Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Letar man i tillräckligt vida cirklar så hittar man till slut någon som har lite udda intressen. I det här fallet utgår man från en kuf och hittar en annan, något mindre, kuf. Dock:
- det finns inga uppgifter om att SE någonsin skjutit med vapensamplarens vapen
- det finns heller inga uppgifter om att den senare skulle ha lånat ut vapen.
Om man skall försöka sig på lite sannolkhetskalkyl för KPs kommande presskonferens så är nyckelfrågan hur man tolkar ”eventuellt åtal”. Om, säger om, KP verkligen menade att åtal låg på bordet i januari 2020 så skattar jag sannolikheten för att det hela rör SE till <10%, helt enkelt för att både SE och vapensamlaren är döda. Å andra sidan har jag ju tidigare dömt ut nästan alla möjligheter till åtal öht, så vad vet jag...
En intressant sak som talar för att man tror att SE har nåt med mordet att göra är väl att hans exfru har belagts med yppandeförbud.
OM man INTE skulle ha nåt på SE VARFÖR skulle hans (andra) exfru ha belagts medyppandeförbud.
Du har dock rätt i att det inte finns några belägg för att SE nånsin använt nåt av sin granne vapenhandlarens vapen ELLER att denne lånat ut nåt vapen till SE.
Det är väl iofs inte osannolikt att SE ändå kan ha "lånat" ett vapen av honom med eller utan hans förtjänst.
SE skulle ha kunnat komma över vapen på annat sätt också även om vi inte heller har några såna uppgifter. Dessutom OM det var efter provskjutning av vapensamlarens vapen som PU började visa optimimism så bör det ju hänga ihop.
MEN det är ju i princip omöjligt att knyta det vapnet till SE ändå även det ökar sannolikheten (och den är ju redan rätt hög)för att han är mördaren ytterligare.