2020-04-14, 23:34
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Skriverier i Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/direktor-och-vapensamlare-granskas-av-palmegruppen/
Well Well. .
"You enjoy what you see"
Stig som medhjälpare, som sagt.
Starka band till Israel?
Vad köpte han där?

CGÖ visste tydligen vem GM var.
Ännu en vapenhandlare.
Senast redigerad av Gothus 2020-04-14 kl. 23:39.
Citera
2020-04-14, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Letar man i tillräckligt vida cirklar så hittar man till slut någon som har lite udda intressen. I det här fallet utgår man från en kuf och hittar en annan, något mindre, kuf. Dock:
- det finns inga uppgifter om att SE någonsin skjutit med vapensamplarens vapen
- det finns heller inga uppgifter om att den senare skulle ha lånat ut vapen.

Om man skall försöka sig på lite sannolkhetskalkyl för KPs kommande presskonferens så är nyckelfrågan hur man tolkar ”eventuellt åtal”. Om, säger om, KP verkligen menade att åtal låg på bordet i januari 2020 så skattar jag sannolikheten för att det hela rör SE till <10%, helt enkelt för att både SE och vapensamlaren är döda. Å andra sidan har jag ju tidigare dömt ut nästan alla möjligheter till åtal öht, så vad vet jag...
Jag ser ändå åtal som troligt. Åklagartjejen som bistod i veckans brott med att tolka KP:s utsagor håller med. Man nämner överhuvudtaget inte ordet åtal om det inte är möjligt, även om man bara vill beskriva att man har två extrema val, att antingen väcka åtal eller lägga ner förundersökningen.

Troligtvis föregicks mordet av någon slags konspiration. Att denna GM var ensam är helt uteslutet. Möjligt att GM var ensam? Ja självklart, men det mesta talar för att en liten gruppering har tagit tillfället i flykt för att få detta gjort. En helt ensam GM skulle troligtvis inte ens lyckas planera dådet bara av att se makarna av en slump på Sveavägen.

Det kan alltså röra sig om en gruppering på uppemot 5 personer som är inblandade i mordet. En GM och fyra medhjälpare.

Sannolikt är alla i åldrarna 35-45 vid mordet. Alltså födda allt från 1940-1950. Plus minus några år.

Sannolikheten är stor att åtminstone någon är vid livet idag. Knappast så att de flesta 70-80 åringarna har dött. Inte heller lär alla levande i gruppen begå självmord bara för att KP går ut med en presskonferens.

GM kan vara död, men det hindrar inte att medhjälpare kan åtalas. Dessutom lär några eller alla leva utomlands vilket komplicerar ärendet ytterligare varför KP hela tiden haft kontakt med utländska myndigheter.

Summa summarum har jag väldigt svårt att se hur enbart en person, i detta fall GM, skulle vara föremål för en förundersökning i Palmeärendet. Åtal kommer alltså att väckas. Mördaren som sannolikt är död (för då hade KP inte väntat) kommer att namnges vilket styrks av muntlig bevisning från medhjälparen eller medhjälparna. Vapen går att spåra till mördaren.
Citera
2020-04-14, 23:58
Medlem
fan allt hänger ihop nu. SE spanar på palme men är inte mördaren. Men är involverad pga sin vänskap med vapenhandlaren. Dom utnyttjade att SE hade sitt kontor där kanske SE gömde mördaren i huset innan det var dags att slå till därav larmet med den öppna dörren.
Citera
2020-04-15, 00:06
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Kan ingenting om vapen...Anser du med dina kunskaper att det ej är en magnum?

Jag vet att den som stått snett framför en magnumrevolver när den avlossas inte tror det är barn som leker med smällare.

Det dånar satan.
Citera
2020-04-15, 00:08
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQVVQLUNkZGhXY2M/view

https://www.youtube.com/watch?v=HeP-gVdfuOg

Klockrent.

Vad talar för att kulorna har något med OPs död att göra?

