2011-09-16, 16:21
Medlem
VVeeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysven
Inget jobb, ingen a-kassa, eller?
Vad fan tror du A-kassa är?

Ont: Är du med i A-kassan så får du pengar om du blir av med jobbet.
Citera
2011-09-19, 18:30
Medlem
yxxels avatar
Hej! Jga har en fråga angående facket:

Kan man vara medlem i ett fack som inte berör det arbete man har?
Alltså; Jag arbetar inom livs industri, men är medlem i transportarbetarnas fackförbund.
Hur blir det då? Varför jag inte bytt är därför jag inte är fast anställd och på grund av massa andra saker. Vad jag undrar är väl om det är någon meningen att betala och vara med i det facket ifall dom inte berör det arbete jag gör.

Tackar för svar!
Citera
2011-09-19, 20:24
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yxxel
Hej! Jga har en fråga angående facket:

Kan man vara medlem i ett fack som inte berör det arbete man har?
Alltså; Jag arbetar inom livs industri, men är medlem i transportarbetarnas fackförbund.
Hur blir det då? Varför jag inte bytt är därför jag inte är fast anställd och på grund av massa andra saker. Vad jag undrar är väl om det är någon meningen att betala och vara med i det facket ifall dom inte berör det arbete jag gör.

Tackar för svar!
Du bör vara medlem i det förbund som organiserar den bransch som du arbetar inom, av en rad olika rationella och praktiska skäl. Om du enbart ser ditt medlemskap som ett försäkringsskydd i rättsfrågor hindrar ingenting att du kvarstår som felorganiserad. Vill du däremot använda ditt medlemskap till inflytande och medbestämmande på din egen arbetsplats kan det vara klokt att byta medlemstillhörighet till Livs.
Citera
2011-09-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Dagens i-landsproblem... Jobbar min sista dag på onsdag, och har bett chefen om ett intyg på att jag har jobbat där. Eftersom hon sitter på ett annat ställe så bad jag kontaktpersonen på mitt jobb och en till att skriva ett arbetsbetyg som jag kan använda som referens. Fick en halv A4-sida av dem där de hade skrivit ned massa bra saker om mig och allt det där. Min kontaktperson hade fått ett mail idag från chefen där hon hade skrivit att hon skulle skriva ett fint betyg till mig. Jag menade ju bara att hon skulle skriva ett intyg, som jag kan skicka till A-kassan. Går det bra att skicka hela betyget eller måste jag be henne skriva ett intyg också? Känns lite pinsamt att be henne om det när hon lägger ned tid nu på att skriva ett "fint betyg" till mig.

Du måste skicka in ett arbetsgivarintyg.
http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16341825320148

Citat:
Ursprungligen postat av tidsfordriv
Jag har nyligen blivit uppsagd från ett företag jag jobbade på i fyra månader. Innan jag började den anställningen tog jag en kandidat på tre år, läste sommarkurser under sommaloven. Efter min examen läste jag heltid på distans under en termin, samtidigt som jag läste en kurs på Berghs vid sidan om (ej CSN-berättigad). Då jag betalade ≈25,000 i teminsavgift för kursen på Berghs prioriterade jag den, och det tillsammans med andra personliga omständigheter gjorde att jag inte tog några poäng i de vanliga universitetskurserna under den hösten.

Innan jag över huvud taget började plugga jobbade jag heltid i ett antal år.

Min fråga är nu om de missade poängen kommer att göra så att jag inte får någon a-kassa (ska ansöka om att få "hoppa över" studierna. Har min a-kassa möjlighet att se att jag inte har tagit några poäng under en termin (om jag nu skulle av misstag råka kryssa i rutan som säger att kurserna har "avslutats med en examen eller liknande" på intyget om studier)?

Jag antar att det inte gör någon skillnad, men jag söker jobb för fullt och vill verkligen inte gå på bidrag någon längre period. Men just nu måste jag ha någon form av inkomst så att jag kan betala räkningar och köpa mat...

Så länge du inte har för avsikt att läsa klart den kursen är det ingen fara. Avslutade eller definitivt avbrutna studier är överhoppnningsbara. Kassan kan begära att du skickar in ett kursintyg från skolan också men som jag skrev så behöver inte det påverka. Var dock ärlig och uppge inte att du tagit examen för då kan det skita sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Wild Jack
Bump :P

http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=446
Unionen kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av fobbekk
Hej!

Jag stämplade samtidigt som jag arbetade på ett deltidsjobb i Sverige i sommar. Så arbetsförmedlingen var inte så engagerad i mig så att säga.
Deltidsjobbet tog slut (jag tackade nej till fortsatt anställning) och drog till Norge. I min handlingsplan från Arbetsförmedlingen står det att jag ska ha kontakt med dom i november för aktuell arbetsinformation.
Jag har jobb i Norge nu nästan varje dag.

Det jag nu undrar är om Sverige får reda på om jag stämplar "helt arbetslös" i mina kassakort på internet? Kan det bli så att jag ställer till det för mig själv och blir återbetalningsskyldig till a-kassan sen?
Kan de se att jag skickar in mina kassakort via ip adressen från ett annat land?

