2020-04-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Nej det verkar tyvärr som att enbart de nya reglerna om fribelopp (CSN) kommer att gälla f.om. början av detta kalenderår dvs. 1 januari 2020. Gällande samtliga temporära regler för A-kassa så verkar dessa enbart gälla f.om. 13 april 2020 till 3 januari 2021.

Regeringen har m.a.o. blåst de som redan befunnit sig i A-kassesystemet och inga pengar kommer att betalas ut retroaktivt verkar det som så alla som redan brukat sina 100 första dagar har därav blivit blåsta på 29 000kr brutto då mellanskillnaden för maxbeloppet har en mellanskillnad på 290kr per dag för de första 100 dagarna.

Detta anser jag personligen vara fördjävligt då regeringen med detta säger att de som haft anställning fram tills nu och som förmodligen har lån på bil och hus av någon anledning har behov av mer pengar en de som sedan tidigare varit arbetslösa. Detta är ren diskriminering och hade jag personligen varit drabbad så hade jag inte låtit regeringen stå oemotsagda i detta utan jag hade skapat namnlistor samt försökt göra en medial grej av detta så att regeringen tvingas till en revidering av proposition.

https://data.riksdagen.se/fil/5827E1B1-E994-4D7A-A290-AD16422F9255

Ett alternativ för de drabbade kanske annars kan vara att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO) alt. gå upp till Europadomstolen för att söka rättelse.
Tillfälligt lägsta grundbelopp för dagpenning
Citat:
Ersättning enligt grundförsäkringen i arbetslöshetsförsäkringen ges som
dagpenning i form av ett grundbelopp. Dagpenningen bestäms utifrån den
sökandes normalarbetstid och ett belopp som framgår av förordning. Enligt
bestämmelserna i förordningen minskas beloppet proportionellt för den som
inte arbetat heltid under ramtiden.
I propositionen föreslår regeringen att arbetsvillkoret i försäkringen
tillfälligt sänks (se under rubriken Arbetsvillkoret för rätt till ersättning från
arbetslöshetsförsäkringen). Det kan få till effekt att ersättningen från
grundförsäkringen kan bli mycket låg för den som inte arbetat heltid.
UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN
14
2019/20:FiU56
Regeringen anser därför att det tillfälligt bör införas en lägsta gräns för
dagpenningen i form av ett grundbelopp. Regeringen föreslår att det införs en
bestämmelse om att regeringen med stöd av 8 kap. 7 § i regeringsformen ska
kunna meddela föreskrifter om lägsta belopp för dagpenningen. Regeringen
föreslår vidare att bestämmelsen ska gälla t.o.m. den 3 januari 2021.
Föreskrifterna bör, enligt regeringen, kunna innefatta tillämpning med
retroaktiv verkan
.
Citera
2020-04-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har övervägt det, men jag tänker, just när det gäller inkomstförsäkring så är det bra dyrt att betala för. Har aldrig stämplat i mitt liv. Så därför har jag valt bort det.

Jag tror inte att det är så svårt för mig att hitta ett annat jobb heller, om det bara är ett annat jobb inom exakt samma område som jag är ute efter.

Tillhör ingenjörernas a-kassa.

Jaha då är du är attraktiv och behöver inte facket. Vi vanligt folk som kämpar för vår överlevnad behöver facket för att sätta chefen på plats när de försöker behandla oss som negerslavar.

Minns en yngre kollega som fick sitta på chefens knä i varje AW för hon var rädd att få sparken. Hon var inte med i facket... Suck. Chefen var en äldre gubbe.
Citera
2020-04-13, 12:15
Medlem
Citat:
Nej det verkar tyvärr som att enbart de nya reglerna om fribelopp (CSN) kommer att gälla f.om. början av detta kalenderår dvs. 1 januari 2020. Gällande samtliga temporära regler för A-kassa så verkar dessa enbart gälla f.om. 13 april 2020 till 3 januari 2021.

Regeringen har m.a.o. blåst de som redan befunnit sig i A-kassesystemet och inga pengar kommer att betalas ut retroaktivt verkar det som så alla som redan brukat sina 100 första dagar har därav blivit blåsta på 29 000kr brutto då mellanskillnaden för maxbeloppet har en mellanskillnad på 290kr per dag för de första 100 dagarna.

Detta anser jag personligen vara fördjävligt då regeringen med detta säger att de som haft anställning fram tills nu och som förmodligen har lån på bil och hus av någon anledning har behov av mer pengar en de som sedan tidigare varit arbetslösa. Detta är ren diskriminering och hade jag personligen varit drabbad så hade jag inte låtit regeringen stå oemotsagda i detta utan jag hade skapat namnlistor samt försökt göra en medial grej av detta så att regeringen tvingas till en revidering av proposition.

Ett alternativ för de drabbade kanske annars kan vara att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO) alt. gå upp till Europadomstolen för att söka rättelse.