Någon?

MV Agrippa? Du brukar vara initierad?!
Citera
2020-04-15, 00:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Klockrent.

Vad talar för att kulorna har något med OPs död att göra?

Någon?

MV Agrippa? Du brukar vara initierad?!

Det skulle innebära en stor risk att placera ut kulor med tanke på att de verkliga mordkulorna kunde komma fram och att det då skulle stå klart utom allt tvivel att en konspiration låg bakom MOP.
Men sättet kulorna hittas är märkligt. Att Alfredo de Tavares upptäcker Lisbethkulan på trottoaren vid Sveavägen 29 kan jag köpa. Att Elisabeth Belich hittar kulan bakom pelaren , åtta meter från mordplatsen, 1230 söndag andra mars, där tekniska roteln handsopat området under lördagen, är en beskare medicin att svälja.
Citera
2020-04-15, 00:20
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Jag vet att den som stått snett framför en magnumrevolver när den avlossas inte tror det är barn som leker med smällare.

Det dånar satan.
Vad vet du om det?
Kryp in under din sten är det första jag tänker.
Men jag är inte sån.
Förklara gärna hur och varför du har just den kunskapen?
Citera
2020-04-15, 00:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Jag ser ändå åtal som troligt. Åklagartjejen som bistod i veckans brott med att tolka KP:s utsagor håller med. Man nämner överhuvudtaget inte ordet åtal om det inte är möjligt, även om man bara vill beskriva att man har två extrema val, att antingen väcka åtal eller lägga ner förundersökningen.
...

Det kan alltså röra sig om en gruppering på uppemot 5 personer som är inblandade i mordet. En GM och fyra medhjälpare.

Sannolikt är alla i åldrarna 35-45 vid mordet. Alltså födda allt från 1940-1950. Plus minus några år.

Sannolikheten är stor att åtminstone någon är vid livet idag. Knappast så att de flesta 70-80 åringarna har dött. Inte heller lär alla levande i gruppen begå självmord bara för att KP går ut med en presskonferens.

GM kan vara död, men det hindrar inte att medhjälpare kan åtalas. Dessutom lär några eller alla leva utomlands vilket komplicerar ärendet ytterligare varför KP hela tiden haft kontakt med utländska myndigheter.

Summa summarum har jag väldigt svårt att se hur enbart en person, i detta fall GM, skulle vara föremål för en förundersökning i Palmeärendet. Åtal kommer alltså att väckas. Mördaren som sannolikt är död (för då hade KP inte väntat) kommer att namnges vilket styrks av muntlig bevisning från medhjälparen eller medhjälparna. Vapen går att spåra till mördaren.
Din optimism gör mig som väntat nyfiken! Om vi utgår från din tanke med konspiration med 4-5 inblandade, varav minst ett par ännu är i livet,
a) vilka huvudsakliga typ av bevis tänker du dig som tänkbar grund för åtal, och
b) vilka, om några, av de kända vittnesuppgifterna skulle styrka sagda åtal?

Jag frågar av ren nyfikenhet, för jag har tänkt en hel del på detta utan att komma
på ett scenario som leder till åtal 34 år efter mordet.

- I princip alla nya vittnesuppgifter är värdelösa. Omedelbarhetsprincipen gäller såvitt jag förstått med få undantag, så ett vittne måste kunna vittna trovärdigt i domstol idag om vad han eller hon såg 1986. Möjligen kan ett bandat förhör gälla. Lite osäkert är det väl med tanke på att preskriptionstiden slopades relativt nyligen.
- Den här tråden är en puttrande gryta med namn på 20+ poliser som jobbade i någon form runt MP eller inom säkerhetstjänsten. Men ingenting binder någon av dessa till MP 860228 kl. 23:21. Om nu någon skulle vittna om detta idag, vilket bevisvärde har det egentligen?
- slutligen har vi tänkbar teknisk bevisning. Problemet här är att vi talar skjutvapen till skillnad från t.ex. kniven i Linköpingsmordet (som har blandat offer/GM-DNA!). Det är därför i princip omöjligt att binda en GM till mordet oavsett vilka spår som finns på detta. Även kulorna matchar och det finns OPs DNA runt pipan, hur binder du idag en GM till ett mord för 34 år sedan?

