2020-04-15, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ska ha varit objekt 65. Hur använderen fick det till den vet jag inte.
Vapensamlarens vapen :

https://drive.google.com/open?id=1Uq...l8GWdxvzIv4BQ0

Error båda länkar, men antar att du jobbar på det eftersom det kom en identisk post

Funkar nu, tack.
Citera
2020-04-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Error båda länkar, men antar att du jobbar på det eftersom det kom en identisk post

Funkar nu, tack.

Frågan är var Expressen får sina uppgifter ifrån?
PU borde vara extremt noga med att inget får läcka ut i detta känsliga läge?
Citera
2020-04-15, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Ni har ju säkert redan läst om Dallas John-Olle o Martinger. Bra läsning

http://lege.net/www.nyapolitiken.biz/sve_politik/fallet-martinger.html

Trådar mot Svevägen SAP o Polishuset.

Intressant

Som jag skrivet här innan, vilken var den bästa spaningsplatsen på fredagskvällen då Palme mördades

Jo, Sveavägen mitt för Grand, vilka var där på Sossarnas kontor den kvällen, finns den inloggningslistor
passerkort därifrån denna kväll?
Citera
2020-04-15, 00:58
Medlem
Citat:

Det är nåt märkligt med det hela. Några månader innan den stora presentationen börjar alltså Expressen gräva kring vapensamlaren och kommer uppenbart fram med mer än Thomas P som ju enligt egen uppgift sysslat med det hela i 12 år. Dom har ju haft två år på sig att göra det.
Den första tanken är förstås att det läckt att det rör sig om SE och/eller vapenhandlaren men det behöver ju inte betyda att det är sant. Borgnäs sa ju att han hade säkra källor på att det är Sydafrika.
Ja,vad ska man tro.
Det där objektet 65 hittade jag inte, men jag har nog ändå inte något att tillföra när det gäller det.
Senast redigerad av cherryfive 2020-04-15 kl. 01:02.
Citera
2020-04-15, 01:01
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Klockrent.

Vad talar för att kulorna har något med OPs död att göra?

Någon?

MV Agrippa? Du brukar vara initierad?!

Står det inte i rapporten att man hittade beläggningar på
kulorna som kunde vara vävnad men som inte var vävnad.
På Palmekulan borde det kanske ha funnits vävnad.

Om FBI kunde avläsa från vävnaden på kulan om offret
ätit pizza så var noggrannheten hög. Märkligt då
att Palme-kulan inte hade någon vävnad alls.
Citera
2020-04-15, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det är nåt märkligt med det hela. Några månader innan den stora presentationen börjar alltså Expressen gräva kring vapensamlaren och kommer uppenbart fram med mer än Thomas P som ju enligt egen uppgift sysslat med det hela i 12 år. Dom har ju haft två år på sig att göra det.
Den första tanken är förstås att det läckt att det rör sig om SE och/eller vapenhandlaren men det behöver ju inte betyda att det är sant. Borgnäs sa ju att han hade säkra källor på att det är Sydafrika.
Ja,vad ska man tro.
Det där objektet 65 hittade jag inte, men jag har nog ändå inte något att tillföra när det gäller det.

Jag länkar som en kratta därför du inte hittade.

Objekt nr 65 nedan stämmer överens med vapensamlarens registrerade vapen enligt tillverkningsnumret (120369)

https://auktion.walterborg.se/sv/auktion/v13/revolver?all=all

Du hittar revolvern högst upp i denna lista som har varit i vapenhandlarens ägo.

Märkligt nog är kalibern [sic] felaktig eller slarvigt satt.

Men det går ju att ladda en magnum med 38 special ammo .

https://en.wikipedia.org/wiki/.38_Special

Kan vapenhandlaren haft kontakter med Sydafrika?
Citera
2020-04-15, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Letar man i tillräckligt vida cirklar så hittar man till slut någon som har lite udda intressen. I det här fallet utgår man från en kuf och hittar en annan, något mindre, kuf. Dock:
- det finns inga uppgifter om att SE någonsin skjutit med vapensamplarens vapen
- det finns heller inga uppgifter om att den senare skulle ha lånat ut vapen.

