2020-04-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leeniz
Någon som har skrivit prövning på hermods i antingen fysik 1/2 eller kemi 2?

En fråga. Är inte prövningarna hos Hermods inställda? Trodde först det...
Citera
2020-04-16, 14:36
Medlem
Engangskontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenGame
En fråga. Är inte prövningarna hos Hermods inställda? Trodde först det...

Jag anmälda mig till sista prövningstillfället för våren i spanska 3 (Stockholm stad) och i slutet av mars fick jag ett mail om att min prövning blev uppskjuten. Jag har både ringt och mailat och det enda dem säger är följande: "Vi försöker hitta en lösning så att ni kan skriva prövningen i maj/juni så att ni hinner ladda upp betygen på antagning.se". Detta var hela svaret när jag har frågat flera gånger, även när jag frågat ifall de jobbar på en distans-prövning då skolorna förmodligen inte kommer öppna förrän höstterminen. Är det någon som vet något mer kring prövningarna i Stockholm stad?
Citera
2020-04-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Här är uppdragen som jag hade i svenska 3!

UPPDRAG 1
Uppgift 1: Presentation
Uppgift 2: Vetenskaplig text
I kursen ska en större vetenskaplig text skrivas, och redan nu är det viktigt att komma igång med detta arbete.
A Vilket syfte har du valt för din uppsats? Med andra ord - varför skriver du din text? Och vad vill du uppnå?
B Vilka är dina frågeställningar? Alltså: Vilka frågor vill du ha besvarade för att uppnå syftet? Två-tre raka frågor är ett gott riktmärke.
C Har du undersökt om det finns några källor som du kan använda? Minst en vetenskaplig artikel, minst en fackbok (en vetenskapligt författad bok).
D Utgå från uppsatsmallen och skriv något under varje rubrik (förutom abstract). Bifoga detta i en fil.
Besvara frågorna så utförligt som möjligt, så din webblärare får grepp om hur ditt arbete med uppsatsen framskrider.
Uppgift 3: Argumentation
Du har läst en artikel i tidningen att ett stort företag har bestämt sig för att donera 10 000 kronor till välgörande ändamål. De vill ha in skriftliga ansökningar där organisationen och dess syfte presenteras, och där du argumenterar för varför just din organisation ska få pengarna. Välj en befintlig organisation som du låtsas att du företräder. (Exempelvis Röda korset, Min stora dag, Greenpeace, Bris, Läkare utan gränser, Kvinnojouren, WWF, expo… Det behöver inte vara någon av de stora kända organisationerna, det kan även vara något lokalt projekt.) OBS: I din text måste du hänvisa till minst en källa.
Skriv ditt bidrag!
Vilken organisation företräder du?
Vad vill ni göra?
Varför ska just din organisation få pengarna?
(c:a 600 ord)
Uppgift 4: Reflektion

UPPDRAG 2
Uppgift 1: Kamratrespons
Klistra in din kamratrespons som du gav på en av uppsatserna nedan. Formulera dig så att det framgår att du vänder dig till den som skrivit, alltså med ett "du". Omfång: 400-800 ord.
Uppgift 2: Skicka nu in ditt uppsats utkast. Utkastet ska nu ha en tydlig disposition med källor, och du ska vid det här laget vara klar med inledningen, bakgrunden och ha påbörjat resultatet. Ju mer du har gjort nu, desto bättre. (Om du gör en skönlitterär analys, så ska du istället för resultat alltså ha påbörjat din analys). Under övriga rubriker ska stödord eller meningar finnas.
Bifoga ditt utkast som en fil.
Uppgift 3: Retorik!
Radioprogrammet Retorikens värld har en temaserie om kända tal och har bett dig komma för att som expert göra en treminutersanalys i deras nästa program. Välj ett tal här. Använd gärna sidans möjlighet att slumpa fram ett tal. Analysera talet utifrån logos, ethos och patos samt hur talet är disponerat (se Studieguide 2, sidorna om retorik).
Du redovisar ditt svar i en ljudfil på max 3 minuter. Tänk på att även du kan använda dig av logos, ethos och patos i ditt eget svar - det gäller ju att få lyssnaren intresserad och fängslad.
Uppgift 4: Introduktion till litteraturanalys.
Under kursen kommer du att få göra en skönlitterär analys av ett författarskap, ett tema eller en genre. Redan nu kan det vara bra att fundera över vad du vill skriva om. Här finns exempel på vad du kan skriva om, men givetvis kan du ge egna förslag också.
Uppgift 5: Reflektion

UPPDRAG 3:
Uppgift 1: Litterär analys.
Du ska nu ha gjort ett utkast till din skönlitterära analys i vilken du ska analysera ett tema, en genre eller ett författarskap utifrån anvisningarna i studieguide 3. I utkastet ska det framgå vad du ska analysera, vilka källor du ska använda dig av samt en motivering till varför du valt just detta ämne. I utkastet ska åtminstone två användbarar citat inkluderas.
Utgå från att din färdiga text ska vara max 1200 ord.
OBS: Tänk på att det för alla kunskapskrav gäller att ha belägg från de valda texterna. Citera och referera, alltså. Och ange alla källor som används.
Bifoga ditt utkast som en fil.
Uppgift 2: Skicka in din uppsats.
Nu är du klar med uppsatsen. OM den behöver kompletteras får du en möjlighet till detta i kursens fjärde och sista uppdrag.
Här är ett par bra exempel på hur uppsatser kan utformas.
http://novo.hermods.se/pluginfile.php/176213/question/questiontext/3220782/2/157552/Transtroemer.pdf
http://novo.hermods.se/pluginfile.php/176213/question/questiontext/3220782/2/157552/Spraakutveckling_Svenska_C.pdf

