Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-15, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
En intressant sak som talar för att man tror att SE har nåt med mordet att göra är väl att hans exfru har belagts med yppandeförbud.
OM man INTE skulle ha nåt på SE VARFÖR skulle hans (andra) exfru ha belagts medyppandeförbud.
Du har dock rätt i att det inte finns några belägg för att SE nånsin använt nåt av sin granne vapenhandlarens vapen ELLER att denne lånat ut nåt vapen till SE.

Det är väl iofs inte osannolikt att SE ändå kan ha "lånat" ett vapen av honom med eller utan hans förtjänst.
SE skulle ha kunnat komma över vapen på annat sätt också även om vi inte heller har några såna uppgifter. Dessutom OM det var efter provskjutning av vapensamlarens vapen som PU började visa optimimism så bör det ju hänga ihop.
MEN det är ju i princip omöjligt att knyta det vapnet till SE ändå även det ökar sannolikheten (och den är ju redan rätt hög)för att han är mördaren ytterligare.
Antagligen har de haft nyckel till sina vänner och grannars hus för att ta in posten och vattna blommor när vapensamlaren o hans käring varit bortresta,
Citera
2020-04-15, 07:39
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vad vet du om det?
Kryp in under din sten är det första jag tänker.
Men jag är inte sån.
Förklara gärna hur och varför du har just den kunskapen?

"Vilken idiot!"; var det första jag tänkte när jag läste vad du skrivit. Men sådant skriver man ju inte ut.

Jag har varit med vid 3 tillfällen då magnumrevolver avlossats och skjutit två skott själv. Uppskattningsvis har jag hört ca 20 skott avlossas av ett dylikt vapen.

Och du? Vad fick dig att anta en sådan aggressiv attityd istället för att belägga din eventuella hypotes?
Citera
2020-04-15, 07:53
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag minns rätt så blev kulorna tvättade för att de skulle kaliberbestämmas.
Fanns det dna på kulorna lär de ha försvunnit i den tvätten.

När man läser rapporten får man intrycket att författaren har
klart för sig att vävnad på kulorna har betydelse. Skulle
man ändå tvätta kulorna och sedan uttrycka sig luddigt
i rapporten?
Citera
2020-04-15, 07:55
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det skulle innebära en stor risk att placera ut kulor med tanke på att de verkliga mordkulorna kunde komma fram och att det då skulle stå klart utom allt tvivel att en konspiration låg bakom MOP.
Men sättet kulorna hittas är märkligt. Att Alfredo de Tavares upptäcker Lisbethkulan på trottoaren vid Sveavägen 29 kan jag köpa. Att Elisabeth Belich hittar kulan bakom pelaren , åtta meter från mordplatsen, 1230 söndag andra mars, där tekniska roteln handsopat området under lördagen, är en beskare medicin att svälja.

Utmärkt.

En kula som hittas så tätt in på borde vara demolerad.

Men är inte det.

Hur kan den då vara en kula som är intressant för utredningen?
Citera
2020-04-15, 08:04
Medlem
Asmodeusvults avatar
Finns det någon sammanfattning av trådens senaste vedertagna eller relevanta teser och teorier någonstans för oss som inte följt med de senaste sexton åren?
Citera
2020-04-15, 08:05
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
När man läser rapporten får man intrycket att författaren har
klart för sig att vävnad på kulorna har betydelse. Skulle
man ändå tvätta kulorna och sedan uttrycka sig luddigt
i rapporten?

Om det inte fanns någon vävnad med koppling till MOP på kulorna, och det anses varit troligt att dylika kulor skulle ha haft det om de var från MOP, är det viktigt att få kulorna tvättade.

Om man vill kunna hävda att kulorna härrör från MOP utan att behöva förklara varför inga vävnadsrester finns, såklart.
Citera
2020-04-15, 08:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Från Expressen lista:

På en arkivlista över hans licensansökningar finns åtminstone fem vapen som kan vara aktuella för Palmeutredarna, enligt en genomgång av vapenexperten Anders Lexne:
• REVOLVER 1: Smith & Wesson kaliber .38. Licensansökning från november 1955. Avsedd för ”målskjutning”.
• REVOLVER 2: Revolver kaliber .357. Okänt fabrikat. Licensansökning från juni 1978. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 3: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från september 1979. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 4: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från maj 1979. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 5: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från januari 1979. ”Samlingsändamål”

https://www.expressen.se/nyheter/direktor-och-vapensamlare-granskas-av-palmegruppen/

Det mesta tyder på att man hittat vapnet. Hur förklaringsmodellen kan se ut har jag ingen aning om.

Här är vapensamlarens samtliga vapen från Täby-polisens register.
https://easyupload.io/o3eahg
(Tillgänglig i 7 dagar)

Det lustiga är att allt är skyddat av sekretess vad gäller vapenregistret FÖRUTOM detta. Och det är omaskat när man begär ut det....
Citera
2020-04-15, 08:42
Medlem
Lisa-Ss avatar
Diskussionen runt Expressens uppgifter om MOP.
Nu är det nog hög tid att göra en egen tråd av Expressen och deras uppgifter. Vi behöver inte ytligare påhittade sammanhang på gamla teorier, det klarar vi utmärkt själva i MOP tråden.
PU har inga läckta uppgifter, Expressen vet inte mer än någon annan, däremot förvirrar deras artiklar diskussionen i tråden.