De lär inte se via IP men det framkommer väl så ofta ändå. Såg förra året ett ärende där en sökande fått betala tillbaka mer än 200 000 pga att de jobbat utomlands och stämplat helt arbetslös i Sverige. Till det kommer även en polisanmälan för bidragsfusk. Anonyma tips är inte helt ovanliga.
Citera
2011-09-19, 23:17
Medlem
MachoAlgs avatar
Kommer i morgon jobba i 6 timmar. Sen kommer det inte bli mer av det jobbet då jag bara blev inringd som hastigast. Måste jag skicka ett anställningsbevis för den dagen eller det räcker jag skriver i 6 timmar på kassakortet?
Citera
2011-09-20, 16:06
Medlem
Lever på a-kassa ska kanske studera.
Jag lever på a-kassa och funderar på att studera på heltid till våren.
Självklart kan jag inte få a-kassa och studera samtidigt!!!
Men om jag väljer att tacka nej till min plats en kort tid före utbildningen startar,
kan jag fortsätta att ha a-kassa? Måste jag meddela a-kassan detta?

Ska man meddela arbetsförmedlingen att man studerar och därför inte längre söker jobb?
Citera
2011-09-21, 06:48
Medlem
Solaris avatar
Gör ett nytt försök!

2010 jobbade jag 1maj - sista september

2011 kommer jag att ha jobbat 1maj - 26 oktober

Sedan 1/5-2010 har jag betalat facklig avgift + a-kassa till IF Metall. 300kr månaderna jag varit arbetslös och 650kr resterade månader.

Hur kommer det att se ut med A-kassa för mig när jag med största sannolikhet får gå den 26 oktober?

Observera att jag jobbar skift så antalet timmar varierar från månad till månad. Det är dock en heltids tjänst.

Detta hittar jag på IF Metalls hemsida:
Citat:
Arbetsvillkor
Arbetsvillkoret innebär att du under 12-månadersperioden direkt före arbetslöshetens inträde måste ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmars arbete i varje månad. Om du inte uppfyller detta, krävs det att du har arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period av 6 kalendermånader. Minst 50 timmars arbete i varje månad krävs.

Eftersom att jag slutar den 26 kommer jag inte uppfylla sex-månaders kravet(?) men uppfyller jag inte kravet för det som står i kursiv stil? Jag finner det lite luddigt och om det skulle krävas att jag jobbar en extra vecka för att uppfylla sex-månaders kravet så går det säkert att fixa. Det vore ju väldigt surt att missa a-kassa på grund av att jag saknar någon dag eller att jag missuppfattat kraven.

Ett simpelt Ja eller Nej skulle uppskattats enormt. Tack på förhand!
Citera
2011-09-21, 10:40
Medlem
hej jag jobbbade år 2009 från 1 sep till 1 mars 2010 och uppfylde kraven till inkomstreleteradersättning .

sen fick jag jobb från 1 sep 2010 till 1 feb 2011 och ja skickade in arbetsgivarintyg meen fick inte 300 nya dagar , måste mina ersättningsdagar vara slut för att söka nya?

nu har jag jobb från och med 1 sep till 1 februari och jag undrar om jag kommer få 300 nya dagar eller vad som klmmer hända, för har bara 50 dagar kvar i kassan.

hur ska jag gå tillväga? vad ska jag göra för att få nya dagar?

MVH
Citera
2011-09-22, 01:23
Medlem
arowanajs avatar
Försökte leta lite i tråden, men det var som att leta efter en nål i en höstack.
Blev anställd som konsult på adecco idag och kommer under nästakommande
sex veckorna jobba som snickare. Jag har absolut ingen utbildning som snickare
och har inga planer på att jobba som det.
Hur som haver mitt område är installationselektriker och/eller IT-tekniker
jag vill ha ett jobb som elektriker och hoppas att jag har ett sådant om
sex veckor.

Till saken. Vilken a-kassa är det jag skall ansluta mig till.
Kan jag ansluta mig till Elektrikernas a-kassa direkt för att börja räkna dagarna
eller måste jag ansluta mig till byggnads?
Eller för all del, har bemanningsföretagen en egen a-kassa?

Tack =)
Citera
2011-09-27, 00:01
Medlem
Om man stämplar och samtidigt jobbar vitt nån dag i månaden,om man nu skulle vara så "ful"
att man bockar i att man vart arbetslös dom dagarna hur fungerar det då med en ev koll
från a-kassan?

Jag menar hur fan ska dom veta om man jobbat såvida inte dom får ett tips från nån?
Citera
2011-09-27, 09:11
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachoAlg
Kommer i morgon jobba i 6 timmar. Sen kommer det inte bli mer av det jobbet då jag bara blev inringd som hastigast. Måste jag skicka ett anställningsbevis för den dagen eller det räcker jag skriver i 6 timmar på kassakortet?

Så vitt jag förstått och tolkat reglerna så behövs inget arbetsgivarintyg om man arbetar 2 veckor eller kortare. Rätta mig om jag har fel någon men det är vad jag har läst. Då bör du nog kunna kryssa i 6 timmar på kassakortet.
Citera
2011-09-27, 09:12
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Om man stämplar och samtidigt jobbar vitt nån dag i månaden,om man nu skulle vara så "ful"
att man bockar i att man vart arbetslös dom dagarna hur fungerar det då med en ev koll
från a-kassan?

Jag menar hur fan ska dom veta om man jobbat såvida inte dom får ett tips från nån?

Beror nog lite på hur anställningsformen ser ut. Är det ett jobb där du efter avslutad anställning ska skicka in arbetsgivarintyg kan de ev. kanske få reda på det när de får intyget och "matcha" det mot dina kassakort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in