2020-04-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Precis! Det som stör mig är att det ser ut att gå bra för Sverige trots att vi i praktiken inte har gjort någonting. Om FHM i ett tidigt skede gått ut och sagt att de inte tror på karantän utan istället rekommenderat varje svensk att äta ett halvt kilo jordnötssmör per dag. Om Sverige sen klarat krisen bättre än andra hade man åtminstone kunna säga till själv att "Det där med jordnötssmör var kanske inte en så tokig idé." Som det är nu känns det mest som att vi antingen har haft bonntur eller att vi fortfarande har det värsta framför oss.

Tror som sagt att våran räddning är vårt relativt stora land och lilla folkmängd. Hade Löven och Tegnell styrt skutan i t.ex Italien så hade landet redan varit dött och begravet vid det här laget.
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I bjärt kontrast till Tegnell-spektaklet:

Region Stockholm om trycket på sjukvården: ”Håller på att bli värre”
Uppdaterad 14:39 Publicerad 14:25
Senaste dagarna har Folkhälsomyndigheten uttryckt en försiktig optimism eftersom det inte gått att skönja en brant stegring i smittspridningen av det nya coronaviruset i Sverige. Flest antal nya fall registreras fortfarande i Stockholm och i regionen finns inga tecken på att trycket på sjukvården är på väg att lätta, enligt Björn Eriksson.

– Nej, sjukvårdsbehovet är på väg att växa. Vi kan inte se någon lättnad. Det finns ingen anledning att se något annat än att det håller på att bli värre. Vi har fortfarande ett mycket högt tryck på intensivvården och det kommer att fortsätta, säger Björn Eriksson.
https://www.dn.se/sthlm/region-stockholm-om-trycket-pa-sjukvarden-haller-pa-att-bli-varre/

Nu brukar jag inte uttrycka mig så men jag ska nog stämma in i kören som vill se ett nackskott i gryningen på en viss herre i skrynkliga chinos.
Även med långsam tillväxt av nya fall kan trycket på sjukvården öka. Många har jobbat mycket under lång tid och det är troligen många som arbetar i sjukvården som själva är sjuka och borta från jobbet nu också. Det är dock inte samma sak som att "sjukvården havererar" som är det man varit rädd ska hända i många länder och som ligger bakom beslut om lockdown.
Citera
Medlem
Antal nya registrerat smittade ÖKAR!!
Idag 641 (igår 476)
Det går inte åt rätt håll.
Please save Sweden
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
De redovisar siffrorna. De har översikten. De avgör hur mörkertalet av dödsfallen ska beräknas på exempelvis äldreboenden, etc. Sedan, varför tror du siffrorna släpps först kl 2 på olika sidor just då FHM håller sin presskonferens.

De siffrorna är tillgängliga för andra så det är inget som FHM mörkar. Dessutom är respektive dödssiffra i sig fullständigt ointressant förutom för konspirationsstollar. Dom släpps klockan två eftersom det är då man sedan en längre tid har sin presskonferens. vad skulle skillnaden vara om dom släppte dom 11.50 eller 14.30
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och ändå är det så att antalet döda i form av överdödlighet stämmer väl överens med de registrerade dödsfallen i Covid i Sverige. Hur kan det komma sig?

Det var intressant, har du någon länk? Det jag har sett är fram till 2:a april, och då ligger överdödligheten ungefär dubbelt så hög som de registrerade dödsfallen i Covid-19 fram till det datumet.

Posta gärna länk! Tack!
Citera
2020-04-16, 14:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Han säger att han inte vet om så är fallet utan att dom behöver se över mer data för att kunna avgöra det.

Är det Corona-Bob Tegnell som säger detta?
Citera
2020-04-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
"Man får väl ändå anta att FHM sitter på folk som är skapligt kompetenta för sitt uppdrag" indoktrinering i sitt esse.

Låt mig vara tydlig, vi är cirkus 15 dagar efter Italiens utveckling, dock så har vi inte vidtagit samma åtgärder som Italien har gjort i stort i vårat avlånga land.

