmärksammat att det vitaste områden i Stockholm är nykvarn. Det är också bland de billigaste områdena i Stockholm. Hur kommer det sig att områden dit svenska familjer flyr är de billigaste? Dvs mest oattraktiva. Låter inte som den här white flight vågen är mer än en rännil som knappt går att se med blotta ögat. Eller hur?

Folk flyttar från Stockholm nu för andra året i rad, de flyttar inte till Nykvarn som tillhör Stockholms län. Du får läsa SCBs rapport igen. Befolkningsökning med invandrare in och arbetande barnfamiljer ut. Väldigt uppseendeväckande trend, Svensson lämnar nu Stockholms län för att få livskvalité, efterfrågar inte längre dyra BR där bomber smäller, ungarna rånas, kringströvande id-lösa ligistgäng härjar, tiggare, uteliggare, psykfall och drogmissbrukare som gatubild och i parker där ungarna ska leka. Inga konstigheter att priser kommer gå ned.
2020-02-22, 16:48
Medlem
Har bostadsbubblan spruckit än?
2020-02-22, 16:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeright
Nej. Att lägenheter är lägre värderade än för 3 år sedan beror bara på att säljarna blivit så mycket snällare.
2020-02-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej. Att lägenheter är lägre värderade än för 3 år sedan beror bara på att säljarna blivit så mycket snällare.

Det var ju skönt att höra att bubblan spruckit; då kan vi väl ändå vara överens om att det inte var så kaotiskt som förutspåtts tidigare i tråden?
2020-02-22, 18:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeright
https://www.scb.se/contentassets/3baed481a79c439c87d6e74870987099/bo0501_2018a01_di_07_sv_index_ar.gif
Tittar man på fastighetspriserna ser det inte riktigt ut som den spruckit.
Hyreshus har i stort sett stigit monotont sedan tråden startades.

Jag förstår inte riktigt vad som skall hända för att de skall falla med 2/3 i pris.
2020-02-22, 20:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Jag har inte sagt att det har pumpats ut statsobligationer. Jag har sagt att statsobligationer används för att pumpa systemet med färska likvider.

Och det är skattebetalare som åker på att betala statsobligationer. Dess värde är just framtida skattekraft.

Förklara gärna vad du menar ”betala mindre i ränta för lånen”?
Du hävdade att skattepengar på något sätt skulle fylla när man skapar mer valuta. Vilket är helt fel.

Det är för visso riktigt att statsobligationer är centrala i skapandet av valutan. Fast att RB köper obligationer till ett högre pris än tidigare innebär inte att staten får en högre kostnad. De får nämligen en lägre räntekostnad. Vilket innebär att totalkostnaden för obligationen blir lägre för utfärdaren (Staten). Staten utfärdar inte fler obligationer eller lånar mer pengar.

Om du inte vet hur en obligation fungerar så är det bättre att du googlar på det än att jag ska skriva en helsida om varför en dyrare obligation innebär en lägre ränta.
2020-02-23, 12:47
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det var ju skönt att höra att bubblan spruckit; då kan vi väl ändå vara överens om att det inte var så kaotiskt som förutspåtts tidigare i tråden?
Då har du inte förstått mycket - det återstår ju att se. Vad jag sett hittills är utsikterna sämre och sämre, prognoserna revideras kontinuerligt ned.. senast jag hörde pratar vi plötsligt om negativ BNP/capita-utveckling i Sverige. Detta rimmar inte alls med hur ekonomin förväntades utvecklas.

Vilket är exakt vad som spekulerades i skulle följa en sättning på bostadsmarknaden. Sedan har du rätt i att exempelvis jag spådde att det skulle påverka ännu mer än vad prognoserna säger just nu (Sverige går "dåligt" snarare än "jättedåligt"), men det återstår som sagt att se. Facit har vi väl om några år.

Sedan har vissa andra spekulerat i att priserna ska sjunka ytterligare av att ekonomin bromsar in, men även det får man väl vänta på facit för. Än så länge har det inte hänt.
Senast redigerad av Trillske 2020-02-23 kl. 12:51.
2020-02-23, 14:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Då har du inte förstått mycket - det återstår ju att se. Vad jag sett hittills är utsikterna sämre och sämre, prognoserna revideras kontinuerligt ned.. senast jag hörde pratar vi plötsligt om negativ BNP/capita-utveckling i Sverige. Detta rimmar inte alls med hur ekonomin förväntades utvecklas.

Vilket är exakt vad som spekulerades i skulle följa en sättning på bostadsmarknaden. Sedan har du rätt i att exempelvis jag spådde att det skulle påverka ännu mer än vad prognoserna säger just nu (Sverige går "dåligt" snarare än "jättedåligt"), men det återstår som sagt att se. Facit har vi väl om några år.

Sedan har vissa andra spekulerat i att priserna ska sjunka ytterligare av att ekonomin bromsar in, men även det får man väl vänta på facit för. Än så länge har det inte hänt.
Ekonomin och bopriserna har hållits under armarna av en stark konjuktur, obligationsköp och låga räntor. Boprisrakten tappade farten år 2017 och har sedan dess rört sig sidledes.
Frågan är om Coronaviruset blir den svarta svanen som får aktiemarknaderna och konjunkturen att knäckas denna gång?
Får vi en epidemi i Europa så lär svensk export sjunka rejält om än tillfälligt.
Kommer då bopriserna hålla emot eller åker de med ned av bara farten?
2020-02-23, 14:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Boprisrakten tappade farten år 2017 och har sedan dess rört sig sidledes.
När värde raseras med åtminstone ett 20-tal procent är det inte direkt "sidledes". Även om det möjligen såg ganska sidledes ut mot specifikt Sveriges, Venezuelas och Argentinas valutor åren 2018-2019, hur nu det är intressant.

Jag är dock inte riktigt lika övertygad om att kollapsad ekonomi behöver betyda billiga bostäder. För ett praktexempel på motsatsen så har Sverige, åtminstone Stockholm, varit (framförallt innan kraschen) väldigt dyrt att köpa bostad i trots att regionen är allmänt ansett ganska oattraktiv, med en befolkning som varit direkt fattig om vi jämför med regioner med liknande prisklass för en bostad.

D.v.s. att befolkningen har klen ekonomi behöver inte nödvändigtvis betyda att det är billigt med bostäder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in