Citat:
Tillfälligt lägsta grundbelopp för dagpenningNej det verkar tyvärr som att enbart de nya reglerna om fribelopp (CSN) kommer att gälla f.om. början av detta kalenderår dvs. 1 januari 2020. Gällande samtliga temporära regler för A-kassa så verkar dessa enbart gälla f.om. 13 april 2020 till 3 januari 2021.
Regeringen har m.a.o. blåst de som redan befunnit sig i A-kassesystemet och inga pengar kommer att betalas ut retroaktivt verkar det som så alla som redan brukat sina 100 första dagar har därav blivit blåsta på 29 000kr brutto då mellanskillnaden för maxbeloppet har en mellanskillnad på 290kr per dag för de första 100 dagarna.
Detta anser jag personligen vara fördjävligt då regeringen med detta säger att de som haft anställning fram tills nu och som förmodligen har lån på bil och hus av någon anledning har behov av mer pengar en de som sedan tidigare varit arbetslösa. Detta är ren diskriminering och hade jag personligen varit drabbad så hade jag inte låtit regeringen stå oemotsagda i detta utan jag hade skapat namnlistor samt försökt göra en medial grej av detta så att regeringen tvingas till en revidering av proposition.
https://data.riksdagen.se/fil/5827E1B1-E994-4D7A-A290-AD16422F9255
Ett alternativ för de drabbade kanske annars kan vara att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO) alt. gå upp till Europadomstolen för att söka rättelse.
Regeringen har m.a.o. blåst de som redan befunnit sig i A-kassesystemet och inga pengar kommer att betalas ut retroaktivt verkar det som så alla som redan brukat sina 100 första dagar har därav blivit blåsta på 29 000kr brutto då mellanskillnaden för maxbeloppet har en mellanskillnad på 290kr per dag för de första 100 dagarna.
Detta anser jag personligen vara fördjävligt då regeringen med detta säger att de som haft anställning fram tills nu och som förmodligen har lån på bil och hus av någon anledning har behov av mer pengar en de som sedan tidigare varit arbetslösa. Detta är ren diskriminering och hade jag personligen varit drabbad så hade jag inte låtit regeringen stå oemotsagda i detta utan jag hade skapat namnlistor samt försökt göra en medial grej av detta så att regeringen tvingas till en revidering av proposition.
https://data.riksdagen.se/fil/5827E1B1-E994-4D7A-A290-AD16422F9255
Ett alternativ för de drabbade kanske annars kan vara att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO) alt. gå upp till Europadomstolen för att söka rättelse.
Citat:
Ersättning enligt grundförsäkringen i arbetslöshetsförsäkringen ges som
dagpenning i form av ett grundbelopp. Dagpenningen bestäms utifrån den
sökandes normalarbetstid och ett belopp som framgår av förordning. Enligt
bestämmelserna i förordningen minskas beloppet proportionellt för den som
inte arbetat heltid under ramtiden.
I propositionen föreslår regeringen att arbetsvillkoret i försäkringen
tillfälligt sänks (se under rubriken Arbetsvillkoret för rätt till ersättning från
arbetslöshetsförsäkringen). Det kan få till effekt att ersättningen från
grundförsäkringen kan bli mycket låg för den som inte arbetat heltid.
UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN
14
2019/20:FiU56
Regeringen anser därför att det tillfälligt bör införas en lägsta gräns för
dagpenningen i form av ett grundbelopp. Regeringen föreslår att det införs en
bestämmelse om att regeringen med stöd av 8 kap. 7 § i regeringsformen ska
kunna meddela föreskrifter om lägsta belopp för dagpenningen. Regeringen
föreslår vidare att bestämmelsen ska gälla t.o.m. den 3 januari 2021.
Föreskrifterna bör, enligt regeringen, kunna innefatta tillämpning med
retroaktiv verkan.
dagpenning i form av ett grundbelopp. Dagpenningen bestäms utifrån den
sökandes normalarbetstid och ett belopp som framgår av förordning. Enligt
bestämmelserna i förordningen minskas beloppet proportionellt för den som
inte arbetat heltid under ramtiden.
I propositionen föreslår regeringen att arbetsvillkoret i försäkringen
tillfälligt sänks (se under rubriken Arbetsvillkoret för rätt till ersättning från
arbetslöshetsförsäkringen). Det kan få till effekt att ersättningen från
grundförsäkringen kan bli mycket låg för den som inte arbetat heltid.
UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN
14
2019/20:FiU56
Regeringen anser därför att det tillfälligt bör införas en lägsta gräns för
dagpenningen i form av ett grundbelopp. Regeringen föreslår att det införs en
bestämmelse om att regeringen med stöd av 8 kap. 7 § i regeringsformen ska
kunna meddela föreskrifter om lägsta belopp för dagpenningen. Regeringen
föreslår vidare att bestämmelsen ska gälla t.o.m. den 3 januari 2021.
Föreskrifterna bör, enligt regeringen, kunna innefatta tillämpning med
retroaktiv verkan.