Som du ser är jag en pessimist. Men en som gärna vill bli omvänd!
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-15 kl. 00:28.
Citera
2020-04-15, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack för den goda nyheten, det trodde jag faktiskt inte att dom skulle göra,

Nu är jag brydd. Det har ju sagts tidigare och nu skriver Expressen det, att 8 dagar efter att PU fått svar från NFC om provskjutna vapen sa Krister P att man var övertygad om att man skulle lösa det. Antar att man då menar Petersons uttalande i Veckans Brott februari 2019 men är det då verkligen vapensamlarens revolvrar man fått svar om?
Enligt Thomas P så började ju PU titta närmare på SE under hösten 2017 så då ska alltså hela processen fram till provskjutning ha tagit över ett år.
Kan någon bringa klarhet i det här?

Var det inte någon som länkade vad man trodde var vapenhandlarens revolvrar? Dom fanns på en auktionssida. Historian var att han hade gjort sig av delar av sin samling. Tror det var lite över ett år sedan det postades här.

Edit. Var tydligen någon månad sedan det togs upp igen.

https://auktion.walterborg.se/sv/auktion/v13/revolver?all=all
Senast redigerad av MbmA 2020-04-15 kl. 00:34.
Citera
2020-04-15, 00:30
Moderator
Schlesiens avatar
Jag sökte på Katrin och på Riberdahl i forumet. Detta var en av mycket få träffar:
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ibland får man intrycket att det sitter x miljarder apor någonstans i ett hemligt bergrum och skriver febrilt. De texter som råkar bli på svenska med någotsånär godkänd grammatik blir postade här i tråden.

Borgnäs har tydligen grävt fram en del intressanta saker (tack Klippo) vilka kan jämföras med LPs vittnesmål:
Borgnäs En iskall vind
Det andra Gun hade att berätta, och som är mer intressant i vårt sammanhang är följande. När hon tillsammans med sitt sällskap - två andra personer från Västerås - lämnade bion efter föreställningens slut gick de samtidigt med paret Palme ut på gatan. I protokollet står det: "När de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset." I förhöret nästa dag preciserar hon: "Innan de (Gun och hennes sällskap förf. anm.) gick över Sveavägen lade Gun märke till att Palme stod ca l0- l5 m bort vid husväggen där det var mycket glas. Lisbeth fanns bredvid och Palme samtalade med en man som var iklädd en brunbeige överrock:" Gun beskriver överrocken, som var i traditionellt snitt och av något fast tyg.

"Han var lite längre än Palme och pga hans kroppshållning uppskattar (Gun) att mannen var äldre ev. i Palmes ålder. Gun uppfattade det som om Palme blivit tilltalad bakifrån och sedan gått framåt eller blivit hindrad i sin promenad eftersom han inte var vänd helt mot mannen. Gun tror att det ev kan ha funnits en person till som var skymd av den beigeklädda mannen." Förhörsledaren frågar om det inte kan ha varit Olof Palmes 24-årige son Mårten. Gun säger att "han inte var så ung".

En man i brunbeige överrock som talade med Palme efter föreställningen, som eventuellt "hindrade" Palme? Någon sådan person har aldrig dykt upp i vare sig Lisbeths, Mårtens eller Ingrids redogörelser för vad som hände. Men Gun har kanske misstagit sig?