Så blev det. Haft a-kassa sedan förra året, och det blev ingen höjning för min del.
Citera
2020-04-13, 12:16
Medlem
Citat:

Osäker på hur jag ska tolka det, men om man skrev in sig på ams och respektive a-kassa den 1a april och inte fått ett beslut från a-kassan än, betyder det att man får det höjda beloppet från 1a april eller den 13e april?
Citera
2020-04-13, 12:38
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Nu har a-kassan höjt dagersättningen med 36 kr så nu får man hela 946 kr per dag ca 720 kr mer i månaden sen skatt på det ....

Skulle den inte höjas till 1200?
Citera
2020-04-13, 13:31
Medlem
Det rättvisa vore om alla som inte har bidragit men som nu tar del av den här förmånen blir återbetalningsskyldiga. Inom 5 år ska alla pengar vara tillbaka.
Citera
2020-04-13, 13:32
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbrottstjuv
Tillfälligt lägsta grundbelopp för dagpenning

Jo men det du skriver om är grundbeloppet och det vi andra primärt pratat om är maxbeloppet. Det är en smula tvetydigt och blir också allmänt konstigt om vissa poster ska vara retroaktiva och andra inte. Enligt regeringskansliet skulle A-kassan som sagt börja gälla 13e April och ej gälla retroaktivt.

På regeringens egen hemsida står det heller inget om retroaktiv utbetalning för A-kassans delar...
Citera
2020-04-13, 13:37
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadee
Osäker på hur jag ska tolka det, men om man skrev in sig på ams och respektive a-kassa den 1a april och inte fått ett beslut från a-kassan än, betyder det att man får det höjda beloppet från 1a april eller den 13e april?

Ska inte svära men gällande det gamla lägre beloppet och det nya högre beloppet så bör man få det högre beloppet om man rapporterar tid för föregående veckor efter att de nya reglerna börjat gälla.

Vilket beslut är det du väntar på? beslut om medlemskap? Där blir jag osäker från när man får pengar men om man varit medlem innan arbetslöshet så får man ju pengar från den dag man skrev in sig på AF. Så är du inskriven från 1a april och har ansökt om medlemskap hos A-kassan samma dag så borde du få ersättning retroaktivt f.om. 1 april men få den höjda dagpenningen som togs i bruk idag 13e april om du beviljas medlemskap och rapporterar arbetslöshet för veckor i efterhand.
Citera
2020-04-13, 13:38
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortnamn
Det rättvisa vore om alla som inte har bidragit men som nu tar del av den här förmånen blir återbetalningsskyldiga. Inom 5 år ska alla pengar vara tillbaka.
Alla som jobbar bidrar till a-kassan, men endast medlemmar får något tillbaka. Är inte det lite dumt?
Citera
2020-04-13, 13:42
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Alla som jobbar bidrar till a-kassan, men endast medlemmar får något tillbaka. Är inte det lite dumt?

Må så vara men alla har varit medvetna om vilka spelregler som gäller så det är eg. inget argument i sammanhanget. Antingen betalar du för en försäkring som skyddar dig för framtida händelser eller så gör du inte det.

Är det rätt nu att de som ej gjort sig lika förtjänta av A-kassan inte bara glider in på räkmacka utan även får 29 000kr brutto mer än de som kanske har betalat till A-kassan i 20 års tid och blev arbetslösa redan förra året och således har förbrukat sina 100 första dagar av sina respektive ersättningsperioder?
Citera
2020-04-13, 13:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nej. Det borde vara stopp på insläpp nu.

En kompromiss kunde kanske vara att samhället upprättar en speciell nöd-A-kassa där folk kan gå med i panik i så fall, men som har betydligt sämre vilkor.

Exakt: A-kassan är ju en typ av försäkring. Försäkringar brukar man aldrig kunna teckna vid redan skedd olycka och sedan få ersättning för olyckan. En liknelse med de nästan borttagna a-kasse-kraven är som om försäkringsbolagen skulle sälja brandförsäkringar till fastigheter som redan har pågående eldsvåda.

Antagligen gör politikerna detta för att inte få en "efterfrågekris" i ekonomin. Har inga uppgifter här och nu på hur stor andel av befolkningen som stod utanför a-kassesystemet i januari 2020, men antar att det var rätt många. Känns lite som ett hån mot alla som betalat in premien (avgiften) år efter år och så när krisen väl kommer, så får de som stått utanför samma ersättning ändå.

Men det är väl "Sverige i ett nötskal", antar jag. (De som gjort rätt för sig ska inte få några "förmåner"; påminner en hel del om pensionssystemet där folk som aldrig har jobbat får samma månadsinkomst med bostadsbidragen jämfört med folk som jobbat hela livet och inte får bostadsbidrag).
Citera
2020-04-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Skulle den inte höjas till 1200?

Så har jag hört också men vet inte om det stämmer. Men det är kanske för dom som får ersättning nu eller lite längre fram . Jag har varit arbetslös i några månader innan corona ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in