2020-04-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
PU kommer att hålla sin presentation som planerat, oavsett corona. Det meddelade Hans Melander alldeles nyss för expressen.

Hur vet du att det var alldeles nyss?
Citera
2020-04-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det hela blir ju mer intressant nu när man får höra att vapensamlaren gått omkring hemma i nån slags hemmauniform. Och en garderob med diverse utländska uniformer. Det är inte en vanlig vapensamlare detta, extremt proamerikansk, militärt överintresserad.

Det är intressant.

Tanke: stod vapensamlaren och väntade på SE när Palme råkade gå förbi? Nej, det gör SE:s beteende efter ännu konstigare.

Så stod det inte om "hemmauniform".
Ni läser det ni själv inbillar er många här.
Citera
2020-04-14, 22:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Så stod det inte om "hemmauniform".
Ni läser det ni själv inbillar er många här.

"nån slags hemmauniform" sa jag. Vad betyder det? Att det var en riktig uniform? Nej. Han gick i khakikläder hemma. Det är en slags hemmauniform.
Citera
2020-04-14, 22:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Skriverier i Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/direktor-och-vapensamlare-granskas-av-palmegruppen/
Det står att SE stämplade ut 23.19, men SE stämplade ut 23.20.XX om jag förstår förhöret rätt. Samtalet med vakten nämns inte heller. Märkligt.
Citera
2020-04-14, 22:31
Medlem
Citat:
PU kommer att hålla sin presentation som planerat, oavsett corona. Det meddelade Hans Melander alldeles nyss för expressen.

Tack för den goda nyheten, det trodde jag faktiskt inte att dom skulle göra,

Nu är jag brydd. Det har ju sagts tidigare och nu skriver Expressen det, att 8 dagar efter att PU fått svar från NFC om provskjutna vapen sa Krister P att man var övertygad om att man skulle lösa det. Antar att man då menar Petersons uttalande i Veckans Brott februari 2019 men är det då verkligen vapensamlarens revolvrar man fått svar om?
Enligt Thomas P så började ju PU titta närmare på SE under hösten 2017 så då ska alltså hela processen fram till provskjutning ha tagit över ett år.
Kan någon bringa klarhet i det här?
Citera
2020-04-14, 22:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Nu är jag brydd. Det har ju sagts tidigare och nu skriver Expressen det, att 8 dagar efter att PU fått svar från NFC om provskjutna vapen sa Krister P att man var övertygad om att man skulle lösa det. Antar att man då menar Petersons uttalande i Veckans Brott februari 2019 men är det då verkligen vapensamlarens revolvrar man fått svar om?
Enligt Thomas P så började ju PU titta närmare på SE under hösten 2017 så då ska alltså hela processen fram till provskjutning ha tagit över ett år.

Tror KP uttalade sig positivt om lösning våren 2018
Citera
2020-04-14, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Oktober och December 2017 skickas två revolvrar till NFC. 19 februari 2018 kommer svaret. 27 eller 28 februari 2018 går KP ut i aktuellt och säger att han är övertygad om att han kommer lösa detta.

Dock kan man inte säga att dessa revolvrar har något med vapensamlaren att göra.
Citera
2020-04-14, 22:40
Bannlyst
Citat:
Nästan. Det var 27 februari 2018 i aktuellt, några dagar innan våren ankom formellt.
Citera
2020-04-14, 22:44
Medlem
Citat:

Tack, jag högg på första träffen jag fick och det var 2019, men mycket riktigt han sa ungefär samma sak 2018 som 2019, att han var övertygad om att de skulle lösa det. Då hamnar ju saken i ett lite annat läge men om han nu sa det 8 dagar efter svaret från NFC så är det väl kanske bara en tillfällighet, det var ju trots allt årsdagen.
Citera
2020-04-14, 22:54
Medlem
Citat:
Oktober och December 2017 skickas två revolvrar till NFC. 19 februari 2018 kommer svaret. 27 eller 28 februari 2018 går KP ut i aktuellt och säger att han är övertygad om att han kommer lösa detta.

Dock kan man inte säga att dessa revolvrar har något med vapensamlaren att göra.

Precis man kan ju inte det, tyckte Expressen drog lite höga växlar på det där med 8 dagar.
Om nu provskjutning hösten 2018 verkar sent så verkar oktober/december 2017 kanske lite tidigt.
Nu vet vi ju inte när Thomas Petterssons första kontakt med PU var och när dom började granska SE igen. Det var väl så att TP blev förhörd första gången hösten 2017 om jag minns rätt och dom kan ju ha gjort en del innan det.
Nu ska jag sluta spekulera för tillfället, är lite ringrostig. Om högst 2,5 månad vet vi alltså.
Citera
2020-04-14, 23:00
Medlem
perry2s avatar
Ni har ju säkert redan läst om Dallas John-Olle o Martinger. Bra läsning

http://lege.net/www.nyapolitiken.biz/sve_politik/fallet-martinger.html

Trådar mot Svevägen SAP o Polishuset.
Citera
2020-04-14, 23:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det hela blir ju mer intressant nu när man får höra att vapensamlaren gått omkring hemma i nån slags hemmauniform. Och en garderob med diverse utländska uniformer. Det är inte en vanlig vapensamlare detta, extremt proamerikansk, militärt överintresserad.

Det är intressant.

Tanke: stod vapensamlaren och väntade på SE när Palme råkade gå förbi? Nej, det gör SE:s beteende efter ännu konstigare.
Letar man i tillräckligt vida cirklar så hittar man till slut någon som har lite udda intressen. I det här fallet utgår man från en kuf och hittar en annan, något mindre, kuf. Dock:
- det finns inga uppgifter om att SE någonsin skjutit med vapensamplarens vapen
- det finns heller inga uppgifter om att den senare skulle ha lånat ut vapen.

Om man skall försöka sig på lite sannolkhetskalkyl för KPs kommande presskonferens så är nyckelfrågan hur man tolkar ”eventuellt åtal”. Om, säger om, KP verkligen menade att åtal låg på bordet i januari 2020 så skattar jag sannolikheten för att det hela rör SE till <10%, helt enkelt för att både SE och vapensamlaren är döda. Å andra sidan har jag ju tidigare dömt ut nästan alla möjligheter till åtal öht, så vad vet jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in