Det skulle möjligen finnas anledning att bortse frän hennes uppgift om det inte vore så att det finns ett vittne till som sett en liknande sak, alldeles oberoende av Gun. En 35-årig Stockholmskvinna vid namn Katrin var på bion tillsammans med sin väninna Ingalill. De såg också Bröderna Mozart, samma föreställning som Olof Palme. Efter föreställningen gick Katrin och Ingalill ut på trottoaren. Katrin rökte en cigarrett utanför biografdörrarna. Så började de gå söderut. I polisens förhörsprotokoll beskriver Katrin det som sedan hände på följande sätt:

"En bit ner på gatan stod Olof Palme med ryggen mot väggen till ett hus och Lisbeth Palme stod en bra bit ifrån honom vänd mot Palme. En man iklädd en beige rock stod ganska nära Olof Palme och talade med denne". Katrin säger att mannen var klädd i beige lång rock som säg lite buffig ut. Hon kan inte närmare beskriva rocken men säger att det var inte typ kamelhårsulster utan snarare en rock i trenchcoatfärg. Hon kan ej säga något om mannens hårfärg och säger att det är möjligt att han hade mössa på sig men kan inte närmare beskriva någon mössa heller. Hon beskriver för övrigt mannen så som lång, men såg aldrig hans ansikte. Det fanns också en flicka stående där och denna flicka hade någon form av huvudbonad. Beträffande mannen så uppfattade hon honom som ganska ung och hon fick den uppfattningen att han och Olof Palme hade någon dispyt av något slag. När hon fick beskedet att Palme var mördad var därför hennes första tanke att det var Palmes son och hon tänkte då stackars pojke som haft ett bråk med sin far precis innan denne dog.

Detta var protokollet från det andra förhöret med Katrin, den 10 mars. Hon hade ringt polisen redan den 2 mars, men det protokollet är på fem rader och där står enbart att hon lade märke till Olof Palme och hans sällskap på trottoaren. Någon annan lade hon inte märke till enligt det protokollet.

Jag träffade Katrin i mitten av 1990-talet. Då talade jag också med hennes väninna, Ingalill. Katrin förklarade att orsaken till att hon inte berättade något vid det första förhöret var att hon trodde att det kunde ha varit Mårten som grälat med sin pappa och därför inte ville dra upp det i det första förhöret, Sedan tyckte hon att hon ändå ville berätta vad hon sett, även om det var trist för familjen.

Hon återgav för mig vad som skett. Hon hade sett paret Palme i foajén när publiken lämnade föreställningen. När hon och Ingalill sedan kom gående från bion fick hon syn på statsministern, där han iförd sin pälsmössa stod upptryckt mot skyltfönstret i bokhandeln, och en annan man stod tätt intill honom.

"Jag kan inte säga att han hotade honom, men det såg hotfullt ut, så min reaktion var: ska inte Olof Palme kunna få gå ifred på bio?"

"Hotfullt, hur då?"

"Han markerade med kroppen. Han stod tryckt mot Olof Palme, och Palme såg rädd ut. /. ../ Jag är impulsiv, så jag satte klackarna i marken och tänkte säga till mannen att sluta upp med detta, men då möttes jag av Lisbeth Palmes blick - hon och en annan kvinna stod en bit därifrån - och hon markerade med blicken att låta det vara, det är okej... då uppfattade jag det som att det kanske var en familjesituation:"

Var det då Mårten som stod intill Olof Palme? Beskrivningen passar inte in på honom. Mårten var inte märkbart längre än sin pappa och han var den här kvällen klädd i kort jacka, någon trenchcoat hade han alltså inte. Och något gräl med fadern har inte Mårten berättat om.
Polisförhör med LP 860301
"Efter biografföreställningen gick de alla fyra Sveavägen söderut på den högra (västra) trottoaren. Utanför bokhandeln i ABF-huset (Sveavägen 41) stannade de. Olof tänkte där, i ljusskenet från skyltfönstret, kontrollera en sak i filmprogrammet. I nästan samma ögonblick släcktes dock belysningen.
Makarna Palme skiljdes då från Mårten och hans flickvän och fortsatte att gå Sveavägen söderut."
Holmérs anteckningar från samtal med LP 860325
"Efter föreställningens slut pratade de med ungdomarna en stund ute på gatan. Mårten är en kvällsmänniska och ville gärna dricka te efter föreställningen, men det blev inte så. Lisbet och Olof bestämde sig för att promenera till bostaden.