Det finns så mycket annat som skulle vara intressant att diskutera,
tx. WT männen. Ponera att det är bara två stycken WT män som blir observerade av många vitten vid olika tider och platser. Man borde kunna göra ett rörelse mönster om man sorterar efter tid och plats samt hoppa över signalement ( är ofta bara en beskrivning av färg på klädesplagg, lätt att ändra.

Som exempel grand manen kan inte vara GM då dom har olika signalement, våga tänka tanken att ett klädbyte skett på vägen. Och kom ihåg att på måndag efter MOP hittades en blå jacka, slängd på en kyrkogård.

Sedan kan det bli lite bylltigt om man har många lager kläder på sig "stor och grov med kort hals" sedan om man drar upp byxorna över fler lager kan det gärna bli så att byxorna blir lite korta på längden.
Senast redigerad av Lisa-S 2020-04-15 kl. 08:55.
Citera
2020-04-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalom88
fan allt hänger ihop nu. SE spanar på palme men är inte mördaren. Men är involverad pga sin vänskap med vapenhandlaren. Dom utnyttjade att SE hade sitt kontor där kanske SE gömde mördaren i huset innan det var dags att slå till därav larmet med den öppna dörren.
Jag har också tänkt i dessa banor. Den märklige korpulente mannen SE som verkar tycka om att synas och höras verkade ha ett behov av att få verka vara viktig. Å ena sidan negativ till Palme, hade en umgämgeskrets där Palme inte var populär och kände personer som förfogade över vapen. Men mördare? Nej det tror jag inte. Men jag har också funderat påom han planerat eller rent spontant såg paret Palme och meddelade någon i sitt nätverk att "nu sjutton går han ju här på gatan"! Vet man om han ringde någon från jobbet den kvällen?
Citera
2020-04-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag sökte på Katrin och på Riberdahl i forumet. Detta var en av mycket få träffar:

Lars Borgnäs har en uppgift i Olof Palmers sista steg som jag inte minns sedan tidigare:
På sid 182-186 skriver han att Solveig Riberdahl ringt hem till grandvittnet Katrin E och först vädjat till Katrin och sedan förtäckt hotat henne, för att få Kartin att "ta tillbaka" sin beskrivning om en man i rock som har en dispyt med Olof Palme utanför biografen. Berättelsen ska tas tillbaka för änkans skull menade Riberdahl.
Jag har skrivit en del inlägg ang LP.
Jag har inte läst det här förut.Kan det här vittnesmålen,utanför Grand,verkligen stämma?

"Berättelsen ska tas tillbaka för änkans skull"
Denna elit av jurister som var inblandande i detta mål gör mig blek.
Är det någon mer som hört om dessa vittnesmål....stämmer till en del på sonen men vittnena hävdar att det ej är han.
Ljuger dessa vittnen?
LP döljer något frågan är vad.
Citera
2020-04-15, 09:06
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Om det inte fanns någon vävnad med koppling till MOP på kulorna, och det anses varit troligt att dylika kulor skulle ha haft det om de var från MOP, är det viktigt att få kulorna tvättade.

Om man vill kunna hävda att kulorna härrör från MOP utan att behöva förklara varför inga vävnadsrester finns, såklart.

Då finns alltså en rapport som först tar upp vävnaden och sedan
avfärdar den utan förklaring. Inget sägs om kultvätt på SKL i
rapporten.

Sedan finns uppgiften om kultvätten och att den skulle ha
skett av misstag eftersom det bara beställts kaliberbestämning.
Rutinen måste ju vara att först "säkra" flyktiga spår
och därefter följa andra procedurer.

Om man i rapporten först säger att FBI kan avgöra om
offret ätit pizza så måste man ha klart för sig att
vävnadsrester är viktiga. Det går då inte att göra
saker i fel ordning dvs låta SKL eliminera bevis.

Vad skulle Hamlet säga om Sverige?
Citera
2020-04-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Då finns alltså en rapport som först tar upp vävnaden och sedan
avfärdar den utan förklaring. Inget sägs om kultvätt på SKL i
rapporten.

Sedan finns uppgiften om kultvätten och att den skulle ha
skett av misstag eftersom det bara beställts kaliberbestämning.
Rutinen måste ju vara att först "säkra" flyktiga spår
och därefter följa andra procedurer.

Om man i rapporten först säger att FBI kan avgöra om
offret ätit pizza så måste man ha klart för sig att
vävnadsrester är viktiga. Det går då inte att göra
saker i fel ordning dvs låta SKL eliminera bevis.

Vad skulle Hamlet säga om Sverige?

En hemsk tanke vore att SKL bytte ut kulorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in