Om man skall försöka sig på lite sannolkhetskalkyl för KPs kommande presskonferens så är nyckelfrågan hur man tolkar ”eventuellt åtal”. Om, säger om, KP verkligen menade att åtal låg på bordet i januari 2020 så skattar jag sannolikheten för att det hela rör SE till <10%, helt enkelt för att både SE och vapensamlaren är döda. Å andra sidan har jag ju tidigare dömt ut nästan alla möjligheter till åtal öht, så vad vet jag...
En intressant sak som talar för att man tror att SE har nåt med mordet att göra är väl att hans exfru har belagts med yppandeförbud.
OM man INTE skulle ha nåt på SE VARFÖR skulle hans (andra) exfru ha belagts medyppandeförbud.
Du har dock rätt i att det inte finns några belägg för att SE nånsin använt nåt av sin granne vapenhandlarens vapen ELLER att denne lånat ut nåt vapen till SE.

Det är väl iofs inte osannolikt att SE ändå kan ha "lånat" ett vapen av honom med eller utan hans förtjänst.
SE skulle ha kunnat komma över vapen på annat sätt också även om vi inte heller har några såna uppgifter. Dessutom OM det var efter provskjutning av vapensamlarens vapen som PU började visa optimimism så bör det ju hänga ihop.
MEN det är ju i princip omöjligt att knyta det vapnet till SE ändå även det ökar sannolikheten (och den är ju redan rätt hög)för att han är mördaren ytterligare.
Citera
2020-04-15, 01:59
Medlem
Citat:
Jag länkar som en kratta därför du inte hittade.

Objekt nr 65 nedan stämmer överens med vapensamlarens registrerade vapen enligt tillverkningsnumret (120369)

https://auktion.walterborg.se/sv/auktion/v13/revolver?all=all

Du hittar revolvern högst upp i denna lista som har varit i vapenhandlarens ägo.

Märkligt nog är kalibern [sic] felaktig eller slarvigt satt.

Men det går ju att ladda en magnum med 38 special ammo .

https://en.wikipedia.org/wiki/.38_Special

Kan vapenhandlaren haft kontakter med Sydafrika?

Från Expressen lista:

På en arkivlista över hans licensansökningar finns åtminstone fem vapen som kan vara aktuella för Palmeutredarna, enligt en genomgång av vapenexperten Anders Lexne:
• REVOLVER 1: Smith & Wesson kaliber .38. Licensansökning från november 1955. Avsedd för ”målskjutning”.
• REVOLVER 2: Revolver kaliber .357. Okänt fabrikat. Licensansökning från juni 1978. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 3: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från september 1979. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 4: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från maj 1979. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 5: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från januari 1979. ”Samlingsändamål”

https://www.expressen.se/nyheter/direktor-och-vapensamlare-granskas-av-palmegruppen/

Det mesta tyder på att man hittat vapnet. Hur förklaringsmodellen kan se ut har jag ingen aning om.
Citera
2020-04-15, 02:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Det är väl en väldigt liten del som är nytt? En källa är en "chef" som jobbade i samma bolag som vapensamlaren på Gränsvägen 16.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-04-15, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är väl en väldigt liten del som är nytt? En källa är en "chef" som jobbade i samma bolag som vapensamlaren på Gränsvägen 16.

Sedär, hade totalt missat herr Glaser.
Filters "scoop" kanske inte har någonting med PU kommande förklaringsmodell att göra men det ligger onekligen i tiden för deras säkra uttalanden.
Det enda som besvärar mig är Engström.
Citera
2020-04-15, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

He was head of a company - what was the name of the company?
It was purchased by a larger company - what company was that?
Citera
2020-04-15, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Står det inte i rapporten att man hittade beläggningar på
kulorna som kunde vara vävnad men som inte var vävnad.
På Palmekulan borde det kanske ha funnits vävnad.

Om FBI kunde avläsa från vävnaden på kulan om offret
ätit pizza så var noggrannheten hög. Märkligt då
att Palme-kulan inte hade någon vävnad alls.

Om jag minns rätt så blev kulorna tvättade för att de skulle kaliberbestämmas.
Fanns det dna på kulorna lär de ha försvunnit i den tvätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in