Lisbet såg ingenting mystiskt efter bion ingen tilltalade dem heller. Hon begränsade medvetet synfältet när hon var ute och gick med Olof Palme. Närmast för att alla ville titta på Olof och det kändes inte alltid angenämt."
Polisförhör med LP 860429
"På en direkt fråga om en uppgift att en man skulle ha hjälpt till med ytterkläderna efter filmen, hade hon inget minne aven sådan händelse.

Efter filmens slut gjorde Lisbeth och Olof Palme ingen brådska, utan inväntade Mårten och hans fästmö. De gick alla fyra sedan gemensamt ut från salongen. Lisbeth Palme hade den uppfattningen att de väntade tills de flesta andra biobesökarna lämnat salongen. Då de kom ut från biografen gick de till höger på Sveavägen. De stannade utanför bokhandlen och samtalade. Under samtalets gång släcktes ljuset i bokhandeln. Lisbeth Palme lade ej märke till någon person i omgivningen. De skildes efter några minuters samtal. Lisbeth gick armkrok Sveavägen söderut. Mårten och hans fästmö gick Sveavägen i motsatt riktning."
Förhör av LP (Solveig Riberdahl, Jörgen Almblad) 890126
"Olof Palme och Lisbeth Palme skildes från sonen Mårten Palme och dennes fästmö utanför bokhandeln som ligger söder om biografen Grand. Lisbeth Palme minns inte, om Mårten Palme och hans fästmö gick med några meter söderut. I vart fall gick de inte med sålångt som till Sveavägens korsning med Kammakargatan.

Det var ganska mycket folk som rörde sig och folk som stod och pratade utanför biografen. Lisbeth Palme har en känsla av att det stod en person i närheten av Olof Palme och henne när de stod och pratade med Mårten och dennes fästmö vid bokhandeln. Denna person kan ha hört att Olof Palme ochLisbeth Palme talade om att promenera hem.

Lisbeth Palme har inte någon minnesbild av att någon trängt sig förbi vid portgången till ABF-huset."
http://www.itdemokrati.nu/page36ar_files/image341.gif
http://www.itdemokrati.nu/page36ar_files/image343.gif

Lars Borgnäs har en uppgift i Olof Palmers sista steg som jag inte minns sedan tidigare:
På sid 182-186 skriver han att Solveig Riberdahl ringt hem till grandvittnet Katrin E och först vädjat till Katrin och sedan förtäckt hotat henne, för att få Kartin att "ta tillbaka" sin beskrivning om en man i rock som har en dispyt med Olof Palme utanför biografen. Berättelsen ska tas tillbaka för änkans skull menade Riberdahl.
Citera
2020-04-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Var det inte någon som länkade vad man trodde var vapenhandlarens revolvrar? Dom fanns på en auktionssida. Historian var att han hade gjort sig av delar av sin samling. Tror det var lite över ett år sedan det postades här.

Har ett svagt minne av att nån länkade till det. En del av vapnen såldes mycket riktigt på auktion på uppdrag av hans dotter. Det är väl ungefär allt jag vet.
Senast redigerad av cherryfive 2020-04-15 kl. 00:37.
Citera
2020-04-15, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Har ett svagt minne av att nån länkade till det. En del av vapnen såldes mycket riktigt på auktion på uppdrag av hans dotter. Det är väl ungefär allt jag vet.

Ska ha varit objekt 65. Hur använderen fick det till den vet jag inte.
Vapensamlarens vapen :

https://drive.google.com/open?id=1UqNE0gF2d6WaLYYuhIl8GWdxvzIv4BQ0
Senast redigerad av MbmA 2020-04-15 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in