Gör ett nytt försök!
2010 jobbade jag 1maj - sista september
2011 kommer jag att ha jobbat 1maj - 26 oktober
Sedan 1/5-2010 har jag betalat facklig avgift + a-kassa till IF Metall. 300kr månaderna jag varit arbetslös och 650kr resterade månader.
Hur kommer det att se ut med A-kassa för mig när jag med största sannolikhet får gå den 26 oktober?
Observera att jag jobbar skift så antalet timmar varierar från månad till månad. Det är dock en heltids tjänst.
Detta hittar jag på IF Metalls hemsida:
Citat:
Arbetsvillkor
Arbetsvillkoret innebär att du under 12-månadersperioden direkt före arbetslöshetens inträde måste ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmars arbete i varje månad. Om du inte uppfyller detta, krävs det att du har arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period av 6 kalendermånader. Minst 50 timmars arbete i varje månad krävs.
Eftersom att jag slutar den 26 kommer jag inte uppfylla sex-månaders kravet(?) men uppfyller jag inte kravet för det som står i kursiv stil? Jag finner det lite luddigt och om det skulle krävas att jag jobbar en extra vecka för att uppfylla sex-månaders kravet så går det säkert att fixa. Det vore ju väldigt surt att missa a-kassa på grund av att jag saknar någon dag eller att jag missuppfattat kraven.
Ett simpelt Ja eller Nej skulle uppskattats enormt. Tack på förhand!