2020-04-16, 18:06
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
*** 887 500 smittade i Sverige, eller 8,6 %,, vilket ger typ 5300 avlidna inom 25 dagar***
Jag har klurat på detta nu ett tag och helt lätt är det inte att försöka räkna ut hur många som kommer att dö av de som hittills har smittats, men jag gjorde ett försök som blev så här…

-DÅTID-
Om vi har 1333 döda idag, och om dödligheten för viruset är 0,6 %(som jag läste någonstans) så ger det ( 1333/(0,6/100) )= att 222 170 hade smittats för säg 25 dagar sedan.

Vi delar upp det tänkta förloppet i de olika etapperna/stegen och sätter in tider som jag egentligen inte vet det exakta rätta värdena på,,,

• Dag 0; Ett antal personer har smittats hittills(222170 stycken då)
  • Dag 5; de smittade blir sjuka
  • Dag 15; en del av de smittade blir så sjuka att man diagnostiseras som Coronapatienter(7206 st), och det är först här man räknas och registreras som smittad
  • Dag 25(idag); de smittade dör(0,6 % av dem), och hamnar i dödsstatistiken(1333 stycken).

Vi vet alltså att 222170 stycken hade smittats dag 0(enligt denna modell), och dag 0 är 25 dagar sen nu(sett från idag) i det här exemplet. Vi vet också att 15 dagar efter dag 0(dag 15) så var 7206 stycken registrerade som smittade vilket är ((7206/222170)*100 =)3,24 % av de som hade smittats dag 0.

-NUTID-
Idag 25 dagar efter dag 0 så har många fler smittats förstås, och om vi utgår ifrån att samma procentsats av de som smittats fortfarande blir registrerade, alltså 3,24 %, och antalet registrerat smittade idag är 12540 stycken så borde (12540/(3,24/100) =) 386 618 personer ha smittats för 15 dagar sen, för kom ihåg att ingen blir ju registrerad som smittad förrän man har hunnit bli riktigt sjuk(möjligtvis på äldreboenden då etc).

Om 386 618 st hade smittats för 15 dagar sen och 222 170 st hade smittats för 25 dagar sen så verkar det vara en ökning per dag på( (386618/222170)^( 1/(25-15) ) =)1,06 ggr/dag, och med samma ökning fram till idag hamnar vi på(386618*1,06^15 =)887 538 som hittills smittats idag den 16e april 2020.

Och med en dödlighet på viruset som i detta exempel är satt till 0,6 %, kommer upp till (887538*(0,6/100) = ) 5325 personer ha avlidit av viruset inom 25 dagar, och det oavsett om någon fler från och med nu blir smittad eller inte.

OBS. detta är bara ett exempel med många felkällor i, som dödligheten, genomsnittstiden till någon avlider efter man har blivit registrerad som coronapatient etc etc. Många variabler måste kanske korrigeras så ta inte exemplet allt för allvarligt, vet inte om jag har tänkt rätt i alla moment ens men det visar att det fort krånglar till sig i variablernas värld …

Vi får se om det stämmer. 0,6% dödlighet är vad jag läst också.
Citera
2020-04-16, 18:06
Medlem
Södersjukhuset har slutat använda malariamedicin för att det kostar mer än det smakar med brutala biverkningar.

Finns det ingen jävla medicin som hjälper mot det här eländet? Så jävla deprimerande.

Snälla skynda på utveckligen. Vi har inte råd att vänta längre.
Citera
2020-04-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Jag menar juni månad ,resa utomlands under sommaren,Kroatien

Nej du menar inte juni, för det är självklart att det inte går, nu pratar vi December.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
While he said he supports social distancing, the widespread shuttering of economies worldwide constitutes a demonstrable error in light of those statistics. In Israel’s case, he noted, about 140 people normally die every day. To have shuttered much of the economy because of a virus that is killing one or two a day is a radical error that is unnecessarily costing Israel 20% of its GDP, he charged.

Sverige gjorde rätt.
Ja för en gångs skull kan man vara stolt över att vara svensk. Det reflekteras förstås i opinionen för Stefan Löfvén. Kan bara hoppas att det här blir en väckarklocka och man faktiskt bygger upp vår krisberedskap. Kan inte säga att jag har något förtroende för dessa människor som för bara ett par år sedan förklarade krisberedskap som ngt överflödigt.

Samtidigt håller folk på att flippa helt i USA. Alltså det är helt galet. Många har inte ens pengar till mat. Det talas om att de nu är veckor ifrån matbrist. Allt för att Bill Gates lakejer på CDC ljög och påstod att miljoner amerikaner skulle dö - nu, har de justerat till 60.000 - samma som för säsongsinfluensan.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Om de nya forskarrapporterna stämmer så vill man vänta så länge som det bara är möljigt innan man blir smittad. Kommer inget vaccin så kommer i alla fall bromsmediciner och liknannde att finnas.
Hur kan du vara så säker? Parvovirus upptäcktes for 45 är sedan och det finns fortfarande varken vaccin eller specifik behandling. Däremot är uppemot 80 % av alla vuxna immuna för att de haft infektionen.