Jag vet inte hur van du är med matematisk modellering, men som jag ser det ljuger inte datan hittils.

Vårat mål borde vara att hålla nere smittspridningen så att så få som möjligt kräver akut vård under kort tid, istället kör vi på som vanligt i hopp om att flockimmunitet skall uppnås.
Sinnessjukt experiment, det är vad det är.
Ta bara det här med andningsskydd på offentliga platser, det är något vi fortfarande inte har fått allmänna råd/bestämmelser om. Istället står dom och snackar om seniorfotboll.

Du vill inte veta hur pass allvarlig Covid 19 är i svåra/kritiska fall. Det är en mycket hemsk och smärtsam död.

Om vi ligger 15 dagar efter Italien så bör vi vara där Italien var runt den 1/4, som jag kan se på div. sidor med statistik så var det då siffrorna i Italien började gå ner så det är väl bara positivt för då har vi passerat toppen redan.
Och tittar man på statiskt från FHM gällande avlidna så ser det faktiskt så ut:

2020-04-01: 50
2020-04-02: 68
2020-04-03: 71
2020-04-04: 61
2020-04-05: 79
2020-04-06: 85
2020-04-07: 75
2020-04-08: 97
2020-04-09: 63
2020-04-10: 62
2020-04-11: 61
2020-04-12: 62
2020-04-13: 55

Så här är vi överens!

Återigen, Covid 19 är en fruktansvärd sjukdom som till dags datum skördat 1,333 dödsoffert i Sverige. Men vi ska också vara försiktiga så att vårt motmedel inte gör mer skada än själva sjukdomen.
Citera
2020-04-16, 14:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag ställer samma fråga. Även fast dessa eftersläpningar lär komma om någon vecka samt att man måste räkna dödsantalet per capita så har ju domedagsprofeterna inte haft ett rätt hittills. Redan i början på april så skulle vi se över 500 dödsfall per dag enligt dessa självutnämnda experter. Men som sagt, dessa profeter kommer dagligen med nya påhitt när deras egna analyser faller som ett förfallet bäverbo gång på gång.

Framförallt verkar många ha svårt att acceptera den tråkiga sanningen: det går sådär. De värsta scenarierna verkar vi slippa men vi vet samtidigt inte hur länge vi kommer ligga på denna nivå. Landet mellanmjölk har blivit mellandrabbade.

Det är inte extrema tider i Sverige just nu. Det är bara rätt tråkiga tider.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är det Corona-Bob Tegnell som säger detta?
ja på presskonferansen.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är fakta att Coronaviruset härjar på äldreboenden och att sköra äldre dör i sina sängar utan att få någon särskild vård. Det bekräftar även din idol Tegnell. De räknas inte ens in i statistiken eftersom de inte provtas. Så lite är de värda.

Tegnell är ingen som jag alls bryr mig om som person, så dina barnsliga försök att kompromettera mig därvidlag faller bara tillbaka på dig.

Det som är fakta är att äldreboenden och kommunal verksamhet överhuvdtaget är så in i helvete uselt driven. Jag är inte det minsta förvånad att det sprids smitta där.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Eftersläpningen kan vara så stor som två veckor i vissa fall:

Citat:
Smittade stäms av med dödsregistret
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, har tidigare beskrivit för SVT Nyheter hur man registrerar dödsfall i Sverige.

– Normalt sett är det de som vårdas för covid-19 och avlider. Vi tittar också på alla som fått diagnosen och kollar efter 14 dagar om de lever eller finns med i dödsregistret. På så sätt missar vi ingen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-om-att-dodsfall-missas-pa-aldreboenden-ger-en-missvisande-bild
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Även med långsam tillväxt av nya fall kan trycket på sjukvården öka. Många har jobbat mycket under lång tid och det är troligen många som arbetar i sjukvården som själva är sjuka och borta från jobbet nu också. Det är dock inte samma sak som att "sjukvården havererar" som är det man varit rädd ska hända i många länder och som ligger bakom beslut om lockdown.
Det är ingen som har pratat om haveri utan jag ställer detta emot vad Anders Tegnell sa idag på pressträffen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in