UPPDRAG 4
Uppgift 1: Litterär analys.
Nu ska din analys vara klar. Bifoga denna till uppgiften.
Uppgift 2: Skicka in din PowerPointpresentation.
Med hjälp av en powerpointpresentation ska du redovisa din uppsats. Ta upp syfte, frågeställningar, material, resultat och slutsatser på ett intresseväckande vis. Max fem minuter lång får presentationen vara.
Uppgift 3: Argumentation
I uppdrag 1 fick du i uppgift att argumentera för vilken organisation eller vilket lokalt projekt som skulle få en donation på 10 000 kronor.
Vi tänker oss nu att du har blivit inbjuden till en mässa, där du ska presentera dina argument framför en jury, publik, samt inbjuden press.
Presentationen ska vara c:a fyra minuter lång.
Du håller ditt anförande i den muntliga examinationen.
Repetera vad du bör tänka på vid muntliga framföranden i Konsten att tala och skriva samt det du lärt dig om retorik i studiegudie 2.
I svarsrutan skriver du kortfattat:
Vilken organisation som du vill ska få donationen på 10 000 kronor
Vilken tes du har
Några av de olika argument du tänker ta upp
Hur du tänker inleda och avsluta ditt anförande
Uppgift 4: Komplettering
Behöver du komplettera uppsatsen från uppdrag 3? Eller kanske någon annan uppgift? Du har möjlighet att bifoga två filer med uppgiften. Läraren kommer att ge dig en muntlig kommentar i examinationen.
Uppgift 5: Reflektion
Nu är kursen i princip klar - vad har varit mest givande? Vad behöver du jobba mer med? Är det något vi behöver lägga till eller utveckla i studieguider/uppdrag?
Är det något du vill fråga om inför den muntliga examinationen - här har du chansen!

Hade du Claes von Porat som lärare?
Citera
2020-04-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naivete
Hej, den vetenskapliga uppsatsen man ska skriva till Svenska 3, får man välja ämne helt själv? eller är det något speciellt man ska skriva om?

Undrar samma
Citera
2020-04-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuttskutting18
Hej har du kvar detta uppdrag? skulle hjälpa att kika på det

Ja jag har sparat kursen. Vad har du fastnat på så ska jag försöka hjälpa dig 🙂

Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Hade du Claes von Porat som lärare?

Nej det hade jag inte 🙂

Citat:
Undrar samma

Jag fick välja fritt men man brukar ju hålla sig lite inom ramen för den linje man går. Tex jag gick samhällsvetenskaplig inriktning och hade temat språkskillnader mellan könen 🙂
Senast redigerad av Christina76 2020-04-16 kl. 17:31.
Citera
2020-04-16, 21:47
Medlem
Någon som har läst Matematik 1a? Har någon Uppdragen? Har prövning imon men kommer nog ibte gå bra så även inbokad på kurs som startar den 20e.
Citera
2020-04-16, 23:20
Medlem
Någon som läst Svenska 3 nyligen och har alla uppdrag till den kursen? Ska själva påbörja den om 2 veckor, men hade varit grymt ifall det tex är så att man ska läsa någon roman att få göra det redan nu. Då är man klar lagom till kursstart
Citera
2020-04-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag fick välja fritt men man brukar ju hålla sig lite inom ramen för den linje man går. Tex jag gick samhällsvetenskaplig inriktning och hade temat språkskillnader mellan könen 🙂

Tror du att en utredande vetenskaplig text om Israel-Palestina-konflikten hade kunnat godtas? Eller måste vetenskapliga texten ha någonting med svenska språket att göra?
Citera
2020-04-17, 20:22
Medlem
Citat:
Tror du att en utredande vetenskaplig text om Israel-Palestina-konflikten hade kunnat godtas? Eller måste vetenskapliga texten ha någonting med svenska språket att göra?

Oj, det vet jag faktiskt inte. Jag valde något som kunde ses som ett samband med svenskan och samhällsvetenskaplig inriktning, men ställ frågan till läraren så får han/hon avgöra 😊
Citera
2020-04-18, 19:06
Avslutad
Har någon upplägget för kursen Historia 1b?
T ex sidorna x-y för uppdrag a
sidorna z-o för uppdrag b
osv (Gäller boken Perspektiv på historien 1b)
Citera
2020-04-19, 09:34
Medlem
Studerar Franska 1 distans och har snart en eximination, är det någon är med erfarenhet?

Tycker kursen har varit skitsvår hitills, att läsa är väl mer okej, men lyssna på dessa ljudinspelningar är en enda gröt, snappar upp några få ord bara. Utala orden detsamma.

Hur petig är dom på utal, vad fick du göra på eximnationen?

Mvh
Citera
2020-04-20, 15:28
Medlem
Hur lång tid tar det innan man får sitt betyg efter muntliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in