Citat:
Ursprungligen postat av
kajhahne
Jag ser ändå åtal som troligt. Åklagartjejen som bistod i veckans brott med att tolka KP:s utsagor håller med. Man nämner överhuvudtaget inte ordet åtal om det inte är möjligt, även om man bara vill beskriva att man har två extrema val, att antingen väcka åtal eller lägga ner förundersökningen.
...
Det kan alltså röra sig om en gruppering på uppemot 5 personer som är inblandade i mordet. En GM och fyra medhjälpare.
Sannolikt är alla i åldrarna 35-45 vid mordet. Alltså födda allt från 1940-1950. Plus minus några år.
Sannolikheten är stor att åtminstone någon är vid livet idag. Knappast så att de flesta 70-80 åringarna har dött. Inte heller lär alla levande i gruppen begå självmord bara för att KP går ut med en presskonferens.
GM kan vara död, men det hindrar inte att medhjälpare kan åtalas. Dessutom lär några eller alla leva utomlands vilket komplicerar ärendet ytterligare varför KP hela tiden haft kontakt med utländska myndigheter.
Summa summarum har jag väldigt svårt att se hur enbart en person, i detta fall GM, skulle vara föremål för en förundersökning i Palmeärendet. Åtal kommer alltså att väckas. Mördaren som sannolikt är död (för då hade KP inte väntat) kommer att namnges vilket styrks av muntlig bevisning från medhjälparen eller medhjälparna. Vapen går att spåra till mördaren.
Din optimism gör mig som väntat nyfiken! Om vi utgår från din tanke med konspiration med 4-5 inblandade, varav minst ett par ännu är i livet,
a) vilka huvudsakliga typ av bevis tänker du dig som tänkbar grund för åtal, och
b) vilka, om några, av de kända vittnesuppgifterna skulle styrka sagda åtal?
Jag frågar av ren nyfikenhet, för jag har tänkt en hel del på detta utan att komma
på ett scenario som leder till åtal 34 år efter mordet.
- I princip alla nya vittnesuppgifter är värdelösa. Omedelbarhetsprincipen gäller såvitt jag förstått med få undantag, så ett vittne måste kunna vittna trovärdigt i domstol idag om vad han eller hon såg 1986. Möjligen kan ett bandat förhör gälla. Lite osäkert är det väl med tanke på att preskriptionstiden slopades relativt nyligen.
- Den här tråden är en puttrande gryta med namn på 20+ poliser som jobbade i någon form runt MP eller inom säkerhetstjänsten. Men ingenting binder någon av dessa till MP 860228 kl. 23:21. Om nu någon skulle vittna om detta idag, vilket bevisvärde har det egentligen?
- slutligen har vi tänkbar teknisk bevisning. Problemet här är att vi talar skjutvapen till skillnad från t.ex. kniven i Linköpingsmordet (som har blandat offer/GM-DNA!). Det är därför i princip omöjligt att binda en GM till mordet oavsett vilka spår som finns på detta. Även kulorna matchar och det finns OPs DNA runt pipan, hur binder du idag en GM till ett mord för 34 år sedan?
Som du ser är jag en pessimist. Men en som gärna vill bli omvänd!