2020-04-16, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Baserat på allt vi vet nu ,hur stor är oddsen att vi kan resa i juni ??

Skulle säga 95%.
Eventuellt behöver du skyddsväst eftersom när du landar i valfritt land så väntar dem med bössor för att pricka rätt alla de som kommer från Sverige.
Citera
Medlem
För varje dag som går blir jag mer övertygad om att vi gjorde rätt när vi inte stängde ner. En kompis som jobbar inom det sociala i Basel berättade igår om vad han ser i sitt dagliga värv: misshanladet barn, folk som slår sönder möblemanget i sina lägeheter, folk som dödar ångesten med litervis med alkohol.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
7-dagars medelvärde av antal nya dödsfall ligger på 76 idag, dvs ungefär som för en vecka sedan.
Frågan är om påskhelgen är riktigt hemräknad ännu?

Det återstår ju att se, men kurvan har ju planat ut precis som Tegnell sa.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Fy fan jag spyr i munnen när jag läser vad vissa skriver. ”ÅÅÅÅH VÅR KÄRE TEGNELL, jag har skrivit en låt om allas älskade statsepidemiolog!!!”.

Folk är fan vrickade i huvudet.

Han är en rockstjärna och det är bara att acceptera det. Folk släcker övervåningen med tänder på nedervåningen, och så är det med det.

Och förresten är han objektivt sett iskall som vågar göra det han gör. Om han har rätt eller fel återstår att se. Det vore ju roligt om Sverige kunde göra rätt och alla andra fel som omväxling...

Nöj dig med att det är frivilligt att delta i flockimmuniteten om du ser igenom spelet.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Med ett långsammare förlopp (vilket hade skett med lockout), hade färre äldre smittats (eftersom smittan inte hade funnits ute i samhället så mycket, och alltså inte heller dragits in på äldreboendena eller hos de äldre med hemtjänst så mycket), och samtidigt hade vi köpt tid åt de äldre (och andra riskgrupper). Tid att ta till andra utvägar (kanske att de anhöriga flyttar den gamle till en sommarstuga, tar tjänstledigt och vårdar honom där), tid för forskarna att ta fram ett vaccin, eller att prova ut en fungerande kombination av läkemedel...

Du har säkert rätt om vi ser på det på kort sikt som i månader.
Men på lång sikt, ett år eller längre , så tror jag att resultatet blir samma.
Jag tror inte vi har ett vaccin ute bland våra äldre om ett år.
Det har forskats på anti-virala läkemedel säkert i 30 år utan att komma speciellt långt så hoppet
om något botande läkemedel under pågående smitta är nog inte allt för ljusa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Löfven är försvunnen. Och tjock. Stressad. Ohälsosam.

Samband?

Hoppas han inte brustit med handhygienen.
Citera
2020-04-16, 18:04
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För jämförelse:

Mänskligt parvovirus upptäcktes 1975 och man har fortfarande inget vaccin.

Sjukdomen orsakas av ett DNA-virus, parvovirus B19. Viruset upptäcktes 1975 som ett bifynd hos asymtomatiska hälsotestade personer. I vuxen ålder är ca 50–80 % immuna.

Sprids via droppsmitta. Virus förökar sig framför allt i erytropoetiska celler i benmärgen. Sjukdomen är endemisk, men epidemiska utbrott förekommer vanligast under vintern och våren ungefär vart fjärde år.

När utslagen debuterar är viremin över och barnet smittar inte. Därför lönar det sig inte ur smittosynpunkt att avstänga ett symtomatiskt barn från sin daghemsgrupp.

[...]

PROFYLAX

Vaccin finns inte

BEHANDLING

Specifik behandling finns inte, men gammaglobulinbehandling kan prövas vid infektioner hos immunsupprimerade.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1864

Tänk om samma sak visar sig gälla för covid-19? Inget vaccin ens efter 45 år, och ingen behandling. Vem vill sitta inlåst i 45 är bara för att få höra att "sorry, det bidde inget vaccin".

Om de nya forskarrapporterna stämmer så vill man vänta så länge som det bara är möljigt innan man blir smittad. Kommer inget vaccin så kommer i alla fall bromsmediciner och liknannde att finnas.
Citera
2020-04-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Baserat på allt vi vet nu ,hur stor är oddsen att vi kan resa i juni ??

Resa var?

Rent spekulativa siffror, in best case
Inom Sverige 90%
Norden 20%
Europa 10%
USA 5%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Haha nej,

December menar du antar jag? Om du menar december så skulle jag säga att det är eventuellt möjligt, kanske 30-40%ig chans.
Jag menar juni månad ,resa utomlands under sommaren,Kroatien
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Du vet att man inte för något rus av cbd-olja? Jämföra med opium?

Jo jag vet det. Mitt inlägg var avsett som anekdotiskt.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enligt Worldometers har Azerbaijan och Venezuela genomfört flera tester per capita än Sverige.

Har Azerbaijan och Venezuela felprioriterat!?

Du kan räkna med att de siffror som Venezuela och Azerbaijan rapporter in handlar mer om vad man vill skicka för signaler inrikespolitiskt än faktiska fakta. Venezuela i synnerhet, de ligger på plats 173 av 180 avseende korruption, mellan Nord Korea (ovanför) och Yemen (under).

https://www.transparency.org/cpi2019?/news/feature/cpi-2019
Citera
2020-04-16, 18:06
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det återstår ju att se, men kurvan har ju planat ut precis som Tegnell sa.

Planat ut säger Tegnell. Anders Tegnell som hittills lyckats med att ha 100% fel i sina prognoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in