Vem är det som vill läsa in hela mänskligheten bara för att det kanske, kanske, kanske kommer att finnas behandling och vaccin för covid-19 om några år? Hur lättlurad är du egentligen?
Citera
2020-04-16, 18:08
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Baserat på allt vi vet nu ,hur stor är oddsen att vi kan resa i juni ??
Inga länder vill nog ha in några turister som riskerar att bära med sig viruset. Likaså alla sommarens festivaler kommer bli inställda som tomorrowland mm.
Vi måste helt enkelt ta det i väldigt små steg för att kunna återgå till det normal. Rådande regler för social distansering allmänna sammankomster kommer nog gälla ett bra tag framöver, vi får högst troligen nöja oss med att resa inom Sverige denna sommarn.
//Skalman
Citera
2020-04-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rbtswllwin
Har du fortfarande inte förstått att Tegnell bara en av väldigt många som lägger upp strategin? Det är en hel myndighet samt en expertgrupp som tar fram strategin baserad på validerad data till skillnad från de som du kallar ”den samlade forskareliten” som verkar komma med sanning efter sanning utan att ha någon riktig data. Ingen vet hur stort mörkertalet är ännu och den totala dödligheten kan vara allt ifrån 0,1% - 5%. Dessutom tror jag inte ”den samlade forskareliten” överhuvud taget funderar på vad en eventuell ekonomisk depression skulle göra med folkhälsan. De har nog ett annat tidsperspektiv än FHM.

Gå in och kolla på herr Rocklövs twitter så ser du tydligt att han har en agenda. Han delar bara worst case papers som inte är reviewade och ligger själv bakom ett flertal papers på medrxiv.

https://mobile.twitter.com/joacimrocklov

Enligt honom kommer vi övertrassera sjukvårdens kapacitet med 40x i maj, så vi behöver inte vänta länge innan vi vet om det är team Tegnell eller team Rocklöv som har bäst på fötterna. Mina 5 cent går till FHM men oavsett vinnare i denna kamp mellan vetenskap och politik så borde några huvuden på något sätt rulla när detta är överstökat.

Han verkar även vara klimataktivist och även om jag håller med om att vi bör minska flygandet så tycker jag detta känns lite väl opportunistiskt.
En myndighet är lika lite som ett företag en demokratisk förening, "styrelsen" dvs regeringen via ansvarigt departement lägger upp mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas, ledningen har den exektuiva makten hur verksamheten ska uppnå dessa mål. Därmed har också ledninge ansvaret
Citera
2020-04-16, 18:09
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Södersjukhuset har slutat använda malariamedicin för att det kostar mer än det smakar med brutala biverkningar.

Finns det ingen jävla medicin som hjälper mot det här eländet? Så jävla deprimerande.

Snälla skynda på utveckligen. Vi har inte råd att vänta längre.

https://abc11.com/coronavirus-treatment-head-lice-drug-kills-ivermectin-covid/6102085/

Jag presenterar, Ivermectin. Skabbmedicin.
Citera
2020-04-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det var intressant, har du någon länk? Det jag har sett är fram till 2:a april, och då ligger överdödligheten ungefär dubbelt så hög som de registrerade dödsfallen i Covid-19 fram till det datumet.

Posta gärna länk! Tack!

Överdödlighet vecka 14 (SCB)
2010: 2154
2019: 1712 (-442)
2018: 1999 (-155)
Medel 2015-2019: 1824 (-330)
Antal Coronadödsfall vecka 14: 405
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Roade mig med att göra en enkel regressionsanalys med prognos över antalet döda med FHM:s officiella siffror fram till 8/4 (siffrorna från 9/4 och framåt är meningslösa att ta med i dagsläget pga eftersläpning, tar med dom om 7-10 dagar).

https://imgur.com/tdUJlRi

Man kan verkligen se hur kurvan planar ut.

Om man är regimavlönad autist vill säga.

Verkar som 1000 pers inte kommer få ut sin lön den 25:e.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Inga länder vill nog ha in några turister som riskerar att bära med sig viruset. Likaså alla sommarens festivaler kommer bli inställda som tomorrowland mm.
Vi måste helt enkelt ta det i väldigt små steg för att kunna återgå till det normal. Rådande regler för social distansering allmänna sammankomster kommer nog gälla ett bra tag framöver, vi får högst troligen nöja oss med att resa inom Sverige denna sommarn.
//Skalman
de har verkligen förstört året pga ett jävla ltet virus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Posta gärna en länk till denna data? Det jag sett har haft brytpunkt för 2 veckor sedan. Vi behöver komma in en bit i April för att kunna se det tydligt då det är rätt mycket "brus"

Överdödlighet vecka 14 (SCB)
2010: 2154
2019: 1712 (-442)
2018: 1999 (-155)
Medel 2015-2019: 1824 (-330)
Antal Coronadödsfall vecka 14: 405
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem